MAN - Vaihtoautot


Finnlinesin Superstar ropax-aluksen havainnekuva, MS Finnsirius. Kuva: Finnlines Oyj.

Finnlines rakennuttaa kahta ropax-laivaa, joista ensimmäisen laivan, Finnsiriuksen, kölinlaskuseremoniaa vietettiin 1.4.2022. Uudet rahtimatkustajalaivat tulevat liikennöimään Suomesta Ruotsiin ja Ahvenanmaalle vuonna 2023.

Finnsirius ja sen sisaralus Finncanopus tulevat Suomen ja Ruotsin väliselle reitille, jossa Finnlines on liikennöinyt vuodesta 1997 alkaen. Käyntisatamat ovat Naantali, Långnäs ja Kapellskär.

Rahdille enemmän tilaa, matkustajille entistä paremmat palvelut

Yhdistetyssä rahti- ja matkustajalaivassa on tilaa noin 300 rekalle, 200 henkilöautolle ja 1 100 matkustajalle. Laivat ovat 235 metriä pitkiä ja ne käyttävät hyödykseen aivan uudenlaista teknologiaa.

Matkustajat, rekkakuljettajat sekä yksityiset matkustajat, voivat nauttia rauhallisesta ja stressittömästä merimatkasta. Uusissa laivoissa on laajempi hytti- ja palveluvalikoima, kuten ravintoloita, kahviloita, oleskelutiloja, kylpyläosasto ja kuntosali. Kuljettajilla on  käytössään oma oleskelutila, sauna ja pesutupa.


Finnsirius-aluksen rakentaminen etenee ja kölinlohko laskettiin telakan rakennusaltaaseen. Kuva: Finnlines Oyj.

“Vaikka palvelutasomme nousee, olemme samalla myös painottaneet ennen kaikkea ekologisuutta. Vihreät arvot on otettu huomioon kaikessa suunnittelussa energiantuotannosta valaistukseen. Maasähkön käyttö ja suuritehoiset akkuyksiköt ovat esimerkkejä siitä, miten eliminoimme päästöjä paikallisesti. Viimeisimmän tekniikan ja kestävien innovaatioiden ansiosta näiden entistä suurempien laivojen ei arvioida kuluttavan enempää polttoainetta kuin aiemman sukupolven laivojen”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.

Finnsiriuksen seuraava merkkitapahtuma on vesillelasku elokuussa 2022, jolloin aikataulun mukaan on myös toisen Superstar-sarjan aluksen, Finncanopuksen, kölinlasku. Alukset ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa, johon sisältyy myös kolme hybridi roro-alusta. Ropax-alusten luovutus tapahtuu suunnitelman mukaan syksyllä 2023, roro-alukset aloittavat Finnlinesin liikenteessä vuoden 2022 aikana.

Laivan tekniset tiedot

Laivatyyppi: Rahtimatkustajalaiva
Valmistumisvuosi: 2023
Jääluokka: 1 A Super
Pituus: 235,0 m
Bruttovetoisuus: 64 600 t
Kuollutpaino: 11 500 t
Kaistametrit: 5 200 m
Suurin matkustajamäärä: 1 100 hlö
Matkustajahytit: 323 kpl
Reitti: Suomi–Ruotsi (Naantali–Långnäs–Kapellskär)


Finnlinesin ensimmäisen Superstar ropax-aluksen perinteistä kölinlaskuseremoniaa vietettiin 1.4.2022. Kuvassa telakan edustaja General Manager (CEO) Zheng Hehui ja Finnlinesin edustaja Site Manager Christopher Alixius.
Kuva: Finnlines Oyj.

Päästövähennystekniikka

- Maasähköliitäntä
- Pakokaasujen poisto
- Lämmöntalteenotto
- Akkuyksiköt
- Ilmavoitelujärjestelmä
- Automaattinen laivankiinnitys laituriin
- Painolastivesien käsittely