MAN - Vaihtoautot

Mercedes-Benz G-Sarja täyttää 40 vuotta

G-Sarja esiteltiin 1979 ja sitä on kehitetty jatkuvasti siitä lähtien. Auto oli alunperin suunniteltu erityisesti kuljetuksiin vaikeissa maastoissa, minkä takia myös armeija on ottanut sen omakseen. Myöhemmin G-Sarjaa on viety luksusauton suuntaan, mutta se ei missään vaiheessa ole kadottanut maasto-ominaisuuksiaan.

Lue lisää...


Eniten myydyt autot maailmassa 2018

Saksan markkinatutkimusyhtiö Focus-2-Move on julkaissut luettelon maailman eniten myydyistä autoista vuonna 2018.

1. Toyota Corolla 1,2 miljoonaa kappaletta, 2. Ford F-Serie yli 1 miljoona, 3. Toyota Rav4 838 000, 4. Honda Civic 823 169, 5. VW Tiguan 791 275, 6. VW Golf 789 519, 7. Honda CR-V 747 646, 8. VW Polo 725 463, 9. Toyota Camry 660 000, 10. Chevrolet Silverado 651 000, 11. Hyundai Elantra 650 803, 12. RAM Pickup 624 846, 13 Hyundai Tucson 574 054, 14. Toyota Hilux 560 872, 15. Honda Accord 513 653 kpl.


Haldexin autonomisen ajon jarrujärjestelmä konseptointivaiheeseen

Haldex on valittu aloittamaan konseptointivaihe "skaalautuvasta jarrujärjestelmästä" yhteistyössä merkittävän kuorma-autovalmistajan kanssa. Ratkaisun odotetaan johtavan kehityssopimukseen vuoden loppuun mennessä. Kehityssopimuksen tiimoilta kuorma-autovalmistaja ja Haldex kehittävät jarrujärjestelmää ja tuotannon odotetaan alkavan 4-5 vuoden kuluttua.

Lue lisää...



Daimler kiihdytää kuorma-autojensa sähköistämistä, E-rekka tulossa

Daimlerin tavoitteena on ensimmäisten sähkötoimisten kuorma-autojensa sarjavalmistus vuonna 2021. Siihen mennessä halutaan lisäksi saattaa liikenteeseen myös sähköllä toimiva raskas yhdistelmä. Tällainen olisi tulossa jo tien päälle lähikuukausina testireitille Baden-Württembergissä, kuorma-autopuolen johtaja Martin Daum paljasti viime viikon torstaina Gaggenaussa. Perävaunujen vaihtomahdollisuus edellyttää akkupaketin sijoitusta vetoautoon.

25 tonnin E-Actros on jo viime vuodesta koekäytössä Daimlerin luottoyrityksissä. Autoilla kerrotaan olevan noin 200 km toimintamatka. Sarjatuotanto alkaisi 2021.

(Vogel)


Finnairilla kolmas nopean kasvun vuosi putkeen

Finnairin vuoden 2018 liikevaihto kasvoi 10,4 prosenttia vertailukaudesta ja oli 2 834,6 miljoonaa euroa (2 568,4). Vertailukelpoinen liiketulos taas oli vuonna 2018 169,4 miljoonaa euroa, kun vertailukautena se oli 170,4 milj euroa. Liiketulos oli 207,5 miljoonaa euroa (224,8).

Toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan vuosi 2018 oli Finnairille kolmas peräkkäinen nopean kasvun vuosi, mutta se oli myös joiltain osin kaksijakoinen: alkuvuonna suotuisa kysyntäympäristö siivitti nopeaa ja kannattavaa kasvuamme niin matkustajaliikenteessä kuin matkapalveluissakin. Vuoden loppupuoliskolla kilpailu kiristyi erityisesti joillakin Euroopan reiteillä, polttoaineen hinnassa nähtiin hintapiikki ja epävarmuus maailmantalouden tulevasta kasvuvauhdista lisääntyi.

- Kapasiteetin kasvu 14,8 prosentilla ja matkustajamäärän nousu 11,6 prosentilla uuteen 13,3 miljoonan vuosittaisen matkustajan ennätykseen johtivat liikevaihdon 10,4 prosentin kasvuun. Jatkoimme investointeja, joita uusiutumisemme edellyttää. Vaikka tuloksemme heikkeni loppuvuonna, on pitkän aikavälin tavoitteenamme edelleen kannattava, kestävä kasvu, Manner toteaa.

