MAN - Vaihtoautot

Uusien laivojen energiatehokkuusmääräyksiä muutetaan

Merenkulussa otetaan käyttöön uudet energiatehokkuuden vaatimukset, jotka koskevat uusia ro-ro-aluksia. Valtioneuvosto hyväksyi 4.4.2019 asetuksen, jolla saatetaan voimaan kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa sovitut säännöt.
 
Ro-ro-alus tarkoittaa alusta, joka kuljettaa pyörillä kuljetettavaa lastia, kuten rekkoja, autoja ja perävaunuja. Lastaus ro-ro-alukseen tehdään perästä, keulasta tai sivusta.
 
IMO:n meriympäristön suojelukomitea muutti energiatehokkuuden laskemisessa käytettäviä referenssilinjoja ja päivitti meren pilaantumisen ehkäisemistä koskevaa MARPOL-yleissopimusta huhtikuussa 2018. Energiatehokkuutta koskevat vaatimukset kevenivät, kun ro-ro-lastialusten ja ro-ro-matkustaja-alusten energiatehokkuusindeksin referenssilinjoja nostettiin 20 prosenttia.

Lue lisää...


Autonostimissa vakavia puutteita – valvonta jatkuu

Autonostimista on löytynyt paljon turvallisuuspuutteita. Kaksi nostinmallia on poistettu markkinoilta ja kerätty pois kuluttajilta. Autonostimia on tarkastettu myös työsuojeluviranomaisten valvonnassa sekä EU:n yhteisessä markkinavalvonnassa. Nostimia hankkivien yritysten kannattaa tutustua valvontatuloksiin.

Autonostimia on tutkittu hiljattain EU:n yhteisessä markkinavalvontaprojektissa. Projektissa selvitettiin yhteensä 47 saksi- ja kaksipilarinostimen turvallisuutta, ja tulokset olivat huonoja.  Nostimista vain kuudessa ei ollut lainkaan teknisiä puutteita. Suomi ei osallistunut kyseiseen projektiin. Suomessa autonostimien turvallisuutta valvovat työsuojeluviranomaiset pääasiassa ammattikäyttöön tarkoitettujen nostimien osalta ja Tukes niiden autonostimien osalta, joiden käyttäjiin kuuluvat myös kuluttajat.

Tukes selvitti Suomessa myytävien edullisimman hintaluokan nostimien turvallisuustilannetta testauttamalla kaksi saksityyppistä autonostinta ja yhden korjaamonostimen. Kaikissa nostimissa havaittiin huomattavia puutteita. Molemmissa saksinostimissa todetut puutteet arvioitiin niin vakaviksi, että nostimista on tehty takaisinvedot, eli niitä maahantuoneet yritykset ovat pyytäneet nostimen ostaneita asiakkaita palauttamaan ne. Puutteita havaittiin mm. nostimien hydrauliikkajärjestelmässä, varmistinlaitteiden toiminnassa, ylipaineventtiilissä, nostovarsien lukituksessa, laskunopeuden rajoituksessa, suojaetäisyyksissä sekä sähköturvallisuudessa. Hinnaltaan saksinostimet olivat kahden tuhannen euron molemmin puolin. Korjaamonostimen puutteet liittyivät erityisesti valmistajan ilmoittamaan maksimikuormaan nähden liian heiveröiseen rakenteeseen, mistä johtuen nostimen mekaaninen kestävyys ja vakavuus eivät olleet riittäviä. Lisäksi kaikkien nostimien käyttöohjeissa ja merkinnöissä todettiin puutteita.


Ilman tieliikennettä Suomi pysähtyy

28 järjestön yhteinen Auto- ja tiefoorumi (ATF) on huolissaan tieverkon rahoitustasosta.

ATF toteaa, että tieverkon rahoitustaso on kestämätön, kun huomioon otetaan tieliikenteen merkitys kotitalouksien liikkumismahdollisuuksien ja elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta. Tilastokeskuksen uusimpien suoritetilastojen mukaan henkilö-, kuorma- ja pakettiautojen liikennesuorite kasvoi viime vuonna. Henkilöautojen liikennesuorite oli vuonna 2018 yli 40 miljardia kilometriä, eli yli 100 miljoonaa kilometriä enemmän kuin vuonna 2017. Kuorma-autojen liikennesuorite oli viime vuonna lähes 3,5 miljardia kilometriä. Kuorma-autojen suorite kasvoi noin 40 miljoonalla kilometrillä edellisvuodesta.

Lue lisää...



HAK:n Kulttuuriajo 2019 – SAHK:n 60. Retkeilyajo

HAK ry Dallapé Sisu AS-33 vuodelta 1933
HAK ry:n entistämä Dallapé-matkailuvaunu vuodelta 1933.

