MAN - Vaihtoautot

Matkailuajoneuvoalalla hyvä syke

Vuonna 2019 sekä matkailuauto että -vaunumyynti kasvoivat. Toimialan ensirekisteröinnit kasvoivat 14 % vuodesta 2018. Matkailuautoja myytiin yli 14 % edellisvuotta enemmän ja matkailuvaunuja 15 % enemmän. Tehdasvalmisteisia matkailuautoja ensirekisteröitiin koko vuonna yhteensä 1449 kpl, jossa oli kasvua 173 kpl (13 %) edelliseen vuoteen verrattuna. Tehdasvalmisteisten retkeilyautojen osuus ensirekisteröidyistä tehdasvalmisteisista matkailuautoista oli 30 %. Vuonna 2019 myytiin 783 matkailuvaunua. Toimialan kasvun uskotaan jatkuvan positiivisen myös alkaneena vuonna 2020.

Matkailuajoneuvolla liikkuminen ja lomailu on kasvussa. Helsingin Caravan-messuilla kerrotaan ajoneuvomatkailun mahdollisuuksista ja esitellään lähes 200 erilaisiin tarkoituksiin soveltuvaa ajoneuvoa. Caravan-messut järjestetään perjantaista sunnuntaihin 17.– 19.1. Messukeskuksessa Helsingissä.


Mercedeksen markkinaosuus keskiraskaissa lähes puolet

Vuonna 2019 ensirekisteröitiin 464 uutta yli 16-tonnista Mercedes-Benz-kuorma-autoa, ja markkinaosuus oli 16 prosenttia. Huolimatta myynnin ja markkinaosuuden laskusta Mercedes-Benz säilytti asemansa maan kolmanneksi suosituimpana kuorma-automerkkinä.Keskiraskaassa 6–16-tonnisten luokassa Mercedes-Benz oli vuoden vankka markkinajohtaja 121 autolla ja 44 prosentin osuudella markkinoista. Tässä luokassa myynti kasvoi vuodesta 2018 kaikkiaan 34 tähtikeulaisella kuorma-autolla ja markkinaosuus 32,1:stä 44 prosenttiin.Linja-autoissa Mercedes-Benz oli vuoden päättyessä 3. suosituin merkki 118 uudella autolla ja 19,9 prosentin osuudella markkinoista. Setra-busseja myytiin 13 kappaletta (mo. 2,2 %).

Erikoistoimittajat 24 Euroopan maasta valitsivat uuden Mercedes-Benz Actrosin Vuoden kuorma-autoksi 2020 ja antoivat siten mallille uutta boostia kohti alkanutta myyntivuotta. Truck of the Year 2020 -valinta julkistettiin Lyonissa järjestettyjen Solutrans-ammattiliikennemessujen yhteydessä. Kyseessä on jo viides kerta, kun Actros on valittu vuoden kuorma-autoksi Euroopassa. Ensimmäisen kerran näin tapahtui jo mallin esittelyvuonna 1997. Kaikkiaan Mercedes-Benz-mallit ovat saavuttaneet yhdeksän voittoa Vuoden kuorma-auto -valinnoissa, mikä tekee siitä menestyneimmän kuorma-automerkin koko kilpailun historiassa.


Ruotsi: Scania ennätysvuoden ykkönen

Vuonna 2019 Ruotsissa myytiin 6652 uutta raskasta kuorma-autoa. Edellisvuoden 6205 myydystä raskaasta kasvua on runsaat 7%.

Scania nousi ennätysvuoden ykköseksi. 2937 myytyä raskasta antaa peräti 44,2 prosentin markkinaosuuden. Vuoteen 2018 verrattuna    Scania kasvoi 18%. Scania kiittää polttoaineen kulutusta ja käyttökustannuksia menestyksestään.

Lue lisää...



Hannu Timonen nimitetty DAF-kuorma-automyyjäksi Vantaalle

Hannu on toiminut useita vuosia kuorma-autoalan myynnin tehtävissä niin uusien kuin käytettyjenkin autojen kohdalla.

