Autonominen MB-bussi
- Luontiaika
- 01.08.2016 11:06
Mersu esitteli 18.7. autonomisesti toimivan "tulevaisuuden" bussin yhdistettynä CityPilot järjestelmään. CityPilot yhdistää 10 kameran, neljän tutkan, GPS:n, kaistavahdin ja erilaiset yhdistettyävyysjärjestelmien toiminnot. 12-metrinen Citaro-pohjainen 299 hv:n R6-dieselillä varustettu 70 km/h kulkeva bussi esiteltiin Hollannissa Amsterdam-Schiphol lentokentän ja Haarlemin välisellä BRT-reitillä. Kuljettajan ei tarvitse ohjata, kiihdyttää eikä jarruttaa. Bussin järjestelmät huomioivat liikennevalot ja risteävän liikenteen. Kuljettaja on mukana lähinnä yllätysten varalla "varajärjestelmänä" valvomassa menoa.
Suomi EU:n 5. autoistunein!
- Luontiaika
- 01.08.2016 08:51
ACEA:n eli Euroopan autonvalmistajien yhdistyksen tilasto vuodelta 2014 paljastaa yllättäviä tietoja autoistumisesta EU:ssa. Autoistunein on odotetusti pieni Luxemburg, 757 autoa/1000 asukasta. Seuraavina on Malta, Liettua (!) Italia ja 5. sijalla 689 autolla/1000 asukasta Suomi.
Suuri automaa Saksa on vasta 10. sijalla, Ranska 12., Brtitannia 13. EU-maiden keskiarvo On 574 autoa/1000 asukasta. Ruotsi on vasta 19. sijalla ja Tanska 21. Romania on peränpitäjä 286 autolla/1000 asukasta.
Tesla kehittää autonomista sähköbussia
- Luontiaika
- 01.08.2016 08:41
Elon Musk on lisännyt 2. Tulevaisuussuunitelmassaan esittelemäänsä sähköbussiin myös autonomiset toiminnot. Bussi on tarkoitettu kaupunkiliikenteeseen kuljettamaan matkustajien lisäksi pyörätuoleja, lastenvaunuja, polkupyöriä ja jopa rahtia tietyllä reittivälillä. Bussin tilaaminen käy älypuhelimella. Eri pysäkeillä pitkin reittiväliä on painonappijärjestelmä, jolla reittiväliä kulkeva bussi voidaan tilata pysäkille.
Mercedes-Benzin kolmeakselinen sähkökuorma-auto
- Luontiaika
- 28.07.2016 20:14
Mercedes-Benz on esitellyt täysin sähköisen kuorma-auton raskaisiin kuljetuksiin. Painoa Mercedes-Benz Urban eTruckilla on 26 tonnia ja hyötykuormaksi Daimler lupaa 12,8 tonnia. Kolmeakselisen Urban eTruckin voiman tarjoaa kolme litiumioniakkumoduulia sisältävä akkupakkaus. Toimintasädettä yhdellä latauksella on Daimlerin mukaan 200 kilometriin asti.
Mercedes-Benz Urban eTruck esitellään suurelle yleisölle Frankfurtin autonäyttely IAA:ssa. Tuotantoon Urban eTruck pyritään saamaan ensi vuosikymmenen alussa. Sitä ennen ajoneuvoa testataan Daimlerin asiakkailla.
Säiliökuljetusjätti Samat osti Haanpää Oy:n
- Luontiaika
- 24.07.2016 10:26
Ranskalainen säiliökuljetusjätti Samat Group on ostanut kemiallisiin nestekuljetuksiin erikoistuneen Haanpaa Group'n. Näin Haanpää siirtyi 15-vuotisesta sijoitusryhmien omistuksesta takaisin kuljetusteollisuudelle. Haanpaa Group'n pääkonttori toimii edelleen Vantaalla. Sillä on haaraliikkeitä ja tytäryhtiöitä Ruotsissa, Norjassa, Britanniassa, Virossa, Venäjällä, Belgiassa, Hollannissa ja Puolassa. Se on alallaan markkinajohtaja Itämeri-alueella ja Pohjoismaissa. Sillä on 380 työntekijää ja se hallitsee 1400 kuorma-autoa. Liikevaihto oli 98 M€ vuonna 2015. Myöhemmissä vaiheissa yhtiön nimeksi on tullut Samat Nordic Oy.
