MAN - Vaihtoautot

Saksa: Liikenneväyläyhtiö ankarassa vastatuulessa

Saksan liittovaltio Tueringenin hallitus epäilee, että Saksan moottoriteistä ja valtateistä muodostettava valtion liikenneväyläyhtiö maan hallituksen vakuutuksista huolimatta saattaa ajautua yksityistetyksi. Tueringenin hallitus vaatii uusia ja entistä tiukempia takeita sille, että 2016 periaatteessa sovittua valtion liikenneväyläyhtiötä ei voida yksityistää.

Epäily elää myös muissa liittovaltioissa Saksassa, minkä ennustetaan johtavan aikataulun pitkittymiseen ja julkiisen keskustelun kiihtymiseen.


Volvo myi 3000. sähköbussinsa

Volvo myi 2016 yhteensä 533 hybridi-, sähköhybridi- ja täyssähköbussia. Samalla Volvo ylitti myynnissään 3000. sähköbussin rajan.

Ensimmäiset hybridibussinsa Volvo myi vuonna 2010. Sen jälkeen Volvo on myynyt sähköllä toimivia 12-metrisiä sekä nivel- ja kaksikerrosbusseja 22 maahan Euroopassa, Etelä-Amerikassa, Aasiassa ja Australiassa. Ostajamaista suurin on Isobritannia (1425 kpl) seuraavina suuruusjärjestyksessä Kolumbia, Ruotsi, Espanja, Saksa.


Puola: Suuri auto-ale alkoi

Puolassa uuden vuoden alku aloittaa perinteisesti hurjan uusien autojen alennusmyynnin. Uusia autoja myydään jopa yli 20% alennuksella. Tämä johtuu siitä, että Puolassa auton valmistusvuosi on kaikkein painavin myynnintekijä. Vaikka auto olisi todistettavasti valmistettu marras- tai joulukuussa, se ymmärretään Puolassa vuoden vanhaksi, edellisen vuoden malliksi.

Esimerkiksi Opel Insigtnia, joka Sakasassa maksaa 25 000 euroa, myydään Puolassa 30% alennuksella 16 700 eurolla.

BMW:n, Audin, Porschen, Mersun, Volvon kohdalla on nähtävissä pientä muutosta. Näiden kohdalla marraskuussa valmistettua voidaan tammikuussa pitää kolme kuukautta vanhana, kun sen sijaan Puolassa valmistettua pidetään armotta vuoden vanhana.  



USA: Autonomista autoliikennettä kymmenellä tieosuudella

USA:n liikenneministeriö on varannut 10 tieosuutta erilaisilla topografioilla autonomisen liikenteen koeväyliksi yhdeksässä osavaltiossa. "Olemme keskellä kovaa kilpajuoksua aasialaisten ja euroopplaiasten kanssa autonomisen liikenteen kehittämisessä", Michiganin demokraattinen senaattori Gary Peters perustelee.

Kymmenellä tieosuudella sallitaan testi- ja kokeiluliikenne autonomisilla henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoilla.

 


Amazon: Merirahteja Kiina-USA

Amazon-yhtiö on kasvamassa maailmanlaajuiseksi jättiläiseksi kaikilla kuljetusaloilla. Sen uusin aluevaltaus on omat rahtikuljetukset meriteillä, paljastaa Wall Street Journal. Amazon on hankkinut Kiinassa oman merikuljetuslisenssin.

Lisenssi ei vielä oikeuta kuljetuksiin omilla rahtialuksilla. Se sallii rahtikapasiteetin ostamisen ja sen hyödyntämisen eri varustamoiden rahtialuksissa ja omien logistiikkatoimintojen kehittämisen.

Kiinalaisella lisenssillä Amazon tavoittelee vahvaa asemaa Kiinan ja USA:n välisessä merirahtiliikenteessä. Vuonna 2013 julkaiseman strategiasuunnitelmansa puitteissa Amazon tavoittelee maailmanlaajuista kasvua DHL:n, FedEx:n ja UPS:n kilpailijaksi.


Martti Koskinen VR Transpointin johtajaksi

VR Groupin logistiikkadivisioonan VR Transpointin vt. johtaja Martti Koskinen on 1.2. alkaen nimitetty vakituisesti VR Transpointin johtajan tehtävään. Koskinen on toiminut VR Transpointin vt. johtajana 5.12. lähtien.

VR Transpointin liikevaihto on 381 M€. Yhtiössä työskentelee 1400 logistiikan ammattilaista. VR Transpointin asiakkaita ovat suomalaisen teollisuuden eri toimialat, suurimpina metsä-, metalli- ja kemianteollisuus.


Kevyempiä moottorin osia 3D-tulostimella

Renault Trucksin Lyon Powertrain Engineering -osasto on kehittänyt ainetta lisäävää metallituotteiden valmistustekniikkaa tulevaisuuden valmistusprosesseja varten. 4-sylinterinen DTI 5 Euro 6 step C -prototyyppimoottorin suunnittelun apuna on käytetty 3D-tulostustekniikkaa. Vaikka moottori suunniteltiinkin kokonaisuudessaan virtuaalisesti, keinuvivut ja nokka-akselin laakerinkannet valmistettiin 3D-metallitulostustekniikalla ja niitä testattiin 600 tuntia koestuspenkissä Euro 6 -moottorissa.

