MAN - Vaihtoautot

OP Vakuutus Oy:lle huomautus lainvastaisesta menettelystä liikennevahinkoasian käsittelyssä

Suomen Potilasvahinkoapu Oy  teki Eduskunnan oikeusasiamiehelle asiakkaan puolesta tammikuussa 2019 kantelun OP Vakuutus Oy:n (nyk. Pohjola Vakuutus Oy, jälj. "OP-Pohjola") erittäin vakavasta viivyttelystä liikennevahinkoasian käsittelemisessä. Kyse oli asiakkaalle liikennevahingosta aiheutuneen ansionmenetyksen korvaamisesta. OP-Pohjola ei antanut asiasta päätöstä 1,5 vuoteen eikä vastannut lukuisiinsekä Potilasvahinkoapu Oy:n että asiakkaansa esittämiin tiedusteluihin asian etenemisestä. 

Lue lisää...


Mercedes: Jatkoon vedyllä!

Yhä useammat autonvalmistajat ovat viime aikoina kiinnittyneet polttokennotekniikkaan. Niihin kuuluu myös Mercedes. Melko pienissä kappalemäärissä valmistetun GLC F-Cell´n rinnalla Stuttgartin autonrakentaja tulee 2022 lähtien varustamaan ÖPNV E-Citaro bussinsa myös polttokennolla.

Tuotekehitykseen osallistuu nyt myös Liittovaltion liikenne- ja digitali-infraministeriö kansallisen vety- ja polttokennoteknologian innovaatio-ohjelman puitteissa (NOV) 3,3 miljoonalla eurolla.

Lue lisää...


Mercedeksen kommunikaatioteknologiaa kokeillaan teiden talvihoidossa

Mercedes-Benz aloittaa tammikuussa 2020 käytännön ajoneuvotestit teiden talvihoidon kehittämiseksi. Testit toteutetaan Saksan Baijerissa yhdessä Zollernalbin alueen liikenneinfrastruktuurista vastaavien kunnossapitoviranomaisten kanssa. Kokeilussa hyödynnetään Mercedes-Benzien vakiovarustukseen kuuluvaa Car-to-X-kommunikaatioteknologiaa, joka mahdollistaa reaaliaikaisen tiedon ja informaation välittämisen ajoneuvon ja liikenneinfran välillä.

Kun Mercedes-Benzin ESP- ja ABS-sensorit havaitsevat tiellä liukkaan paikan, tieto tästä lähetetään välittömästi auton navigoinnista saatujen GPS-koordinaattien muodossa Daimler Vehicle Backend -tietokantaan. Anonyymisti kerätty informaatio välitetään Zollernalbin alueen kahteen kunnossapitotukikohtaan. Jatkossa näin kerätty tieto mahdollistaa talvikunnossapidon nopeamman kohdentamisen sekä tiesuolan tehokkaamman käytön. Seuraavassa vaiheessa kokeiluun voidaan ottaa mukaan myös viranomaisajoneuvot kuten poliisiautot sekä yritysten ajoneuvokalustot.

Lue lisää...



Ford julkaisi Explorerin ladattavan hybridin (PHEV) hinnat

Ford on julkaissut ensi vuonna Suomeen tulevien täysin uusien sähköautojensa – Explorer ladattavan hybridin (PHEV) ja täyssähköisen Mustang Mach-E SUV:n hinnat. Samalla käynnistyi Explorerin ennakkomyynti ja Mustang Mach-E -mallien ennakkovaraus Ford-jälleenmyyjäliikkeissä.

Ford Explorer ladattavaan hybridiin (PHEV) on saatavilla kaksi varustetasoa: urheilullinen ST-Line ja ylellinen Platinum X. ST-Line-mallin hinta on alkaen 81 389,54 € ja Platinum X -mallin 82 751,51 €. Suomessa myytävät Explorerit ovat nelivetomalleja Fordin 10-vaihteisella automaattivaihteistolla.

