MAN - Vaihtoautot

Hyötyajoneuvovalmistaja Daimler Truck ja japanilainen autovalmistaja Toyota yhdistävät suunnitellusti tytäryhtiöidensä Mitsubishi Fuson ja Hinon kuorma-autotoiminnot.

Yhtiöt aikovat omistaa kumpikin 25 prosenttia uuden pörssinoteeratun holding-yhtiön osakkeista. Noin 50 prosenttia yhtiöstä on siis tarkoitus tarjota sijoittajille. Holding-yhtiön on määrä aloittaa toimintansa huhtikuussa 2026 ja listautua Tokion pörssiin.

Uudessa yhteisyrityksessä tulee työskentelemään yli 40 000 henkilöä, ja sitä johtaa Daimler Truckin Aasian-toimintojen johtaja Karl Deppen, yhtiöt kertoivat yhteisessä tiedotteessaan. Tavoitteena on tehdä yhteistyötä tuotekehityksessä, hankinnassa ja tuotannossa.

Daimler Truckin osake oli puolenpäivän aikaan noin 0,6 prosentin laskussa, hintaan 37,70 euroa. Toukokuun yli 41 euron väliaikaisen huipun jälkeen osakekurssi on laskenut vähitellen.

Analyytikko Michael Aspinall (Jefferies) arvioi, että saksalainen kuorma-autovalmistaja saa pörssilistautumisen yhteydessä noin miljardin euron kassavirran. Vaikka liiketulos ennen korkoja ja veroja hieman laskee kaupan jälkeen, konsernin operatiivinen kate paranee noin 0,5 prosenttiyksikköä.

Yhtiöt allekirjoittivat aiesopimuksen hankkeesta jo kaksi vuotta sitten. Muun muassa Hinoon liittyvät ongelmat moottoreiden päästösertifioinnissa ovat kuitenkin viivästyttäneet suunnitelmia.

Daimler Truck Asia myi yhtiön mukaan viime vuonna 102 870 hyötyajoneuvoa. Liikevaihdoksi ilmoitettiin 4,9 miljardia euroa.

Liiketulos ennen korkoja ja veroja (EBIT) oli 225 miljoonaa euroa. Yhtiön tiedottaja huomautti, että intialainen Bharat Benz -merkki ja Kiinan markkinat eivät sisälly lukuihin, koska molemmat alueet siirrettiin alkuvuodesta osaksi Mercedes-Benz Trucks -liiketoimintaa.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!