MAN - Vaihtoautot

200 tonnin metrojuna kulkee kahden Unimogin vetämänä

Amsterdamin uusi M52-metrolinja on 9,7 km pitkä, josta 7,1 km kulkee maan alla. Huoltotehtäviä varten GVB Amsterdam on hommannut toisen Mercedes-Benz Unimog -raideauton, vuonna 2017 hommatun pariksi. Yhdessä työskennellessäään Unimogit ovat riittävän tehokkaita vetämään jopa raskaimmat, 200 tonnin metrot neljän prosentin nousua tunnelista pois.

Tandemoperaatio on ollut mahdollinen siitä lähtien, kun GVB Amsterdam sai toisen Unimogin. Aiemmin hankitun tapaan nykyinen Unimog-kuorma-auto on myös U 423 -malli, jonka moottori pystyy tuottamaan 170 kW (231 hv) ja 900 Nm. Jotta voimaa voidaan käyttää tehokkaasti kiskoihin, ajoneuvot on varustettu vääntömomentinmuutoskytkimellä. Zagro on valmistanut rautatiekuljetuksiin tarvittava raideohjainjärjestelmän ja tandem-toiminnan ohjauksen.

Unimogeja käytetään Amsterdamin metrojärjestelmässä monenlaisiin huoltotöihin.


Ford Trucks hehkuttaa Länsi-Euroopan markkinoita

Ford Trucksin raskas vetoauto F-MAX, Kansainväinen Vuoden Kuorma-auto 2019, on aloittanut Euroopan valloituksen Espanjasta ja Portugalista. Ford on käynnistänyt jakeluverkostonsa sen myyntiä varten koko Euroopassa. Euroopan laajuinen markkinointiohjelma on laadittu toteutumaan 2023 mennessä. Ford on käynnistänyt samoja toimintoja F-MAXin puolesta myös Keski-Idässa ja Afrikassa.

Lue lisää...


Ruotsi: Itsesäätyvä spoileri pudottaa polttoaineen kulutusta

Ruotsalainen Rumblestrip on antanut kenttätestiin automaattisesti säätyvän Ecosence Trailer Assist kattospoilerinsa eli ilmavirran ohjaajan. Se säätää automaattisesti spoilerin kulman aerodynaamisesti edullisimpaan asentoon. Kuljettajalta ei vaadita puuttumista sen toimintaan. Se vähentää yhdistelmän ilmavastusta alentaen sekä polttoaineen kulutusta että päästöjä.

Lue lisää...



Edoardo Podestá Dachser Air & Sea Logisticsin johtoon

Dachser nimitti Edoardo Podestán Air & Sea Logistics -liiketoiminta-alueen operatiiviseksi johtajaksi (COO). Podestá korvaa Jochen Müllerin tässä tehtävässä. Viime vuosina Jochen Müller oli vastuussa lento- ja merikuljetusliiketoiminnan kehittämisestä verkostoksi, jolla on toimintaa ympäri maailmaa, luoden siten perustan globaalisti integroiduille toimitusketjuratkaisuille. Hänen sitoutumisensa ansiosta lento- ja merikuljetusliiketoiminnan tulevaa laajentumista tukevia rakenteita voitiin edelleen vahvistaa. Dachser on kiitollinen Jochen Müllerille hänen kovasta työstään vuosien varrella ja sen perustana olevasta molemminpuolisesta luottamuksesta ja toivottaa hänelle menestystä tulevaisuuden henkilökohtaisessa ja työelämässä.

Edoardo Podestá, 57-vuotias italialainen tuli Dachserille vuonna 2003 osana Züst Ambrosetti Far East Ltd. -yhteisyrityksen johtoryhmää sen jälkeen, kun täysi määräysvalta oli siirtynyt Dachserille. Tunnustuksena onnistuneesta lento- ja merikuljetusliiketoiminnan laajennuksesta Aasiassa hänet nimitettiin Aasian ja Tyynenmeren liiketoimintayksikön toimitusjohtajaksi vuonna 2014.


Kaupungeissa eniten liikenneonnettomuuksia

Liikennevahinkojen määrissä ja vakavuudessa on selviä alueellisia eroja. Alueellisia eroja vahinkotilanteissa selittävät muun muassa liikennemäärät ja ajonopeudet. Kaupungeissa autoja on enemmän ja esimerkiksi parkkipaikoilla sattuu paljon peltikolareita.

Liikennevakuutuksesta maksettujen korvausten euromäärillä katsottuna vakavimmat liikennevahingot sattuvat kuitenkin pääsääntöisesti taajamien ulkopuolella. Maaseudulla välimatkat ovat pidempiä ja autoa käytetään pidempään maantieajoon. Nopeudet ovat suurempia, kolarit usein sattuessaan tuhoisampia ja johtavat useammin henkilövahinkoon.

