MAN - Vaihtoautot

Aluksen omistaja tiukemmalle vaarallisten aineiden vahinkojen korvaamisessa

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille ehdotukset laeista, joilla Suomi hyväksyisi meriliikenteen vahinkovastuuta koskevan HNS-yleissopimuksen. Sopimuksen hyväksyminen lisäisi aluksen omistajan vastuuta vaarallisten ja haitallisten aineiden merikuljetuksissa ja turvaisi vahingonkärsijöille nopeamman ja kattavamman korvauksen.

Kansainvälisellä HNS-yleissopimuksella (Convention on Liability and Compensation for Damage in Connection with the Carriage of Hazardous and Noxious Substances by Sea) määrätään vastuusta ja vahingonkorvauksesta vaarallisten ja haitallisten aineiden merikuljetuksissa. Sopimuksen vahinkovastuun perusperiaate on, että aluksen omistaja on ensisijaisessa, ankarassa vastuussa vahingosta ja hänen on katettava vastuunsa vakuutuksella. Sopimuksessa aluksen omistajan vahingonkorvausvastuulla on kuitenkin enimmäismäärä. HNS-yleissopimuksen periaatteet ovat samat kuin esimerkiksi kansainvälisissä öljyvahinkoa koskevissa yleissopimuksissa.

Lue lisää...


Roclan automaattitrukki haastaa manuaaliset työntömastotrukit

Rocla on kehittänyt uuden automaattisen työntömastotrukin, jonka ansiosta uudet asiakkaat voivat hyötyä automaatiosta ensimmäistä kertaa. Automaattitrukkia voidaan käyttää nyt myös perinteisen manuaalityöntömastotrukin sijaan. Rocla ART (automated reach truck) on täysiverinen automaattitrukki, joka sopii erinomaisesti kuormalavojen käsittelyn automatisointiin aina 10 metrin korkeuteen asti logistiikkakeskuksissa ja varastoissa. Kompaktin kokonsa ja ketterän kääntösäteen ansiosta ART voi työskennellä tavallisissa 3 metrin levyisissä työntömastotrukkikäytävissä ilman ongelmia. ART:n innovatiivinen teknologia ja ohjelmistot tekevät lastinkäsittelystä huomattavasti aiempaa nopeampaa, niinpä se haastaa muiden automaattitrukkien lisäksi myös manuaaliset työntömastotrukit.

Innovatiivinen dynaaminen skannaustekniikka parantaa tehokkuutta vaarantamatta turvallisuutta. Se käyttää kolmea skanneria säätämään nopeutta ja kulmaa dynaamisesti kääntymisen aikana. Jos esteitä ei havaita, automaattitrukki säilyttää nopeutensa myös käännöksissä, mikä lisää työskentelyn tehokkuutta.


Saksa: Keskinopeustutkien (kameratolppien) kielto vahvistettiin

Nedersachsenin oikeusistuin on vahvistanut keskinopeustutkien eli nk. kameratolppien käyttökiellon alueellaan. Aiemmin Hannoverin hallinto-pikeus oli maaliskuussa kieltänyt niiden käytön. Oikeusistuimet pitävät kameratolppien käyttöä perustuslain vastaisena kameroiden paljastaessa kaikkien ohiajavien autojen rekisteritunnuksen.

Kameratolppien käyttö Hannoveri ympäristössä oli alkanut tammikuussa tieosuuksilla, joita ei pidetä liilenneturvallisuuden kannalta vaarallisina. Oikeusistuin pysäytti käytön varsin nopeasti.

Lue lisää...



PSA ostamassa Jaguar Land Roverin

PSA-ryhmä (Peugeot, Citroeb, DS, Opel) haluaa lisää. Se on onnistunut hyvin Opel-Vauxhallin ostolla oman kattonsa alle. PSA-pääjohtaja Tavares on avoimesti ilmoittanut, että PSA:n katon alle mahtuu lisää.

