Nokian Renkaat jälleen vastuullisimpien yritysten joukkoon
- Luontiaika
- 09.02.2018 11:34
Nokian Renkaat on valittu jälleen maailman vastuullisimpien yritysten joukkoon. Yhtiö on listattu autokomponenttitoimittajien kategoriassa Bronze Class -luokkaan RobecoSAMin viime viikolla julkaisemassa kestävän kehityksen vuosikirjassa 2018. Vastuullisuusasiantuntija RobecoSAMin vuosittaista arviointia pidetään erityisen luotettavana ja kattavana selvityksenä kestävän kehityksen toteutumisesta yrityksissä eri puolilla maailmaa.
Nokian Renkaat pokkasi tänä vuonna myös Industry Mover -palkinnon. Palkinto jaetaan yritykselle, joka on alallaan parhaiten onnistunut edistämään kestävää kehitystä tukevia toimintojaan vuoden aikana.
Nokian Renkaiden erinomainen kehitys huomioitiin jo viime vuonna, kun yhtiö sai Dow Jonesin kestävän kehityksen arvioinnissa merkittävästi edellisvuotta paremmat ja lähes kaksi kertaa toimialansa keskiarvoa korkeammat vastuullisuuspisteet ollen näin vastuullisin Dow Jones Sustainability World -indeksiin valittu rengasvalmistaja.
– Olemme tehneet määrätietoista työtä kestävän kehityksen eteen monella saralla ja onnistuneet sisällyttämään sen luontevaksi osaksi globaaleja toimintojamme. Tuntuu hienolta saada tunnustusta tästä pitkäjänteisestä työstä. Huomionosoitukset antavat myös lisäpontta jatkaa valitsemallamme tiellä ja kannustavat meitä entistä vastuullisempiin suorituksiin, sanoo vastuullisuudesta Nokian Renkailla vastaava Teppo Huovila.
Merkittäviä edistysaskelia hiilidioksidipäästöjen alentamiseksi
Premium-rengasvalmistajana Nokian Renkaat haluaa olla suunnannäyttäjä vastuullisena ja kestävään kasvuun tähtäävänä yrityksenä. Yhtiön yhtenä vastuullisuustavoitteena oli vähentää vuoteen 2020 mennessä liikenteen CO2-päästöjä 500 miljoonalla kilolla alentamalla renkaiden vierintävastusta seitsemällä prosentilla. Tämä tavoite täyttyi jo vuonna 2017 reilusti ennen asetettua määräaikaa, samoin kuin tavoite vähentää tuotannon CO2-päästöjä 20 prosentilla.
Nokian Renkaiden tavoitteena on myös kaikkien merkittävien kumin prosessoijakumppanien auditointi sekä kaatopaikkajätteen nollataso tuotannossa syntyville jätteille vuoteen 2020 mennessä. Nokian-tehtaalla tuotantojäte kierrätetään jo nyt kokonaisuudessaan ja Venäjän-tehtaallakin lähes 90 prosenttisesti. Tutustu lisää Nokian Renkaiden vastuullisuustyöhön.
RobecoSAM arvoi vuosittain yli 2 000 pörssiyrityksen vastuullisuutta taloudellisesta, sosiaalisesta ja ekologisesta näkökulmasta. Tämän vuoden Sustainability Yearbookiin tarkasteltiin yrityksiä 43 eri maasta ja 60 teollisuudenalalta. Lue lisää RobecoSAMin vuosikirjasta 2018.
Venevienti vetää
- Luontiaika
- 09.02.2018 10:01
Talouden elpyminen niin Suomessa kuin laajemmin ovat piristäneet veneiden viennin hyvään vauhtiin. Suomen venevienti on kasvanut viime vuonna llähes 10 prosenttia. Pienvenepainotteisen myynnin arvo on noin 250 miljoonaa euroa. Lähes 9000 kappaleen viennistä 4000 menee Ruotsiin ja 3000 Norjaan.