Renault Trucksin projektin tavoitteena on osoittaa, että moottoria voidaan pienentää ja keventää lisäävää metallituotteiden valmistusprosessia käyttäen.

− Prosessin ansiosta olemme onnistuneet keventämään 4-sylinteristä moottoria 120 kg eli 25 %. Testeissä on osoitettu, että 3D-tulostustekniikalla valmistetut moottorinosat todella kestävät käyttöä, projektipäällikkö Damien Lemasson kertoo.

Lue lisää...


Viidennes Valmet Automotivesta kiinalaisomistukseen

Kiinalainen Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) on ostanut suunnatussa annissa Valmet Automotiven uusia osakkeita 22 prosentin omistusosuuden arvosta. Annin jälkeen Valmet Automotiven omistajina ovat Pontos (39 %), Tesi (39 %) ja CATL (22 %). Ningdessä, Kiinassa päätoimipaikkaansa pitävä CATL suunnittelee ja valmistaa litium-ioni-teknologiaan perustuvia sähköisen liikenteen akkuratkaisuja sekä tarjoaa niille jälkimarkkinapalveluita.

Tiedotteen mukaan Valmet Automotive ja CATL tulevat kehittämään yhdessä sähköiseen voimansiirtoon ja akkupaketteihin liittyviä ratkaisuja Euroopassa autonvalmistajille sekä heidän alihankkijoilleen. Kiinteällä yhteistyöllä Valmet Automotiven kanssa CATL yrittää vahvistaa asemiaan laajentua Euroopan nopeasti kehittyville sähköautomarkkinoille.


Svenskt Flyg: Hallituksen ilmailupolitiikka ristiriitaista

Ruotsin hallitus korostaa tuoreessa lentoliikennestrategiassaan ilmailun suurta merkitystä Ruotsille. Samalla hallitus suunnittelee lentoveroa, joka haittaa suoraan Ruotsin valtiontaloutta, uhkaa tuhansia työpaikkoja ja iskee pahimmin syrjäseutuihin, Svcenskt Flyg -järjestö toteaa kannanotossaan.

Järjestö toteaa maan hallituksen sorvanneen viime torstaina esiteltyä uutta lentoliikennestrategiaa vuodesta 2015. Selkeänä tavoitteena esitetään strategian tehtävää luoda nykyistä kestävämpää yhteiskuntaa sekä sosiaalisesti, taloudellisesti että ympäristöystävällisesti. Silti hallituksen suunnittelema lentovero johtaa päinvastaiseen suuntaan, Svenskt Flyg toteaa.

- Hallitus puhuu "jaetulla kielellä" ilmaliikenteestä. Toisaalta korostetaan sen merkitystä työpaikkojen, viennin, turismin ja yhteiskuntakehityksen kannalta koko maassa. Ja toisaalta halutaan tuoda  lentovero, joka iskee suoraan esitettyihin hyötyihin, Anna Wilson, Svenkt Flyg -järjestön pääsihteeri sanoo.

- Jos hallitus tosissaan haluaa tehdä työtä kestävän ilmaliikenteen puolesta eikä vain vähentää lentomatkustuksen määrää, sen tulisi edistää poliittisia uudistuksia joilla kasvatetaan markkinoita ja alennetaan hintoja ilmailun biopolttoaineille. Se lisäisi samalla työpaikkoja ja vahvistaisi myös koko maan taloutta, Wilson toteaa.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)


Tukholma: Tyhjät kuorma-autot pois kaduilta

Tukoholmassa tehdyn selvityksen (Trafikanalys) mukaan 25% kuorma-autoista kulkee Tukholmassa ilman kuormaa ja joka toinen paluumatka kulkee tyhjällä kuormalla. Raskaista maa- ja kiviaineskuljetuksista joka toinen kulkee tyhjillään ja jokseenkin joka toinen paluukuljetus kulkee ilman kuormaa. Eli jota kuinkin joka toinen kuorma-auto Tukholmassa kulkee ilman kuormaa, selvityksessä todetaan.

Tukholman maakuntahallitus haluaa nyt luoda seudullisen kuljetussuunnitelman, joka tähtää yhteiskuormaukseen (samlastning). Sillä pitää voida vähentää kuorma-autojen määrää Tukholman alueella, poliitikot vaativat.

