MAN - Vaihtoautot

Bogota tilasi 260 Scania tuplanivel kaasubussia lisää

Kolumbian pääkaupunki Bogota tilasi marraskuussa 2018 yhteensä 481 Scania kaasubussia BRT-joukkoliikennelinjoilleen. Nyt se on lisännyt tilaukseensa 260 Scania kaasubussia eli tilaus käsittää yhteensä peräti 741 kaasu-Scaniaa.

Scania kaasubussit vähentävät CO2-päästöjä jopa 20% maakaasulla, biokaasulla jopa 90%. Myös hiukkas- ja typenoksidipäästötö putoavat alle puoleen dieselpolttoaineeseen verrattuna. Tilatut bussit ovat Scania F340 HA 8x2 250 matkustajapaikan tuplanivelbusseja.

Bogota perusti ensimmäisen BRT-joukkoliikennelinjan vuonna 1992. Nyt sillä on 12 BRT-bussilinjaa, yhteensä 112 km, kuljettaen 1,7 miljoonaa matkustajamatkaa vuorokaudessa. 

Cartagenan kaupungissa Kolumbiassa toimii vuodesta 2015 kaikkiaan 227 Scania Euro6 kaasubussia.

 


DAF XF tekee ennätyksiä

Saksalainen euroopanlaajuinen Hegelmann Transporte Group on ostanut 540 DAF XF480 vetoautoa Super Space ohjaamolla toimitettaviksi 2019 ja 2020. Autoilla on Paccar 483 hv:n MX-13 moottori sekä PCC Cruise control, LDWS, AEBS ja ACC.

Hegelmannilla on ennenstään yli 100 edellisen vuosikerran XF:ää. Hegelmannin kuljettajat arvostavat eniten Super Space ohjaamotiloja ja auton ajo-ominaisuuksia. 1998 perustettulla Hegelmannilla on 2000 kuorma-autoa, 2000 perävaunua ja 4000 työntekijää. Pääkonttori on Stuttgartin liepeillä ja sivukonttoreita on Espanjasta Kazakstaniin.

Hegelmanin suurtilaus on kolmas iso DAF-tilaus lyhyessä ajassa Renewin tilaamien 400:n ja Girteka Logisticsin tilamien 1500:n DAF:ien jälkeen.


Ruotsi: Volvo ykköseksi

Vuosi 2018 tuli ennätysvuodeksi uusien kuorma-autojen myynnissä Ruotsissa. Raskaissa kuorma-autoissa myynti kasvoi 0,1% 6203 uudella raskaalla ennätyksestä vuonna 2017. 

Volvoja rekisteröitiin 2629 kpl eli lisäystä 2,9% vuodesta 2017. Scaniaa rekisteöitiin 2479 kpl eli 0,5% vähemmän kuin 2017. Mercedes valloitti kolmannen sijan 653 uudella eli 7,8% vähemmän kuin 2017.

Markkinaosuuksista Volvolla on 42,4%, Scanialla 40,0% ja Mersulla 10,5%.

Alle 3,5 tonnin tavara-autoissa myynti kasvoi 2,2% ennätykseen 56 617 uusrekisteröintiin. VW oli ylivoimainen 16 930 uudella, seuraavina Ford 8595 kpl, Mercedes 6229 kpl, Renault 6047 kpl ja muut 4315 kpl.



Saksa: Autoliitto ADAC testaa EMS-pelastusdronea

Saksa "Autoliitto" ADAC on jo kymmeniä vuosia käyttänyt omaa helikopteria liikenneonnettomuuksien pelastuspalvelussa. Nyt ADAC ottaa askeleen tulevaisuuteen testaamalla miehitettyä dronea vastaavissa tehtävissä. Testialueiksi on valittu kaksi: Ansbach Baijerissa ja Reininmaan Palatinate. Testitoiminta aloitetaan keväällä 2019. Testejä johtaa Mümchenin yliopiston Institut für Notfallmedizin und Medizinmanagement INM. Käyttäön tulee Saksan Bruchsalissa valmistettava Volocopter drone.

Ensimmäinen väliraportti sähkötoimisen miehitetyn Volokopter dronen käytöstä pelastustoimissa on määrä julkistaa jo syksyllä 2019. Puolitoistavuotiseksi suunniteltu testirupeaman arvioidaan maksavana puoli miljoonaa euroa.