Pieni joukko asiaansa vihkiytyneitä vanhojen autojen harrastajia perusti toimittaja Art Wirmolan kokoon kutsumana 30.09.1958 yhdistyksen nimeltään Suomen Automobiili-Historiallinen Klubi ry. Se merkittiin yhdistysrekisteriin 03.02.1959. Vuosien varrella on toiminta kasvanut valtakunnalliseksi ja vanhan ajokaluston tallentaminen, entisöinti ja esittely suurelle yleisölle on laajennut vanhan ajoneuvo- ja tieliikennekulttuurin vaalimiseksi kokonaisuudessaan. Harrastusta on tehty tunnetuksi alkuvuosista lähtien myös järjestämällä SAHK ry:n (nykyään Suomen Ajoneuvohistoriallinen Keskusliitto ry) Retkeilyajoja niin harrastajien kuin ajoja seuraamaan tulleiden iloksi. Joka 10. tasavuosi ko. ajon järjestämiskunnian on saanut Helsingin Seudun Automobiiliklubi ry (HAKry).

Lue lisää...


Toyota tarjoaa lähes 24 000 patenttia maksuttomaan käyttöön

Patentit, joita tarjotaan maksuttomaan lisenssikäyttöön, muodostavat yli 20 vuoden kokemuksen sähköistettyjen ajoneuvojen kehityksessä. Ajoneuvojen valmistajille tarjotaan myös tukea lisenssillä valmistettavien järjestelmien ja osajärjestelmien käyttöön. Tavoitteena on edistää maailmanlaajuista ajoneuvojen sähköistämistä.

Ottaen huomioon tarvittavan ajan, rahan ja muut resurssit, joita tarvitaan kestävän kehityksen liikkumisratkaisujen kehittämiseksi Toyota Motor Corporation (Toyota) ilmoitti tänään 4.3.2019 kahdesta toimenpiteestä, jotka tähtäävät teknisen osaamisen sekä patentoitujen ratkaisuiden levittämiseen mahdollisimman laajaan käyttöön ajoneuvon sähköistämisen saralla.

Lue lisää...


Fordin SUV-mallit hybridiversioina - Explorer Eurooppaan

Ford julkisti tänään 16 sähköistetystä mallista eurooppalaisille asiakkaille. Sähköistä voimansiirtoa tulee myös yhtiön SUV-malleihin.

Täysin uusi Ford Explorer SUV-malli esiteltiin tänään ensimmäistä kertaa Euroopassa. Ford ilmoitti, että Yhdysvaltain kaikkien aikojen myydyimmän SUV:n ladattava hybridiversio tulee myyntiin Euroopassa myöhemmin tänä vuonna.

Lue lisää...


Ladattava hybridi Ford Tourneo Customista

Ford esitteli tänään maailmanlaajuisesti ensimmäistä kertaa uudella innovatiivisella ladattavalla hybridivoimansiirrolla varustetun Tourneo Custom ladattavan hybridi tila-auton.

Päästöttömyyden ja akun varaustasosta riippumattoman toimintasäteen yhdistävä uusi tilava kahdeksanpaikkainen Tourneo Custom ladattava hybridi (PHEV) tulee myyntiin Euroopassa vuoden 2019 loppupuolella.

Lue lisää...


Ford sähköistää mallistoaan - Täyssähkö-Transit vuonna 2021

Ford esitteli Go Further -tapahtumassa Amsterdamissa hyötyajoneuvojen sähköistämisstrategiaansa Euroopan markkinoilla. Vuonna 2021 tuotantoon on pääsemässä sähkö-Transit eli täysin sähkökäyttöinen Transit-sähköpakettiauto. Pakettiauton prototyyppi oli näytillä esittelytilaisuudessa suojaväriin puettuna. Tällä nähtävästi haluttiin korostaa sitä, ettei sähkö-Transit ole vielä tuotantovalmis. Pakettiautoa kutsuttiin nimellä Transit All-Electric, mutta lopullinen mallinimi saattaa olla jokin muu. 

Sähkökäyttöinen Transit vilahtaa seuraavan videon lopulla kohdassa 1m10s. Tätä ennen vuoron saavat muut sähkö-Ford-hyötyajoneuvot. 

Tonniluokkaan Ford tarjoaa hybriditekniikkaa vielä myöhemmin vuoden 2019 aikana uuden Ford Transit Custom ladattavan hybridin (PHEV) muodossa. Ladattavan hybridin etupyöriä käytetään ainoastaan sähkömoottorilla, jonka voimanlähteenä on 13.5 kWh:n litiumioniakusto. Tämän lisäksi Transit Custom ladattavaa hybridiä liikuttaa 1,0 litran Ford EcoBoost -bensiinimoottori. Fordin mukaan hybridin sähkömoottori mahdollistaa 50 kilometrin ja bensiinimoottori 500 kilometrin ajomatkan.