Automaailmassa ei ihmetellä ollenkaan epävirallisia tietoja PSA:n ja intialaisen Tata Motorsin neuvotteluista. Kohteena on Tatan omistama Jaguar Land Rover. PSA:lle sopisi hyvin luksus-luokan merkkien lisääminen DS:n rinnalle tuotevalikoimaansa.

Lue lisää...


Meriliikenteen päästöjen vähennystä punnitaan Lontoossa

Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n meriympäristön suojelukomitea käsittelee tänä vuonna entistä laajemmin merenkulun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä. Komitean kokous järjestetään Lontoossa 13.-17.5.2019.

IMO (International Maritime Organization) hyväksyi keväällä 2018 alustavan kasvihuonekaasustrategian. Tavoitteena on vähentää maailman merenkulun kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 50 prosenttia vuoden 2008 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Kokouksessa IMO:n jäsenmaiden edustajat neuvottelevat konkreettisista keinoista vähentää päästöjä jo ennen vuotta 2023, jolloin tavoitteiden toteutumista arvioidaan.

Meriympäristön suojelukomitean (Marine Environment Protection Committee, MEPC) kokouksessa keskustellaan muun muassa alusten nopeuden rajoittamisesta, mitä pidetään yhtenä tehokkaimmista keinoista vähentää kansainvälisen merenkulun kasvihuonekaasupäästöjä nopeasti. Suomi kannattaa alusten nopeuden optimointia, mutta suhtautuu varauksella pakollisiin nopeusrajoituksiin etenkin lähimeriliikenteessä Itämerellä. Suomi pyrkii yhdessä muiden maiden kanssa löytämään tehokkaita ratkaisuja, joissa otetaan huomioon talvimerenkulku ja muut alueelliset erityisolosuhteet.

Uudet teknologiat ja energiatehokkuus avainasemassa

Suomi nostaa kokouksessa esille erityisesti uudet ympäristöystävälliset teknologiat sekä merenkulun digitalisaation ja automaation, joiden avulla voidaan vähentää päästöjä. Suomi kannattaa vaihtoehtoisten käyttövoimien, kuten tuulivoimaa hyödyntävien roottoripurjeiden, akkuteknologian ja biopolttoaineiden, käyttöönottoa mahdollisimman pian.

Lue lisää...


Viheryökkönen liittyi Malmin kentän puolustajiin

Malmin kentällä viihtyvä viheryökkönen (Calamia tridens) on merkitty erittäin uhanalaiseksi (EN, endangered). Laji tulee tämän vuoden aikana luonnonsuojeluasetuksessa erityisesti suojeltavaksi. Luonnonsuojelulain mukaan erityisesti suojeltavan lajin säilymiselle tärkeän esiintymispaikan hävittäminen tai heikentäminen on kielletty.

Lajien uhanalaisuutta arvioi ympäristöministeriön asettaman ohjausryhmän johdolla 180 lajiasiantuntijaa kansainvälisen luonnonsuojeluliiton (IUCN) ohjeiden ja kriteerien mukaan. Uusin kartoitus julkaistiin 8.3.2019.

Lue lisää...


Raptor Marokon maastoissa

Fordin Ranger on erittäin suosittu niin Suomessa kuin koko Euroopassa, jossa viime vuoden myynti oli yli 50.000 yksilöä. Uusi Ford Ranger Raptor kasvattaa mallistoa ylöspäin. Vaativissa koeajoympäristössä Marokon hiekka-aavikolla suoritettu kahden päivän koeajo osoitti mallin sopivan mitä mainioimmin vaativaan käyttöön. Auto on nykyistä mallistoa suurempi mutta toteutus on kuitenkin tehty niin, että ajomukavuus säilyy parhaalla mahdollisella tasolla, olipa edessä kivikkoa tai upottavaa hiekkaa. Kerromme Auto, tekniikka ja kuljetuksen seuraavassa numerossa laajan raportin muodossa ajokokemuksesta.


