Kesän ServicePartner-tarjoukset

Renault Group ja polttokennoteknologiaan keskittynyt Plug Power Inc. ovat perustaneet yhteisyrityksen, jonka nimi on HYVIA. Suunnitelmasta kerrottiin alustavasti jo aiemmin tänä vuonna tammikuun 12. päivänä. Kumppanit ovat mukana yhteisyrityksessä tasaosuuksin ja sen pääjohtajaksi on valittu David Holderbach, jolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus strategiasta, tuotannosta ja kansainvälisestä myynnistä Renault Groupissa.

Uuden yhtiön nimi HYVIA on yhdistelmä vedyn englanninkielisestä nimestä (HY=hydrogen) ja latinankielien sanasta tie eli VIA. Nimi kuvaa täydellisesti kunnianhimoista tavoitetta edetä hiilidioksidivapaaseen liikkumiseen. Tavarankuljetuksissa käytettävissä ajoneuvoissa, kuten pakettiautoissa ja kevyissä kuorma-autoissa tarvitaan pitkää toimintamatkaa ja lyhyttä tankkausaikaa. Vedyllä toimiva polttokenno täyttää molemmat vaatimukset ja auto on luonnollisesti täysin päästötön.

HYVIA toimii Ranskassa jo olemassa olevissa Renault’n tuotanto- ja tuotekehitystiloissa.

1. Uuden yhteistyöyrityksen pääkonttori ja tutkimus- sekä kehitystoiminnot ovat Villiers-Saint-Frédéricissä, missä on jo entuudestaan Renault Groupin kevyiden tavara-autojen tuotekehityskeskus. Tämä mahdollistaa parhaan mahdollisen synergian eri tiimien kesken.
2. Tuotanto- ja logistiikkatoiminnot ovat Flinsissä osana Re-Factory -projektia. Siellä on tarkoitus myös aloittaa polttokennojen ja tankkausasemien valmistus ennen vuoden 2021 loppua.
3. Ensimmäiset Renault Masteriin perustuvat polttokennoautot valmistetaan Batillyn tehtaalla.
4. Polttokennot yhdistää autoon PVI, Renault Groupiin vuodesta 2017 kuulunut alihankkija, joka toimii Gretz-Armainvilliersissä.

HYVIAn integroitu polttokennoteknologia täydentää Renaultin E-TECH -valikoimaa. Markkinoille saadaan hyötyautoja, joiden toimintamatka on 500 kilometriä ja joiden vetysäiliö voidaan täyttää kolmessa minuutissa. Nämä ominaisuudet ovat äärimmäisen tärkeitä etuja varsinkin kevyiden tavara-autojen käyttäjille. Uudella tekniikalla saadaan myös täytettyä useiden kaupunkien vaatimukset hiilidioksidivapaista kuljetuksista keskusta-alueilla.

Ensimmäiset kolme polttokennoautoa, jotka HYVIA tuo markkinoille, perustuvat Renault Masteriin. Ne saadaan Euroopassa myyntiin ennen vuoden 2021 loppua. Kokonaisuuteen kuuluvat vedyn tankkausasemat sekä lisäksi vihreän, ympäristöystävällisen vedyn toimitus asemille. Tavarankuljetuksiin tarjolle saadaan umpipakettiversio sekä ohjaamollinen alusta päällirakentajille. Henkilökuljetuksiin puolestaan valmistetaan Masterin linja-autoversiota.

- Renault Group on pioneeri uusien energioiden käytössä ja Euroopan ykkönen sähköpakettiautoissa. Konserni haluaa saavuttaa tavoitteensa ympäristön parhaiten huomioon ottavasta mallistosta vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen toteutumisessa HYVIA on tärkeä askel. Uusi yhteisyritys integroi koko vetyliikkumisen ekojärjestelmän ainutlaatuisella tavalla autosta infrastruktuuriin ja asiakkaille tarjottaviin palveluihin saakka. Käänteentekevän teknologian kehittäminen auttaa meitä vahvistamaan teollista asemaamme ja tarjoamaan arvoa tuottavaa toimintaa Ranskassa tällä lupaavalla sektorilla, sanoi Renaultin pääjohtaja Luca de Meo.

- Plug Power on johtava ratkaisujen tarjoaja vetyekojärjestelmissä. Yhtiö on valmistanut yli 40 000 polttokennoa, 110 tankkausasemaa ja se toimittaa päivittäin yli 40 tonnia vetyä. Plug Power on teknologinen johtaja elektrolyysiin perustuvissa vihreän vedyn ratkaisuissa. HYVIAn myötä tuomme vedyllä liikkumisen Ranskaan ja myös muualle Eurooppaan, sanoi Plug Powerin pääjohtaja Andrew Marsh.

- Vaikka asiasta ei ole tiedotettu kovin laajasti, Renault on ollut yksi vedyn käytön pioneereista vuodesta 2014 lähtien ja sillä on toistasataa polttokennolla toimivaa pakettiautoa liikenteessä. Olemme innostuneita yhdistäessämme voimamme Plug Powerin kanssa ja saadessamme käyttöön sen näkökulman vihreän vedyn käyttöön. HYVIA avaa uuden tien kohti hiilidioksidivapaata tulevaisuutta täydellisillä vedyn käytön ratkaisuilla. HYVIA rakentuu Renault Groupin ja Plug Powerin yhdistetyn osaamisen varaan ja tavoitteena on 30 prosentin markkinaosuus Euroopan vetykäyttöisissä pakettiautoissa vuonna 2030, sanoi HYVIAn pääjohtaja David Holderbach.