MAN - Vaihtoautot

"Monsteri-rekat" valloittavat Saksan

Saksan valtionrautateiden, Deutsche Bundesbahnin ja vihervasemmiston (Vihr. ja SDP) ankarasta vastustuksesta huolimatta Monsteri-rekoiksi nimitetyt 25,25 m pitkät puolipv-yhdistelmät valloittavat yhä enemmän päätieverkkoa ja yhä useampia liittovaltioita. Tämä siitä huolimatta, että Saksan liittovaltion eduskunta on päättänyt, että 25,25 pitkien virallista hyväksyntää Saksan tieverkkoon ei käsitellä vuoden 2016 aikana.

Tällä hetkellä jo 13 liittovaltiota 16:sta on antanut yhteensä 11 600 km pääteitä erikoisluvalla Monsteri-rekkojen liikennöitäviksi "koemielessä". 900 km lisää odottaa hyväksyntää Baden-Würtenbergissä. 56 kuljetusyritystä on saanut luvan 145 Monsteri-rekalleen liikennöidä erikoislupien puitteissa. 

ACEA:n eli Euroopan autonvalmistajien liiton kuorma-autojaos on pitkään ajanut 25,25 pitkien hyväksyntää koko Saksassa iskulauseella "Kaksi autoa kolmen kuormalla säästää energiaa, kuljetuskustannuksia ja päästöjä". Liikenneministeri Alexander Dobrint (CSU) on antanut avoimesti tukensa 25,25 pitkien hyväksynnälle Saksan tieverkossa.Llopullinen päätös mahdollisine rajoituksineen siirtyy ensi vuoden puolelle kuten Saksan eduskunta on asiasta sopinut.


Audin uusi V8 diesel myös Porschen ja Bentleyn nokalle

Audi SQ7:n esittelyn myötä ensiesiinymisensä tekee myös Audin paljon puhuttu uusi EA898 V8 dieselmoottori. Neljän litran V8 on kokonaan Ingolstadtin luomus, mutta tulee vauhdittamaan myös tulevaa Porsche Panameraa, joka rakennetaan MSM urheluauto-alustalle, sekä uutta Bentley Continentalia.

Audin uutta V8:aa pidetään yllätyksenä semminkin, kun sekä BMW että Mercedes ovat luopuneet V8-moottoreistaan ja siirtyneet rivi-kuutosiin ja pienempiin sylinteritilavuuksiin jopa neljällä turbolla vahvistettuina.


Kamux herättää huomiota Saksassa

"Suomi ei ole enemmälti tunnettu automaana. Ainakin käytettyjen autojen kaupassa suomalainen yritys haluaa tehdä itsensä tunnetuksi Saksan markkinoilla."

2003 perustettu käytettyjen autojen erikoisliike Kamux toimii jo 42 paikkakunnalla. Sen lisäksi sillä on myyntitoimintaa Ruotsissa ja tämän vuoden alusta myös Saksan Elmhornissa. 2017 avataan toinen myymälä Hampurissa. "Olemme Skandinavian suurin käytettyjen autojen myyntiorganisatio ja haluamme kasvaa myös Euroopassa", sanoo Kamuxin perustaja ja toimitusjohtaja Juha Kalliokoski. Kamuxin liikevaihto 2015 oli 310 M€. Autovalikoimassaan Kamux pidätäytyy tavallisissa suuren yleisön suosimissa merkeissä ja malleissa. Urheilu- ja erikoisautot eivät kuulu valikoimaan. Näin Kamuxia esitellään Saksan mediassa.



Volvo, Ford, Über, GM-Lyft, Google kimppaan

Otsikon vahvat tekijät yhdistävät voimansa autonomisten autojen kehittämiseksi. Volvo ja Ford ovat edenneet jo pitkälle henkilöautopuolella. Volvo on ansioitunut myös kuorma-autopuolella autonomisesti kulkevien autojen kehittämisessä. Über ja Lyft ovat taksimaailman suurtekijöitä, jotka haluavat kehittää robotti-taksiautoa. Google on jo pitkään kehittänyt autonomista henkilöautoa, vaikkei itse aio ryhtyä autonvalmistajaksi. Viisikko muodostaa yhdessä voimatekijän, jolta on lupa odottaa nopeita edistysaskelia autonomisen auton kehityksessä. Samalla viisikko patistaa viranomaisiin ja poliitikkoihin vauhtia tieliikennelainsäädännön kehittämiseksi vastaavasti.