Yksi vientiin menevien veneiden valmistajista on Fenix Marin. Fenix Marin on vuonna 2004 perustettu yksityinen venevalmistaja, joka vastaa Yamarin-veneiden tuotannosta. Markkinointi tapahtuu Yamaha Europe Nv:n ostaman Inhan tehtaat Oy:n kautta, jolle Kesko myi Busterin valmistuksen ja Yamarin tuotemerkin vuoden 2016 lopussa. Valkeakoskella 4500 m2 tuotantotiloissa valmistuu 65 ammattilaisen toimesta 6-8 venettä per päivä kokoluokasta riippuen. Tuotannosta valtaosa menee vientiin. Mallistossa on useita eri malleja alkaen 4,6 metristä aina 7,5 metriin. Rakenne painottuu nyt alumiinirunkoisiin, lujitemuovikansirakenteisiin, Yamaha Cross-malleihin, joiden osuus on jo 2/3-osa tuotannosta. Alumiinirungot valmistaa alihankintana Campnou-yritys Ähtärissä.
Kolmannen sukupolven Sprinter
- Luontiaika
- 09.02.2018 09:43
Uusi Mercedes-Benz Sprinter esiteltiin Duisburgissa. Voimanlähteeksi kolmannen sukupolven Sprinteriin löytyy kaksi Mercedes-Benz OM651 turbodieselmoottoria: 4-sylinterinen 2,1-litrainen (114, 143, 163 ja 177 hv) ja 3-litrainen V6-moottori (190 hv). Mercedes-Benzin uusi OM654 dieselmoottori on tulossa Sprinteriin myöhemmin. Keskikulutus vaihtelee auton koosta, akselivälistä ja moottorista riippuen 6,9–9,7 litran välillä/100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 181–253 grammaa/kilometri. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit. AdBlue-lisäainesäiliön koko on malliuudistuksessa kasvanut 18:sta 22 litraan.
Perinteisten taka- ja nelivetovaihtoehtojen lisäksi saatavana on nyt myös etuvetoinen Sprinter. Etuvetoratkaisun ansiosta auton kuljetuskyky on 50 kiloa suurempi kuin takavetomallissa. Kuormaustaso on 80 milliä matalampi ja ovet vastaavasti 80 milliä korkeammat kuin takavetoisessa sisarmallissa. Sprinter-etuvetomallien huoltoväli on 40000 kilometriä/2 vuotta, takavetoisten Sprinterien puolestaan 60000 kilometriä/2 vuotta.
Etuvetoisen Sprinterin vaihteistovaihtoehdot ovat 9-vaihteinen automaattivaihteisto momentinmuuntimella (ensimmäinen isojen pakettiautojen luokassa) sekä uusi 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Kaikkiin taka- ja nelivetomalleihin on saatavana 7G-Tronic-automaattivaihteisto varustettuna Drive Select -käsivalintatoiminnolla.
E-bussivalmistajat lisäävät rajusti tuotantoaan
- Luontiaika
- 09.02.2018 09:16
Irizar ie tram.
Euroopan suurimpiin bussivalmistajiin noussut puolalainen Solaris esittelee 23-25.4. Krakovassa erikoislehdistölle neljä kaupunkiliikenteeseen tarkoitettua e-bussimalliaan 8,9 metrin e-Urbinosta 18 metrin Urbino 18 Electric nivelbussiin koeajojen merkeissä.
Solaris on myynyt jo yli 200 e-bussiaan Euroopan kaupunkeihin. Krakovan liikennelaitoksella on käytössä 26 e-bussia, joista 23 on Solaris'ia. Krakova on ostamassa lisää 160 sähköbussia.
Samalla Volvo ilmoittaa Krakovan ostaneen 12 Volvo hybridisähkö-nivelbussia. Kauppa nostaa Volvo sähköbussien määrän Puolassa 50:een.
Espanjalainen Irizar esittelee 10-12.5. erikoislehdistölle uuden sähköbusseihin erikoistuneen tehtaansa Espanjan Adunassa sekä kolme kaupunkiliikenteeseen tarkoitettua e-bussimalliaan. Päätähtenä on uusi Irizar ie tram sähkönivelbussi. Irizar on myynyt toista sataa e-bussiaaan Espanjan ja Ranskan kaupunkeihin.