(Vogel)


Mercedes-Benz taksien ykkönen ja pakettiautojen kolmonen

Taksitoiminnan vapautumisesta ja tarjonnan kasvamisesta huolimatta Mercedes-Benz on säilyttänyt asemansa maan suosituimpana taksimerkkinä. Vuonna 2018 uusia Mercedes-Benz-takseja toimitettiin 632 kappaletta, ja markkinaosuus oli 26,6 prosenttia. Toiseksi tuli Toyota (383 kpl) ja kolmanneksi ylsi Volkswagen (286).

Maan suosituin taksimalli on edelleen E-sarja, joka 421 autolla veti eron seuraaviin eli Toyota Aurisiin (195) ja Volvo V90:een (152). E-sarjan markkinaosuus oli 17,7 prosenttia. Sijalle 9 sijoittui Sprinter 82 autolla ja 17. sijalle C-sarja 47 autolla. Mercedes-Benzeistä maan 20 eniten myydyn taksimallin listalle mahtuivat myös Vito (38) ja B-sarja (30 kpl).

Lue lisää...


Suomenlinnan lauttaliikenteessä uusi matkustajaennätys

Suomenlinnan lauttaliikenteessä saavutettiin uusi matkustajaennätys joulukuun lopulla. Lauttaliikenteessä tehtiin vuonna 2018 yhteensä 2,18 miljoonaa matkaa.

Matkustajamäärät ovat kasvaneet tasaisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja edellinen matkustajaennätys on vuodelta 2016.

 -Olemme todella tyytyväisiä, että olemme voineet palvella entistä suurempaa määrää matkustajia, vaikka liikenteen määrässä ei ole tapahtunut muutoksia. Matkustajamäärien lisääntyminen on sijoittunut tasaisesti koko vuoden ajalle, joten kapasiteetti on riittänyt hyvin, toteaa Suomenlinnan Liikenne Oy:n toimitusjohtaja Rain Mutka


Lappeenrannan paikallisliikenteeseen kaksi kaasubussia

Lappeenrannan kaupungin paikallisliikenteeseen tulee ajoon kaksi kaasubussia. Biokaasulla kulkevat bussit alkavat liikennöidä ensi maanantaina 7.1.2019. Kaasubussit eivät liikennöi tietyillä reiteillä, vaan ne voivat kulkea millä tahansa Lappeenrannan kaupungin paikallisliikenteen linjoilla.

Lappeenrannan kaupunki haluaa kaasubussien käyttöönotolla edistää kestävää kehitystä ja vähentää osaltaan liikenteessä syntyviä päästöjä, kertoo kaupungininsinööri Olli Hirvonen.

- Lappeenrannan tavoitteena on vähentää 50 prosenttia liikenteen päästöjä vuoteen 2030 mennessä. Tämä on yksi selkeä askel siihen suuntaan.

Lappeenrannan paikallisliikenteessä on jo nyt kolmasosa busseista uudenlaisia energiatehokkaita ja vähäpäästöisiä Euro 6 -busseja.

Lue lisää...


Uusi DSV Logistics Center on avattu

DSV Logistics Center, Suomen DSV-yhtiöiden uusi pääkonttori ja logistiikkakeskus Vantaalla on avattu.

DSV investoi tulevaisuuteen ja kasvuun rakennuttamalla nykyaikaisen logistiikkakeskuksen Vantaan Hakkilaan. 11 hehtaarin tontille rakennettiin varasto (40 000 m2 + 10 000 m2 parvi), terminaali (10 000 m2) ja toimisto (4 000 m2). Pelkästään varastorakennuksessa on tilaa noin 500 000 kuutiota. Sinne mahtuisi lähes viisi eduskuntataloa. Logistiikkakeskuksen sijainti Kehä III:n ja Lahdentien välittömässä läheisyydessä takaa erinomaiset yhteydet niin Vuosaaren satamaan kuin Helsinki-Vantaan lentokentällekin.

Rakennukset ovat energiatehokkaita ja moderneja työympäristöjä, jotka noudattavat DSV:n luomaa ja hyväksi havaittua omaa suunnittelua. Konttorin sisustuksen osalta tanskalainen design ja skandinaavinen tyyli ovat johtavia teemoja. Materiaalien valinnassa ja energia-tehokkuuden suunnittelussa on erityisesti pyritty ottamaan huomioon työntekijöiden hyvinvointi ja viihtyvyys.

Uusi, moderni logistiikkakeskus tukee DSV:n kasvustrategiaa. Kun varastointi ja siihen liittyvät lisäarvopalvelut sekä terminaalitoiminnot sijaitsevat samalla alueella, mahdollistaa se synergioiden tehokkaan hyödyntämisen sekä nopeuttaa läpimenoaikoja.