General Motors on sijoittanut 500 M$ Lyft:iin, Überin pienempään kilpailijaan taksipalvelualalla, robotti-taksiauton kehittämiseksi. Lähtökohtana on GM:n sähköauto Chevrolet Bolt.


Suomalaissovellus taksikyydin jakamiseen

Suomalainen Vediafi Oy on kehittänyt uuden kimppataksisovelluksen. Vedia taxi nimisen mobiilisovelluksen luvataan säästävän taksikuluissa jopa 65%.

Vedia taxin toimintaperiaate perustuu taksikyydin jakamiseen. Mobiilisovellus yhdistää samaan suuntaan matkustavat henkilöt kimpoiksi, jolloin kunkin matkustajan osuus maksusta pienenee. Kimpan voi muodostaa tuttujen tai toisilleen ennestään tuntemattomien kesken. Sovelluksessa on myös kyytivahti, joka etsii käyttäjälle sopivia kimppakyytejä käyttäjän asettamilla ehdoilla.

Mobiilisovellukseen syötetään asennettaessa omat luottokortti- ja tilitiedot. Molemmat tarvitaan, jotta varmistetaan luotettavat rahavirrat kimpan sisällä. Matkustaja, jonka määränpää on reitin viimeisenä maksaa koko matkan taksille. Muiden matkustajien maksut veloitetaan automaattisesti heidän luottokortiltaan. Sovellus laskee muiden maksuosuudet, jotka siirtyvät matkan maksaneen tilille.


Uusi työstökone tuplaa Lapua-ketjujen komponenttivalmistuksen

Kuljetinketjuvalmistaja Lapua-ketjut Oy tiedottaa hankkineensa uuden päidentyöstöautomaatin. Työstökone on yksi yhtiön avainkoneista ja Lapua-ketjut Oy:n tuotantopäällikkö Mika Mäen mukaan se tulee tuplaamaan yhtiön komponenttien valmistuskapasiteetin.

Italialaisvalmisteinen, puoli miljoonaa euroa maksanut päidentyöstöautomaatti on Lapua-ketjut Oy:lle erikoistilauksesta valmistettu työstökone, jolla valmistetaan ketjuosia, kuten tappeja, holkkeja ja rullia.

Päidentyöstöautomaatti vihitiin käyttöön 4.10.2016 Lapua-ketjut Oy:n tuotantotiloissa kutsuvieraiden ja työntekijöiden läsnä ollessa. Koneen ensikäytön suoritti Lapuan kaupunginjohtaja Arto Lepistö.


Kamux avasi toisen liikkeen Tampereelle

Kamux on avannut toisen myymälän Tampereelle. Uusi Kamuxin autoliike sijaitsee Lielahdessa. Kamuxin myymäläverkkoon kuuluu 34 liikettä ympäri Suomea. Kamux on keskittynyt sataprosenttisesti käytettyjen autojen myyntiin sekä niihin liittyviin palveluihin.  


FCA ja Google yhteistyöhön itseajavan auton kehittämisessä

Hakukoneyhtiö Googlen itseajavan auton tunnistin- ja ohjelmistoteknologiat integroidaan vuosimallin 2017 Chrysler Pacifica Hybrid -tila-autoon.  FCA:n (Fiat Chrysler Automobiles) mukaan tämä on ensimmäinen kerta, kun Google tekee suoraa yhteistyötä autonvalmistajan kanssa itseajava-auto -projektissaan.

FCA suunnittelee ja valmistaa Googlelle yhteensä noin 100 Pacificaa, joissa hyödynnetään Googlen itseajoteknologiaa. Google integroi autoihin tunnistin- ja ohjelmistopakettinsa, jotka mahdollistavat autojen itsenavigoinnin ja -ajamisen. Chrysler Pacifica Hybrid tila-autoja käytetään myöhemmin tänä vuonna alkavissa Googlen itseajavien autojen koeajoissa.

Kumpikin yhtiö sijoittaa suunnittelutiiminsä FCA:n toimitiloihin Michiganiin vauhdittaakseen itseajavan Chrysler Pacifican suunnittelua, testausta ja valmistusta.