Yrityksen perustaja Jussi Haanpää osti ensimäisen kuorma-autonsa vuonna 1949. Kansainvälistyminen alkoi 1990-luvun lopulla Virossa. 1976 suuri ruotsalainen säiliöautoyhtiö Åkeri Rune Johansson sekä 1999 ostettu Ruotsin suurin, ADR-kuljetusyritys teki Haanpäästä markkinajohtajan Ruotsissa. Yritys muutti nimekseen ADR-Haanpää Oy.
Siirtyminen hollantilaisen sijoitusyhtiö EQT Partners'lle jätti Haanpään perheelle vielä 1/3 yhtiön omistuksesta. Viinikan kuljetusliikkeen siirtyminen Haanpäälle vahvisti markkinaylivoimaa Pohjois-Euroopassa. 2005 Haanpää siirtyi Brittiläisen Pamplona Capitelin omistukseen, edelleen 2009 - 14 ALMC sijoitusyhtiölle ja 2015 Anchorage Capitalille.
Samat Group'n pääkonttori on Ranskassa. Sillä on ennestään 2000 työntekijää, ajoneuvokaluston määrä on 4000 ja liikevaihto 216 M€ vuonna 2015. Samat hallitsee säiliöautomarkkinoita Ranskan lisäksi Espanjassa ja Portugalissa. Maaliskuussa 2016 Samat voitti Ruotsin Circle-K:n (ent. Statoil) tarjouskilpailun ja aloittaa sen säiliöautokuljetukset 1.9. Malmön ja Kalmarin varikoilta.
Kuvassa ADR Haanpään puoliperävaunuyhdistelmä ajaa Södertäljevägenilla Tukholmassa tammikuussa 2013.
Mersulle miljardirangaistus! Hintakartelli kaikille kalliiksi.
- Luontiaika
- 22.07.2016 21:32
Euroopan kuuden suuriman kuorma-autonvalmistajan hintasopimus, kartelli, on toiminut vuodesta 1997 vuoteen 2011 kuorma-autojen ostajille, liikenteenharjoittajille, yrittäjille, kuljetusalalle hintahaitaksi, EU-komissio toteaa. Nyt syyllisiksi todetuille valmistajille sakkorangaistusten kautta kustannushaitaksi - jonka viime kädessä kuorma-autonostajat, liikenteenharjoittajat, yrittäjät, kuljetusala lopulta maksaa nahastaan toisenkin kerran! Viidelle valmistajalle on langetettu yhteensä 2,93 miljardin euron rangaistus. Vain kartellin paljastaja, MAN, säästynee sakkorangaistukselta.
EU-komissio alensi sakkoja sadoilla miljoonilla ( DAF -752 M€, Volvo/Renault -670 M€, Daimler ja Iveco -495 M€). Maksettavaa jäi silti Daimlerille (Mercedes-Benz) yksin peräti 1000 miljoonaa euroa sekä Volvo/Renaultille, DAF:lle ja Ivecolle yhteensä 1930 M€. Scanian kohdalla oikeustoimet jatkuvat.
Kuorma-autojen ostajille avautuu tämän jälkeen mahdollisuus vaatia vahingonkorvauksia rangaistukseen syyllisiksi osoitetuilta valmistajilta. EU:n suurimpiin kuuluvia huolintaliikkeitä on ilmoittanut harkitsevansa oikeustoimiin ryhtymistä.
