MAN - Vaihtoautot

Lossit puunkuljetusten tulppana

Raskaan tieliikenteen 76 tonnin enimmäismassat ovat olleet käytössä 2,5 vuotta eli lokakuusta 2013 lähtien.

Järvi-Suomen puunkuljetusyrittäjät eivät kuitenkaan voi hyödyntää uusia massoja, koska useimpien lauttapaikkojen lossit voivat kuljettaa vain 60-tonnisia yhdistelmiä.

Juuri kun vanhoja 44 tonnin losseja kiireellä telakoitiin 60 tonnisiksi, ne jäivät samantien alamittaisiksi.

Poikkeuksellisen nopeasti lainvoiman saanut enimmäispainorajojen korotus yllätti myös tienpitäjien hallinnon.

Uusi Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti avaa puunkuljetusyrittäjiä kalvavaa ongemaa 22.4.2016 ilmestyneessä numerossaan (ATK 4/2016)

Tilaa lehti tästä.

Digiversion voit ostaa tästä.


Nurminen Logisticsin vaunukauppa toteutuu

Nurminen Logistics tiedottaa, että yhtiön 17.2.2016 allekirjoittama kauppakirja 380 katetun vaunun myynnistä toteutuu alkuperäisen sopimuksen mukaisesti. Yhtiö tiedotti aiemmin, että ostajan rahoitusneuvottelut viivästyivät, mutta ne on nyt saatettu päätökseen ja ostajan rahoitus on varmistunut.

Vaunukaupoilla ei yhtiön mukaan ole tulosvaikutusta vuodelle 2016, sillä vaunut on arvostettu vuoden 2015 tilinpäätöksessä ruplamääräiseen myyntihintaansa. Lisäksi yhtiö kertoo sopineensa rahoittajapankkien kanssa 3 miljoonan euron lyhytaikaisesta rahoituksesta 31.5.2016 asti, jolla taataan yhtiön rahoitusasema vaunukauppojen toteuttamisen ajaksi. Vaunukaupasta saaduilla varoilla yhtiö kertoo maksavansa lyhytaikaisen pankkilainan pois ja vahvistavansa käyttöpääomansa.


Pellon ja Ylitornion liikenneturvallisuutta kartoitetaan

Pellon ja Ylitornion kunnat sekä Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ovat käynnistäneet Pellon ja Ylitornion liikenneturvallisuussuunnitelman laatimisen.

Tärkeitä lähtötietoja kerätään asukkaille suunnatulla kyselyllä, jolla selvitetään asukkaiden mielipiteitä ja kokemuksia kotialueidensa liikenneturvallisuusongelmista. Kyselyyn voi vastata internetissä kuntien kotisivujen kautta tai täyttämällä paperilomakkeen Pellon ja Ylitornion kirjastoissa. Koululaisille välitetään oma kyselynsä koulujen kautta. Kyselyyn voi vastata 2.5.- 23.5.2016 välisenä aikana.

Liikenneturvallisuussuunnitelmien tavoitteena on selvittää alueen liikenneturvallisuusongelmat ja suunnitella toimenpiteet niiden parantamiseksi. Aiheesta järjestetään yleisötilaisuudet molemmissa kunnissa syksyllä 2016. Suunnitelma valmistuu joulukuussa 2016.



Radionkuuntelijoiden liikenneraportit auto-navigaattoreihin

Bauer Media kertoo tiedotteessaan, että sen radiokanavien liikennepuhelujen todennettu liikennetieto leviää jatkossa noin puoleen miljoonaan autonavigointilaitteeseen ympäri Suomen. Levittämisestä vastaa yhtiön kanaville reaaliaikaisen liikennetiedon välittävä V-Traffic.

-Yhteistyö V-Trafficin kanssa mahdollistaa sen, että kuulijoillamme on jatkossa yhä parempi mahdollisuus varautua ja reagoida mahdollisiin liikennehäiriöihin. Kerromme FM-taajuudella sekä nettisivulla oleellisimmat tiedot eli mitä tapahtuu ja missä, kertoo Bauer Median sisältöjohtaja Hermanni Seppälä.