Liikenneturvan mukaan taajamien ulkopuolella tapahtui yhdeksän kymmenestä autoilijan kuolemantapauksesta ja 70 prosenttia loukkaantumisista. Henkilöautossa matkustavia on kuollut viime vuosina noin 140 ja loukkaantunut yli 3000 ihmistä vuodessa.

Lue lisää...


Hyundailta suomenkielinen tietoviihdejärjestelmä

Hyundai tuo syksyllä 2019 markkinoille ensimmäiset suomenkielisellä tietoviihdejärjestelmällä varustetut automallinsa. Navigaattorin ja 10,25-tuumaisen värikosketusnäytön yhteydessä suomen kieli sekä suomenkielinen puheohjaus ovat valittavissa ensimmäisenä uudistuneessa IONIQ-tuoteperheessä, eli hybridissä, plug-in hybridissä ja electricissä, sekä täysin uudessa Kona hybridissä. IONIQ- ja Kona-mallistojen Display Audio -järjestelmät toimitetaan vielä englanninkielisinä.

Lue lisää...


EU:lta vaaditaan toimia vetyinfran rakentamiseksi

Vetyautoa tankataan

Euroopan autovalmistajien järjestö ACEA, Hydrogen Europe ja Kansainvälinen maantiekuljetusliitto IRU peräänkuuluttavat toimia vedynjakeluverkoston kehittämiseksi EU:ssa. Yhteisen lausunnon mukaan eurooppalaisten päättäjien tulisi koota tarpeelliset investoinnit polttokennoautojen tankkausinfrastruktuurin hyväksi.

Lue lisää...


Ruotsi: Puunkuljettajakoulutus aiheutti törmäyksen lukioissa

Kuljettajapulan torjumiseksi Ruotsissa jo 50 lukiota tarjoaa kuljetus- ja ajoneuvotekniikan koulutusta tavanomaisen lukiokouöutuksen oheisaineena. Se on saanut toista tuhatta tyttöäkin valitsemaan kuluvana kouluvuonna kuljetustekniikka-koulutukseen, joka antaa myös C- ja CE-ajokortin.

Lue lisää...


Droonien sääntelyä halutaan yhtenäistää EU:ssa

Ilmailulainsäädäntöä uudistetaan. Muutosten taustalla on Euroopan unionin EU:n siviili-ilmailun turvallisuutta ja EU:n lentoturvallisuusvirastoa koskeva, niin kutsuttu EASA-asetus (European Union Aviation Safety Agency, EASA).

Jatkossa ilmailun sääntely perustuu aiempaa useammin EASA-asetukseen. Se yhtenäistää turvallisuusvaatimuksia muun muassa miehittämättömien ilma-alusten, eli droonien, käytössä ja lentoasemien maahuolintapalveluissa. 

EASA-asetus on jäsenvaltioissa suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä. Se jättää kuitenkin kansallista liikkumavaraa muun muassa kevyttä ilmailua ja miehittämätöntä ilmailua koskevissa kysymyksissä. 

Lue lisää...


Metron vuoroväli tiheämmäksi kulunvalvontaa automatisoimalla

Tulevan vuosikymmenen lopulla kasvavat matkustajamäärät vaativat metron kuljetuskapasiteetin nostoa muiden toimenpiteiden lisäksi myös vuoroväliä tihentämällä. Tämä taas vaatii kulunvalvonnan ainakin osittaista automatisointia, todetaan pian valmistuvassa metron kapasiteetin kasvattamista koskevassa esiselvityksessä.

- Selvitys yhteistyössä HKL:n, HSL:n ja Länsimetro Oy:n kesken käynnistettiin, jotta voimme turvata metroliikenteen riittävyyden, luotettavuuden ja häiriöttömyyden myös matkustajamäärien kasvaessa kaupunkikehityksen myötä, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Lue lisää...


Talvirenkaiden pitää olla kunnossa vielä keväälläkin

Talven ensimerkit muistuttavat renkaidenvaihdon ajankohtaisuudesta. Autorengasliitto muistuttaa, että kausivaihdon yhteydessä renkaat on tarkastettava: vain riittävä urasyvyys ja nastarenkaassa tasainen nastoitus mahdollistavat talvirenkaan luotettavan toiminnan haastavissa talvikeleissä.

Kun ensimmäiset lumet satoivat maahan varhain ja yöpakkaset saivat tiet liukkaiksi, lähes loppuun saakka kulutettu sanonta osoittautui todeksi: talvi yllätti niin autoilijat kuin tällä kertaa jopa rengasalan ammattilaisetkin. 

