KNALLI-sopimus allekirjoitettiin
- Luontiaika
- 28.04.2016 16:49
Liikennevirasto on allekirjoittanut VR Track Oy:n kanssa kunnossapidon allianssisopimuksen rataverkon kunnossapitoalueelle kaksi. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun allianssimallia kokeillaan radan kunnossapidossa, kertoo Liikennevirasto tiedotteessaan.
Pilotti on Liikenneviraston mukaan jaettu kahteen vaiheeseen: kehitysvaiheen allianssiin ja toteutusvaiheen allianssiin. Kehitysvaihe jakautuu kahteen jaksoon.
”Kehitysvaihe päättyy elokuun lopussa. Silloin pitää yhteisten suunnitelmien olla sen verran valmiina, että pystymme toteuttamaan kunnossapidon allianssimallilla. Varsinainen toteutusvaihe alkaa 1.4.2017”, kertoo aluepäällikkö Eero Liehu Liikennevirastosta.
Kokeilun tavoitteena on Liikenneviraston mukaan tilaajan kustannustehokkuuden parantaminen sekä yhteistyön ja ymmärryksen lisääminen niin tilaajan kuin toteuttajankin puolella.
Nyt allekirjoitettava allianssisopimus on voimassa viisi vuotta ja siihen on mahdollista lisätä kaksi optiovuotta.
Allianssimallissa tilaaja ja palveluntuottaja muodostavat yhdessä toteutusorganisaation. Mallin mukaisesti sekä riskit että hyödyt jaetaan yhdessä.
Rataverkon kunnossapitoalueeseen kaksi kuuluu rataosat Kirkkonummi – Karjaa – Turku – Uusikaupunki, Hyvinkää – Karjaa – Hanko ja Toijala - Turku.
Tietyömaiden ohittamisesta turvallisempaa saattoautoilla
- Luontiaika
- 28.04.2016 16:48
Kuva (Liikennevirasto): Josefiina Saarnikko
Saattoautot otetaan käyttöön joidenkin vilkasliikenteisimpien teiden tietyömailla kesällä 2016. Tällä pyritään Liikenneviraston mukaan siihen, että tietyömaiden ohittaminen olisi turvallisempaa ja turhilta vaaratilanteilta vältyttäisiin.
Käytännössä saattoautoa käytetään niin, että tietyömaiden liikennevalojen ollessa punaisena, saattoauto ajaa autoletkan eteen ja valon vaihduttua vihreäksi saattoauto ajaa sallittua nopeutta tietyömaan ohi autoletka perässään. Ohittamisen jälkeen saattoauto ajaa tien sivuun ja päästää autoletkassa olevat jatkamaan matkaansa. Tämän jälkeen saattoauto siirtyy tien toiselle puolelle vetämään sinne muodostunutta autoletkaa toiseen suuntaan.
Saattoautoa on kokeiltu kahtena aikaisempana kesänä Uudenmaan alueella: kesällä 2015 kolmessa kohteessa ja sitä edellisenä yhdessä. Koska kokemukset olivat hyviä eli työntekijät kokivat turvallisuuden työmaalla parantuneen, saattoauton käyttöä laajennetaan.
Saattoautoa käytetään seuraavilla väleillä 2016:
Hobby Hallin logistiikkaketju Postin hoitoon
- Luontiaika
- 28.04.2016 16:47
Postin mukaan yhtiön robottiavusteinen hybridivarasto mahdollistaa verkkokaupalle jopa 2-3 lisämyyntipäivää.
Stockmann ja Posti ovat sopineet Hobby Hallin logistiikan toimintojen siirrosta Postille 1.5.2016 alkaen. Postin tiedotteen mukaan sopimus sisältää Hobby Hallin tuotteiden varastointipalvelut, verkkokaupan logistiikkapalvelut, kuten toimitukset ja tuotteiden palautuskeskuksen, sekä tuotteiden kuljetukset Hobby Hallin myymälään Tammistossa. Kaikki Hobby Hallin varastotyöntekijät siirtyvät Postin palvelukseen vanhoina työntekijöinä.
Hobby Hallin tuotteet tulevat Suomen ensimmäiseen verkkokauppalogistiikan palvelukeskukseen Vantaalle. Postin mukaan robottiavusteinen hybridivarasto mahdollistaa verkkokaupalle jopa 2-3 lisämyyntipäivää. Ennen tuotteiden siirtymistä Postin palvelukeskukseen, Posti palvelee Hobby Hallia uudella sisälogistiikka-palvelulla, joissa logistiikkatyö tehdään asiakkaan tiloissa, asiakkaan prosesseilla ja työkaluilla.