V-Trafficin palvelut kattavat Bauer Median kanavista Radio Novan, Iskelmän ja Radio Cityn.

-Kuuntelijoiden liikennepuhelut nousevat jatkossa yhä suurempaan rooliin, sillä V-Traffic levittää kuuntelijoiden puheluista todennetun liikennetiedon muun muassa noin puoleen miljoonaan autonavigointilaitteeseen ympäri Suomen, Seppälä jatkaa.


Risteilijöiden jätevesien laskeminen Itämereen kielletään

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on tehnyt päätöksen panna voimaan kielto, joka estää risteilyaluksia laskemasta jätevesiään Itämereen. Maailman luonnonsäätiö WWF:n mukaan enemmistö matkustajalauttayhtiöistä on toiminut vastuullisesti jo kauan. Sen sijaan kansainväliset luksusristeilijät eivät ole WWF:n mukaan suostuneet lopettamaan saastuttamista vapaaehtoisesti.

Kielto astuu voimaan asteittain. Jätevesien laskeminen kielletään uusilta aluksilta vuonna 2019 ja jo liikenteessä olevilta aluksilta vuonna 2021. Kielto on voimassa koko Itämerellä. Poikkeuksen tekevät osa Venäjän merialueista, jotka astuvat kiellon piiriin vasta vuonna 2023.


Verkkoseminaari EU:n tullilainsäädännön muutoksista

EU:n uusi tullilainsäädäntö tuo muutoksia tullimenettelyihin ja toimintatapoihin sekä lupiin ja vakuuksiin. Uutta tullilainsäädäntöä aletaan soveltaa vaiheittain 1.5.2016 alkaen. 

Tulli järjestää verkkoseminaarin EU:n uuden tullilainsäädännön soveltamisesta 27.4.2016 klo 10 alkaen.

Verkkoseminaarissa annetaan lisätietoa uuden tullilainsäädännön soveltamiseen vaikuttavista viimeisimmistä EU:n komission ja Suomen tullin linjauksista. 

Tullin tiedote ilmoittautumisohjeineen täältä


Ivecon jymyuutinen: Daily uudistuu

Ivecon pari vuotta takaperin täydellisesti uudistama Daily-mallisto saa kesäkuusta alkaen nokalleen Euro 6 -päästötasolle yltävät moottorivaihtoehdot ja uuden ”Euro 6 -ilmeen”.

Päivityksessä 2,3-litrainen peruskone menee kokonaan uusiksi. Samalla koneiden teholukemia kasvatetaan. Euro 6 päästötaso saavutetaan matalapaineisen EGR-pakokaasunkierrätyksen avuin. Lisäksi Iveco ilmoittaa täydentävänsä Dailyn moottoriperhettä vuoden 2017 alusta alkaen RDE (Real Driving Emissions) eli ajonaikaisten päästömittausten mukaisille arvoille yltävillä moottorivaihtoehdoilla, kolme vuotta ennen päästörajojen voimaantuloa.  

Suuremman 3,0-litraisen konevaihtoehdon kohdalla päästöraja saavutetaan maltillisimmin muutoksin, lähinnä polttoaineensyöttöä päivittämällä. Nykyinen 170 hv moottorivaihtoehto korvataan jatkossa 180 hevosvoimaisella vaihtoehdolla. 

Ivecon viime huhtikuussa markkinoille tuoma ja pienimuotoiseksi sensaatioksi kevyiden hyötyautojen puolella muodostunut 8-portainen automaattivaihteisto on jatkossa tarjolla nykyistä useamman moottorivaihtoehdon kanssa.

Lisäksi markkinoille tuodaan Dailyn täyssähkömalli. Sen pisimmäksi toimintamatkaksi ilmoitetaan yli 300 km.