Rekkakukon Retro Trucks

Hollolassa järjestettiin Classic Car -näyttelyn kanssa samanaikaisesti 4.5.2019 Retro Trucks Rekkakukko -tapahtuma. 1900-luvulla valmistetuille kuorma-autoille tarkoitetussa showssa ajoneuvoja oli esillä kaikkiaan noin 130 kappaletta. Näyttely toteutettiin nyt kuudetta kertaa. Hienossa kunnossa oli myös kuvan Kenworth, joka aikoinaan uutena oli Auto Tekniikka ja Kuljetuksen autona. Kaikkiaan kalustoa oli 40-luvulta alkaen esillä noin 130 kappaletta eri käyttötarkoituksesta ja erilaisin varustein. Kävijöitä oli päivän aikana laskurin mukaan lähes 5000.


ACEA: HCT:llä EU:n "mahdottomiin" päästömääräyksiin

Euroopan autonvalmistajien liitto ACEA peräänkuuluttaa yhteistä tahtoa EU:n sisällä ratkaista päästöongelmia ja tulevia huippukireitä päästömääräyksiä pitkillä HCT-yhdistelmillä valtioiden rajat ylittävissä kuljetuksissa. Se tarkoittaisi kaksi kertaa nykyistä painavampien yhdistelmien hyväksyntää Euroopan tieverkossa. Ehdotus tuotiin EU-komissiolle Brysselissä 7.5.2019.

Ehdotus alentaa päästöjä tonni-km:ltä ratkaisevasti, ACEA toteaa. Selvityksen mukaa kolme HCT-yhdistelmää kuljettaaa saman kuin kuusi nyky-yhdistelmää ja alentaa CO2-päästöjä 27%. ACEA:n mukaan kuljetustarve tieverkossa kasvaa merkittävästi seuraavien vuosikymmenien aikana.

HCT moduliyhdistelminä ( EMS) hyväksytään tänään jo Suomessa, Belgiassa, Tanskassa, useimmissa Saksan osavaltioissa, Hollannissa, Portugalissa, Espanjassa ja Ruotsissa. ACEA torjuu samalla pelon siitä, että rautatiekuljetuksia siirtyisi HCT-yhdistelmille.


Lahden Classic Motorshown tunnelmat

Classic Motorshow on vuosittain Lahdessa toukokuun alussa järjestettävä näyttely, joka vuosittaisten teemojen ympärillä kerää kattavan kaluston näytteille. Tämän vuoden teeman ”Urheiluautot ja moottoripyörät” ajoneuvoja oli esillä noin 400 kappaletta. Lisäksi piha-alueelle oli kerääntynyt harrastajien yli 30 vuotta vanhoja ajoneuvoja useampi sata. Näyttely keräsi kahden päivän aikana lähes 20.000 kävijää.  Ensi vuoden teemaksi on jo nyt valittu ” Työn sankarit – Ajoneuvot töissä” kertoo näyttelyn järjestäjä Risto Laine. Ajankohta 2-3.5.2020 kannattaa jo nyt laittaa allakkaan.

Kuvan Ferrari oli aikoinaan Olli Lyytikäisen omistuksessa. Myyttiin sitten Hollantiin, josta kuitenkin se sitten palasi taas suomalaiseen omistukseen.


IRU: Matkabusseilla vähän vaihtoehtoja dieselille

Kaupunki- ja lähiliikennebusseilla on selkeitä vaihtoehtoja dieselille. Matkabussien vaihtoehtopolttoaineet ovat sen sijaan vähissä.

Lähtökohtana IRU: n selvityksessä on 500 km toimintamatka, 60 000 km vuodessa, josta 10% kaupunkiajoa. Kolme vaihtoehtoa erottuu selvästi: LNG, biopolttoaineet, hybridit.

LNG on selvä ykkösvaihtoehto. Bio-LNG, tavallisesti 80% maakaasua, 20% biometaania, näyttäisi olevan voittaja 15 vuoden tähtäyksellä tiellä, jota Scania jo kulkee. Bio-LNG voisi johtaa 3,7% pienempiin vuostuisiin kustannuksiin poliittisilla ja taloudellisilla päätöksillä, joita on saavutettavissa 2023-2035 aikajaksolla.