Mastonilta uusi vesiohenteinen spraymaali
- Luontiaika
- 28.04.2016 16:45
Suomalainen Maston kertoo kehittäneensä maailman ensimmäisen vesiohenteisen spraymaalin, jonka maaliseos ei sisällä lainkaan liuottimia.
Vesiohenteinen Maston Zero täyttää EU-direktiivin 2008/47/EU mukaiset turvallisuusvaatimukset. Lisäksi se on valmistajan mukaan Euroopan ensimmäinen syttymättömäksi luokiteltu spraymaali.
Maston Zero -spraymaalia myyvät rautakaupat, tavaratalot, marketit ja maalikaupat. Tarjolla on valmistajan mukaan 24 sävyä ja kaksi pakkauskokoa: 150 ml ja 400 ml.
Saksa: Raju tuki sähköautoille
- Luontiaika
- 28.04.2016 15:28
Heti toukokuusta 2016 sähköhybridin ostajalle 3000€ ja täyssähköauton ostajalle 4000€ uuden auton ostotukena, on Saksan valtio päättänyt pikakäsittelyn tuloksena. Nissan lupaa vielä 1000€ lisää omille asiakkaileen.
Saksan valtio ja sähköautojen valmistajat panevat yhdessä 1,2 miljardia euroa tukipottiin. Tarjous on voimassa niin kauan kuin rahaa riittää tai vuoteen 2019. Tuettavan sähköauton perusmallin hinta saa olla enintään 60 000€ ja ko. auton valmistajan tulee olla mukana kokonaispotin jakajana. Valtio on lisäksi varannut 300 miljoonaa euroa 15 000 uuden latausaseman pystyttämiseksi vuosina 2017-2020 ostos-ja urheilukeskusten tuntumaan.
Nopeat tukitoimet johtuvat sähköautojen myynnin hidastumisesta. Saksan tavoitteena on miljoona sähköautoa liikenteessä vuonna 2020. Toistaiseksi rekisterissä on 25 000 täyssähköautoa ja 130 000 hybridiä. Myynti on jäänyt pahasti jälkeen Iso-Britanniasta, Ranskasta ja Norjasta. Syyksi on osoitettu korkeaa hintaa, lyhyttä toimintamatkaa ja harvaa latausasemaverkkoa.
Tuulilasivauriot rajussa kasvussa
- Luontiaika
- 28.04.2016 07:07
Vuonna 2008 vakuutusyhtiöt korvasivat 30 000 rikkoontunutta tuulilasia. 2015 niitä korvattiin 110 000 kpl, liki nelinkertainen määrä vain seitsemässä vuodessa. Tuulilasi on tärkeä osa autokorin kantavaa rakennetta. Siksi vaurioiden lisääntyminen on vakavasti huomioitava asia.
Ammattiliikenne näkee syyksi henkilö- ja pakettiautojen renkaista irtoavat nastat. Erityisen paljon vahinkoja sattuu maalis-huhtikuussa ja loka-joulukuussa, jolloin nastarenkailla ajetaan keskitalvea enemmän paljailla teillä ja plussakeleillä. Tieviranomainen haluaa nähdä syyksi teiden rapistumisen ja renkaiden entistä hienojakoisemman pintakuvion. Varmaa on, että roiskeläppien poistuminen on merkittävä tekijä tuulilasivaurioiden rajuun lisääntymiseen. Myös tuulilaseissa käytetyn lasin laatu on vuosien varrella selvästi huonontunut.
Autokoulut ja opetusluvat yhteen uudessa hankkeessa
- Luontiaika
- 27.04.2016 17:00
Autokoululiitto tiedottaa olevansa huolissaan opetuslupaopetuksen huonosta laadusta ja sen seurauksista liikenneturvallisuuteen. Liitto kertookin aloittavansa Opetuslupa By Autokoulu –hankeen, jolla pyritään yhdistämään opetuslupaopetuksen ja autokouluopetuksen parhaat puolet.
Opetuslupa By Autokoulu –konseptissa autokoulut tarjoavat opetuslupalaisille räätälöidyn tuotevalikoiman, josta opetuslupaopettaja ja -oppilas voivat valita juuri heille parhaiten soveltuvia palveluja. Autokoulut ympäri maan ovat ilmoittautuneet projektiin mukaan, ja ne tarjoavat palvelujaan opetuslupalaisille entistä näkyvämmin. Kysytyimmät palvelut ovat myös sellaisia, joita on vaikeaa opettaa opetusluvalla: niitä ovat Autoliiton tiedotteen mukaan muun muassa pimeän ajon ja liukkaan radan kurssit, joissa yhdistetään sekä teoria- että ajo-opetusta.