Kokonaispainoluokat säilyvät nykyisellään (3,3 - 7,2 tonnia). Alustamallien puolelle tuodaan uusi 5100 mm akselivälivaihtoehto. Se mahdollistaa 6500 mm pituisen päällerakenteen käytön.

Ivecon mukaan euro 6 päästötason moottorilla ja Hi-Matic automaattivaihteistolla ylletään parhaimmillaan 8 prosenttia nykyistä matalampiin polttoaineenkulutuslukemiin. Uutta matalaviskositeettistä öljyä käyttämällä Dailyn huoltoväli voidaan nostaa 50 000 kilometriin.

Tekniikkapäivitysten ohella uudistetaan myös auton sisustaa. Kojelautaan tuodaan uusi sini-musta väritys ja istuimien verhoilumateriaaleja uusitaan. Lisähinnasta tarjottavan DAB-radion mukana Daily-asiakkailla on mahdollisuus runsaslukuisten liitettävyys-, navigointi ja Fleet -palveluiden käyttöönottoon.

Ensikoeajo ja tarkemmat lisätiedot uudesta Euro 6 Dailysta on luettavissa  seuraavasta 27.5.2016 julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä (Atk 5/2016).


Autonomiset saattueet Rotterdamiin

Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2016 kertoo yksityiskohtaisesti Mercedes-Benzin kolmen rekan autonomisesta saattueajosta. On syytä todeta, että ACEAn autonvalmistajien autonomisten saattueiden kokoontumiseen  Rotterdamin satamassa osallituivat Stuttgartista lähteneiden Mersujen lisäksi Muenchenistä kahden MAN-rekan saattue, Brysselistä lähtenyt kahden Iveco-rekan saattue, Hollannista kahden DAF-rekan saattue, Södertäljestä kolmen Scania-rekan saattue ja Göteborgista kolmen Volvo-rekan saattue.

Kaikki Euroopan merkittävät kuorma-autonvalmistajat ovat siten vahvasti mukana autonomnisen kuorma-auton kehittämisessä.


Välimereltä suurin osa Euroopan laivojen päästöistä

Euroopan laivaliikenteen päästöt on selvitetty aiempaa tarkemmin tutkimuksessa, jossa myös Ilmatieteen laitos on ollut mukana. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa laivaliikenteen kokonaispäästöt Euroopan merialueilla vuonna 2011 sekä päästöjen alueellinen jakautuminen.

Välimeren laivaliikenne aiheuttaa  40 % Euroopan merialueiden hiilidioksidipäästöistä ja 49 % rikin oksidien päästöistä. Uusi päästöinventaari osoitti toisaalta myös, että aiemmin yleisesti käytetty EMEP (European Monitoring and Evaluation Programme) -päästökartoitus on huomattavasti yliarvioinut Välimeren alueen laivapäästöjä.

Tutkimuksen perusteella voidaan arvioida meriliikenteen tuottamien kasvihuonekaasujen vähentämistä sekä päästöjen terveys- ja ympäristövaikutuksia. Päästöjen kartoitukseen käytettiin Ilmatieteen laitoksella kehitettyä mallia nimeltä STEAM (Ship Traffic Emission Assessment Model), jossa hyödynnetään laivaliikenteen tunnistus-signaaleja.


Huippuasiantuntijat: RaideJokeri on suurhuijaus!

Liikenneteknologian ehdottomat kärkinimet Suomessa tuomitsevat poliitikkojen ja liikennesuunnittelu-virkamniesten perustelut Raide-Jokerin puolesta satojen miljoonien virheeksi sanoilla "tekaistu hyöty", "pimitystä", "ajatteluvirhe", jne. Tässä Kauppalehteen lähetetyt perustelut:

Tutkimusjohtaja Pasi Holmin kirjoitus Raidejokerista (Kauppalehti 11.4) saa epäröimään onko hän lukenut Raidejokerin hankeselvityksen.  Raidejokerin ”taloudelliset hyödyt” eivät kata 70 % hankkeen kustannuksista.  Suurin osa hyödyistä tulee ns. ”palvelutasohyödyistä”, koska ratikkaan nouseminen on laskettu kustannuksena 1 minuutin arvoiseksi ja bussiin nousu 4.5 minuutin arvoiseksi.  Tämä näennäinen 3.5 minuutin aikaetu on muutettu rahaksi ja täten saatu 30 vuoden ajalta raidejokerin hyödyksi 354 miljoonaa euroa. Tekaistu hyöty! 