Osaamisellaan ja kokemuksellaan Hannu tuo lisävoimaa pääkaupunkiseudun myyntiin.

- DAF-kanta on hyvässä kasvussa Suomessa ja olen valmiina kasvattamaan sitä lisää. Nyt kasassa on huipputiimi, joka mahdollistaa asiakkaiden kokonaisvaltaisen palvelun. Suureen osaan DAF-kuorma-autoja saa jopa 3-vuoden tehdastakuun. Asiakkailta saatu palaute autojemme taloudellisuudesta ja luotettavuudesta luo hyvän pohjan tulevaisuudelle, kertoo Hannu Timonen.


Mercedes: Vetysähköllä valtteja raskaan liikenteen kuljetuksissa

Mercedes-Benzin malliston määrätietoinen sähköistäminen on vastaus EU:n säätämiin velvoitteisiin autojen CO2-päästöjen vähentämiseksi. Vuonna 2021 kunkin automerkin EU:ssa rekisteröitävien uusien henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästötaso saa olla enintään 95 g/km. Edelleen vuonna 2025 päästöjen on pudottava 15 prosenttia vuoteen 2021 nähden eli 81 gramman tasolle. Tästä kehitys jatkuu edelleen lasku-uralla: vuoteen 2030 mennessä on saavutettava –37,5 prosentin vähenemä vuoteen 2021 nähden eli noin 59 gramman päästöt/henkilöauto.

- Lukemat ovat hyvin haasteellisia. Autonvalmistajana meidän on sovitettava omat mallistomme näihin tavoitteisiin, mutta myös kuluttajan tarpeisiin. Tasapaino käytettävissä olevan tekniikan ja yhteiskunnan tavoitteiden kesken on niin ikään tärkeä, sanoo Vehon vieraana Vantaalla vieraillut Jochen Hermann, Mercedes-Benzin E-Drive-teknologioiden kehitysjohtaja.

Lue lisää...


EmbraerX ja Elroy Air toteuttamaan miehittämättömiä rahtilentoja

Maailman johtaviin lentokonevalmistajiin kuuluva Embraer ja autonomisiin lentojärjestelmiin erikoistunut Elroy Air ovat heittäytymässä yhdessä miehittämättömien rahtilentojen kehittämiseen. Embraer tuo mukaan jo 50 menestysvuotta jatkuneen kokemuksensa sekä matlustajakoneiden että puolustusvoimien harjoituskoneiden valmistamisesta.

Lue lisää...


Hyundai ja Kia sijoittavat 100 miljoonaa brittiläiseen Arrival sähköpakuun

Brittiläisen 2015 perustetun start-up yrityksen pakettiauto, sähkötoiminen Arrival, saa Hyundailta 80 miljoonaa euroa ja Kialta 20 miljoonaa euroa tuotannon aloittamiseen. Yhteensä Arrival pakettiautolla on siten kolme miljoonaa euroa tukena lähtöön. Tuki onkin tarpeen, koska Arrival joutuu kamppailemaan elintilasta brexitin jälkeen kovilla EU-markkinoilla.

Lue lisää...


2900 maastokelpoista Ivecoa Romanian puolustusvoimille

Iveco toimittaa 2900 maastokelpoista kuorma-autoa Romanian puolustusvoimille. 2020-2023 toimitetaan 942 ajoneuvoa.

Jättitilaus jakautuu 4x4, 6x6 ja 8x8 vetoisiin, joihin kuuluu 16 eri malliia. Noin kolmannes on panssaroituja. Ajoneuvoissa on CTIS renkaiden tyhjentymisesto, Black-Out valot, kahden polttoaineen moottorit, automaattisesti palauttavat vinssit ja taktiset akselit. Kaikki ajoneuvot sopivat C-130 ilmakuljetuksiin.