- Vaikka kelit  tästä vielä lämpenisivätkin, tämä oli muistutus siitä, että talvirenkaita on alettava vaihtaa alle viimeistään nyt, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Lue lisää...


Tanska: Postnord testaa biokaasurekkaa

Postnord testaa Tanskassa marraskuun loppuun saakka biokaasulla kulkevaa Iveco Stralis NP:tä. Päivittäinen postinjakelureitti on 500 km. Testi aloitettiin Aalborgissa kaupunkijakeluna CNG-biokaasulla. Testiauto on nk. yhdistelmäauto, jota voidaan ajaa sekä CNG:llä että LNG:llä. Testireitti kulkee sekä Saksaan että Ruotsiin, koska Tanskassa ei ole kaasutankkausmahdollisuutta.

Vuodesta 2009 Postnord on vähentänyt yrityskohtaista CO2-päästöä 67%. Kaasu-Stralis toimii koekanina Postnordin suunnitellessa nykyistä "vihreämpää" kuljetuskalustoa.

(Trailer.se)


Nimitysuutisia Volvo Truck Centereissä

Pitkän uran Volvo kuorma-automyyjänä tehnyt Timo Peltola jäätyä eläkkeelle kuorma-automyyjänä Liedon Truck Center toimipisteessä jatkoi Juho Markko. Markolla on yli kymmenen vuoden kokemus hyötyajoneuvojen myynnistä. Juho Markko raportoi tehtävässään Länsi-Suomen aluejohtaja Mikko Rantakareelle.

Porin Volvo-kuorma-automyyjä Jari Palomäki palasi vanhempainvapaalta elokuussa 2019. Palomäki vastaa Volvo-kuorma-autojen myynnistä Porin pohjoispuolella. Jouni Nurmi palvelee Volvo-asiakkaita Porin eteläisellä alueella, ja toimii samalla Volvo Truck Center Lännen alueen vaihtoautojen vastuumyyjänä. Jounin toimipaikkana on Volvo Truck Center Lieto. Sekä Palomäki että Nurmi raportoivat Volvo Truck Center Lännen aluejohtaja Mikko Rantakareelle.

Joni Tukiainen aloitti Volvo kuorma-automyyjänä Volvo Truck Center Tampereella. Tukiainen on pitkän linjan volvolainen, sillä hän on vuodesta 2001 lähtien ehtinyt työskennellä talossa mekaanikkona, sähkökorjaus-tehtävissä, varustelussa sekä Volvo Truck Rental palvelumyyjänä. Joni raportoi Volvo Truck Center Idän aluepäällikkö Pasi Ojakankaalle.

Volvo Truck Rental -kuorma- ja pakettiautojen vuokrauspalvelun kasvaessa, Rental tiimin vetäjäksi nimitettiin Jonny Österholm. Jonny on monelle Volvo-asiakkaille jo ennestään tuttu, sillä Volvo Truck Centerissä hän on aikaisemmin työskennellyt asentajan sekä työnjohtajan tehtävissä. Österholm raportoi Rental ja vaihto-automyynnistä vastaavalle päällikölle Tuomas Virénille.

Joni Tukiaisen siirryttyä Volvo Truck Center Tampereen kuorma-automyyntiin, Volvo Truck Rental palvelumyyjänä aloitti Kaj Landgärds. Vantaan rental myynnissä palvelee tuttuun tapaan myös Jonas Holmström.


Ruotsi: Litiumioniparistojen kuljetukset syyniin

- Arvioin että runsaat 15% kaikista litiumioniparistojen kuljetuksista eivät täytä turvallisuusvaatimuksia, Ruotsin DGM:n vaarallisiin kuljetuksiin erikoistunut turvallisuusneuvonantaja Patrick Björkman sanoo. Ja jatkaa:

- Huolimatta lukuisista läheltä-piti tilanteista moni yhä uskoo, ettei litiumparistot ole vaarallisia.

Lue lisää...


Nordic Truckcenter ostaa Ivecon liiketoiminnan Malmössä

Nordic Truckcenter ostaa Ivecon liiketoiminnan Malmössä 1. marraskuusta alkaen. Ivecon myynti ja huolto jatkavat Arvlövissä Ruotsissa eikä konsernin pääkonttorin muuttaminen Malmöön tuo muutosta asiakkaille.

-Nordic Truckcenter on tunnettu, kuljetusalan osaava toimija. On ilahduttavaa kertoa, että laajennamme verkostoamme heidän kanssaan, sanoo IVECO Sweden AB:n myyntijohtaja Anders Nilsson.

Nordic Truckcenter sijoittaa Malmöön laajentaakseen toimintaansa, ja luo uusia työpaikkoja niin korjaamoon, kuorma-auto- kuin varaosamyyntiin.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!