MAN - Vaihtoautot

Juna kulki menestyksekkäästi Ruotsissa vuonna 2019

Ruotsin valtion rautatieyhtiö SJ teki vuonna 2019 hyvän tuloksen. SJ myi viime vuonna kaikkiaan 34,3 miljoonaa matkaa, mikä on 2,5 miljoonaa matkaa enemmän kuin edellisenä vuonna. SJ:n koko vuoden liikevoitto oli 772 miljoonaa kruunua (vuonna 2018: 468) ja liikevaihto 8 602 miljoonaa kruunua (7 874).

Vahvan tuloksen avulla SJ pystyi lisäämään investointeja viimeisellä vuosineljänneksellä, esimerkiksi digitaalisten palveluiden kehittämiseen.

- Vuoden aikana SJ on pystynyt päättämään lisäinvestoinneista, kuten uusista junista, ja tämän tuloksen avulla voimme luottavaisesti valmistella tulevien vuosien yhteensä 12 miljardin kruunun investointeja, SJ:n toimitusjohtaja Crister Fritzson sanoo.


Suomen satamiin saapui vuonna 2019 melkein 30 000 alusta

Ulkomaan meriliikenteen tilastojen mukaan Suomen satamiin saapui vuonna 2019 yhteensä 29 655 alusta, mikä on 2,7 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Suomalaisten alusten osuus kasvoi 2,6 % ja niitä oli yhteensä 10 960. Risteilymatkustajien ja Saimaan kanavan kautta Viipuriin matkustavien ihmisten määrä kasvoi selvästi vuonna 2019 edellisvuoteen verrattuna. Sen sijaan tavaroiden liikkuminen Saimaan kanavan kautta ja ulkomaiden meriliikenteen tuonti Suomeen vähenivät edellisvuodesta.

Ulkomaan meriliikenteessä kuljetettiin vuonna 2019 tavaraa yhteensä 101,3 miljoonaa tonnia. Viennin osuus kuljetuksista oli 53,3 miljoonaa tonnia, kasvua edellisvuoteen verrattuna 0,7 %.

Lue lisää...


Vuonna 2019 yli 13 000 riistaonnettomuutta

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2019 Manner-Suomen tieliikenteessä kirjattiin 13 433 tieliikenteen riistaonnettomuutta. Vaarallisinta aikaa riistaonnettomuuksien osalta oli marraskuu, jolloin kirjattiin kaikkiaan 2 238 riistaonnettomuutta. Se on noin kuudesosa kaikista tapauksista. Näissä tieliikenteen onnettomuuksissa on ollut mukana valkohäntäpeuroja, metsäkauriita, hirviä, metsäpeuroja, villisikoja ja kuusipeuroja. Syksyn kuukausien lisäksi onnettomuuksia tapahtui paljon touko-kesäkuussa. Kaikkein vähiten onnettomuuksia kirjattiin helmi-maaliskuussa.

Lue lisää...



Kuljetusalalle 3-vuotinen sopimusratkaisu

Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n hallinnot ovat hyväksyneet liittojen välillä saavutetut työehtosopimusten neuvottelutulokset. Ratkaisu koskee kaikkia kyseisten liittojen välisiä työehtosopimuksia: kuorma-autoalan, linja-autohenkilökunnan, huoltokorjaamoiden, terminaalitoimintaa koskevaa, säiliöauto- ja öljytuotealaa koskevaa sekä linja-autoasemien työehtosopimuksia. Neuvottelutulokset saavutettiin osapuolten keskinäisillä neuvotteluilla.

Työehtosopimukset koskevat yhteensä noin 36 000 työntekijää.

Ratkaisu on kolmivuotinen ja sen myötä kaikki työehtosopimukset ovat voimassa 31.1.2023 saakka. Kokonaiskustannustaso noudattaa vientiteollisuusalojen linjaa.


Dometic avasi uuden jakelukeskuksen Saksassa

Dometic kasvatti jakelukapasiteettiaan vastaamaan tuotevirtansa tulevaisuuden vaatimuksiin koko Euroopan markkinoilla. Sen uusi eurooppalainen jakelukeskus Gutenbergstraßella Emsdettenissä, Saksassa, on 13 metrin korkuinen varastohalli, jossa on 18 250 kuormalavapaikkaa.

Uusi 14 000 neliömetrin kokoinen varasto on Dometicin jo olemassa olevan jakelukeskuksen laajennus samalla alueella. Gutenbergstraßen ja Hollefeldstraßen kaksi laitosta tarjoavat nyt yhteensä 51 000 neliömetriä tilaa varastointia ja jakelua varten.

Lue lisää...


Ohjelmalla valmiuksia robottilaivoille

DIMECCin Sea for Value -ohjelmassa (S4V) luodaan valmiuksia itseohjautuvaa meriliikennettä varten. Siinä keskitytään uudenlaisiin palveluihin ja tietovirtoihin sekä luodaan valmiudet edistyneiden autonomisten toimintojen ja navigoinnin käyttöön.

