Scania-Markkinajohtaja

Osassa Lontoossa toimivissa sähköbusseissa otetaan käyttöön keinotekoinen ääni, joka varoittaa kevyttä liikennettä ajoneuvon liikkeistä. Sähköbussin äänimaailman on kehittänyt Transport for Londonin pitkäaikainen yhteistyökumppani Zelig Sound. Moottoriltaan äänettömään sähköbussiin kehitetyn ylimääräisen äänen rytmi vaihtelee riippuen, onko ajoneuvo kiihdyttämässä, liikkeessä vai pysähtymässä.

Tammikuusta kesäkuuhun ylimääräistä ääntä kuulee kaikkiaan noin sadassa ajoneuvossa, jotka liikennöivät Lontoossa. Lontoon sähköbussien keinoääni on voimakkuudeltaan 56 desibeliä ja kuuluu ajettaessa alle 20 km/h.

Vaikka Britannia onkin jättämässä Euroopan Unionin, on sähkökäyttöisen ajoneuvon lisä-äänellä EU-lainsäädännöllinen perusta. EU:n säädöksen mukaan nelipyöräisiin sähköajoneuvoihin on asennettava niin sanottu Avas-hälytysjärjestelmä (Acoustic Vehicle Alert System), joka varoittaa akustisesti pienillä nopeuksilla ajettaessa, jolloin sähköauto olisi muuten lähes äänetön. Avas-järjestelmä tulee olla kaikissa uusissa sähköautoissa ja asentaa muihin vuoteen 2021 mennessä.

Yhdysvaltain liikenneministeriön tekemän tutkimuksen mukaan jalankulkijat jäävät 40 prosenttia todennäköisemmin sähköauton alle verrattuna polttomoottorilla käyviin.