Lue lisää...


Suomalainen ultraäänipesulinja saksalaiselle sähköautoteollisuudelle

FinnSonic Oy on saanut historiansa suurimman ultraäänipesulinjatilauksen. Noin kahden miljoonan euron arvoinen linja toimitetaan keväällä 2020 Saksaan sähköautoteollisuuden tarpeisiin.

- Kauppa on meille tärkeä päänavaus voimakkaasti kasvavaan sähköautoteollisuuteen. Tämän tyyppiselle ratkaisulle on yhä enemmän tarvetta autoteollisuuden alihankkijoilla, kommentoi myyntipäällikkö Olli-Pekka Arhosuo.

Optima-ultraäänipesulinjalla pestään alumiinista valmistettuja koneistettuja profiileita, pidikkeitä sekä pohja- ja suojalevyjä, jotka lopulta päätyvät Porschen J1 ja BMW I20-sähköautoihin. Pesussa kappaleista poistetaan koneistuslastut sekä työstö-öljyt ja -emulsiot. Kappaleet pitää saada luotettavasti ehdottoman puhtaiksi sekä sisä- että ulkopuolelta. Lisäksi monivaiheinen pesuprosessi edellyttää käsittelyaikojen tarkkaa hallintaa.

Lue lisää...


Suomi sähköistämään raskaita työkoneita

Liikenne sähköistyy kovaa vauhtia. Paljon julkisuudessa olleiden sähköautojen ja -pyörien huomion alle ovat julkisessa keskustelussa jääneet raskaat työkoneet. Laajassa Business Finlandin rahoittamassa hankkeessa pureudutaan raskaiden työkoneiden sähköisen voimalinjan suunnitteluun. Hankkeen tutkimuksellisesta puolesta vastaavat Turun ammattikorkeakoulu ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Lisäksi mukana on runsaasti yrityksiä. Tutkimusosion kokonaisbudjetti on noin 1,6 milj. euroa.

E3Power-tutkimushanke selvittää työkoneiden akkujärjestelmiä ja sähköistä voimalinjaa kokonaisuutena, käyttäen mallinnuksia, simulointeja ja käytännön testausta. Yhtenä testiympäristönä toimii Turun AMK:ssa rakenteilla oleva sähkökäyttöinen rallycrossauto.

Lue lisää...


Ensimmäinen venäläinen sähköauto kulkee 560 km ja 120 km/t

Venäjä aikoo astua sähköautovalmistajana markkinoille vuonna 2020. "Zetta" kulkee  jopa 560 km yhdellä latauksella ja saavuttaa 120 km/t huippunopeuden. Sen sarjavalmistus alkaa jo vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä, teollisuusministeri Denis Manturow ilmoitti tietotoimisto "Tass´lle".

Kolmiovisella Zetta´lla on litium-rautafosdfaattiakut, jotka antavat sille suuren toimintamatkan ja korkean huippunopeuden. Autolla on neljä 18,1 kW:n pyöränapamoottoria, jotka kehittävät 232 Nm vääntöä. "Russland Capital" ilmloittaa netissä, että Zettan hinta asettuu noin 6400 euroon. Vuonna 2020 myyntitavoitteena on 2000 Zettaa. Vuosituotannoksi suunnitellaan 15 000 yksilöä.

Venäjällä sähkölatausinfra on heikosti kehittynyt, mikä rajoittanee tuntuvasti oman sähköauton myyntiä.

Ladan tiedetään jo pitkään kokeilleen sähköenergiaa autonsa voimanlähteenä tuomatta kuitenkaan omaa sähköautoa markkinoille. Vuodesta 2012 on olemassa EL Lada, joka on muunnos Lada Kalinasta. Vuonna 2016 esiteltiin Lada Vesta EV, josta sen jälkeen ei ole tietoa. Maakaasulla toimivia ovat Vesta CNG ja Largus CNH, joita kuitenkaan ei ole myyty Venäjän ulkopuolelle.