S4V-ohjelmassa pyritään laajaan yhteiskunnallisen vaikuttavuuteen tuottamalla tutkimukseen perustuvia suosituksia sääntelyyn, liiketoimintaan, datan käyttöön ja jakamiseen sekä standardisointiin. Ohjelma koostuu useasta projektista. Näistä ensimmäinen, Fairway, keskittyy tulevaisuuden väyläpalvelujen kehittämiseen ja testaamiseen sekä etäluotsaukseen.

- Uskomme, että uusien teknologioiden hyödyntäminen mahdollistaa uusia luotsauspalveluita. Tavoitteenamme on havainnollistaa ja testata asioita, jotka ovat tärkeitä virstanpylväitä matkalla kohti älykästä ja autonomista meriliikennettä. On hienoa, että DIMECCin ohjelmissa kehitetään teknologioita, jotka ovat keskeisiä One Sea -ekosysteemin tiekartalla kohti meriliikenteen autonomiaa, sanoo luotsausjohtaja Sanna Sonninen Finnpilot Pilotage Oy:stä.

Lue lisää...


Espoon KTK:lle ja Destian Rauno Kuuselalle tunnustusta talvikunnossapidosta

Talvihoidon urakoitsija -tunnustuspalkinto myönnettiin nyt neljättä kertaa Talvitiepäivillä, jotka järjestettiin tällä kertaa Tampereella 12.-13.2.2020. Palkinnon sai Espoon KTK.

Tunnustuspalkinto on kiertopalkinto. Se myönnetään Talvitiepäivät-tapahtuman yhteydessä yritykselle tai toiminimelle, joka pitkäaikaisella toiminnallaan tai muulla erityisellä tavalla osoittautunut teiden ja katujen talvihoidon osaavaksi urakoitsijaksi.

Espoon KTK:n tekemisen yksi peruslähtökohta on, että asioista puhutaan oikeilla termeillä ja suoraan, organisaatio pyritään pitämään mahdollisimman matalana eikä asioista tehdä liian monimutkaisia. Tiedon joustavaa kulkua pidetään erittäin tärkeänä. Tämä vuoksi toimija näkyy tilaajalle kehittämismyönteisenä yhteistyökumppanina, jonka kanssa toiminta on mutkatonta.

Lue lisää...


TIETO20-harjoitus testaa huoltovarmuutta kyberhyökkäyksessä

TIETO20-harjoitus on Suomen suurin yritysten ja viranomaisten yhteistoimintaharjoitus laajojen kyberhäiriöiden varalta. Yritysten jatkuvuudenhallintaa, varautumista ja kriisiviestintää kyberhäiriötilanteissa sparraava harjoituskokonaisuus lujittaa elintarvike-, vesi- ja polttoainehuoltoa sekä niihin liittyvää logistiikkaa kyberhyökkäysten varalta.

Tavoitteena on harjoitella yhteiskunnan keskeisiä palveluita tuottavien yritysten selviämistä kyberhäiriöistä sekä viranomaisten tukitoimia yritysten toimintakyvyn palauttamiseksi. Harjoitus on skenaariopohjainen strategisen tason harjoitus, joka järjestetään kolmiosaisena. Osanottajien perehdytys alkaa tänään ja varsinainen harjoituksen ensimmäinen vaihe pidetään maaliskuussa, toinen toukokuussa ja harjoitus huipentuu kolmen päivän intensiivivaiheeseen lokakuussa.

Lue lisää...


Teiden talvikunnossapito on haasteiden edessä

- Vaikka talvet ovat muuttuneet haastavimmiksi kunnossapitäjien kannalta, alan toimijat eivät ole jääneet toimettomina seuraamaan sivusta vaan kehitystyötä on tehty aktiivisesti, kiittelee Suomen Tieyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Juha Ojala kansainvälisten Talvitiepäivien avajaisissa Tampereella.

Hoitourakoiden kilpailutuksessa on otettu käyttöön uudet toimintamallit vuonna 2019 kilpailutetuissa urakoissa. Malli jakaa vastuuta ja riskiä urakoitsijan ja tilaajan välillä. Toimintatapa tuo kaivattua joustoa tilanteisiin, joissa talvien kelit ja olosuhteet vaihtelevat runsaasti talvien välillä. Olosuhteet vaihtelevat myös Suomen sisällä voimakkaasti talvikunnossapidon osalta.

Lue lisää...


Maanteiden hoitourakoille paljon tarjouksia

Väylä kilpailutti ELY-keskusten kanssa vuodenvaihteessa 13 maanteiden hoitourakkaa. Kilpailu toimii hyvin ja tarjouksia tuli edellisvuotta enemmän.