"Monet kansalaiset pelkäävät henkensä edest kuorma-autolja, Vanhemmat eivät uskalla antaa lastensa pyöräillä kuorma-autojen pelossa, ja noin 100 ihmistä kuolee vuosittain raskaiden kuorma-autojen onnettomuuksissa", keskustaa edustava ympäristö- ja aluesuunnittelupoliitikko Gustav Hemming sanoo.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)


Pariisi: Dieselkieltoja laajennettiin

Hiukkaspäästörajojen ylitysten seurauksena dieselien ajokieltoja on laajennettu Pariisissa. Euro2-dieseleiltä ajo on kokonaan kielletty Ranskan pääkaupungissa esikaupunkialueet mukaanluettuina. Sama koskee kaikkia ennen 1997 markkinoille tulleita dieselmoottorisia autoja. Ennen lokakuun 1. päivää vuonna 2001 ensiesiteltyjä dieselkuorma- ja llinja-autoja koskee yleiskielto Pariisin alueella.

Tammikuun alusta Pariisissa on voimassa kaikkia autoja koskeva päästövahinkoluokitus. Luokitus merkitään vinjettitarralla tuulilasiin ja omistajalta peritään vastaava vinjettimaksu. Pariisin pormestari Anne Hidalgo haluaa vähentää tuntuvasti autoille annettavaa tilaa kaupungissa ja samalla kieltää dieselautot kokonaan vuoteen 2020 mennessä.

Tähän saakka Pariisissa on ollut voimassa järjestelmä, joka sallii parillisilla ja parittomilla rekisterinumeroilla ajon vuoropäivinä kaupungin kaduilla. Maanantai halutaan kokonaan autottomaksi vinjettiluokituksen myötä.


Saksa: Kuorma-autojen tiemaksut uusiin ennätyksiin

Saksa keräsi 2016 kuorma-autojen tiemaksuilla 4,63 miljardia euroa. Summasta johdettiin järjestelmäkustannusten ja ajoneuvoverokompensaation jälkeen 3,4 miljardia euroa suoraan teiden parannuksiin. Edellinen ennätys, 4,5 miljardia euroa, oli vuodelta 2010.

Saksan hallitus päätti joulukuussa laajentaa tiemaksuja koskemaan kaikia teitä. Se laajensi tiemaksuverkostoa 40 000 km:llä. Sillä arvioidaan tiemaksutuoton kasvavan vielä kahdella miljardilla eurolla.

Aiemmin tiemaksuja kerättiin 7,5 tonnia painavammilta kuorma-autoilta 13 000 km:ltä moottoriteitä ja 2300 km:ltä moottoritietasoisilta pääteiltä.


Liikenneonnettomuudet nuorten johtava kuolinsyy EU:ssa

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC:n raportin mukaan nollatoleranssi alkoholin vaikutuksen alla ajamiseen, yliimääräinen harjoittelu vaaratilanteiden havainnoimiseen ja porrastetut ajokorttijärjestelmät tulisivat olla normeja Euroopassa, jotta nuorten kuskien tarpeettoman suurta onnettomuusriskiä saataisiin pienennettyä. Yli 3 800 nuorta (18-24 vuotiasta) kuolee Euroopan Unionin teillä vuosittain. Tieliikennekuolemat ovat ikäryhmän johtava kuolinsyy.

Raportin mukaan 15-25 ikävuosina läpikäytäväy biologiset ja sosiaaliset muutokset vaikuttavat nuorten riskien havainnointikykyyn, mikä lisäksi ajokokemuksen puute tekee nuorista heikompia arvioimaan vaaratilanteita ja reagoimaan niihin.


Italia: Jopa 6000 euron sakot kabotaasi-ilmoituksen laiminlyönnistä!

Kuukausi sitten Italiassa voimaan astunut laki vaatii ulkomailta kabotaasikuljetuksia suorittavan kuljettajan ja työnantajan rekisteröitymistä Italian työministeriölle vähintään 24 tuntia ennen Italian rajan ylitystä. Rekisteröityminen käy nyt myös englanniksi linkillä http://www.distaccoue.lavoro.gov.it/Pages/Home.aspx?lang=eng

Ilmoittautumisen laimninlyönnistä rangaistaan 150-500 euron sakolla työnantajaa kohti. Jos työsuhdetta ei voida vahvistaa, rangaistaan 500-3000 euron sakolla. Jos Italiassa ei ole osoitettavissa edustajaa kuljetukselle, uhkaa sakkorangaistus nousta 2000-6000 euroon.


Suomella opittavaa liikenneturvallisuudesta Ruotsilta

Ruotsin liikenneviraston mukaan vuonna 2016 Ruotsin tieliikenteessä sattuneissa onnettomuuksissa kuoli 263 henkilöä. Suomessa vastaava luku vuoden 2016 tammi-joulukuulta on tilastokeskuksen mukaan 240 henkilöä. Vaikka Suomen tieliikenteen kuolonuhrien määrä oli 17 henkilöä edellisvuotta vähemmän, on se silti Ruotsiin verrattuna huomattavan suuri. Ruotsin väkiluku ylitti hiljattain 10 miljoonaa, kun Suomen väkiluku on 5,5 miljoonaa. Suomella on opittavaa Ruotsilta liikenneturvallisuudesta, kun liikenneonnettomuuksissa kuolee lähes yhtä paljon ihmisiä, mutta maan väkiluku on melkein puolet pienempi.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!