Tarkat merikartat mobiililaitteisiin
- Luontiaika
- 09.02.2018 09:15
Karttakeskuksen uuden navigointisovelluksen meri- ja maastokarttanäkymät muistuttavat ulkonäöltään painettua karttaa. Ympäristön hahmottamista helpottaa 3d-näkymä, jonka ansiosta karttaa voi katsella myös lintuperspektiivistä.
Loisto Mariner on Suomen meri- ja järvialueilla liikkuville veneilijöille tarkoitettu helppokäyttöinen navigointisovellus, joka toimii sekä Android- että iOS-käyttöjärjestelmissä. Sovelluksen suunnittelussa on ollut mukana veneilyn asiantuntijoita sekä Karttakeskuksen omassa tuotekehitystiimissä että avustaneessa testiryhmässä.
Loisto Mariner sisältää Suomen merialueiden sekä suurimpien sisävesien tarkat vektorimuotoiset merikartat, jotka perustuvat Liikenneviraston alkuperäisaineistoon.
EU:n kuorma-autovalmistajat yhdessä platooningiin
- Luontiaika
- 09.02.2018 07:59
EU:n kaikki kuusi kuorma-autovalmistajaa ovat liittyneet EU:n rahoittamaan Ensemble-projektiin. Sillä tavoitellaan teknisiä ratkaisuja, jotka mahdollistavat kolmen vuoden sisällä autonomisen letkassa ajamisen eli platooning'in.
- Meillä on jo nyt teknisiä ratkaisuja kahden automerkin paltooningiin. Meidän kannattaa kuitenkin kehittää järjestelmää, joka sallii platooningin kaikkien valmistajien kuorma-autojen kesken, Scanian autonomisten järjestelmien kehitysjohtaja Jan Dellrud sanoo.
Suurimmat ongelmat ovat tänään erimerkkisten kuorma-autojen keskinäisen tiedonvaihdon kehittämisessä.
Koulutusta ja Scaniaa
- Luontiaika
- 08.02.2018 09:31
Uusilla Scanioille vedetään B-junia, ajetaan terästä Vantaa – Jyväskylä – Kokkola alueen länsipuolella.
Tamperelainen GLi-Yhtiöt liisasi kuusi uutta Scania R 500 -rekkaveturia. Nyt isoja autoja on 16. Valtamerkkeinä ovat Mercedes-Benz ja Scania. Volvojakin on.
- Kokonaistaloudellisuus ratkaisi, samoin palveluverkosto ja luotettavuus. Kuljettajiltakin kysyttiin mielipidettä, toimitusjohtaja Kristian Lella sanoo.
"Kuskiton rekka tulee muutamassa vuodessa”
- Luontiaika
- 08.02.2018 09:23
Automaatti-ajamista varten Peterbiltin katolla on kamerat.
Embark-teknologiayrityksen modifioima Peterbilt ajoi helmikuun alussa automaattisesti Yhdysvaltojen rannikolta rannikolle eli lähes 4 000 kilometriä.
WLTP lähes puolittaa e-autojen toimintamatkaa
- Luontiaika
- 08.02.2018 08:15
Maailmanlaajuinen uusi WLTP testimenetelmä pudottaa dramaattisesti sähköautojen ilmoitettua toimintamatkaa lähemmäksi todellisuutta. Suuremmilla ajonopeuksilla ja vähemmällä seisottamisella toimintamatka tulee lähemmäksi todellisuutta.
Ensimmäisten joukossa Nissan Leaf ilmoittaa nyt WLTP: n mukaisen toimintamatkan. 389 km 40 kWh akulla on muuttunut 285 km:ksi. Kaupunkiajo suuremmalla määrällä "palautuspysähdyksiä" antaa toimintamatkaksi 415 km.
Opel Ampera-E:n uusi toimintamatka on 380 km entisen 520 km sijaan. HyundI Kona, joka esitellään Geneven autonäyttelyssä, on saanut WLTP:n mukaan toimintamatkaksi 470 km entisen noin 100 km pitemmän ilmoituksen mukaan.
Syyskuusta 2017 on kaikki tyypitysarvot ilmoitettava WLTP-mittausmenetelmän mukaan. Tämä koskee sekä toimintamatkaa että polttoaineen kulutusarvoja.