Lue lisää...


Ruotsi: Kuljetuselinkeinolla suunnitelma fossiilittomaan kilpailukykyyn

Fossiilivapaa Ruotsi tavoittelee Ruotsin kuljetuselinkeinolle kilpailukyvyn parantamista ja kasvua fossiilivapaasti vuoteen 2045.

Tärkeimmäksi nähdään verotuksen siirtoa polttoaineverosta kilometriverotukseen sekä mahdollisuutta käyttää entistä suurempia kuormia sallivia ajoneuvoja ja enenevästi biopolttoaineita. Samalla politiikan tulee ohjata alan kilpailua pois kuljetusten polkuhinnoittelusta ilmastotyön ja sosiaalisten ehtojen kustannuksella.


DSV ennätysvoittoon

DSV TEKI 43 vuotta kestäneen historiansa parhaan taloudellisen tuloksen vuonna 2018. Liikevoitto kohosi liki 4 miljardiin Tanskan kruunuun ( n. 5,5 miljardia Ruotsin kruunua). Tulot kasvoivat viidellä miljardilla 110 miljardiin Ruotsin kruunuissa.

Rahtivirroissa DSV:n lentorahdit kasvoivat 5%, merirahdit 4% ja maantierahdit 2%.

Lue lisää...


Jäämeren radan selvitys valmistui

Suomen ja Norjan välisen selvitystyöryhmän raportti Jäämeren radasta on valmistunut. Raportissa ei esitetä jatkotoimenpiteitä ratahankkeen edistämiseksi tällä erää.

Työryhmän tehtävänä oli selvittää Jäämeren radan rakentamisen edellytyksiä ja mahdollisessa jatkosuunnittelussa huomioon otettavia tekijöitä. Selvityksessä keskityttiin 1) mahdollisiin rahoitusmalleihin, 2) suunnittelu- ja lupamenettelyihin sekä 3) ympäristö- ja saamelaiskysymyksiin.

Lue lisää...


Osaajat ja tutkimus puuttuu. Tiestö rapistuu.

Tiestö rapistuu osaamisen puutteessa. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö meillä olisi alalla huippuosaajia ja vielä aivan oikeissa tehtävissä, mutta meiltä puuttuvat osaajien massat. Pelkkä osaajien määräkään ei ole ratkaiseva, vaan osaamistakin pitää päivittää. Tämä tarkoittaa tutkimusta ja täydennyskoulutusta.

Lue lisää...


Hankeyhtiöt rahoittamaan suuria raideliikenneinvestointeja

Liikenne- ja viestintäministeriö perustaa uuden valtion kokonaan omistaman osakeyhtiön rautatietoimialalle. Valtioneuvosto oikeutti liikenne- ja viestintäministeriön allekirjoittamaan yhtiön perustamissopimuksen ja muut perustamiseen liittyvät asiakirjat 14.2.2019.

Liikenne- ja viestintäministeriö oikeutettiin merkitsemään valtion puolesta kaikki perustettavan osakeyhtiön osakkeet ja maksamaan osakkeista 2 500 euron vähimmäispääomaa vastaava määrä sekä muut perustamiskustannukset.

Lue lisää...


Laki sähköisistä rahtikirjoista voimaan huhtikuussa

Suomi liittyy huhtikuussa kansainväliseen sopimukseen sähköisistä rahtikirjoista. Sopimukseen liittyminen toteutetaan tiekuljetussopimuslain muutoksella. Lakimuutoksen on tarkoitus tulla voimana voimaan 11.4.2019.

Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa sähköistä rahtikirjaa voidaan käyttää kansainvälisissä kuljetuksissa sopimukseen liittyneiden maiden välillä. Samoin muu kuljetukseen liittyvät asiakirjat voivat olla sähköisessä muodossa.

Lue lisää...


MANin eTruck-kuorma-auto hoitamaan Porschen logistiikkaa

Porsche täydentää Stuttgart-Zuffenhausenin tehtaan kuljetuskalustoa täyssähköisellä MAN eTGM -kuorma-autolla. eTGM on Saksassa ensimmäinen sarjatuotantoauto laatuaan ja tästä eteenpäin nollapäästöinen ja lähes äänetön 32 tonnin kuorma-auto toimii osana tehtaan tuotantologistiikkaa. Porschen päätoimipaikassa valmistaudutaan tällä hetkellä Porschen ensimmäisen täyssähköauton Taycanin tuotantoon. MANille eTGM:n käyttöönotto merkitsee uutta virstanpylvästä sähköisen liikkumisen suunnitelmassa ja ensimmäinen pieni tuotantosarja MANin eTGM:tä esitellään vuonna 2019.