Erityistä osaa koko toimialalle surullisessa näytelmässä esittää VW-konsernin hyötyautopomo (MAN, Scania) Andreas Renschler. Hän toimi samassa asemassa 2004-2013 Daimlerilla. Katseet kohdistuvat häneen hintakartellin mahdollisena paljastajana - nyt MAN:n puolesta, kenties myös Scanian eduksi.
Moottorijarrutukselle kaksinkertainen teho
- Luontiaika
- 22.07.2016 07:49
Saksasta kantautuu uutinen, jonka kääntämisessä suosittelemme Googlen käännöspalvelua.
Doppelte Leistung für Motorbremse
Neue HPD-Dekompressionsbremse für Nutzfahrzeuge
20.07.16 | Autor: Slawa Schaub
Der amerikanische Bremsenhersteller Jacobs Vehicle Systems hat eine neue High-Power-Density- (HPD) Motorbremse speziell für Nutzfahrzeuge entwickelt. Es handelt sich um eine Weiterentwicklung der Dekompressionsbremse. Getestet wurde sie kürzlich in einem Euro-6-Vorführtruck auf dem Nürburgring. Dabei erreichte das Produkt laut Jacobs bei 1.400 Umdrehungen pro Minute die gleiche Bremsleistung wie bisherige Motorbremsen bei 2.100 Umdrehungen.
Zudem soll die neue Bremse über den gesamten Betriebsbereich des Motors die eineinhalbfache Bremsleistung der herkömmlichen Dekompressionsbremse erreichen. Bei niedrigen Drehzahlen bringt sie demnach mehr als die doppelte Leistung hervor. Laut Hersteller erhalten Diesel- und Erdgasmotoren mit kleinem bis mittlerem Hubraum damit die Bremsenergie großer Hubräume. Der Betrieb soll trotzdem ruhig vonstatten gehen, da das System in den Motor integriert wird.
Die neue Technologie eignet sich vor allem für Flottenfahrzeuge mit Erdgasmotoren: Deren kleinere Turbolader und niedrige Kompressionsverhältnisse können die Bremskraft um bis zu 25 Prozent verringern. Die HPD-Motorbremse soll diesen Verlust kompensieren, sodass die Flotten weiterhin ihre Standartbeladung sicher transportieren können.
Hector Rail kasvaa kohisten
- Luontiaika
- 22.07.2016 07:34
Ruotsissa yksitinen rautatierahteja suorittava Hector Rail on taas hankkinut viisi uutta veturia. Huolimatta Ruotsin valtionrautateiden raudanlujasta kilpailuotteesta Hector Rail on onnistunut laajentamaan toimintaansa Ruotsista Tanskaan ja Saksaan. Seuraavassa Hector Railin tiedote asiasta. Kesälomien pysäyttämässä Suomessa pyydämme luottamaan Googlen käännöspalveluun asiassa.
Hector Rail investerar i fem nya Siemens Vectron-lok med option på ytterligare 15 lok.
Hector Rail har skrivit ett avtal med Siemens om leverans av fem stycken helt nya lok av sk Vectron-typ. Loken är elektriska, avsedda för den skandinaviska marknaden och utrustade med sk ”extra-mile-funktion”. Detta innebär att loken har en dieselmotor installerad samt att de är utrustade med radiostyrning. Detta gör effektiv växling in och ut ur terminaler möjlig utan att ha tillgång till ett separat växlingslok. Avtalet innebär möjlighet att köpa ytterligare 15 lok fram till 2021.
De nya loken är vid leverans utrustade med järnvägens nya säkerhetssystem ETCS. Två lok är redan tillverkade och kommer att levereras under 2016. Dessa två lok är utrustade med befintligt säkerhetssystem och utan extra-mile-funktion. Resterande lok levereras 2017.
Avtalet innebär möjlighet att utveckla flottan upp till 20 lok. Här finns möjlighet att också beställa loken i ett mer internationellt utförande som innebär att de kan trafikera Sverige, Danmark och Tyskland.
