MAN - Vaihtoautot

Veho ja Nummi-tuotteet yhteistyöhön

 

NUMMI-huoltoverkosto laajentuu Vehon palveluverkostoon lokakuussa. Veho Oy Ab ja Wipro Infrastructure Engineering Oy ovat tehneet huoltosopimuksen NUMMI-tuotteista 1.10.2018 alkaen. Veho Kuopion, Oulun, Pirkkalan, Raaseporin, Rovaniemen, Seinäjoen ja Vantaan Ansakujan toimipisteet tulevat toimimaan NUMMI-tuotteiden virallisina huoltopisteinä. Näistä toimipisteistä saa NUMMI-kippien ja komponenttien huolto-, korjaus- ja varaosapalvelua.

-Nyt solmittu yhteistyö tukee vahvasti Vehon suunnitelmia asiakkaan auton kokonaisvaltaisesta ylläpidosta samalla pysähdyksellä, taustoittaa Veho Hyötyajoneuvoliiketoiminnan johtaja Rami Keinänen.


Uutta laivateknologiaa arktisisiin olosuhteisiin - lisää kestävyyttä ja elinikää

>Merellä liikkuessaan laiva joutuu voittamaan kovan vastuksen, kun se syrjäyttää vesimassoja pois tieltään. Jää synnyttää äärikuormituksia, kun laivan moottorin teho kohdistuu potkurin kautta jäähän. Äärikuormitukset kuluttavat erityisesti propulsio- eli potkurilaitteistoa, mikä lyhentää sen elinkaarta ja vähentää teknistä luotettavuutta. Rajoittunut toimintakyky tai jopa laitteiston pettäminen aiheuttavat suoria ja epäsuoria kustannuksia niin laivan omistajille ja käyttäjille kuin laitteisto- ja komponenttivalmistajille. 

Kolmivuotisessa ArTEco (Arctic Thruster Ecosystem, arktisten ruoripotkurilaitteiden ekosysteemi) -projektissa kehitettiin innovatiivia ratkaisuja sovellettavaksi ääriolosuhteiden mekaaniseen potkuriteknologiaan. Saadut tulokset mahdollistavat alusten aiempaa paremman käytön sekä lisäävät kuormituksen ja vikaantumisen ennustettavuutta. ArTEco-projekti on osoittanut, miten jatkossa pystytään optimoimaan laitteiden mitoitus entistä tehokkaammin ja takaamaan laivan täysi suorituskyky vaikeissa jääolosuhteissa. Myös ympäristökuormitus vähenee, kun herkille, arktisille merialueille ei tarvitse lähettää huoltoaluksia yhtä usein kuin aiemmin. VTT kehitti ja mittasi muun muassa vaimennusratkaisuja vääntövärähtelyihin, jotka syntyvät esimerkiksi potkurin lapojen iskeytymisestä jäähän.

Lue lisää...


Sähköstä seuraava on vety, Caetano (Toyota) vetybussi tuotantoon

Portugalilainen bussivalmistaja Caetano on sopinut Toyotan kanssa vetybussien valmistuksesta. Toyota toimittaa Caetanolle polttokennot, vetysäiliöt ja muita avainkomponentteja. Ensimmäiset Caetano vetybussit valmistuvat vähän yli vuoden kuluttua.

Toyota on jo pitkään valmistanut vetybusseja koekappaleina Tokion linjaliikenteeseen SORA-kehityssuunnitelmansa puitteissa. Tavoitteena on 100 Toyota vetybussia säännöllisessä linjaliikenteessä Tokiossa 2020 vuoden Olympialaisissa. SORA-nimi juontuu englanninkielisistä sanoista Sky, Ocean, River, Air muistuttaen veden kiertokulusta. Vetybussi on Toyotan vastaus 0-päästöbussiksi.

10,5 m pitkä Toyota Sora bussi perustuu Toyotan kehittämään Mira vety-henkilöautoon. Bussissa on tilaa 22 istumapaikalle ja 56 seisomapaikalle. Bussia voidaan käyttää myös sähkögeneraattorina. Liitin bussin takana voi välittää 9 kW yli 24 tunnin ajan. Näin bussi voi toimia varavoimalana kouluille, asuinrakennuksille ymv. Bussin kahdella sähkömoottorilla on tehoa 113 kW.

