MAN - Vaihtoautot

Hallitus antoi eduskunnalle raideliikennelain ja liikenteen palveluista annetun lain muuttamista koskevan esityksen 12.6.2025. Lakimuutoksilla vahvistettaisiin kaupunkiraideliikenteen turvallisuutta ja annettaisiin lisäaikaa hankkia EU-vaatimukset täyttävää kuljetuskalustoa metsä- ja kemianteollisuuden kuljetuksia varten.

Hallitus esittää raideliikennelakiin muutosta, jolla mahdollistetaan itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston (ns. OSJD/GOST-kaluston) käytön jatkaminen kahdella vuodella vuoden 2028 loppuun asti. Muutoksella annetaan lisäaikaa hankkia EU-vaatimusten mukaista kalustoa metsä- ja kemianteollisuuden kuljetuksia varten.

Kesäkuussa 2022 tuli voimaan lakimuutos, jolla sallitaan EU-vaatimuksista poikkeavan OSJD/GOST-kaluston käyttö vuoden 2026 loppuun asti Suomen sisäisissä puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa. Määräaikainen poikkeus oli välttämätön, jotta Venäjän hyökkäyssodan alettua Ukrainaan voitiin turvata puutavara- ja kemikaalikuljetukset rautateitse Suomessa teollisuuden tarpeiden mukaisesti.

Suomella on EU-lainsäädännössä ainoastaan poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Koska EU-vaatimusten mukaisen kaluston hankinta puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin vie aiemmin arvioitua pidempään, hallitus on linjannut, että poikkeusta jatketaan vuodesta 2026 vuoden 2028 loppuun saakka. Poikkeuksen kahden vuoden jatkoajasta on informoitu myös Euroopan komissiota. 

Kaupunkiraideliikenteen sääntelyyn turvallisuutta parantavia muutoksia

Samalla hallituksen esityksellä on tarkoitus kehittää myös kaupunkiraideliikenteen eli metro- ja raitiotieliikenteen sääntelyä. Kaupunkiraideliikenteeseen ehdotetut muutokset tähtäävät siihen, että etenkin uudella rataverkolla käynnistettävän raitiovaunuliikenteen ja muun tieliikenteen kohtaamisonnettomuuksia voitaisiin vähentää liikenteen alkuvaiheessa. Siten kaupunkiraideliikenne olisi entistäkin turvallisempi kulkumuoto. 

Jatkossa uuden kaupunkiraideliikenteen rataverkon suunnitelmat tulisi toimittaa vaikutusarvioineen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Tavoitteena on, että hankkeen suunnittelussa turvallisuusnäkökohdat otettaisiin alusta alkaen mahdollisimman hyvin huomioon.

Lisäksi hallituksen esityksessä tehdään tarkennuksia rautatieyritysten toimiluvan voimassaoloa ja peruuttamista koskeviin säännöksiin ja muita teknisiä tarkistuksia sääntelyyn. 

Mitä seuraavaksi?

Lakiesityksen käsittely eduskunnassa alkaa lähetekeskustelulla, joka käydään täysistunnossa. Tämän jälkeen alkaa lakiesityksen valiokuntakäsittely. Valiokunnan mietinnön valmistuttua asian käsittely jatkuu täysistunnossa. Eduskuntakäsittely alkaa todennäköisesti syyskaudella 2025.

Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.4.2026. Itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston käyttömahdollisuutta koskevat säännökset tulisivat kuitenkin voimaan 1.1.2027 ja olisivat voimassa vuoden 2028 loppuun.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!