KAHA: Raikasta Sonaxilla
- Luontiaika
- 19.07.2016 09:32
Auton tekstiilipinnat keräävät itseensä likaa ja epämiellyttäviä hajuja. Varsinkin autossa matkustavat lemmikit tai autossa leijaileva tupakansavu jättävät nopeasti epämiellyttävän hajun tekstiileihin. Ilmastointijärjestelmä on myös usein talven jäljiltä tunkkainen ja tunkkaisuus leviää näin hetkessä koko autoon.
Käsittele tekstiilipinnat SONAX Hajuntappajalla, joka ei peitä, vaan poistaa epämiellyttävät hajut. Hajuntappaja on erittäin helppo ja nopea käyttää, suihkuta käsiteltäville pinnoille ja anna kuivua.
SONAX A/C ilmastoinninpuhdistusaine asetetaan autoon käyttöohjeita noudattaen ja annetaan auton käydä noin 15 minuuttia. Tällä helpolla käsittelyllä raikastetaan koko ilmastointijärjestelmä vaivattomasti.
Ahola Transport ostaa 100 Schmitz Cargobull perävaunua
- Luontiaika
- 15.07.2016 14:40
Ahola Transport on tehnyt sopimuksen Schmitz Cargobull Suomi Oy:n kanssa noin sadan uuden perävaunun hankkimisesta. Perävaunujen uudistamisprosessi aloitettiin vuosi sitten. Kaluston uusi ilme rakentuu Ahola Transportin uudistettavan logon ympärille. Uusi kalusto on liikenteessä syksyn aikana. Uuden ilmeen lanseeraus tapahtuu Kokkolassa syyskuussa.
Nissan itseohjautuva ProPILOT-teknologia
- Luontiaika
- 15.07.2016 09:09
Nissan Motor Co., Ltd:n uusi Nissan Serena, joka tulee myyntiin Japanissa elokuussa, varustetaan yhtiön omalla, itseohjautuvalla ProPILOT-teknologialla.
ProPILOT yhdistää ohjauksen, kaasupolkimen ja jarrujen täysin automaattisen toiminnan ja keventää kuljettajan taakkaa ruuhkaisessa liikennevirrassa maantiellä tai pitkillä ajomatkoilla.
ProPILOT-järjestelmä hyödyntää edistynyttä kuvankäsittelytekniikkaa, jonka avulla se pystyy tulkitsemaan erilaisia liikennetilanteita sekä ohjaamaan autoa tarkasti ja luonnollisella tavalla. Kuljettaja voi kytkeä järjestelmän päälle tai poistaa sen käytöstä helposti ohjauspyörässä olevalla kytkimellä. Lisäksi järjestelmän toimintaa voi tarkastella erilliseltä näytöltä.
Järjestelmä ohjaa kaasupoljinta, jarruja ja ohjauspyörää monokamerasta saatujen kuvatietojen ja kehityksen huippua edustavan kuvankäsittelyohjelmiston avulla. ProPILOT-järjestelmän kamera tunnistaa sekä edellä ajavat ajoneuvot että kaistamerkinnät nopeasti ja kolmiulotteisesti.
KAHA: LIQUI MOLY vähentää käyttökustannuksia
- Luontiaika
- 12.07.2016 18:03
LIQUI MOLYn Super Diesel -lisäaine puhdistaa ruiskutusjärjestelmän. Se irrottaa kerrostumat herkistä suuttimista ja huolehtii siitä, että uusia kerrostumia ei pääse syntymään. Polttoaineen ruiskutus toimii optimaalisesti ja polttoaine palaa tehokkaasti. Lisäksi lisäaine voitelee suuttimet ja lisää siten niiden käyttöikää. Se lisää myös setaanilukua. Siten polttoaineen syttyvyys paranee ja moottori pyörii rauhallisemmin sekä säästeliäämmin. Lisäaine suojelee myös koko polttoainejärjestelmää korroosiolta.