Vetybussien yleistymistä estää korkea hinta. UITP arvioi niiden saavuttavan 2% markkinaosuuden vuonna 2020 ja 10% osuuden vuoteen 2030 mennessä.

Puolalisen Solaris bussitehtaan odotetaan esittelevän 12 m pitkän Solaris Urbino Hydrogen vetybussinsa vuonna 2019.

 



Limoges päätyi Iveco Crealis IMC trollikkaan

Ranskan Limousine-maakunnan pääkaupunki, 206 000 asukkaan Limoges on uudistamassa noin 30 johdinbussia, nk. trollikkaa, käsittävää kalustoaan. Ensihankinta on kohdistunut Hannoverin IAA-näyttelyssä esiteltyyn Iveco Crealis IMC (In-Motion-Charging) johdinbussiin. Iveco Crealis IMC asetetaan liikenteeseen kaupungin vilkkaimmin liikennöidyille reiteille.

Crealis IMC ei hukkaa aikaa akkujensa lataukseen. Ne latautuvat ajon aikana johdinjärjestelmän välityksellä. Bussi kykenee toimimaan 25 %- 40 % reitistä pelkällä akkuvoimalla.

Iveco Crealis IMC on syntynyt yhteistyössä Euroopan johtavana johdinbussien valmistajana (yli 15 000 kpl valmistettu ja myyty) pidetyn Skoda Electricin kanssa. Myös Iveco on jo valmistanut ja myynyt yli 800 johdinbusssia eurooppalaisiin suurkaupunkeihin, viimeksi 49 trollikka-Crealista Italian Bolognaan. IMC-bussia tullaan valmistamaan sekä 12 m pitkästä Urbanway:sta että 18 m pitkästä nivel-Crealis´sta.

 


Ruotsi: Kaasu ja etanoli nousussa, Scanialta 13-litran etanolimoottori

Yhä useammat kuljetusliikkeet reagoivat kovan suosion saanutta HVO-polttoainetta vastaan sen palmuölypitoisuuden vuoksi. Yhä useampi on siirtyy käyttämään ED95 etanolia ja LNG kaasua raskaan kalustonsa polttoaineena.

Samalla Scania tuo markkinoille uuden 13-litran ED95-etanolimoottorin. "Se on ihanteellinen moneen käyttötarkoitrukseen ja toimii yhtä hyvin sekä kaukoliikenteessä että rakennustyömailla. ED95:llä toimiva moottori vähentää CO2-päästöjä jopa 90% verrattuna fossiilidieseliin. Myös typpi- ja hiukkaspäästöt vähenevät merkittävästi Euro6-rajoista", Scania ilmoittaa.

Ruotsin etanolituottaja Sekab laajentaa kovaa vauhtia etanoliasemaverkostoa. Vastaavasti suomalainen Gasum laajentaa voimalla kaasutankkausverkostoa Suomen lisäksi sekä Ruotsissa että Norjassa.

(Transportnet.se)


Miljoonas Volvo FH kuorma-auto toimitettiin asiakkaalle IAA:ssa

Volvo Trucksin lippulaiva, Volvo FH, viettää tänä vuonna 25-vuotisjuhlaansa. Volvo FH on yksi kuljetusalan suurimmista menestyksistä koskaan. Volvo FH kuorma-autoja on valmistunut tehtaalta jo yli miljoona kappaletta. Miljoonas Volvo FH luovutettiin syyskuun 19. päivänä Volvon osastolla IAA-messuilla Hannoverissa.

Volvo FH25 juhlamalli luovutettiin Gesukolle, kylmäkuljetuksiin erikoistuneelle saksalaiselle kuljetusyritykselle.

