MAN - Vaihtoautot

HIAB: Uusi kevyt takalaitanosturi

Uudistunut 3,5 tonnin kevytkuorma-autoille tarkoitettu DEL DL500 takalaitanosturi on esillä Birminghamin hyötyautonäyttelyssä. Se on entistä kevyempi ja helpompi asentaa paikalleen uusine turvalajärjestelmineen. Nostokyky on edelleen 500 kg keventyneestä rakenteesta huolimatta. Nosturi valmistetaan Englannissa.


Ruotsi: "Se vain kaatui pellolle"

Piti väistää, kun rekkaani ohitettiin ja samalla vastaan tuli toinen auto, puolalainen kuljettaja selitti poliisin irroitettua hänet puristuksista pellolle kyljelleen kääntyneestä rekka-autostaan lähellä Ängelholmia Ruotsissa.

Kuljettaja kertoi ottaneensa pari olutta ja pari "paukkua" ennen lähtöään E6-tielle huhtikuussa. Matka oli sujunut ihan hyvin valitettavaan tapahtumaan saakka.

Poliisi vei kuljettajan verikokeeseen, joka näytti kahta promillea alkoholia veressä. Nyt hän on syytettynä rattijuopumuksesta Helsingborgin käräjäoikeudessa.

(Trailer.se) 


Kanteleen Voima: Nordfuel miljardisatsaus bioetanoliin Haapavedellä

Kanteleen Voiman biojalostamo Nordfuel aloittaa tuotantonsa vuonna 2021 Haapavedellä. Miljardisatsauksella tuotetaan bioetanolia ja biokaasua havupuujättestä ajoneuvojen polttoaineeksi. Sivutuotteena syntyy ligniiniä Haapaveden voimaloille sekä lannoitetta. 

Tuleva biojalostamo on suunniteltu rakennettavaksi samalle alueelle, jossa nyt toimii Haapaveden lauhdevoimalaitos. Haapavesi on erinomainen sijaintipaikka biojalostamolle niin raaka-aineen saatavuuden kuin hyvien logististen yhteyksien kannalta. Valmistuttuaan jalostamo loisi alueelle 350 uutta työpaikkaa.

Tuotantotekniikka tulee ruotsalaiselta Sekab E-Technology'lta. Sen Celluapp-tekniikkaa on koeajettu Nordfuelin käyttöön maaliskuusta lähtien. Celluapp tunnetaan laajasti biotenolin valmistuksessa havupuujätteistä.

Hankkeesta lisätietoja antaa toimitusjohtaja Antti Vilkuna, puh. 044 0220 919. Vilkunalla on yli 25 vuoden kokemus energialiiketoiminnasta ja sen johtamisesta.



Espoon Automuseosta Vuoden ajoneuvomuseo

Automuseoiden neuvottelukunta ry. päätti yksimielisesti valita vuoden 2019 ajoneuvomuseoksi Espoon Automuseon. Palkinnon myöntämistä perustellaan museon pitkällä 40 vuoden historialla, joka perustuu edelleen vahvaan talkootyöhön.

Espoon Automuseo on Suomen vanhin ja yksi suurimpia automuseoita – näytteillä on yli 200 ajoneuvoa sekä maantieliikenteeseen liittyvää pienesineistöä. Museo sijaitsee vanhassa idyllisessä kivinavetassa Bodomjärven lähellä Espoon Pakankylässä kivenheiton päässä Kehä III:lta.

Lue lisää...


HiVision MULTILIFT-koukkulaitteille

Hiab tuo markkinoille MULTILIFT-koukkulaitteille suunnitellun, näkyvyyttä parantavan HiVision(TM)-järjestelmän. HiVision varustetussa MULTILIFT-laitteessa on kolme eri korkeuksille sijoitettua takakameraa.

Järjestelmä kertoo käyttäjälle, onko lava kuormattu asianmukaisesti ja kiinnitetty oikein. Lisäksi se varoittaa staattisista ja vastaan tulevista esteistä


Scania Rent vuokraa uusia päällirakennettuja kuorma-autoja

Scania Suomi Oy aloittaa raskaiden Scania-kuorma-autojen vuokrauspalvelun. Scania Rent vuokraa premium-tason päällirakennettuja kuorma-autoja ja rekkavetureita eri ajotehtäviin.

Vuokra-autot ovat polttoainetaloudellisia ja ympäristöystävällisiä Scanian uuden sukupolven kuorma-autoja, joiden tekniikka ja varustelu ovat alan uusinta. Monet ajoneuvot sopivat tammikuussa 2019 voimaan tulleiden pidempien mittojen mukaiseen käyttöön.