- Porsche ottaa jälleen uuden askeleen kohti ”Zero Impact Factorya” – tehdasta, jolla ei ole ympäristövaikutuksia – integroimalla eTruck-täyssähkökuorma-auton tuotantologistiikkaansa, kertoo Porschen tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtaja Albrecht Reimold.

Lue lisää...


Ensimmäinen hybridipuuauto Stora Enson puukuljetuksiin

Sisu Polar Hybrid, HKK-Kuljetus Oy, Heikki KananenSisun sähköavusteinen hybridipuuauto alkaa suorittaa puukuljetuksia Stora Enson tehtaalla. Puuauto on Stora Enson pitkäaikaisen yhteistyökumppanin HKK-kuljetus Oy:n tuliterä menopeli. Auto näyttää perävaunuineen tuiki tavalliselta tukkirekalta, mutta sen salaisuus on ohjaamon taakse kiinnitetyssä kondensaattorissa. Laite kerää sähköä talteen tiukkoja paikkoja varten.

- Puukuljetuksissa vaativin taival on yleensä pieni metsätie mäkien ja hankalien maastonmuotojen takana. Ajoneuvoyhdistelmä tarvitsee vääntöä, kun kuski suuntaa puut kyydissään kohti isompia teitä. Nyt sähkö puskee autoa lisävoimalla eteenpäin, sanoo uutukaisen hybridipuuauton omistaja, kuljetusyrittäjä Heikki Kananen.

Sähköllä avustaen puukuorma liikkuu parhaimmillaan jopa 900 hevosvoiman teholla, vaikka auton moottorissa hevosvoimia ei ole kuin 625.

- Ylämäetkin mennään niin että heilahtaa ja samalla säästetään polttoainetta. Kuljettajan työ helpottuu ja samalla vähennetään päästöjä, sanoo 40 vuotta Stora Ensolle puuta kuljettanut Kananen.

Lue lisää...


Gasum: Maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja Polaris bunkrattiin

Jäänmurtaja Polaris tankkasi LNG:tä (Liquefied Natural Gas) tammikuussa Porin LNG-tuontiterminaalissa ja helmikuussa ensimmäistä kertaa nesteytetyn maakaasun Manga LNG-terminaalissa Torniossa, Röyttän satamassa. Polaris on maailman ensimmäinen LNG:llä kulkeva jäänmurtaja. Tornion tuontiterminaalin kaupallinen käyttö alkaa tänä vuonna.

Pohjois-Suomen kaasu- ja polttoainemarkkinat monipuolistuvat, kun Tornion tuontiterminaalin kaupallinen käyttö alkaa tänä vuonna. LNG:n saatavuus on tärkeä kilpailukykytekijä alueen nykyiselle teollisuudelle ja Tornion satamalle. Terminaali on suunnattu sekä teollisuuden että meri- ja maantieliikenteen tarpeisiin.

Lue lisää...


Ruotsi: Ulkomaisten kuorma-autojen ulosajojen lisääntyminen huolestuttaa


Norja vaatii kunnon talvirenkaita.

- On ollut aika sotkuista tänä talvena. Eilen yli 10 kuorma-autoa oli jumissa lumessa ja yksi oli kaatunut, Bärgningstjänst Dalarna'n Mattias Haglund toteaa Falu Kuriren lehden haastattelussa.

Talvikeleillä ongelmiin joutuneiden kuorma-autojen määrä on kasvanut viime vuosina ja enemmistön muodostavat ulkomaiset kuorma-autot. Haglundin mukaan ulkomaiset kuorma-autot ajavat ala-arvoisilla renkailla talvikeleillä, vaikka muodollisesti täyttävätkin Ruotsin vaatimukset. "Niissä on väärä kumiseos Ruotsin ilmaston kannalta. Kumiseos on liian kova eikä anna samaa otetta tien pintaan kuin pehmeämpi seos. Pehmeämpi seos auttaisi Ruotsissa, mutta olisi tietysti huonompi ratkaisu ajettaessa lämpimämmissä olosuhteissa", Haglund sanoo.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!