- Olemme ajaneet Volvon kuorma-autoilla vuodesta 1976. Volvo FH on kehittynyt jatkuvasti. Ymmärsimme alusta alkaen, että olimme valinneet tulevaisuuteen keskittyvän tuotemerkin. Emme vakuuttuneet pelkästään Volvo FH: n polttoainetehokkuudesta tehokkaan vaihteiston ja moottorin ansiosta, vaan myös tuotteen ajettavuudesta ja sen erilaisista turvallisuusominaisuuksista, Gesukon toimitusjohtaja Marco Reinhard sanoo.

Lue lisää...


Ruotsi: Turvallista varastoa ei ole!

Ruotsalainen turvallisuusasiantuntija, professori Daniel Ekwall varoittaa varastojen omistajia: mikään varastorakennus ei tarjoa turvaa taitavimpien varastovarkaiden toimilta.

EU-selvitysten mukaan rahtikuljetuksiin kohdistuvien varkauksien kustannukset EMEA-alueella (Eurooppa, Keski-Itä, Afrikka) nousevat vähintään 8,2 miljardiin euroon vuodessa menetysten, vahinkojen ja kohonneiden vakuutusmaksujen seurauksena. Ruotsissa vuotuisten kustannusten arvioidaan kohoavan jopa miljardiin kruunuun vuodessa ja rahtikuljetusten varkausilmoituksia tehdään jopa 3000 kpl vuodessa. Vain noin kaksi prosenttia menee oikeuskäsittelyyn, koska "varkauksia ja petoksias pidetään toisarvoisena rikollisuutena. Vakuutusyhtiöt joutuvat ottamaan kovimman tärskyn", Ekwall toteaa.

Ruotsissa varkauksien toteuttajien tukikohdan ja rikospaikan väli on matkaa-aikana alle kaksi tuntia. Suuret varkaudet edellyttävät toimivaa ja nopeaa varastetun tavaran välitysketjua. Ruotsin poliisin tiedon mukaan "ulkoinen rikollisuus" tulee maista kuten Liettuasta, Bulgariasta ja Romaniasta.


Kevytautosta uusi vaihtoehto nuorten liikkumiseen

Hallituksen esitys toisi liikenteeseen uuden enimmäisnopeudeltaan 45 kilometriin tunnilta rajoitettujen henkilöautojen luokan. Näitä ns. kevytautoja saisivat ajaa 15 vuotta täyttäneet mopoautokortilla. Laki astuisi voimaan ensi vuoden marraskuussa. Tavoitteena on parantaa nuorten kuljettajien turvallisuutta ja tarjota nuorille vaihtoehtoja omaehtoiseen liikkumiseen.

Lue lisää...


Suomi saa 29,9 miljoonaa euroa EU:n rahoitustukea liikennehankkeille

Suomesta haettiin tukea neljään eri hankkeeseen, joille kaikille myönnetään EU:n väylä- ja liikennehankkeiden Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusta (CEF - Connecting Europe Facility). Suomeen kohdistettavan tuen määrä on 29,9 miljoonaa euroa. EU investoi yhteensä lähes 700 miljoonaa euroa kestävään ja innovatiiviseen liikenteeseen.

HaminaKotkan satama saa tukea 11,1 miljoonaa euroa. Eastern Baltic Hub -hankkeessa kehitetään sataman yhteyksiä osana Skandinavian ja Välimeren välistä liikennekäytävää. Gasum Oy saa 2,9 miljoonaa euroa vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurin rakentamiseen. Nordic LNG/CNG -hankkeessa laajennetaan nesteytetyn ja paineistetun maakaasun jakeluasemaverkkoa Suomessa.

Tukea myönnetään kahdelle kansainväliselle yhteistyöhankkeelle, jossa on suomalainen osapuoli. TWIN-PORT 3 -hankkeessa kehitetään Helsingin ja Tallinnan välistä laivaliikennettä ja satamatoimintaa. Rahoitusta myönnetään 21,4 miljoonaa euroa, josta suomalaisten hakijoiden osuus on 15,8 miljoonaa euroa. EU investoi myös ilmailualan toimijoiden tietoverkkojen turvallisuuden kehittämiseen 232,2 miljoonaa euroa. Tästä Suomessa tukea myönnetään 90 000 euroa ANS Finland Oy:lle eurooppalaisen lennonvarmistusjärjestelmän kehittämiseen.