Transit Customin lisäksi ladattava hybridi (PHEV) on tulossa vielä vuoden 2019 aikana 8-paikkaisesta tila-auto Tourneo Customista.

Pysähtelevässä kaupunki- ja lähiöliikenteessä työskenteleville yrityksille on tarjolla 48 V -kevythybriditeknologia, joka tarjoaa mahdollisuuden parantaa tuottavuutta edullisemmalla sähköistetyllä ajoneuvolla. Fordin luokkansa ensimmäinen EcoBlue Hybrid -dieselhybridi on saatavissa Transitiin, Transit Customiin ja Tourneo Customiin kesällä 2019.

Ford toimittaa jo tällä hetkellä StreetScooter-yhteisprojektin kautta täyssähköisiä ratkaisuja asiakkaille. Fordin tehtaalla Kölnissä valmistettavassa Transitiin perustuvassa StreetScooter WORK XL -mallissa on täyssähköinen voimansiirto ja se on käytössä Saksassa Deutsche Post DHL:llä. Seuraavien 12 kuukauden aikana WORK XL -autoilla aloitetaan testijaksot useammissa eryrityksissä Saksassa, Alankomaissa ja Belgiassa.

Go Electric

Ford sähköistää mallistoaan muutenkin kuin hyötyajoneuvojen osalta. Yhtiö ilmoitti kaikkiaan 16 sähköistetystä mallista. Ford Hybrid -nimellä myytävä mallisto käsittää kevythybridi-, täyshybridi- ja ladattavia hybridimalleja.

Ford esitteli Go Electric tapahtumassa ladattavan hybridiversion yhtiön täysin uudesta keskikokoisesta SUV-mallista, Kugasta. Kugasta on tarjolla kevythybridi-, täyshybridi- ja ladattava hybridiversio.

Ensiesityksensä Fordin sähköistä voimansiirtoteknologiaa sisältävästä mallistosta sai tänään myös 7-paikkainen SUV Explorer ladattava hybridi (PHEV).


Uusi Toyota Proace City 30.4.2019

Täysin uusi Toyota Proace City on ensimmäistä kertaa yleisön nähtävillä vuoden 2019 Commercial Vehicle Show -tapahtumassa Birminghamissa, Englannissa 30.4. alkaen.

Proace City vahvistaa yhdessä Proacen ja Hiluxin kanssa muodostuvaa hyötyajoneuvomallistoa sekä mahdollistaa Toyotan malliston laajentamisen kompakteihin pakettiautoihin (CDV-segmentti), joka Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoilla muodostaa noin 35 % osuuden kaikista myydyistä kokonaismassaltaan alle 3,5 t:n hyötyajoneuvoista.

Lue lisää...


Maersk aloitti liikennöinnin Raumalle uusilla aluksilla

Liikennöinnin aloittaa kaksi alusta, jotka ajavat reittiä Bremerhaven - Rauma - Pietari - Bremerhaven. Rotaatio mahdollistaa tehokkaan tyhjien konttien syötön sekä nopean transiittoajan. Suomen tuonti ja vienti ovat epätasapainossa ja esimerkiksi tyhjien konttien puute saattaa muodostaa pullonkaulan, joka lisää kuluja, mahdollisia viiveitä ja vaikeuttaa suunnittelua.

– Tähänkin ongelmaan näiden uusien alusten liikennöinnin aloittaminen on yksi ratkaisu, Maersk Finlandin johtaja Michael Enberg toteaa.

Uusin tekniikka tarkoittaa tehokkuutta muun muassa polttoainekuluissa ja sitä kautta myös ympäristöasioissa. Alukset käyttävät vähärikkistä polttoainetta ja ovat optimoituja juuri näille liikenne- ja konttimäärille. Lisäksi uudet laivat ovat myös helpompia ja tehokkaampia operoida satamassa, millä on tietysti positiivisia vaikutuksia myös satamaoperaattorin, Rauman tapauksessa, Europortsin toimintaan.

Michael Enberg on tullut logistiikka-alalle vuonna 1980 ja vuodesta 1985 tehnyt yhteistyötä Rauman sataman toimijoiden kanssa. Maersk on ollut jo pitkään näkyvästi Rauman satamassa, ja liikennöinti omilla aluksilla on alkanut jo 2000-luvun alussa.