Retro Trucks Rekkakukossa 5.5.2018
- Luontiaika
- 07.02.2018 04:29
Retro Trucks Rekkakukossa -tapahtuma järjestetään Hollolan Kukonkoivussa lauantaina 5.5.2018 nyt jo viidettä kertaa. Tälläkin kerralla tapahtuma rakentuu vahvasti entisaikojen hyötyautojen ympärille. Vapaamuotoiseen ja tunnelmaltaan välittömään tapahtumaan ovat yhtälailla tervetulleita niin pieteetillä entistetyt museoajoneuvot kuin edelleen työkäytössä olevat työkalutkin. Entisaikojen loistoon kiillotettujen silmäterien ohella paikalle on siis suotavaa saapua myös vahaamattomalla ajokilla – sellaisella huomisen museoautolla. Tapahtuma on suunnattu rippikouluikäisille, siis yli 15 vuoden ikään yltäneille hyötyautoille.
Vaisala valvoo ajokeliä valtatiellä 21
- Luontiaika
- 04.02.2018 08:01
Vaisalan RWS200-tiesääaseman avulla havannoidaan E8-tien pinnan tilaa Muoniossa: pinnan kuivuutta, märkyyttä, jäisyyttä, lumisuutta, lämpötilaa sekä tuulta ja näkyvyttä tiellä. Tutkimustiesääasema on osa Liikenneviraston Aurora-älytietä, joka on varusteltu älyliikenteen tutkimus- ja kehittämistoiminnan tarpeisiin. Tieto tien pinnan tilasta on keskeistä, kun arktisen liikenteen automatisaatiota, tuettua ajamista ja kunnossapitoa tutkitaan ja kehitetään. Kerätty tieto jaetaan Liikenneviraston Digitraffic-palvelun kautta, jossa se on kaikkien testaajien ja kokeilijoiden saatavilla ja hyödynnettävissä.
Dräger-alkotesteri nopeaan seulontaan
- Luontiaika
- 04.02.2018 07:28
Dräger Alcotest 5000 on tarkoitettu alkoholin pikaseulontaan viranomaisille, työmaille, satamiin ja ylipäätään paikkoihin, joissa on tarpeellista saada testattua nopealla tahdilla useita henkilöitä. Dräger Alcotest 5000 poikkeaa käytöltään täysin tutuista 3820-, 5820- ja 6820-malleista, sillä perinteisen, yksilöllisen suukappaleen sijaan Alcotest 5000 -testerissä puhalletaan suppiloon, jota voidaan käyttää lukuisia kertoja.
Tuplanivel-bussit valloittavat Euroopan kaupunkeja, 4xkalliimpi raideliikenne Helsinkiä
- Luontiaika
- 02.02.2018 11:57
Helsingin peittäminen raideliikenneverkolla perustuu valheisiin. RaideJokeen päädyttiin mm. perustelulla, että "RaideJoken vaunuihin mahtuu 2-3 kertaa enemmän matkustajia kuin tavalliseen bussiin".
9000 km ilman kuljettajakeskeytystä. Autonomiset autot testattiin.
- Luontiaika
- 02.02.2018 10:57
Valtiollinen teknillinen tutkimuslaitos Kaliforniassa testasi eri valmistajien autonomisia autoja.
Googlen tytäryhtiöllä Waymo:lla testaajat joutuivat "pelastamaan tilanteen" eli puuttumaan autonomisen auton menoon liikenteessä 63 kertaa vuoden 2017 loppuun mennessä. Waymon autonominen auto kulki siten keskimäärin 9000 km ilman kuljettajan keskeytystä.
Solaris esitteli sähkö-tuplanivelbussinsa
- Luontiaika
- 02.02.2018 10:14
Puolalainen Solaris, kansainvälisen bussiteollisuuden huipputekijä mahtavalla mallivalikoimalla laidasta laitaan, on esitellyt 24 m pitkän tuplanivelbussinsa. Se kulkee vaihtoehtoisesti johdinsähköllä, akkusähköllä tai sähköhybridinä.