Autokoululiitto toivoo, että opetuslupalaiset ottaisivat matalalla kynnyksellä yhteyttä autokouluihin ja liikenneopettajiin, ja käyttäisivät hyödykseen ammattilaisen osaamista.
Pilvirobotit pelloille
- Luontiaika
- 27.04.2016 15:10
Traktoreiden ja maatalouskoneiden valmistaja AGCO on kehittänyt tamperelaisen asiantuntijayritys Intopalon avulla Mobile Agricultural Robot Swarms (MARS) -konseptin, joka mahdollistaa tulevaisuudessa jopa yksittäisen jyvän tarkkuudella tapahtuvan viljelytuotannon hallinnan. AGCO esittelee tutkimusprojektissa kehitettyä robottijärjestelmäänsä Hannoverissa 25.-29. huhtikuuta.
Hannoverin messuilla esiteltävä robottikylvöön tarkoitettu Fendt-tuotemerkkiin kuuluva MARS-järjestelmä sisältää hajautettua älykkyyttä, jota ohjataan yksinkertaisella mobiilikäyttöliittymällä ja pilvipohjaisella taustajärjestelmällä. Tulevaisuuden viljelijä voi tablettinsa ruudulta suunnitella, monitoroida ja hallita laivuetta, joka koostuu noin metrin korkuisista viljelyroboteista sekä vilja- ja energiavarastona toimivasta emoaluksesta.
Alkometriuutta Drägerilta
- Luontiaika
- 27.04.2016 13:10
Saksalaisen Drägerin alkometriuutuus: Alcotest 3820:ssä on täysin uudenlainen suukappale. Sen käytön kerrotaan olevan valaistun ja äänitoiminnolla varustetun monitoiminapin sekä uuden suukappaleen ansiosta helppoa.
IP52-suojattu laite valmistetaan Saksassa. Se korvaa markkinoilla suositun Dräger 3000 -alkometrin. -5…+50 °C käyttölämpötilat lupaavat käytettävyyttä tavallista haastavimmissakin oloissa.
Valmistaja ilmoittaa laitteen sisäänrakennetun CR123A-pariston riittävän 1500 mittaukseen ja pitää muistissa laitteen asetukset sekä 10 viimeisintä mittaustulosta.
Dräger 3820 verolliseksi suositushinnaksi ilmoitetaan 299 €.
Suomen 50 000. Scania Mäntsälään
- Luontiaika
- 27.04.2016 13:05
Maanantaina huhtikuun 25. päivänä Lahden Scania-keskuksen aluemyyntipäällikkö Tomi Iso-Kuortti luovutti 5-akselisen Scania R 730 -sorakasettiveturin mäntsäläläisen kuljetusliike Marila Transport Oy:n toimitusjohtajalle, Joni Marilalle.
Järjestyksessään 50 000:s Oy Scan-Auto Ab:n ja sittemmin Scania Suomi Oy:n Suomeen maahantuoma Scania on luovutettu mäntsäläläiselle Marila Transport Oy:lle.
Oy Scan-Auto Ab aloitti toimintansa vuonna 1949 ja on siitä asti toiminut Scania-kuorma- ja linja-autojen maahantuojana Suomessa. Vuoden 2012 alusta lähtien yhtiön nimi on ollut Scania Suomi Oy.
Hanke tartuntatautien estämiseksi liikenteen solmukohdissa
- Luontiaika
- 27.04.2016 12:00
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n koordinoimassa kansainvälisessä PANDHUB-hankkeessa kehitetään pandemioiden ja muiden vaarallisten tartuntatautien leviämisen torjuntaa liikenteen solmukohdissa.
VTT:n mukaan Infektiotautien tartuntariskiin vaikuttavat useat eri tekijät kuten taudin tartuntapa, mikrobin kyky aiheuttaa tauti sekä tartunnalle altistuva matkustaja. Normaalioloissa tartuntariski joukkoliikenteessä on alhainen eikä edellytä toimenpiteitä normaalin hygienian noudattamisen lisäksi, mutta epidemioiden varalta on syytä tiedostaa kohteet ja tilanteet, joissa riski voi olla kohonnut.
Hankkeen tuloksia voidaan VTT:n mukaan hyödyntää riskianalyyseissä, varautumisissa poikkeustilanteisiin ja vastatoimien suunnitteluissa. Lopputuloksena saadaan myös ohjeita eri tartuntareittien tehokkaalle katkaisulle sekä ihmisten ja tilojen suojaus-, puhdistus- ja desinfiointiohjeet.
Hankkeen aikaansaannoksia pääsevät hyödyntämään vuoden 2017 lopulla terveydestä, valmiudesta ja turvallisuudesta vastaavat viranomaiset ja tahot kuten Euroopan tartuntatautivirasto, WHO, liikenteen solmukohtien operaattorit ja turvallisuuden parantuessa välillisesti myös matkustajat.