Jättitilaus perustuu Romanian puolustusvoimien hyviin kokemuksiin 2015 tehdystä 57 maastokelpoisen Ivecon kaupasta ja 2017 tehdystä 173 vastaavan Ivecon kaupasta.

(Fleet Transpot)


Liitettävyysteknologia varoittaa vaaratilanteesta mutkan takana

Paikalliset varoitukset (Local Hazard Information, LHI) on merkittävä askel matkalla kohti yhdistettyä liikenneinfrastruktuuria. Se auttaa kuljettajia varautumaan ja mahdollisesti välttämään edessä olevat vaaratilanteet. Kun edellä ajavat kuljettajat kohtaavat äkillisen poikkeavan tilanteen - esimerkiksi peräänajon, onnettomuuden tai tielle kaatuneet lastin – perässä tuleva, mahdollisesti vielä näkymättömissä oleva kuljettaja saa siitä varoituksen etukäteen. Järjestelmä auttaa myös muissa odottamattomissa tilanteissa rajuista raekuuroista äkilliseen tulvimiseen tai vaikka maanvyörymiin.

Järjestelmä aktivoituu edessä olevien autojen tapahtumista. Tähän voi vaikuttaa esimerkiksi turvatyynyjen aktivoituminen, varoitusvalojen vilkkuminen tai tuulilasinpyyhkijöiden toiminta. Aikaisempien liikenteen varoitusjärjestelmien toiminta on perustunut kuljettajien antamaan tietoon. Sen sijaan Fordin paikalliset varoitukset (LHI) toimii itsenäisesti. Se tuottaa tietoa ja varoituksia ilman, että kuljettajan tarvitsee tehdä mitään.

Lue lisää...


Droneista apua hirvien talvilaskentaan

 

Lämmin alkuvuosi on estänyt lumijälkiin perustuvan hirvien talvilaskennan. Lumettomissa olosuhteissa lentokuvauksistakaan ei yleensä ole apua, koska hirviä on vaikea erottaa maastosta. Virolahdella toimivan Häppilän Erän ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin yhteiskokeiden alustavien tulosten mukaan ilmakuvaukset lämpökameralla drone-lentojen avulla mahdollistaisivat hirvilaskennat myös lumettomina talvina.

Häppilän Erän ja Xamkin 9.1.2020 lentämien koelentojen alustavat tulokset ovat lupaavia. Koelennoissa Virolahdella verrattiin lämpökameran ja tavallisen kameran erottelukykyä eläinten tunnistuksessa. Lämpökameravideot osoittautuivat erittäin tarkoiksi tunnistamaan muuta ympäristöä lämpimämpiä kohteita.

Lue lisää...


Sensible 4 ja SoftBankin SB Drive yhteistyöhön

 

Japanilainen SB Drive ja suomalainen robotiikka- ja ohjelmistoyritys Sensible 4 aloittavat yhteistyön, jossa muun muassa japanilaisfirman teknologiaa integroidaan Sensible 4:n GACHA-robottibussiin. SB Drive on merkittävä tekijä itseajavien ajoneuvojen toimialalla ja on osa japanilaista SoftBank Group:ia. Yhteistyön ensisijainen tarkoitus on nopeuttaa itseajavien autojen käyttöönottoa Euroopassa ja Japanissa sekä viedä ne nopeammin yleiseen käyttöön.

Yhteistyö tapahtuu ensisijaisesti Suomessa, jossa SB Drive on aloittanut toimittajana Sensible 4:lle FABULOS-projektissa, johon on saatu EU rahoitus. SB Drive:n ohjelmaa Dispatcher testataan Sensible 4:n itseajavassa GACHA-bussissa. Projektissa keskitytään vastaamaan itseajivien ajoneuvojen keskeisiin haasteisiin. FABULOS projektin aikana GACHAa sekä myös muita Sensible 4:n ajoneuvoja koeajetaan julkisilla teillä. Liikkuvuuspalveluita tarjotaan myös paikallisten kuljetus tarpeiden tyydyttämiseksi.

Lue lisää...