Sisu-panssariajoneuvot

Sisu-panssariajoneuvot

Sisu Auton valmistamat panssariajoneuvot ovat kautta historian olleet panssariautoja. Kaksi-, kolme- tai neliakselisina niissä on vastaavasti neljä, kuusi tai kahdeksan pyörää. Kaikki ajoneuvot ovat jokapyörävetoisia. 

Monipuolinen Sisu GTP 4x4

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti 1/2020 testasi kaksiakselista Sisu GTP 4x4 -panssariautoa (pdf) niin maastossa kuin kestopäällystetyllä tiellä. Lehden mukaan "GTP 4x4 on Sisun taidonnäyte panssaroidusta armeija-ajoneuvosta". Lehti jatkaa: "Vaativat maasto-olot päihittänyt ajoneuvo yllätti mukavuudellaan myös maantiellä."

 

 


Raskaspari Oy:n omistajuus vaihtuu

Raskaspari Oy:n omistajat Kalle Salonen ja Jyrki Hakkarainen myyvät yrityksensä liiketoiminnan. Tänään allekirjoitetun kauppakirjan mukaan Raskaspari Oy:n omistajuus siirtyy Volvo Truck Center Kuopion huoltopäällikkö Mikko Rytköselle, kuorma-automyyjä Heikki Tuomaiselle, sekä sijoitusyhtiö Canelco Capital Oy:lle. Raskaspari Oy:n liiketoiminta jatkuu entisellään ilman keskeytystä. Kauppa saatetaan loppuun huhtikuun aikana. Uudet omistajat aloittavat yhtiössä viimeistään 6.5.2019.

Raskaspari Oy:n uutena toimitusjohtajana tulee aloittamaan Mikko Rytkönen ja kuorma-automyynnistä tulee Raskasparin toimialueella vastaamaan Heikki Tuomainen. Volvo Truck Center Kuopion uudeksi huoltopäälliköksi on nimitetty Juha Nuutinen, joka aloittaa tehtävässään 2.5.2019. Aktiiviset rekrytointitoimet Volvo Truck Center Kuopion alueen kuorma-automyyjän löytämiseksi on jo aloitettu.

Raskaspari Oy toimii Kotkan, Kouvolan ja Mikkelin alueilla Volvo ja Renault Trucks kuorma-autojen valtuutettuna myynti, huolto- ja varaosapalveluyrityksenä ja vastaa Iisalmessa ja Joensuussa Volvo ja Renault Trucks huoltotoiminnoista. Raskaspari on yrittäjävetoisesti ja asiakaslähtöisesti toimiva yritys. Yrityskaupan taustalla on nykyisten omistajien Jyrki Hakkaraisen ja Kalle Salosen halu pitkän yrittäjäuran jälkeen luopua yritystoiminnasta.


Suomen vaikeudet pitää kylä- ja valtatiensä ajettavassa kunnossa

Vuonna 1979 valmistunut, yleisölle vuodesta 1986 avoinna ollut Karakoramin moottoritie on 1300 km pitkä ja yksi maailman kahdeksasta ihmeestä. Se ulottuu Hasan Abdalista Pakistanin Punjabin provinssissa Gilgit-Baltistanin Khunjerab-kadulle, josta se kulkee Kiinaan ja muuttuu Kiina National Highway 314:ksi.


Euroopan hyötyautomarkkinat jatkavat korkealentoaan

Eurooüan autonvalmistajien yhdistys ACEA vahvistaa, että 30 eurooppalaista hyötyautovalmistajaa ovat myyneet yhteensä 187 920 hyötyautoa vuonna 2018. Keveiden hyötyautojen myynti kasvoi 4,4% ja raskaiden myynti kasvoi 5,2% edellisvuodesta. Brexit ja kauppasota USA:n kanssa eivät näytä vaikuttaneet pahasti myynnin kasvuun.

Kasvu keskittyy enemmän Itä- (+8,5%) kuin Länsi-Euroopaan. Sveitsissä kasvu oli  kuitenkin peräti 11,5%. Isobritannia noteerasi vain 0,5% kasvua ja Espanja putosi -3,8%. Puola, Tsekki ja Romania kasvoivat eniten Itä-Euroopassa.


UPS sairaalakuljetuksiin droneilla

USA:ssa Amazon on jo parin vuoden ajan kuljettanut pienimuotoisesti verkkokaupan tuotteita ja jopa lääkkeitä mantereelta saariin droneilla.

Nyt UPS tekee ison harppauksen eteenpäin yhdessä sveitsiläisen Matternet-yhtiön kanssa aloittaessaan lääke- ja sairaalatarvikekuljetukset droneilla Wakermeds'n sairaalan ja lääketieteellisen campuksen alueella Pohjois-Carolinan Raleigh'ssa.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!