Scania Super – Koeajokiertue

EU/ETA-markkinoille tulevat uudet henkilöauto-, pakettiauto-, kuorma-auto- ja linja-automallit on varustettava vakiona useilla uusilla ajoneuvojen turvallisuustekniikoilla. Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto suhtautuu myönteisesti tähän virstanpylvääseen, mutta sanoo, että kahden uuden teknologian standardit ovat liian heikkoja ja niitä on tarkistettava pikaisesti.

Erityisesti ETSC sanoo, että älykkään nopeusavustuksen (ISA) vähimmäisstandardit voivat johtaa siihen, että valmistajat rakentavat autoja ISA-järjestelmällä, jolla on rajalliset turvallisuusedut ja joka ärsyttää kuljettajia. Tämä johtuu siitä, että lakisääteinen vähimmäisspesifikaatio mahdollistaa vain varoitusjärjestelmän, joka sisältää ärsyttävän äänimerkin, mahdollisesti yhdistettynä epätarkkoihin nopeustietoihin, jotka johtuvat järjestelmistä, jotka käyttävät vain kamerapohjaista opasteentunnistusjärjestelmää ilman digitaalisen kartan muodossa olevaa varmuuskopiota. nopeusrajoituspaikoista.

ETSC on myös varoittanut, että lopulliset tekniset standardit ajoneuvojen "mustille laatikoille", jotka tunnetaan myös nimellä Electronic Data Recorders (EDR), jättävät laitteet käytännössä hyödyttömiksi turvallisuustutkijoille. Tämä johtuu siitä, että tekniset tiedot kieltävät kellonajan, päivämäärän ja sijaintitietojen tallentamisen – mikä on välttämätöntä ajoneuvon törmäyksen tosiseikkojen rekonstruoimiseksi. ETSC sanoo, että EDR-määritykset on tarkistettava mahdollisimman pian.