Raidejokeri tuottaa selvityksen mukaan matkustajille todellisia aikatappioita 157miljoonaa euroa, koska se on hitaampi kuin Bussijokeri.
Muut numerot osoittavat, että Raidejokerin liikennöintikustannukset, todellista rahaa, ovat 45 miljoonaa euroa enemmän kuin Bussijokerin.  Kaiken kaikkiaan Raidejokerin ”yhteiskuntataloudellisen tappion nykyarvo 30 vuoden ajalta on 86,7miljoonaa euroa” (sivu 26). 

Raidejokerin hankearviossa on myös muuta pimitystä Raidejokerin hyväksi. 

P. Holmilla ja Rakennusteollisuuden Liiton uskotteluissa lehtien palstoilla on ajatteluvirhe, kun he antavat ymmärtää, että vain Raidejokeri ja muut raideinvestoinnit aiheuttaisivat tuhansien asuntojen suunnittelun ja rakentamisen niiden vaikutusalueilla.  Asuntoja voidaan kaavoittaa ja rakentaa ilman ratikoita, ja niitä voidaan kaavoittaa myös muualle kuin ratikkalinjan läheisyyteen. Näin on tehty maailman sivu.

Toinenkin asia on puuttumisen arvoinen.  Muutama päivä sitten toinen kirjoittaja kertoi Kauppalehdessä VR:n voitoista.  Artikkelin kirjoittaja ei vaivautunut tutkimaan asiaa tarkemmin. VR ei ole voittoa tuottava yhtiö.  Se tuottaa tappiota, koska se maksaa vain 12 – 15 % aiheuttamistaan radanpitokustannuksista; loput kattavat veronmaksajat.  Teiden käyttäjät maksavat lähes kolminkertaisesti aiheuttamansa tienpitokustannukset (niin, ilman ALVia).  Suomen rataverkko on liian suuri tai Suomi on liian pieni sille. 

Suomella ei ole varaa tällaiseen tuhlaukseen.

On suuri syy - ennen Raidejokerin toteuttamista - tehdä nopea selvitys, paljonko rahaa säästyy tai voidaan investoida tuottavasti, kun jokerikäytävän liikenteen hoitoa busseilla jatketaan ja kehitetään. Onhan kysymyksessä yli 200 miljoonan euron määrästä.

Muuten, olisiko Kauppalehden satsattava laadunvarmistukseen trollikirjoitusten välttämiseksi?

Antti Talvitie, DI, PhD,
Jussi Sauna-aho, tekn. tri, ekonomi
Antti Kalliomäki, DI


Shell-asemilla St1 FuelSave 95 korvaa nykyisen 95E:n

St1 jatkaa strategiaansa tuomalla markkinoille uusia tuotteita ja palveluita. FuelSave 95 -bensiini pitää moottorin puhtaana ja voitelee sitä tehokkaasti. Paremman polttoainetehokkuuden ansiosta se on käytössä edullisempaa, St1 mainostaa.

Joskus toivoisi, että uuden tuotteen lanseerauksessa valittaisiin älykkäämpiäkin perusteluja.


Izmir osti 100 Otokar nivelbussia

Euroopan kovimmillakin markkinoilla Iso-Britanniassa, Saksassa ja Ranskassa menestynyt turkkilainen Otokar on voittanut Turkin Izmirin kaupungin ESHOT liikenneyhtiön tarjouskilpailun. Otokar toimittaa ESHOT:lle vielä tämän vuoden aikana 100 Euro6 ilmastoitua,  liikuntavammaisillekin sovitettua matalalattia-nivelbussia.

