Scania Super – Koeajokiertue

Kaivinkoneita on nyt ilmestynyt Malmille. Kaupunki kokeilee rajojaan, sillä näille töille ei ole rakennuslupia eivätkä ne ole asemakaavojen mukaisia. ELY on siunannut toimenpiteet kaasuputken reitin kaivamiselle, mutta työ tuntuu etenevän hitaasti. On myös epäselvää, mihin suuntaan ja milloin näistä putkista sitä kaasua virtaisi. 

Kenttäalueen länsilaitaan rakennetaan voimistelu- ja leikkipaikkaa siten, että pelastuslaitokselle osoitettu hätätie kulkee niiden välistä. Nykyinen, suojainen voimistelupaikka on aidan ulkopuolella joitain satoja metrejä pohjoiseen. Onhan toki helikopterikenttääkin suunniteltu Kivikkoon, vain kilometrin päähän nykyisestä paikasta. Tilanne on suorastaan absurdi. 

Vettä tursuaa kaivukuoppiin

Toteutettu matala kaivutyö paljasti tunnetun tosiasian: orsi- ja pohjavesi ovat Malmin lentokenttäalueella aivan maanpinnassa. Kaivukuopat täyttyivät välittömästi vedellä. Kaupungin kartoitusten mukaan (kartta.hel.fi kaivellen) veden pinta nousee n. metrin maanpinnan yläpuolelle, jos kentän salaojaverkosto tuhoutuu. Saa nähdä, miten käy. Työtä voi seurata webkamerasta https://www.efhf.fi/webcam/

Kenttä käväisi aukinaisena - Rajan kopterit kävivät kylässä
Kentän NOTAM-tiedote sulkemisesta jatkettiin joulukuuhun asti, mutta välillä kenttä ehti olla vuorokauden 11.-12.9. virallisesti lentokäytössä! Tiettävästi kentällä ei silloin käynyt ketään, mutta tänään 22.9. kentällä operoi Rajavartioston Super Puma -helikopteri tehtävässään tankkeri Alexian tulipalon pelastustöissä. Kopteri nouti ja palautti MIGR-ryhmän Malmille. Alunperin suunnitelma lienee ollut kuskata ryhmä Helsinki-Vantaalle pakettiautolla, mutta siihen ei ollut tositilanteessa aikaa. Onneksi mitään vakavaa ei laivalla käynyt. 

Oikeuskäsittelyjä menossa
Suojeluesityksemme vuodelta 2015 on tulossa korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyyn nyt marraskuussa. Toivotaan, että asia etenee varsinaiseen käsittelyyn. Perusteet sen käsittelylle ovat mielestämme selkeät, mutta oikeuslaitos tekee päätöksensä itsenäisesti. Käsittely on kestänyt yleensä 1,5-2 vuotta, ja tuloksesta riippuen suojelukäsittely palaa lähtöruutuunsa tai se hylätään. Vaarantamiskielto jatkuu lainvoimaisuuteen asti.

Nallenrinteen ja  Lentoasemankorttelien valituksista ei ole nyt kuulunut mitään uutta. Nämä ovat siis alueen ensimmäiset ehdotetut asemakaavat, joiden piti rakentua jo tänä vuonna. Seuraavien alueiden kaavoitus on suunnitelman mukaan ajankohtaista vasta vuonna 2026 eli tulevien kuntavaalien jälkeen. .

Myös Malmin lentokenttäyhdistys EFHF ry:n  ja kaupungin kiista maanvuokrasta on edelleen kesken ja menossa hovioikeuteen huhtikuussa 2023, mikäli mitään viiveitä ei tule. 

https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/malmin-lentokentan-alue/rakentaminen-0 voi katsella alkuperäisiä suunnitelmia. 

Lentokenttä on lentokelpoinen - vaikuta vaalityöhön!
Lentokenttä on tuhotoimista huolimatta edelleen ihan lentokuntoinen, kuten pelastushelikopteri tänään osoitti. MLY jatkaa 20-vuotisjuhlavuotenaan toimintaa vakaastii ja asiallisesti, tosiasioita toistaen. 

Nyt suuri urakka on saada kaikkien puolueiden kansanedustajat ja kaupunginvaltuutetut tiedotettua niin, että heidän mielipiteensä perustuvat tosiasioihin, ei perustelemattomiin mielipiteisiin tai aatteelliseen vimmaan. Muistakaa, me äänestämme päättäjät paikalleen.Kevään eduskuntavaalit ovat ihan yhtä hyvä paikka puhua asiasta kuin kuntavaalit 2025 - nehän tulevat jo 20.4.2025.

Valitettavasti aate on syvällä: apulaispormestari Sinnemäki viesti hiljattain näin: Nyt kun elämme fossiilisen energian kriisiä, lienee ihan hyvä, ettei harrastusmielessä lennetä kaupungin alueella fossiilisella polttoaineella, eikö? Sähköinen lentäminen on erittäin tärkeä tulevaisuuden teknologia ja sen edistäminen on meidän kaikkien tehtävä. Mutta en näe, että sähköisen lentämisen edistäminen vaatisi avukseen fossiilikoneita Helsingin taivaalla. 

Lausumasta tulee väistämättä tunne, ettei pääasia olekaan asuntorakentaminen vaan lentämisen estäminen. Joudumme vielä joitain vuosia odottamaan sähkökoneita, eikä Suomella ole varaa menettää lentokoulutusta ja sitä kautta riittävää määrää lentäjiä. Äänestäkäämme siis ehdokkaita, jotka kuuntelevat ja kuulevat. 

Hurjasti uusia jäseniä - tervetuloa!

Uusia jäseniä on tullut hurja määrä sitten edellisen uutiskirjeen - tervetuloa ja kiitos tuestanne! Linkki edelliseen uutiskirjeeseen on tässä ja
tueksi vaaliteltoille lyhyt kooste tässä: 

Tämä löytyy erikseen tulostettavaksi täältä  

Älkää unohtako kertoa myöskään kulttuuri- ja luontoarvoista. Rakennusten suojelu ei pelasta kulttuuriperintöä, heinäkurppaa, liito-oravia eikä viheryökköstä. Malmin lentokenttä on paljon tärkeämpi asia kuin ilmailu, joka sekin on tärkeä asia. https://www.malmiairport.fi/ukk2/ ja https://www.malmiairport.fi/ukk/ on paljon tietoa.

Lähde mukaan tekemään!

Nyt jo pari kertaa on nostettu esille tarve yhdistyksen hallitusehdokkaille. Aktiiveja tarvitaan juuri nyt mukaan toteuttamaan tapahtumia, virittämään tunnelmaa ja pitämään Malmi elävänä. Tule mukaan - ota yhteyttä Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Malmi on Helsingin helmi, ei anneta satunnaisten helmenkalastajien riistää sitä pois meiltä. Nähdään kentällä!