DSV Logistics Center kokoaa yhteen noin 500 DSV-yhtiöiden ja niiden alihankkijoiden työntekijää.


Moottorikelkkojen sääntelyä kevennetään

Nykyistä suurempien moottorikelkkojen käyttö mahdollistetaan tarkoitukseen soveltuvilla ja siihen erikseen osoitetuilla moottorikelkkailureiteillä.

Tasavallan presidentti vahvisti ajoneuvolain, ajokorttilain, maastoliikennelain ja tieliikennelain muutokset 28.12.2018.

Ajoneuvolakiin lisätään raskaan moottorikelkan määritelmä. Raskas moottorikelkka on omamassaltaan enintään 0,8 tonnia eli 300 kilogrammaa tavallisen moottorikelkan suurinta omamassaa enemmän. Lisäksi raskaassa moottorikelkassa saa olla kuljettajan lisäksi tilaa enintään neljälle henkilölle, kun taas moottorikelkassa saa olla kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle.

Raskaalla moottorikelkalla saa ajaa moottorikelkkailureitillä, jonka reitinpitäjä on arvioinut siihen soveltuvaksi ja merkinnyt moottorikelkkailureitti -liikennemerkkiin asennettavalla lisäkilvellä. Raskaan moottorikelkan kuljettamiseen vaaditaan T-luokan ajokortti.

Asetusmuutoksella moottorikelkan, raskaan moottorikelkan ja niiden perävaunujen suurimmaksi sallituksi leveydeksi moottorikelkkailureitillä säädetään 1,7 metriä. Tällä halutaan varmistaa, että ajoneuvot mahtuvat turvallisesti myös nykyisille moottorikelkkailureiteille.

Valtioneuvosto toimittaa liikenne- ja viestintävaliokunnalle ja ympäristövaliokunnalle selvityksen moottorikelkkailureittien avaamisesta raskaille moottorikelkoille viimeistään toukokuun 2022 loppuun mennessä.

Lakimuutokset tulevat voimaan 31.12.2018.


Trafi: Vuodenvaihteen merkittäviä muutoksia

1.1.2019 aloittava Traficom edistää liikennejärjestelmän toimivuutta ja turvallisuutta sekä varmistaa, että Suomessa on käytettävissä laadukkaat, turvalliset ja kohtuuhintaiset viestintäyhteydet ja -palvelut. Traficom tukee kestävää kehitystä ja vauhdittaa digiyhteiskunnan kehittymistä esimerkiksi liikenteen ja viestinnän automatisaation ja robotiikan kokeiluilla. Virasto on palveleva liikenteen ja viestinnän lupa-, rekisteri- ja valvontaviranomainen.

Viraston pääjohtajana aloittaa DI Kirsi Karlamaa. Traficomissa työskentelee noin 900 henkilöä 15 paikkakunnalla. Päätoimipaikka on Helsingissä.

Lue lisää...


PIMK hankkii 50 Iveco Stralis NP kuorma-autoa

PIMK, yksi Itä-Euroopan johtavista kuljetusyrityksistä, on hankkinut 50 uutta 400 hevosvoimaista paineistetulla maakaasulla toimivaa Iveco Stralis NP:tä tarjotakseen ympäristöystävällisempiä logistiikkapalveluita. Yhtiön yli 1400 raskasta hyötyajoneuvoa ja sen PIMK-rautatiepalvelu tarjoavat asiakkailleen kestäviä ja innovatiivisia kuljetusratkaisuja ympäri Eurooppaa sekä osiin Aasiaa ja Afrikkaa.

Iveco Stralis Natural Power CNG -ajoneuvoissa on 400 hv: n moottori joka tuottaa 90% vähemmän typpioksidia ja 95% vähemmän biometaania kuin vastaavat dieselmoottorit. Autot ovat myös hiljaisia, alle 71 dB Piek Quiet Truck Test -asteikolla, joten ne soveltuvat hyvin kaupunkikeskusten kuljetuksiin, joilla on melurajoituksia yöaikaan. PIMK:n kestävään investointiin sisältyy täysi palvelupaketti kokonaiskustannusten optimoimiseksi, jota yhtiö pitää tärkeänä etuna Ivecon maakaasukäyttöisten hyötyajoneuvojen valikoimassa. Investointi on seurausta PIMK: n aikomuksesta kehittyä edelleen vihreänä yrityksenä ja Ivecon ja sen jälleenmyyjän Danubetruck Bulgarian innovatiivisesta lähestymistavasta.