Tieliikenteen automaatio vaatii yhteyksiä ja yhteentoimivuutta talvella

Tieliikenteen automaatio vaatii arktisissa lumisissa ja jäisissä olosuhteissa palveluiden yhteentoimivuutta ja riittäviä verkkoyhteyksiä. Ajoneuvon paikannusta voidaan parantaa tutkaheijastimia tai radioteknologiaa sisältävillä reunapaaluilla, sensoreilla, laserskannauksella ja teräväpiirtokartoilla.

Väylän ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin rahoittamassa Arctic Challenge -tutkimushankkeessa etsittiin ratkaisuja tieliikenteen automaation haasteisiin lumisissa ja jäisissä olosuhteissa yhteistyössä 15 yrityksen kanssa. Hankkeen lopputulokset esiteltiin 26.11. loppuseminaarissa.

Lue lisää...


Lappeenrannan yksityistetty kenttä kohti uusia matkustajaennätyksiä

Lappeenrannan lentokentän liikennemäärät ja reittivalikoima ovat hyvässä kasvussa. Ryanairin Milano-Bergamon ja Ateenan lentoreittien rinnalle avautuivat kesäkaudella 2019 käynnistyneet Berliinin ja Thessalonikin sekä lokakuussa startanneet Budapestin lennot. Vuoden 2020 keväästä alkaen Ryanair-konserniin kuuluva LaudaAir aloittaa lennot Itävallan pääkaupungista Wienistä Lappeenrantaan kaksi kertaa viikossa.

Lentoasema Oy:n puheenjohtaja Eelis Eskelinen ja toimitusjohtaja Eija Joro kertovat, että muiden uusien reittien avaamisesta neuvotellaan sekä nykyisten että mahdollisten uusien asiakkaiden kanssa.

Lue lisää...


Sisu GTP:n ensimmäinen asiakastilaus

 

SISU GTP:n ensimmäinen asiakastilaus on vastaanotettu. Tilaus sisältää myös mahdollisuuden jatkotoimituksiin. Tilauksen on tehnyt turvallisuus- ja puolustusliiketoiminnassa toimiva eurooppalainen yksityisyritys. Tilauksessa on määritelty ominaisuuksia ja varusteita autolle, tilava 5-ovinen ohjaamo on mukautettava tarjoamaan kuljetetulle henkilöstölle hiljainen ja käytännöllinen ympäristö, jollaista harvemmin on saatavana panssaroiduissa maantieajoneuvoissa.

Se sopiikin hyvin sillä SISU GTP:n tärkein piirre on modulaarisuus. Rungon suunnittelu voidaan mukauttaa vastaamaan tehtäväkohtaisia ​​vaatimuksia. Lisäksi moduulit ovat vaihdettavissa, joten ajoneuvon käyttöroolia voidaan muuttaa nopeasti ja yksinkertaisesti vaihtamalla miehistön runko. Ratkaisu tarjoaa rajattomat mahdollisuudet konfiguraatiomuutoksiin ja päivityksiin. Panssarointitaso, varusteet ja lisävarusteet voivat vaihdella ja niitä voidaan muuttaa käytännössä ilman rajoja. Erillisten rungon ja miehistön runkorakenteiden ratkaisu luo miehistölle poikkeuksellisen mukavan ja meluttoman ympäristön.

Lue lisää...


Seitsemän täsmävinkkiä väsymyksen selättämiseen ratin takana

Neste K -liikenneasemaketjun teettämän kyselyn vastaajista enemmistölle (58 %) pysähdykset ovat tärkeä osa matkaa. 31 prosenttia vastaajista pysähtyy pidemmän matkan aikana keskimäärin kahden tunnin välein. Puolet vastaajista (54 %) käyttävät taukoon noin 30 minuuttia. 37 prosenttia selviää tauosta 15 minuutissa tai nopeammin.