Turkuun suunnitellaan uutta LNG-terminaalia
- Luontiaika
- 27.04.2016 10:00
Teknologia-, suunnittelu- ja projektinjohtoyhtiö Neste Jacobs Oy ja Turun Satama Oy ovat tehneet sopimuksen, jonka puitteissa Neste Jacobs selvittää LNG-terminaalihankkeen mahdollisuuksia Turun seudulla.
Yhtiön tiedotteen mukaan tarkoituksena on luoda edellytykset LNG:n laajemmalle käytölle meriliikenteessä ja teollisuudessa. Turun Pansioon suunniteltu terminaalihanke mahdollistaisi LNG:n saatavuuden Turun alueella, ja toteutuessaan terminaali palvelisi laiva- ja autoliikennettä sekä paikallista teollisuutta.
Hankkeessa kartoitetaan myös LNG:n kysyntäpotentiaalia Turun alueella sekä meriliikenteessä ja hankkeen toteutumista edesauttavia tekijöitä.
Advenin geokaivojen poraus alkaa tällä viikolla Vaasassa
- Luontiaika
- 27.04.2016 09:00
Vaasaan on rakenteilla uusi DB Schenkerin terminaali, jonka lämmitys ja viilennys toteutetaan Advenin geoenergiaratkaisulla. Uudesta terminaalista tulee täysin hiilineutraali. Alhaisten hiilidioksidipäästöjen lisäksi ratkaisulla saadaan noin 10–15 prosentin säästöt energiakustannuksissa verrattuna perinteisiin energiaratkaisuihin.
Tällä viikolla tontilla aloitetaan geokaivojen poraus. Geokaivot ovat noin 300 metriä syviä, ja ne porataan valmistuvan terminaalirakennuksen alle. Geoenergiaratkaisussa lämpö ja viilennys tuotetaan maasta lämpöpumpuilla. Lämpöpumppujen tarvitsema sähkö taas tuotetaan kotimaisella, uusiutuvalla energialla.
Terminaali valmistuu Vaasaan Nordic Logistics Centerin alueelle vuoden 2016 aikana. Terminaalin lämmitettävä pinta-ala on noin 3200 neliötä. Viilennystä tarvitaan pääasiassa toimistotiloihin.
Suomi teki viime vuonna 52 ilmoitusta vaarallisista tuotteista
- Luontiaika
- 26.04.2016 17:00
Suomi ilmoitti viime vuonna Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) mukaan yhteensä 52 tuotetta eurooppalaiseen vaarallisten tuotteiden hälytysjärjestelmään (RAPEX). Tukesin mukaan eniten ilmoituksia tehtiin leluista ja erilaisista sähkölaitteista. Lisäksi ilmoituksia tehtiin muun muassa koruista ja lastenhoitotarvikkeista.
Muiden maiden tekemien ilmoitusten johdosta Suomi teki 193 tuotteelle jatkotoimenpiteitä. Eniten jatkotoimenpiteitä tehtiin moottoriajoneuvoista, mikä Tukesin mukaan johtuu osaltaan niiden hyvistä jäljitettävyystiedoista. Jatkotoimenpiteitä tehtiin myös mm. koruista, leluista ja harrastusvälineistä. Suomen ilmoittamiin tuotteisiin tehtiin muissa jäsenmaissa yhteensä 19 jatkotoimenpidettä.
Vuosittain Rapex-järjestelmään ilmoitetaan Tukesin mukaan yli 2 000 vaaraa aiheuttanutta tuotetta. RAPEX-järjestelmän piiriin kuuluu yhteensä 31 maata.
Volvon 13-litraiseen common rail
- Luontiaika
- 26.04.2016 16:13
Common rail polttoaineensyöttöjärjestelmän osat(mallikuva)
Volvon 13-litrainen rivikone päivittyy. Suurin muutos tapahtuu ruiskutuslaitteistossa, joka muuttuu ajan henkeen paremmin sopivaksi yhteispaineruiskutusjärjestelmäksi eli common railiksi.
Moottori saa uuden nokka- ja kampiakselin. Myös lohkoon on tehty muutoksia. Kaikilla näillä on saatu painoa alas kymmeniä kiloja. Uudistetut moottoriosat käyvät myös vanhaan koneeseen.
Kulutuksen kerrotaan pudonneen 2 – 2,5 %.
13-litrainen common rail -kone tulee tuotantoon kesäkuussa. Se tulee Volvon FM- ja FH-malliston lisäksi T-sarjan Renaultiin.
Volvo julkaisee tarkempia tietoja lähitulevaisuudessa.