NAUTIZ X2 ALL-IN-ONE LUJITETTU ANDROID-LAITE
- Luontiaika
- 12.07.2016 17:52
Handheld Group tuo markkinoille uuden yrityskäyttöön tarkoitetun Nautiz X2-kämmentietokoneen. Se integroi korkealaatuisen skannerin, kameran ja matkapuhelimen laitteeseen ja tarjoaa markkinoiden kompaktimman ja ergonomisimman muodon.
Nautiz X2 antaa yrityskäyttäjille all-in-one kannettavan tietokoneen, joka pystyy hoitamaan kaikki päivän työtehtävät. Sen sisäänrakennetun kestävyyden ansiosta sitä voi käyttää missä tahansa olosuhteissa varastoista haastaviin kosteisiin, pölyisiin, äärimmäisen kuumiin tai kylmiin ulkoympäristöihin asti. Se kestää myös mahdolliset pudottamiset. Muotonsa vuoksi sitä on hyvä pitää kädessä ja se on huipputeknologinen laite, jota pystymme tarjoamaan vakuuttavalla arvolla.
Nautiz X2:n koko on 150 mm x 73,5 mm, näppäimistön syvyys vain 16 mm ja paino vain 230 grammaa. Se on IP65-suojaluokituksen laite, joka on täysin suojattu pölyltä ja hiekalta ja kestää veteen upottamisen. Se täyttää myös tiukat MIL-STD-810G-sotilastestistandardien kokonaiskestävyyttä ja kosteuden, iskun, tärinän, pudotuksen, suolan ja äärilämpötilojen sietoa koskevat vaatimukset. Kosketusnäyttö on kestävyyttä lisäävää gorillalasia.
Suomen tulli 4.paras
- Luontiaika
- 12.07.2016 17:36
Suomessa toimii maailman neljänneksi paras tullilaitos, selviää Maailmanpankin tekemästä tutkimuksesta kesällä 2016. Sen mukaan Suomen tullin edellä ovat vain Singaporen, Saksan ja Hollannin tullit.
Tutkimuksessa oli mukana 160 maata, ja se on suunnattu ulkomaankaupan logistiikkaketjussa toimivien yritysten, kuten huolintaliikkeiden ja pikarahtiyritysten, ylimmälle johdolle.
Maailmanpankin Logistics Performance Index –tutkimusta on tehty vuodesta 2007 ja se ilmestyi nyt viidettä kertaa. Siinä arvioidaan kyselytutkimuksen avulla muun muassa tulliselvityksen ja rajanylityksen tehokkuutta, tullien riskienhallintaa, logististen palveluiden laatua ja seurattavuutta sekä kuljetusten pysymistä sovitussa aikataulussa. Tullilaitosten osalta tutkimuksessa kysytään myös tulliselvityksen vaatimasta ajasta ja läpinäkyvyydestä, tiedottamisen tehokkuudesta ja mahdollisista helpotuksista lainkuuliaisille kaupan toimijoille.
Lisää tietoa Maailmanpankin tutkimuksesta näistä linkeistä:
http://lpi.worldbank.org/
http://lpi.worldbank.org/report
(Ilmeisesti tässä tutkimuksessa ei selvitetty tullin tehokkuutta kabotaasin valvonnassa. Toim. huom.)
Red Dot Design Award 2016: Hankook SmartFlex AH35 and DH35
- Luontiaika
- 11.07.2016 12:33
Premium tyre maker Hankook presents SmartFlex AH35, its new steer axle tyre for the European market, and SmartFlex DH35 drive axle tyre for regional transport. These all-season tyres, honoured with the 2016 Red Dot Design Award, have strong traction thanks to their special multi-3D sipes. In addition, stiff tread blocks support fuel-efficient driving because of low block movement. The SmartFlex AH35 was presented for the first time at the Commercial Vehicle Show Birmingham and recently had its debut on the German-speaking market at the Truck Grand Prix at the Nürburgring.