Euroopan komissio ehdotti 695,1 miljoonan euron investointia 49 avainhankkeeseen kestävän ja innovatiivisen liikenneinfrastruktuurin kehittämiseksi kaikissa liikennemuodoissa. Valitut hankkeet mahdollistavat muun muassa vaihtoehtoisten polttoaineiden ja sähköautojen käytön, nykyaikaistavat Euroopan ilmaliikenteen hallintaa ja kehittävät vesiliikennettä ja rautatieliikennettä. Verkkojen Eurooppa -ohjelman komitea hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti 27.9.2018.


Gardner Denver esitteli uuden kompressoritekniikan

 

Gardner Denver on paljastanut uuden kompressoriratkaisunsa kuljetusmarkkinoille, joka soveltuu parhaiten uusimpien hybridiajoneuvojen (HEV) ja täyssähköautojen (FEV) vaatimuksiin painonsa, kokonsa, äänitasonsa, energiatehokkuutensa ja kestävyytensä puolesta.

Autonvalmistajien ollessa kasvavassa paineessa kaupallisten toimijoiden suunnalta kehittämään ympäristöystävällisempiä ratkaisuja, on Hydrovane TX02 -kompressori suunniteltu eurooppalaisen ECOCHAMPS-aloitteen mukaan. Se on 26 yhteistyökumppanin yhteenliittymä, jonka tavoitteena on kehittää tehokkaita, kompakteja, kevyitä, kestäviä ja kustannustehokkaita hybridivoimalinjoja keskisuuriin ja raskaisiin kuorma-autoihin sekä linja-autoihin.

Paineilma on kriittinen elementti pneumaattisissa jarrujärjestelmissä ja ilmajousituksissa suurissa hyötyajoneuvoissa. Monet nykyään markkinoilla olevista kompressoreista perustuvat vanhempiin tekniikoihin, jotka ovat raskaampia ja äänekkäämpiä, ja ovat riippuvaisia ​​suuren kapasiteetin jäähdytysjärjestelmästä. Tämä voi johtaa lisäkustannuksiin Gardner Denverin uusiin ratkaisuihin verrattuna, jotka ovat kevyempiä, ja sisältävät modulaarisen jäähdytysjärjestelmän.

Kompressori, joka käyttää uutta optimoidun pyörivän siivekkeen tekniikkaa, voidaan räätälöidä yksilöllisesti ajoneuvojen vaatimusten mukaan. TX02 pystyy toimimaan vaihtelevilla nopeuksilla jopa nopeuksilla 3 000 kierr/min, painealueilla 7,5, 10 ja 13,5 baaria ja tilavuusvirta voi olla jopa 450 l/min valitusta mallista riippuen. Näin autonvalmistajat voivat valita ratkaisun, joka vastaa heidän tarkkoja tarpeitaan.

TX02 on suunniteltu helpottamaan ajoneuvoon integroimista. 22 kg painollaan ja markkinoiden pienimmillä melu ja tärinä ominaisuuksilla se voidaan sijoittaa mihin tahansa ajoneuvossa.


Delete SkipUp yllätysmenestyjä Trailer Innovation -kilpailuja

Delete SkipUp

Laittamalla vaihtolavat päällekkäin säästyy tilaa. Deleten SkipUp -lavajärjestelijä tuli toiseksi Trailer Innovation -kilpailun Body-kategoriassa, jossa arvioitiin päällirakenteita. Killpailu on suunniteltu tehostamaan perävaunujen ja ajoneuvojen päällirakenteiden kehittämistä. Kaikkien luokkien palkinnot jaettiin 21.9.2018 IAA Nutzfahrzeuge -tapahtumassa.

Delete osallistui kilpailuun uudella SkipUp-lavajärjestelijällä. SkipUp-vaihtolavan avulla työmaalla oleva täysi vaihtolava voidaan korvata tyhjällä lavalla samalla, kun täysi lava nostetaan auton kuljetettavaksi. Keksintö tehostaa työmaalogistiikkaa, ja logistiikan päästöt voivat jopa puolittua. Säilytettäessä vaihtolavoja päällekkäin tarvittavan kenttätilan tarve vähenee merkittävästi. SkipUp mahdollistaa peräti kolmen matalan lavan säilyttämisen päällekkäin.