BioLNG Euronet vie Eurooppaa kohti kaasukuljetuksia

BioLNG EuroNet ilmoitti tänään sitoutuvansa laajentamaan LNG:n (nesteytetty maakaasu, liquefied natural gas) käyttöä kuorma-autojen polttoaineena ympäri Eurooppaa. Tavoitteen saavuttamiseksi luodaan uutta infrastruktuuria, joka mahdollistaa uuden teknologian käyttöönoton kaikkialla Euroopassa.

Konsortiossa ovat mukana Shell, DISA, Scania, IVECO, CNH Industrial Capital Europe tavaramerkillä IVECO Capital ja Nordsol. Kukin osallistuja toteuttaa omia hankkeitaan, joiden yhteisvaikutuksena käyttöön tulee 2 000 uutta LNG-kuorma-autoa, 39 LNG-polttoaineasemaa ja uusi BioLNG-tuotantolaitos, joka rakennetaan Alankomaihin.

LNG-polttoaineasemat tulevat osaksi koko Euroopan kattavaa verkostoa, ja ne rakennetaan Belgiaan, Ranskaan, Saksaan, Alankomaihin, Puolaan ja Espanjaan. Asemat sijoitetaan noin 400 km välein keskeisten reittien varrelle, Espanjasta itäiseen Puolaan asti.

Lue lisää...


Vuodenvaihteen muutokset LVM:n hallinnonalalla

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala uudistuu ja voimaan tulee useita lakimuutoksia vuoden alussa.

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala uudistuu. Viestintävirasto ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi sekä Liikenneviraston tietyt toiminnot yhdistyvät Liikenne- ja viestintävirastoksi (Traficom). Liikennevirasto jatkaa toimintaansa Väylävirastona. Uudistus ei koske Ilmatieteen laitosta. Virastoja koskevat lait tulevat voimaan 1.1.2019.

Liikenneviraston liikenteenohjauspalvelut yhtiöitetään valtion kokonaan omistamaksi erityistehtäväyhtiöksi, Traffic Management Finland Oy:ksi, joka aloittaa toimintansa 1.1.2019. Uuden valtionyhtiön toiminnan käynnistyttyä muodostetaan valtion kokonaan omistama liikenteenohjauskonserni Traffic Management Finland Group. Konserniin kuuluvat emoyhtiö Traffic Management Finland Oy ja sen eri liikennemuotokohtaiset tytäryhtiöt: rautatieliikenteen Finrail Oy, ilmailun Air Navigation Services Finland Oy, meriliikenteen Vessel Traffic Services Finland Oy ja tieliikenteen Intelligent Traffic Management Finland Oy.

Lue lisää...


Ilmastotalkoot: Suomi on tehnyt osansa. Entä Saksa kottikärryillään?

Suomen harvalukuiseen liikennefyysikkojen huippukaartiin lukeutuva Olavi H. Koskinen on Joululukemiseksi tarkastellut Suomen teillä sallittujen kokonaispainojen historiaa ja vaikutuksia nykypäivien ilmastonmuutokseen.

- Vaikka Suomi pysäyttäisi kaikki pyörät, ei maailma siitä muuttuisi, mutta jos esimerkiksi Saksa vaihtaisi 40 tonnin kottikärrynsä kunnon autoihin, voisi jo jossakin tuntua, Olavi H. toteaa. Lue seuraavaksi hänen perustelunsa.

Lue lisää...


MacGregorilta konttialuksien lastiluukkuja Etelä-Koreaan

Cargoteciin kuuluva MacGregor on sopinut lastiluukkujen toimittamisesta Hyundai Mipo Dockyardille (HMD). Lastiluukut on tilattu kahdeksaan konttilaivaan, joiden lastinkuljetuskapasiteetti on 1 800 TEU ja jotka rakennetaan Etelä-Korean telakalla eri varustamoiden käyttöön.  

Toimitukset ovat jatkoa aiemmin tänä vuonna saaduille tilauksille, joissa MacGregor toimittaa lastiluukut 18:aan saman tyypin konttilaivaan. Näin HMD on tilannut MacGregorilta vuonna 2018 lastiluukut yhteensä 26 alukseen.

Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2018 viimeisen neljänneksen tilauskantaan, ja laitteet on tarkoitus toimittaa vuosien 2019 ja 2020 aikana. MacGregorin lastiluukut valmistetaan tiiviissä yhteistyössä luotettavan kumppaniverkoston kanssa. Tämä takaa korkean laadun ja luotettavat toimitukset asiakkaille maailmanlaajuisesti.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!