Rallimuseolle yli 86 000€ joukkorahoituskampanjalla

Joukkorahoituskampanjan tuotoilla hankitaan Rallimuseon pysyvään museokokoelmaan vuoden 1951 Jyväskylän Suurajojen voittaja-auto, Austin Atlantic, joka oli esillä Lahden Classic Motor Showssa 7.-8.5.2016. Kuva Petra Kotro/Mobilia

Mobilian Autokylässä sijaitseva rallimuseo keräsi joukkorahoituksella ennätykselliset 86 420 euroa. Rallimuseohanke on Mobilian tiedotteen mukaan suurin suomalaisessa Mesenaatti-yhteisörahoituspalvelussa toteutunut vastikkeellinen joukkorahoituskampanja.

Lue lisää...


Uusi tapa lähettää paketteja

Posti ottaa käyttöön uuden palvelun, jossa asiakas voi maksaa paketin postimaksun suoraan verkossa.

Palvelua käyttävä asiakas saa paketin lähettämistä varten Helposti-koodin sähköpostiin tai puhelimeen. Koodi kirjoitetaan tarraan paketin päälle, ja paketti jätetään jonottamatta mihin tahansa Postin palvelupisteeseen. Palvelua käytettäessä paketin painoa ei tarvitse tietää, koska hinta perustuu painon sijasta mittoihin. Paketti ei saa kuitenkaan paina yli 35 kg.

Tarroja Helposti-koodia varten saa Postin palvelupisteistä, ja Posti lähettää tarroja kotitalouksiin myös Postisen välissä.

Paketin voi jatkossa lähettää haja-asutusalueella myös omasta postilaatikosta.

Noutomerkkipalvelun piirissä olevat haja-asutusalueella asuvat kuluttajat voivat postittaa kirjeitä ja jatkossa myös Helposti-koodilla varustettuja paketteja omasta postilaatikostaan. Valmiiksi maksetut kirjeet, kortit ja verkkopalvelussa maksetut paketit otetaan kuljetettavaksi silloin, kun postilaatikkoon tai samaan laatikkoryhmään jaetaan saapuvaa postia. Postilaatikon tulee olla varustettu noutomerkillä.

Noutomerkkipalvelu on mahdollinen tietyillä haja-asutusalueilla, jos etäisyys postinsaajan asunnosta lähimpään postitoimipaikkaan tai kirjelaatikkoon on yli kolme kilometriä. Asiakas voi tarkistaa Postin asiakaspalvelusta mahdollisuuden palvelun käyttöön.


Maantie 847 ja Zatelliitin yritysalueen liittymäjärjestelyt Kempeleessä

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus rakennuttaa maantie 847 ja Zatelliitin yritysalueen liittymäjärjestelyt kesän 2016 aikana.

Maantielle 847 Komeetantien kohdalle rakennetaan liikennevalo-ohjattu ja kanavoitu kolmihaarainen liittymä. Maantielle 847 Kempeleen suunnasta rakennetaan oikealle kääntymiskaista Komeetantien suuntaan sekä Oulun suunnasta vasemmalle kääntymiskaista. Keskisaarekkeet rakennetaan reunakivellisinä saarekkeina. Lisäksi liittymään rakennetaan mm. alikulkukäytävä ja kevyen liikenteen väyliä.

Työt aloitetaan 16.5.2016 ja hanke valmistuu 31.10.2016 mennessä. Urakoitsijana toimii Lemminkäinen Infra Oy.


Kehä III:n siltatyöt haittaavat liikennettä Vantaalla

Vantaan risteyssiltojen S ja N sekä Myllymäen siltojen S ja N korjaus aiheuttaa muutoksia kantatien 50 (kehä III) liikennejärjestelyihin. Työmaiden kohdalla alennetaan nopeusrajoituksia ja kaistajärjestelyjä muutetaan.

Työt on aloitettu maaliskuulla reunapalkkien kunnostustöillä ja kaidetöillä, jolloin kaistaleveyksiä on pienennetty ja nopeusrajoitusta alennettu. Nopeusrajoitus on työmaan kohdalla 60 km/h.

Siltojen pintarakenteet korjataan kolmessa vaiheessa, jolloin liikennejärjestelyt muuttuvat kunkin vaiheen ajaksi. Joka pintarakennevaiheessa kaistat ovat erittäin kapeita, kaistojen sijaintia on muutettu sekä nopeusrajoitus on alennettu 50 km/h. Lisäksi valtatieltä 3 (Hämeenlinnan väylä) kehä III:lle molempiin suuntiin tulevien ramppien kiihdytyskaistat lyhenevät huomattavasti.

Siltojen alapuolisia töitä tehdään öisin, jolloin valtatiellä 3 (Hämeenlinnan väylä) on ajoittain käytössä vain yksi ajokaista.

Työt valmistuvat elokuun loppuun mennessä.