Normaali vaihtolava muutetaan SkipUp-tyyppiseksi lisäämällä siihen kiskot ja joitain muita rakenteita. Uusien osien ansiosta vaihtolavan jäykkyys kasvaa, mutta esim. suurten lavojen omamassa ei nouse noin 300 kilogrammaa enempää. SkipUp toimii niin suurten kuorma-autojen kuin noin kuusitonnisten kevytkuorma-autojen vaihtolavojen kanssa.

Trailer Innovation palkintoa on jaettu vuodesta 2002. Palkinnon tarkoitus on antaa tunnustusta perävaunujen ja ajoneuvokorirakentamisen innovaatioille Euroopassa. Saksan autoteollisuusliitto VDA on ollut alusta lähtien palkinnon tukija, ja Trailer Innovation Awards on olennainen osa IAA Nutzfahrzeuge -tapahtumaa.

Keksintöön liittyy useita patentteja. Kotimaan lisäksi Delete ryhtyy myymään SkipUpia ulkomailla. 

Kilpailun tuomaristossa toimii 16 jäsentä, jotka ovat suurten eurooppalaisten kuljetusalan lehdistön edustajia. Jokainen tuomariston jäsen toimii itsenäisesti antaen pisteitä osallistujille. Pisteytyksessä huomioidaan erikseen mm. innovaatio, turvallisuus ja kustannustehokkuus.

Deleten lavajärjestelijän käytön hyödyt: 

  1. Puolet vähemmän kuljetusten aiheuttamia päästöjä, 50 % pienempi hiilijalanjälki
  2. Puolet vähemmän kuljetuskustannuksia
  3. Puolet vähemmän ajoneuvoja työmaalla, turvallisempi työmaa
  4. Soveltuu standardilavoille
  5. Ei vaadi muutoksia nykyiseen kuljetuskalustoon
  6. Kolminkertaistaa lavakentän kapasiteetin

SkipUp lavajärjestelijä on esillä FinnBuild messuilla Helsingin Messukeskuksessa 10.-12.10.2018. 


Koiviston Auto on ostanut Onnibusin

Onnibus-linja-autoKoiviston Auto -konserni on ilmoittanut ostaneensa OnniBus.com Oy:n koko osakekannan. Onnibusin liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä on 230. Linja-autoja yhtiöllä on 68. Koviston Auton mukaan OnniBus-brändi säilyy ja sen liikennettä tullaan kehittämään OnniBus.comin nykyisen johdon voimin.

Kaupan myötä Koiviston Auto -konserni saa uutta osaamista markkinoinnissa, sähköisessä lipunmyynnissä ja muuttuvassa hinnoittelussa. OnniBus-brändi säilyy ja sen liikennettä tullaan kehittämään OnniBus.comin nykyisen johdon voimin.

OnniBus.com on tuonut alalle valtavia uudistuksia ja saanut uusia matkustajia linja-autojen kyytiin. Kun Koiviston Auto ja OnniBus.com yhdistävät voimansa, edessä on valoisa tulevaisuus linja-automatkustamiselle: reitistöä voidaan edelleen laajentaa ja palveluja kehittää ja monipuolistaa matkustajien parhaaksi.


Wankelmoottori tekee paluun sähköautoon

Mazda lanseeraa kaksi akkusähköautoa. Toinen on täysin akkukäyttöinen, toinen yhdistetään Mazdan pieneen, kevyeen ja erittäin hiljaiseen wankelmoottoriin, joka toimii range extenderinä.

Range extender lataa tarvittaessa akkua pidentäen ajoneuvon toimintamatkaa, poistaen huolen toimintamatkan riittävyydestä, mikä mietityttää yhä useita akkusähköautoista kiinnostuneita.

Wankelmoottori on pienikokoinen, mutta tuottaa paljon tehoa mahdollistaen useita sähköistysratkaisuja jaetun pakkausasettelun avulla. Hyödyntämällä wankelmoottorin yhteensopivuutta kaasumaisten polttoaineiden kanssa, kiertomäntäkäyttöinen Range Extender on suunniteltu polttamaan myös nestekaasua ja toimittamaan sähköä hätätilanteissa.

Vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten paineistetun maakaasun, nestekaasun ja jopa vedyn lisäksi autoteollisuus tutkii myös nestemäisten kierrätyspolttoaineiden, kuten mikroleväpohjaisten biopolttoaineiden, kannattavuutta.

Mazda pitää viimeksi mainitun biopolttoaineen kehitystä ratkaisevan tärkeänä polttomoottorikäyttöisten autojen hiilineutraaliuuden saavuttamisessa ja on jo mukana yhteisissä tutkimushankkeissa Tokion teknologiainstituutin ja Hiroshiman yliopiston kanssa osana jatkuvaa teollisuuden, korkeakoulujen ja viranomaisten yhteistyötä.

Lue lisää...


Suomen traktorisäädökset EU:n syyniin

Laki liikenteen palveluista 1.7.2018 toi muutoksia nopeilla traktoreilla suoritettavien tavarankuljetusten luvanvaraisuuteen. Suomi luopui liikennelupavaatimuksesta nopeudeltaan yli 40 km/h ja alle 60 km/h traktoreiden osalta. Ratkaisu on ristiriidassa voimassaolevien EU-säädösten kanssa, ja nyt Suomen ”kevennetyt” traktorisäädökset on annettu Euroopan komission käsiteltäväksi.

Europarlamentaarikko Merja Kyllönen on jättänyt Suomen traktorisäädöksistä kirjallisen kysymyksen komissiolle. Kyllönen kysyy, pitääkö komissio Suomen säädöksiä EU-säädösten mukaisina ja mihin toimiin se aikoo ryhtyä, jotta kuljetusmarkkinan kilpailuvääristymä traktori- ja kuorma-autokaluston väliltä poistuu. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mielestä Suomen traktorisäädökset vääristävät kilpailua tavaraliikenteessä ja niitä tulee muuttaa.

Komission tarkastelun kohteena on Suomen lainsäädäntö, jossa ajoneuvotyypiltään maa- ja metsätalouteen tarkoitettuja traktoreita sallitaan käytettäväksi kuorma-autoista poikkeavin säädöksin tavaroiden kuljetukseen. Erityiseksi ongelmaksi komissiolle suunnatussa kysymyksessä on nostettu Suomen liikennepalvelulain yhteydessä uudistettu liikennelupalainsäädäntö, jossa EU-asetuksen vastaisesti vapautetaan liikenneluvasta kaikki nopeudeltaan yli 40 km/h traktorit 60 km/h saakka. Kyse on merkittävästä vapautuksesta, sillä ennen heinäkuun lainmuutosta traktoriliikennelupia oli yli 2 500 kappaletta.

Lue lisää...


EU-parlamentti vaatii puhtaampia autoja Euroopan teille vuoteen 2030 mennessä

Tänään äänestetyssä lakiluonnoksessa mepit esittävät korkeampia tavoitteita uusien autojen hiilidioksidipäästöjen leikkaamiseksi. Mepit esittävät tavoitteeksi 40 prosentin leikkauksia vuoteen 2030 mennessä, kun taas komissio esitti tavoitteeksi 30 prosenttia. Vertailuvuotena käytettäisiin vuotta 2021. Parlamentti esittää välitavoitteeksi 20 prosentin leikkauksia vuoteen 2025 mennessä. Pakettiautoille määriteltiin samat tavoitteet.

Autonvalmistajan pitäisi parlamentin mukaan maksaa sakko, mikäli tämän autojen keskimääräiset päästöt ylittävät asetetut tavoitteet. Nämä sakot käytettäisiin ajoneuvoalan muutoksista kärsineiden työtekijöiden täydennyskoulukseen.

Autonvalmistajien tulisi myös taata, että nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen (sähköauto tai auto, jonka CO2-päästöt ovat vähemmän kuin 50g/km) markkinaosuus uusista myydyistä autoista ja pakettiautoista on vähintään 35 prosenttia vuoteen 2030 mennessä ja 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!