Otokar muotoilee ja valmistaa busseja, kuorma-autoja ja puoliperävaunuja. Sillä on 2000 työntekijää 552000 m2 suuressa tehtaassa Turkin Sakaryassa. Otokar-bussien Euroopan myyntikonttori toimii Pariisissa.


Volvo: Miljoona sähkö-Volvoa 2025 mennessä

Volvo kertoii 21.4. sähköistävänsä koko henkilöautomallistonsa ja myyvänsä miljoona täyssähkö- ja hybridi-Volvoa 2025 mennessä. Ensimmäinen täyssähkö-Volvo tulee myyntiin 2019. Rinnalle tulee kahdenlaisia hybridi-vaihtoehtoja jokaiselle perusmallille, Volvo-johtaja Håkan Samuelsson ilmoitti

Samalla Volvo kertoii luovansa kokonaan ilmastoneutraalin tuotantojärjestelmän sekä lisäävänsä naisten osuutta määrävissä asemissa 35 %:iin vuoteen 2020 mennessä. Volvon "Omtanke"-strategian ("Huolenpito") tavoitteena on, ettei 2020 jälkeen yksikään ihminen Volvo-mallin henkilöauton sisällä kuole tai edes loukkaannu vakavasti, Samuelsson sanoi.


Juhani Korpela: Seuraavaksi LVM voidaan yksityistää!


Liikenneministeri Anne Berner on joutunut pahasti puolustuskannalle kansliapäällikkönsä Pursiaisen ja kumppanien uusista "liikennekeksinnöistä".

Juhani Korpela, vuoteen 1985 valtiovarainministeriön budjettipäällikkö, sitten vuoteen 2006 saakka liikenneministeriön (LVM) kansliapäällikkö, lataa täysillä (HS 21.4.) LVM/ministeri Bernerin esityksestä yksityistää maan liikenneväylät. 

"Tie- ja ratainvestointipäätösten tulee kansanvaltaisesti hallitussa maassa perustua poliittisiin päätöksiin. Ei niitä voida siirtää jollekin valtionyhtiölle. Eduskunnan budjettivaltaa ei tule kaventaa kevein päätöksin", Korpela sanoo ja jatkaa: "Kilometriverot ja ratamaksut ovat veroja, joista päättää eduskunta. Mihin tarvitaan uutta yhtiötä, jolla ei kuitenkaan olisi keskeistä päätösvaltaa?"

Korpela toteaa: "Yhtiöhankkeesta käy ilmi, että talousosaaminen on LVM:ssä jäänyt ohueksi lukuisten organisaatiouudistusten seurauksena. Liikenneviraston alasajo veisi hallinnonalalta lopunkin liikennetaloudellisen osaamisen.Tämän jälkeen liikenneministeriökin voitaisiiin yksityistää johonkin lakiasiaintoimistoon", LVM:n nykyistä kansliapäällikkö Harri Pursiaista edeltänyt VM:n budjettipäällikkö ja LVM:n kansliapäällikkö Juhani Korpela laukoo.

 


Ensimmäinen Scania Interlink lähdössä esittelykierrokselle

Scanian "suomalainen", Lahden tehtaan valmistama ensimmäinen Suomeen jäävä Scania-uutuus, Interlink-bussi, lähtee maanantaina esittäytymään Pohjois-Suomen liikennöitsijöille. Tätä ennen lahtelaisia Scania Interlinkejä on jo viety ulkomaille.

Ensimmäinen Suomeen jäävä Scania Interlink HD on kolmesta mallivaihtoehdoista korkein, 3,66 m korkea, 12,4 m pitkä, 49+1+1 paikkainen 1+0+1 ovinen kaunotar. Ammattipiireissä sille ennustetaan jo 1500 valmistetun rajaa huitelevan Scania OmniExpressin veroista menestystä. Interlinkin valmistusvauhti, kaksi Interlinkiä päivässä, enteilee 400 bussin haamurajan rikkoutumista vuodenvaihteeseen mennessä.

 


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!