Lue lisää...


AL: Nopeusvalvontakamerat edistämään liikenneturvallisuutta

Autoliiton liittovaltuusto otti tänään pidetyssä kokouksessaan kantaa nopeusvalvontakameroiden sijoitteluun ja merkitsemiseen. Valtuutetut olivat yhtä mieltä siitä, että kameroiden sijoittelussa pitäisi painottaa liikenneturvallisuutta.

Liikenteen nopeusvalvontakameroiden nykyisessä sijoittelussa voidaan monin paikoin havaita parannettavaa. Kameroita on paikoissa, joissa on hetkellisesti helppo ylittää nopeusrajoitus tahattomasti ja liikenneturvallisuuden edes vaarantumatta.

Lue lisää...


Renkaisiin tulossa energia- ja ominaisuusmerkinnät

Euroopan unionissa on päästy sopuun renkaiden energia- ja ominaisuusmerkinnöistä. Merkintöjen ja tuoteselosteen tarkoituksena on antaa kuluttajalle keskeistä tietoa renkaiden polttoainetaloudellisuudesta, märkäpidosta ja vierintämelusta. Merkintöihin lisätään myös jää- ja lumipitoa koskevat tiedot.

Paremman ja yhdenmukaisemman kuluttajainformaation avulla halutaan edistää tieliikenteen ympäristöystävällisyyttä ja turvallisuutta. Velvollisuus merkitä renkaat koskee renkaiden valmistajia, maahantuojia sekä jakelijoita.

Lue lisää...


Jacob Schram Norwegianin toimitusjohtajaksi

 Jacob Schram, Norwegian, yrityssaneeraus- ja konkurssiuhat edessään

Norwegian on nimittänyt Jacob Schramin toimitusjohtajakseen 1. tammikuuta 2020 alkaen. Geir Karlsen jatkaa talousjohtajana ja varatoimitusjohtajana.

Schramilla (57) on 30 vuoden kokemus suurista kansainvälisistä yrityksistä. Hän on aiemmin toiminut johtotehtävissä Circle K:ssa, Statoil Fuel & Retailissa (SFR), McDonaldsilla ja McKinseyllä. Toimitusjohtajana hän johti SFR:n julkista listaamista Norjan pörssissä vuonna 2010. Kun Couche-Tard osti SFR:n vuonna 2012, hän toimi Euroopan konsernijohtajana, kunnes hän astui alas tehtävästä vuonna 2018.

Schram joutuu työssään haastavaan tilanteeseen Norwegianin kamppaillessa pitkään jatkuneiden talousvaikeuksien vuoksi yrityssaneeraus- ja konkurssiuhkia vastaan.   


Raportti kevyiden hyötyajoneuvojen tulevaisuudesta

International Van of the Year (IVOTY) -tuomaristo julkaisi Lyonin Solutrans 2019 -tapahtumassa raportin kevyiden hyötyajoneuvojen kehityksestä urbaanissa ympäristössä. Asiakirjassa kootaan IVOTY:n jäsenten ajatuksia liittyen viimeisen kilometrin kuljetusten nykyhetkeen ja tulevaisuuteen omassa maassaan ja yleisemmällä tasolla Euroopassa.

16-sivuisessa raportissa painotetaan lisääntyvän kaupungistumisen aiheuttamia vaikutuksia kuljetuksille. Selvityksen alussa käsitellään kuljettajan roolia ja tarvetta parantaa tehokkuutta, mikä onnistuu ainoastaan käytännöllisemmällä pakettiauton suunnittelulla ja lisääntyvällä informaatioteknologiaan panostamisella.

 - Älykkäät ratkaisut ovat tulevaisuuden kehityksen kulmakiviä ja ne tulevat olemaan osa kevyiden hyötyajoneuvojen suunnittelua, asiakirjassa todetaan.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!