Maanteiden hoito jaetaan Suomessa 79:ään hoitourakkaan, jotka kilpailutetaan viiden vuoden välein. Vuodenvaihteessa näistä urakoista kilpailutettiin 13 kappaletta. Mukana olivat muun muassa Mäntsälän, Porvoon, Kotkan, Lapuan ja Sodankylän hoitourakat.

Lue lisää...


MAN esitteli uuden kuorma-autosukupolven

MAN Truck & Bus esitteli uudet MAN TGX, TGS, TGM ja TGL -kuorma-autot. Malliston kokonaispaino kattaa 7,5 tonnista 41 tonniin. Erilaisia ohjaamoja on kaikkiaan kahdeksan kappaletta.

MAN-kuorma-autojen täysin uusi sukupolvi on kehitetty kuljetusalan muuttuvat vaatimukset silmälläpitäen, ja se asettaa uusia standardeja muun muassa avustusjärjestelmille, kuljettajakeskeisyydelle ja digitaaliselle verkottumiselle. MAN:in mukaan uusi sukupolvi edustaa yhtiön muuttumista ajoneuvojen valmistajasta älykkäiden ja kestävien kuljetusratkaisujen toimittajaksi.

Lue lisää...


Liikenne Suomen ja Ruotsin ministeritapaamisen asialistalla

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka tapasi Ruotsin infrastruktuuriministeri Tomas Enerothin maanantaina 10. helmikuuta 2020 Helsingissä. Tapaaminen oli ministerien ensimmäinen.

Ministerit keskustelivat muun muassa liikennejärjestelmäsuunnitelmasta, pitkäjänteisestä väylien suunnittelusta sekä Ruotsin ja Suomen välisen rautatieyhteyden kehittämisestä. Lisäksi asialistalla olivat liikenteen päästövähennyksiin tähtäävät toimet.


DAF:lla historiansa toiseksi paras vuosi raskaissa

2019 oli DAF Trucksille vahva vuosi. DAF:n markkinaosuus Euroopassa raskaiden kuorma-autojen (yli 16 tonnia) segmentissä oli 16,2 %, mikä nosti yhtiön Euroopan kolmen suurimman kuorma-autojen valmistajan joukkoon. DAF:n osuus kevyempien kuorma-autojen segmentissä nousi ja on nyt 9,7 % (aiemmin 9,0 %).

- Ensiluokkaisten kuorma-autojen ja palveluiden sekä erinomaisen jälleenmyyntiverkoston ansiosta olemme hyvissä asemissa jatkuvaa kasvua ajatellen, sanoo DAF Trucksin puheenjohtaja Harry Wolters.

Lue lisää...


Koronavirus iskee autoteollisuuden toimitusketjuihin

Kiinan Wuhanista alkaneen koronavirusepidemian vaikutukset alkavat tuntua autoteollisuudessakin. Fiat-Chrysler (FCA) on antanut varoituksen, että se saattaa pysäyttää väliakaisesti tuotannon eurooppalaisessa tehtaassa muutaman viikon sisällä.

Data- ja analytiikkayritys GlobalDatan David Leggettin mukaan koronaviruksen syvenevä ja leviävä taloudellinen vaikutus etenkin teollisen tuotannon toimitusketjuihin on ollut odotettavissa. Monet tehtaat Wuhanin ja Hubein maakunnassa ovat olleet suljettuina kiinalaisen uudenvuoden lomien alkamisen jälkeen.

Lue lisää...


Irizar toimittaa 200 linja-autoa Casablancan kaupungille

Irizar i3le-mallin linja-autot Scania K320 UB4X2 LB Euro6 -rungolla räätälöidään vastaamaan kaupungin ja sen matkustajien operatiivisia tarpeita ja sisältävät uusimmat turvallisuus-, mukavuus- ja saavutettavuustekniikat. 12 metrin linja-autoissa on kapasiteettia 33 matkustajalle. Ne on varustettu pyörätuolirampeilla ja liikuntarajoitteisille on omat paikat. Autot tulevat toimimaan Casablancassa. Käyttöönotto on tarkoitus tapahtua asteittain koko vuoden 2020 ajan.

Linja-autot valmistetaan Irizar Marocissa, yrityksen Shkirat-tehtaalla. Ei ole yllättävää, että Irizar Maroc on vakiinnuttanut asemansa konsernin tuotantokeskuksena täydentääkseen Irizar Ormaiztegi-linja-autojen valmistusta ja täyttääkseen tiettyjen markkinarakojen vaatimukset Euroopassa. Irizar Marocin tuotantokapasiteetti on 500 yksikköä vuodessa. Tällä hetkellä se valmistaa Irizar i6-, Irizar i6S- ja Irizar i3le -malleja ja vie linja-autoja Eurooppaan, Egyptiin, Senegaliin, Libyaan ja Nigeriaan.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!