Vähäpäästöisille työsuhdeautoille ehdotetaan kannustejärjestelmää

Autotuojat ry ehdottaa kannustejärjestelmää, millä tuettaisiin erittäin vähäpäästöisten autojen hankintaa.

Yhdistyksen mukaan kannustemalli kannattaisi rakentaa niin, että se suosisi vähäpäästöisten ajoneuvojen yleistymistä työsuhdekäytössä. Tätä yhdistys perustelee sillä, että työsuhdeautojen osuus kaikista ensirekisteröidyistä autoista on noin kolmannes.

Kannustemallissa työsuhdeautojen verotusarvoa alennettaisiin niillä autoilla, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 80 g/km. Täyssähköautoilla, joiden käytönaikaiset hiilidioksidipäästöt ovat 0 g/km, verotusarvoa alennettaisiin 80 %. Verotusarvon alennus pienenisi tästä ylöspäin 1 % jokaista hiilidioksidigrammaa kohti 80 grammaan/km asti. Näin ollen yli 80 g/km päästötason autojen verotusarvo säilyisi ennallaan.

Yhdistys uskoo kannustejärjestelmän hyödyttävän myös muita kuin työsuhdeautoilijoita, sillä auton vapauduttua 2-3 vuoden kuluttua käytettyjen autojen markkinoille, olisi mm. sähkö-, pistokehybridi- tai jopa vetyautoja saatavilla merkittävästi uusia vastaavia autoja edullisemmin.


Hintakannustin jätevesien pumppaamiseksi Helsingin Satamaan

Helsingin Satama Oy ottaa käyttöön tänä kesänä hintakannustimen, joka tarjoaa 20% edullisempia alusjätemaksuja niille kansainvälisille risteilijöille, jotka jättävät jätevettä Helsinkiin. Hintakannustin koskee pääasiassa matkustajia kuljettavia aluksia. Helsingin Sataman tavoitteena on, että kaikki laivat jättävät jätevedet satamaan.

Helsingin Satama luopui erillisistä jätevesimaksuista vuonna 2008 Itämerihaasteen myötä. Siitä saakka alukset ovat voineet pumpata kaikilla laivapaikolla jätevedet vastaanottolaitteisiin ilman eri veloitusta.  Helsingissä jokaisella laiturilla on jäteveden vastaanottojärjestelmä, jonka kautta jätevedet menevät suoraan HSY:n käsittelyyn.

Vuonna 2019 risteilyalukset eivät enää saa päästää käymäläjätevettä Itämereen

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO päätti 22.4.2016 Itämeren eritysaluetta koskevien määräysten voimaantulosta. Määräyksillä kielletään risteilylaivojen käymäläjätevesien päästäminen suoraan mereen. Kaikki Itämeren maat olivat yksimielisesti päätöksen takana.

Määräykset tulevat voimaan uusille laivoille 1.6.2019. Nykyisille risteilylaivoille määräaika on 1.6.2021. Laivat, jotka saapuvat Itämeren erityisalueen ulkopuolelta ja purjehtivat suoraan Pietariin, saavat kahden vuoden siirtymäajan 1.6.2023 saakka.

Uudet säännökset koskevat kaikkia matkustaja-aluksia, joissa on enemmän kuin 12 matkustajaa. Käytännössä säännökset koskevat ulkomaisia risteilyaluksia, koska Suomesta säännöllisesti liikennöivät automatkustajalaivat ovat jo pitkään jättäneet käymäläjätevetensä satamiin.


Leijona uudisti hitsaus- ja kuumatyövaatemallistonsa

Leijona on uudistanut kuumuudelta, tulelta ja kipinöiltä suojaavan hitsaus- ja kuumatyövaatemallistonsa.

Uudet hitsaus- ja kuumatyövaatemalliston asut täyttävät EN ISO 11611, EN ISO 11612 ja IEC 61482 -standardien vaatimukset. Kevyestä antistaattisesta materiaalista valmistetut asut täyttävät myös antistaattiset ominaisuudet EN 1149-5 standardin.

Vaatteiden hihoihin ja selkään on lisätty huomionäkyvyyden takaamiseksi fluoresoivaa keltaista. Materiaalin sijoittelu on suunniteltu valmistajan mukaan niin, ettei se heijasta hitsauksessa syntyvää UV-säteilyä työntekijän kasvoille. Lisäksi mallistossa on sijoitettu rasteriheijastimet sekä puseron että umpisuojan selkäosaan.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!