Biopolttoaineista biodiesel näyttäisi vetävän pitemmän korren kilpailussa palmuöljyn höystämästä HVO:sta.

Diesel-sähkö hybridi odottaa vielä toteutusta bussissa. Se voisi toimia, mutta riippuu siitä miten pitkälle pitää kantaa akkupaketteja. Ne painavat paljon ja kasvattavat polttoaineenkulutusta. Ehkä lopullinen ratkaisu on biodieselillä matka-ajo ja täyssähköllä kaupunkiosuudet, IRU arvioi selvityksessään.


Van Hool 24 m kaksinivel-trollikka Genovan vanhassa kaupungissa

24 m pitkä Van Hool Equi.City kaksinivel-trolleybussi on kolmen vuorokauden (6-9.5.) testikäytössä Genovan vanhan kaupungin ahtailla kaduilla. Bussi on lainassa Itävallan Linzin kaupungilta. Autossa on 180 matkustajapaikkaa. Sen 26 kWH akkupaketti antaa sille 7 km toimintamatkan ilman johtimia sähkölankoihin. 45 kWH akkupaketilla toimintamatka on huomattavasti pitempi.

Entä mielettömän kalliin RaideJokerin tilalle? (Toim.huom.)

 

 


Gent: Diesel-koulubussit väistyvät kaasu-Scanioiden tieltä

Scania Interlink LD -kaasubusseja Belgiaan

Belgian Gent korvaa diesel-koulubussinsa neljällä uudella Scania Interlink LD kaasubussilla. Gentin kaupunki on jo aiemmin tilannut 11 kaasu-Scania kuorma-autoa.

Gentin kestävän kehityksen liikennesuunnitelma on jo nyt alentanut typenoksiditasoa 20%. Tavoitteena on pudottaa hiilidioksisitasoa 40% vuoteen 2030 mennessä.

12 m pitkät Scania Interlink kaasubussit tarjoavat 51 istumapaikkaa turvavöin minkä lisäksi myös seisomapaikkoja. Koulubussit on varustettu mm. blind-spot sokean pisteen kameroilla.


Solaris 24 Trollino paljastettu

Hessin ja Van Hoolin jälkeen Solaris tuo markkinoille 24 m pitkän, notkeasti kääntyvän kaksinivel-trolleybussin. Ensimmäisen kuvan julkaisi puolalainen Transinfo -lehti.

Solaris Trollino 24 on varustettu kahdella sähkömoottorilla kahdella akselilla sekä 58 kWh:n akkupaketilla. Nelosakseli on ohjaava ja sillä on sähkötoiminen ohjauspumppu. Matkustajapaikkoja on 180 - 200. LED-valaistus, kolme 29 tuuman näyttötaulua, Useita USB-rasioita ympäri sisätiloja kuuluvat varustukseen.

Kulkisiko saman tien myös RaideJokerin väylällä? (Toim.huom.)

 


Ruotsi: DSV liittyi alkopuomi-yhtiöihin

DSV asentaa alkopuomit Jönköpingin uuden terminaalin porteille. Samalla se liittyy jo aiemmin alkopuomeja käyttäviin suuryhtiöihin kuten IKEA ja Scania. DSV:n kohdalla seuraavaksi alkopuomit asennetaan Landskronan terminaalin porteille.

Alkopuomit on valmistanut Autosober ja varustettu autoilijoiden täysraittiusjärjestö MHF:n sekä nykyisen NFC:n testihyväksynnällä. Vain hyväksytty puhalluskoe avaa puomit. Hylätty puhalluskoe ei avaa puomeja. Uusi puhallus voidaan suorittaa vain 2-3 sekuntia edellisen perään, joten tarkistus voidaan suorittaa hyvin nopeasti.

(Trailer.se)


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!