K-Lataus kattaa 40 % Suomen julkisista pikalatauspisteistä

K-ryhmän sähköautojen latausverkosto K-Lataus nousi vuoden 2019 aikana Suomen suurimmaksi pikalatausverkostoksi. Suomessa on yhteensä reilut 270 sähköautojen julkista pikalatauspistettä, joista noin 40 % kuuluu K-Lataus-verkostoon. Pohjoisimmat K-Latauksen pikalatauspisteet sijaitsevat Rovaniemellä ja eteläisimmät Kirkkonummella. Kaikki K-Lataus-asemilta ladattava sähkö on uusiutuvaa ja kotimaisella tuulivoimalla tuotettua.

Kiinnostus sähköautoja kohtaan on Suomessa reippaassa kasvussa: vuonna 2019 ensirekisteröityjen täyssähköautojen määrä kasvoi yli 140 % edellisvuodesta. Sähköautojen yleistymisen kannalta keskeistä on, että latausverkosto on tarpeeksi kattava ja tarjoaa riittävän nopeaa latausta sekä täyssähköautoille että ladattaville hybrideille.

Lue lisää...


Volkswagen Hyötyautot jatkaa autourheilun tukemista

Volkswagen Hyötyautoja maahantuova K Auto Oy ja AKK Sports Oy jatkavat pitkäaikaista autourheilun SM-sarjoja koskevaa yhteistyötään myös vuonna 2020. Merkittävä osa yhteistyötä on nuorisotoiminta Karting SM -sarjan puitteissa.

Yhteistyö kattaa kaikki AKK Sports Oy:n hallinnoimat autourheilun SM-sarjat – rallin SM-sarja, rallicrossin SM-sarja, Rata SM -sarja sekä Karting SM -sarja. Sopimuksen myötä Volkswagen Hyötyautot on näkyvästi esillä näiden sarjojen kilpailutapahtumissa ja AKK:lla on käytössä tarpeisiinsa sopivia autoja Volkswagen Hyötyautojen mallistosta. Karting SM-osakilpailuissa Volkswagen Hyötyautot palkitsee lisäksi edellisvuoden tapaan ”Kisan tsempparin” K-ryhmän lahjakortilla. 

Lue lisää...


Boston Consulting tutkimus: Hyötyautojen tulevaisuus

Kansainvälisesti arvostettu amerikkalainen tutkimuslaitos Boston Consulting on selvittänyt kuorma- ja pakettiautojen tulevaisuuden ehtoja. Tulokset on julkaistu Auto, tekniikka ja kuljetus -ammattilehdessä numerossa 10/2019. Tarjoamme ohessa artikkelin Kuljetusnetin lukijoille tiedoksi.

LUE KOKO JUTTU TÄSTÄ.


Finavialta täystyrmäys kuorma-autoliikenteelle


Vuosaaren rekkaparkki oli täynnä vuosi sitten eräänä syksyisenä yönä.

Kuorma- ja pakettiautoilla kuljetettu tavaramäärä lähentelee 90 prosenttia Suomen kaikista kuljetuksista. Ilman kuorma-autokuljetuksia Suomi pysähtyisi.

Kuorma-autokuljetukset kulkevat ympäri vuorokauden, öin päivin. Ammattikuljettajien osaaminen takaa tieliikenneturvallisuuden Suomessa. Suomi vain vähät piittaa siitä, että ammattikuljettajille olisi tarjolla EU:n edellyttämiä tauko- ja lepopaikkoja direktiivin ja lain edellyttämällä tavalla. Suomi on tässä suhteessa kehitysmaa verrattuna muihin Länsi-Euroopan maihin. Pienenä makupalana Ajolinja -lehti tarjoaa näytteen ilmaliikennettä hallitsevan Finavian suhtautumisesta - siitäkin huolimatta että lentorahditkin kulkevat enemmän tai vähemmän aina kuorma-autoissa.

LUE KOKO JUTTU TÄSTÄ.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!