MAN - Vaihtoautot

MAN rakentaa pienen sarjan raskasta kuorma-autoa, jossa on vetypolttomoottori. Noin 200 kuorma-autoa odotetaan saapuvaksi asiakkaille Saksassa, Alankomaissa, Norjassa, Islannissa ja "valituissa Euroopan ulkopuolisissa maissa" jo vuonna 2025.

"MAN hTGX" on saatavana 6x2- ja 6x4-akselisina versioina. Se perustuu "TG"-malliin. MAN:n mukaan suurin toimintasäde on jopa 600 kilometriä.

Vetypolttomoottori tuottaa 383 kW/520 hv ja sen vääntömomentti on 2500 newtonmetriä 900-1300 rpm. Valmistajan mukaan tankkaus kestää alle 15 minuuttia. Tankkeihin mahtuu 56 kiloa vetyä puristettuna 700 baariin.

MAN:n mukaan "hTGX" tuottaa alle yhden gramman CO2-päästöjä tuhatta kilometriä kohden. Siksi se täyttää EU:n uuden suunnitellun CO2-lainsäädännön "nollapäästöisen ajoneuvon" kriteerit. Yhtiön mukaan sääntely on yksi syy pieniin sarjoihin.

Vety on valmis markkinoille vasta "muutaman vuoden kuluttua". MAN kuitenkin uskoo, että molemmat vetykäytöt – polttokennoilla ja polttomoottorilla – ovat valmiita markkinoille ja kilpailukykyisiä vasta muutaman vuoden kuluttua.

”Odotamme, että pystymme jatkossa palvelemaan valtaosaa asiakkaidemme kuljetussovelluksista parhaiten akkusähköautoilla. Vetypoltto tai tulevaisuudessa polttokennoteknologia soveltuvat erikoissovelluksiin lisättäväksi, sanoo Friedrich Baumann, MAN Truck & Bus SE:n myyntipäällikkö.

Vetypolttomoottori "H45" perustuu D38-dieselmoottoriin. MAN valmistaa sitä moottori- ja akkutehtaalla Nürnbergissä.

(AutomobilIndustrie)