Lue lisää...


Parkkipaikkojen ja latauspisteiden AirBnB – ensiesittelyssä Helsingissä 21.5.

Mitä jos voisit vuokrata parkkipaikkasi aina kun se on vapaa ja tienata kymmeniä euroja päivässä? Tällainen parkkipaikkojen ja latauspisteiden AirBnB-palvelu on luotu Aalto-yliopiston koordinoimassa bIoTope-projektissa, jossa Helsingin osuutta vetää Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium. 

Palvelu toimii kännykkäsovelluksella, joka on yhdistetty parkkipaikan älykkääseen sähköauton lataustolppaan. Palvelu perustuu avoimiiin rajapintoihin, mikä tuo siihen toisenkin nerokkaan ominaisuuden: sähköautoilija voi ladata autoaan kaikissa latauspisteissä ilman erillistä asiakkuutta latauspistettä ylläpitävän firman kanssa. Sovellus osaa myös automaattisestu hakea vapaat parkkipaikat kaupungilta. Kaapelitehtaalla kaikkien kaupunkilaisten käytössä olevan parkkipaikka- ja latausratkaisun on tehnyt Parkkisähkö Oy. Ratkaisun sovellus on koodattu bIoTope-projektissa.

Lue lisää...


Telia: Polttoainetta säästyy jopa kymmenen litraa sadalla

Telia tuo tänään markkinoille logistiikka-alalle kehitetyn Telia Connected Vehicle -palvelun, joka tuo älyn raskaaseen kalustoon ja auttaa muun muassa ekologisen ajotavan edistämisessä. Täysin uudenlainen digitaalinen alusta auttaa raskaan liikenteen toimijoita vähentämään polttoaineen kulutusta jopa 12 prosenttia.

Telia on kehittänyt raskaan liikenteen toimijoille digitaalisen alustan, jonka päälle voidaan rakentaa uudentyyppisiä palveluita logistiikka-alalle. Telia Connected Vehicle -alusta perustuu Telian Fältcom-ratkaisuun, josta yhtiöllä on yli 20 vuoden kokemus julkisen liikenteen puolelta.

Lue lisää...


Tukes: Lataa sähköautosi turvallisesti !

Sähköautot ja ladattavat hybridiautot ovat yleistymässä, ja sen myötä myös lataukseen liittyvät riskit. Sähkö- ja hybridiauton lataaminen on turvallisinta varsinaisella latausasemalla. Muualla ladatessa varmista aina käyttämäsi pistorasian soveltuvuus. Kaikki pistorasiat eivät kestä esimerkiksi yön yli tapahtuvaa sähköauton lataamista. Viallisen pistorasian käyttö aiheuttaa palovaaran.

Lue lisää...


VR uudistaa junien Ekstra-luokan

VR panostaa entistä laadukkaampaan junamatkustamiseen uudistamalla kaikki kaukoliikenteen Ekstra-luokan vaunut vuosina 2019-2020. Ekstra-luokka on tällä hetkellä tarjolla yhteensä 57 vaunussa InterCity-junissa ja Pendolinoissa. Uudistettu Ekstra tarjoaa entistä laadukkaamman matkustuskokemuksen ja hyvät työskentelyolosuhteet myös matkan aikana.

Junamatkustamisen suosion kasvaessa myös työmatkoja tehdään entistä enemmän raiteilla. Junan valintaa matkustusmuotona puoltaa paitsi ympäristöystävällisyys, myös mahdollisuus hyödyntää matka-aika esimerkiksi työskentelyyn.

Lue lisää...


Uusi Actros: puoliautomaattinen ajaminen mahdollista ensi kertaa sarjavalmisteisessa kuorma-autossa

Mercedes-Benz tuo uudessa Actrosissa ensi kertaa sarjatuotantoon uuden puoliautomaattisen Active Drive Assist –ajoavustimen, joka tukee kuljettajan ajamista sekä lisää mukavuutta ja turvallisuutta. Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon olosuhteiden salliessa. Active Drive Assist myös ohjaa autoa, pitää sen omalla ajokaistalla näkyvien kaistaviivojen välissä ja puuttuu kaistalta pois ajautumiseen vastaohjausliikkeellä. Avustin puuttuu tarkoittamattomaan kaistaviivan ylitykseen jopa tilanteissa, joissa kuljettaja on kytkenyt järjestelmän pois toiminnasta.

