Scania V8 – Uusi kuningas!

Kevät saapuu pikkuhiljaa, ja niin saapuvat liikenteeseen myös moottoripyörät.

Kevät on motoristille tilastojen valossa riskialtteinta aikaa. Tiellä on hiekkaa ja routavaurioita, päivällä lumi sulaa, mutta yöllä jälleen pakastuu ja tiet voivat olla jäässä. Mutkaisen tien varjokohdissa voi olla päivälläkin mustaa jäätä. Hirvet lähtevät keväisin etsimään ravintoa, naaraat ja edellisvuoden vasat eroavat laumasta. Motoristi hakee pitkän tauon jälkeen tuntumaa ajamiseen, eivätkä autoilijatkaan ole vielä keväällä tottuneet motoristeihin.

Motoristeille onnettomuudet tapahtuvat yleensä maantiellä. Yleisin onnettomuustyyppi on suistuminen tieltä, joka johtuu väärästä ajolinjasta, väärästä ohjausliikkeestä tai kuljettajan säikähtämisestä.

”Moottoripyöräonnettomuuksien määrä on pitkään ollut alhaisella tasolla, mutta viime vuosina onnettomuudet ovat lähteneet lievään kasvuun”, toteaa Autokoululiiton puheenjohtaja Jukka Kiviniemi. ”Ajokorttilakiuudistus poisti kaikki maantieajoa koskevat ajotunnit ja teoriatunnit. Vuodesta 2018 lähtien uusilla motoristeilla ei siis ole ollut mitään koulutusta eikä siten myöskään keinoja välttää moottoripyöräilyn suurimpia riskejä. Tilanne on täysin kestämätön”, linjaa Kiviniemi.

Myös autoilija, joka kääntyy risteyksessä motoristin eteen, luo yhden suurimmista riskeistä motoristille. Autoilijan tulee ottaa huomioon, että moottoripyörä pienen kokonsa takia vain näyttää olevan kauempana. Autoilijan tulee siis mieluummin pysähtyä ja arvioida motoristin etäisyys huolella. Motoristin kannattaa puolestaan huolehtia omasta näkymisestään värikkäillä varusteilla, vähentää tilannenopeutta ja olla tarkkaavainen.

Mopoilijat eivät ole motoristeja helpommassa tilanteessa. Mopoilijoiden koulutukseen ei kuulu lainkaan liikenteessä ajoa. Riittää, että pysyy käsittelykokeen ajan pystyssä, osaa kääntyä ja pysähtyä.

”Antaisitko oman lapsesi lähteä liikenteeseen näin vähillä eväillä?”, kysyy autokouluyrittäjä Juhani Kronqvist. ”Henkilöautoillakin kokeessa keskitytään liikkumaan liikenteessä turvallisesti, ei siellä peruutella keppien väliin. Käsittelykokeesta läpäiseminen ei vielä tee valmista kuljettajaa, vaikka sellaisen kuvan se voi antaa. Liika itsevarmuus liikenteessä ja omiin kykyihin uskominen voi johtaa nuorten tyypillisiin, vakaviin onnettomuuksiin kesäisenä viikonloppuyönä. Rekkakuljettajillakin on enemmän koulutusta kuin mopoilijoilla. Olisi helpompaa oppia oikeat asenteet ja sosiaaliset taidot ensimmäistä korttia ajettaessa, eikä sitten vasta kun ajat rekkakorttia…”, Kronqvist jatkaa.

Liikenteessä ajaminen ei ole pelkkää ajoneuvon käsittelyä ja hallintaa – se on monen eri taidon summa.