Järjestelmän ollessa aktiivinen mittaristonäytössä palaa sininen ohjauspyörä-ikoni, jota ympäröivät siniset kaistaviivamerkinnät. Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa, ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa. Lopullinen vastuu auton turvallisesta ohjaamisesta on kuitenkin edelleen kuljettajalla.

Lue lisää...


Raide-Jokerin rakentaminen alkaa maanantaina 3. kesäkuuta useassa kohteessa

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen alkaa kesäkuun alussa useassa kohteessa sekä Helsingissä että Espoossa. Kesäkuun aikana työt aloitetaan yhteensä 13 eri kohteessa ja elokuussa yhdeksässä uudessa kohteessa. Tulevan kesän rakennustöiden vaikutuksista muun muassa liikenteeseen kerrotaan tarkemmin toukokuun aikana.

Raide-Jokerin rakentamisen valmistelu on täydessä vauhdissa. Rakentaminen alkaa tulevan kesän aikana yhteensä 22 eri kohteessa Helsingissä ja Espoossa. Töiden kesto eri kohteissa vaihtelee vuodesta neljään vuoteen. Rakentaminen aloitetaan valmistelevilla töillä eli työnaikaisten liikennejärjestelyjen ja työmaatukikohtien rakentamisella. Työmaatukikohtien tieltä poistetaan paikoin puustoa ja pintamaata sekä rakennetaan uusia vesijohtoliitoksia.

Lue lisää...


Autoala: Sähkö ja kaasu tekevät tuloaan myös raskaaseen kalustoon

Tieliikenteen tavarakuljetukset ja linja-autoliikenne kulkevat vielä pääosin dieselin voimalla. Ensi vuosikymmenellä polttoainevaihtoehdot monipuolistuvat kaasun ja sähkön yleistyessä uusien autojen polttoaineena. Myös vety voi yleistyä raskaassa kalustossa jo 2030-luvulla. Kuorma-autojen sähköistyminen on selvästi henkilöautoja hitaampaa, sillä akkuteknologia ei vielä takaa riittävää toimintasädettä raskaiden kuormien vetämiseen. Autoalan raskaan kaluston käyttövoimaennusteen mukaan vaihtoehtoiset polttoaineet yleistyvät nopeimmin linja-autokannassa sekä pakettiautokannassa.

Lue lisää...


Telian uusi IoT-palvelu auttaa raskasta liikennettä toimimaan älykkäämmin

Telia tuo tänään markkinoille logistiikka-alalle kehitetyn Telia Connected Vehicle -palvelun, joka tuo älyn raskaaseen kalustoon ja auttaa muun muassa ekologisen ajotavan edistämisessä. Täysin uudenlainen digitaalinen alusta auttaa raskaan liikenteen toimijoita vähentämään polttoaineen kulutusta jopa 12 prosenttia.

Telia on kehittänyt raskaan liikenteen toimijoille digitaalisen alustan, jonka päälle voidaan rakentaa uudentyyppisiä palveluita logistiikka-alalle. Telia Connected Vehicle -alusta perustuu Telian Fältcom-ratkaisuun, josta yhtiöllä on yli 20 vuoden kokemus julkisen liikenteen puolelta.

- Uuden palvelukokonaisuutemme kehittämisessä on ollut mukana useita logistiikka- ja palveluyrityksiä, kuten esimerkiksi Neste. Pyrimme heidän kanssaan luomaan alalle täysin uudenlaisia palveluita, jotka samanaikaisesti tehostavat toimintaa ja säästävät sekä kustannuksia että ympäristöä, sanoo Telian IoT-myynnistä vastaava Kalle Mehtola.

Lue lisää...


Mercedes-Benz EQC tuotanto alkoi

EQC on ensimmäinen Mercedes-Benzin laajenevan EQ-tuoteperheen täyssähköauto. Mercedes-Benzin on tarkoitus tuoda markkinoille 10 uutta täyssähköautomallia vuoteen 2022 mennessä.

EQC on johdettu Mercedes-Benzin arvoista "Emotion" ja "Intelligence" eli tunteet ja älykkyys. Se on suunniteltu täyttämään kaikki akkusähkökäyttöisten voimansiirtojärjestelmien vaatimukset ja sen toimintamatka sähköllä on varusteista riippuen 374 – 417 kilomentriä WLTP:n mukaan mitattuna. Ensimmäiset asiakasautot saadaan Suomeen Q3:n aikana.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!