MAN - Vaihtoautot

Nesteeltä ja Telialta käyttöliittymä raskaalle liikenteelle

Neste ja Telia kehittävät ratkaisuja asiakkaiden haasteisiin liikenteessä uudenlaisella yhteistyöllä. Yhteistyön tarkoituksena on vastata kasvavien kulutustarpeiden, digitalisaation ja päästöjen vähentämisen liikenteelle luomiin haasteisiin.

Yhteistyön ensimmäinen konkreettinen ratkaisu on raskaalle liikenteelle suunnattu Neste SmartTruck -palvelu. Se mahdollistaa yrityksille yhden käyttöliittymän kautta erilaisia sovelluksia kuten polttoaineen kulutuksen optimoinnin, ajopiirturin tietojen siirron automatisoinnin ja ammattiautoilijalle kehitetyn mobiilitankkauksen. Mobiilitankkaus nopeuttaa tankkaamista ja tekee siitä entistä turvallisempaa, kun maksamiseen ei vaadita erillisiä kortteja tai käteistä. Lisäksi palvelun tarjoama GPS-paikannus auttaa kaluston hallinnassa sekä ajojen suunnittelussa ja toteutuksessa.

- Neste SmartTruck -palvelun on tarkoitus toimia tulevaisuuden alustana yhä uusille ominaisuuksille ja sovelluksille. Se on ensimmäinen yhteinen askel kohti uudenlaisia palveluita. Raskaan liikenteen digitalisointi on vasta alkanut, ja mikä vain on mahdollista esimerkiksi turvallisuuden parantamisen saralla. Yksi erittäin mielenkiintoinen avaus on EEE Innovationsin, Liikenneviraston ja Trafin hanke raskaan liikenteen valjastamisesta säätietojen keräämiseksi ja tieturvallisuuden parantamiseksi, Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen kertoo.


SEAT kehittää maa-/biokaasuteknologiaa Volkswagen-konsernille

SEAT tulee kehittämään kaasuteknologiaa koko Volkswagen-konsernille yli tuhat henkeä työllistävässä teknologiakeskuksessa.

- Maa-/biokaasu tarjoaa suuria liiketoimintamahdollisuuksia sekä autoteollisuudelle että kaasuteollisuudelle. Haluamme, että tätä teknologia kehitetään juuri Espanjassa: haluamme olla alan pioneereja ja olemme vakuuttuneita, että tavoite saavutetaan, SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo sanoi avatessaan kaasuliikenteen GASNAM-kongressin Madridissa.

SEATin toimitusjohtaja korosti tarvetta kilpailijoiden, teknologian kehittäjien ja muiden alan toimijoiden yhteistyölle. Esimerkiksi Espanjassa SEAT työskentelee useiden yhteistyökumppaneiden kanssa tavoitteenaan saada maahan 300 kaasuasemaa vuoteen 2020 mennessä.

SEATin sitoutuminen maakaasuun alkoi Mii Ecofuelin, Leon TGI:n ja Ibiza TGI:n lanseerauksilla. Vuoden 2018 loppuun mennessä SEAT esittelee myös maailman ainoan maa-/biokaasukäyttöisen SUV-mallin, Arona TGI:n.


Lisärahoitusta perusväylänpitoon ja väyläverkon kehittämiseen

Hallituksen lisätalousarvioneuvotteluissa päätettiin useista perusväylänpitoon ja väyläverkon kehittämiseen liittyvistä lisämäärärahoista.

- Nyt esitettävät väylähankkeet ovat tärkeitä, koska ne mahdollistavat osin myös muita investointeja ja ovat siten merkityksellisiä elinkeinoelämän kannalta, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner toteaa.

Keski-Pasilan keskustakorttelin kehittämiseen liittyvän länsiraiteen rakentamiseen ehdotetaan 8,8 miljoonan euron valtuuden korotusta 40 miljoonasta eurosta 48,8 miljoonaan euroon hankkeen loppuunsaattamiseksi.

Valtatie 4 Oulu—Kemi hankkeen valtuutta ehdotetaan nostettavaksi 15 miljoonalla eurolla Oulujoen siltojen uusimisen johdosta.

Maantien 185 Pernon ja Ihalan eritasoliittymien ramppien parantamiseen ja liikennevaloliittymien rakentamiseen Meyerin telakan liikenteen sujuvoittamiseksi ehdotetaan noin 3,4 miljoonan euron määrärahaa. Valtatien 12 Eura—Raijala tieosuuden liittymien ja geometrian parantamiseen ehdotetaan noin 4,4 miljoonan euron määrärahaa.

Lue lisää...



Mercedes-Benz ja VebaBox yhteistyöhön

Mercedes-Benz hyötyajoneuvot ja hyötyajoneuvojen kylmälaiteratkaisuja tarjoava Heavyline Oy ovat sopineet valtakunnallisesta VebaBox -kylmäkuljetuslaitteiden myyntiyhteistyöstä. Yhteistyö on yksi Mercedes-Benzin kestävän kehityksen strategian mukaisista toimista, joiden tavoitteena on laajentaa ja vahvistaa Mercedes-Benzin asemaa modulaaristen kuljetusratkaisujen tarjoajana Suomessa. Kesän aikana VebaBox -kylmäkuljetuslaitteella varustettu Mercedes-Benz Citan 109 CDI -pakettiauto esittäytyy Mercedes-Benz hyötyajoneuvoja myyvissä toimipisteissä.

Yhteistyösopimuksen myötä hollantilaiset VebaBox -kylmäkuljetuslaitteet tulevat saataville kaikkiin Mercedes-Benz pakettiautoja jälleenmyyviin myyntipisteisiin kautta Suomen. VebaBox on hyötyajoneuvon tavaratilaan asennettava ja käyttöön otettava kylmäkuljetustila, joka mahdollistaa tuotteiden kuljettamisen lämpötiloissa -18°C…+25°C. Matalajännitteinen viilennysyksikkö saa käyttövoimansa joko ajoneuvon omasta sähköjärjestelmästä tai erilliseltä virtalähteeltä.

- Näkemyksemme mukaan nykypäivän kuljetusmuodot tulevat muuttumaan tulevaisuudessa. Se tarkoittaa erilaisten yhdistelmäkuljetusten yleistymistä. Mercedes-Benzille on ensiarvoisen tärkeää toimia esikuvana autojen ohella myös uusien palveluiden kehitystyössä, toteaa Mercedes-Benz pakettiautojen myyntijohtaja Jani Tolonen.

Lue lisää...


MAN-sopimushuoltoverkosto laajenee Pirkanmaalla

VV-Auto Group Oy (K Auto Oy 1.6.2018 alkaen) ja KR Trucks Oy ovat solmineet MAN-sopimushuoltosopimuksen MAN-merkkihuoltoliiketoiminnan käynnistämiseksi Lempäälässä.

Solmittu sopimus jatkaa MANin verkostokehitysstrategian viitoittamalla tiellä, jonka mukaisesti jälkimarkkinointipalveluja kehitetään siten, että ne tukevat sekä olemassa olevan autokannan ylläpitoa että uusien autojen myyntiä.

- Pirkanmaa on merkittävä markkina-alue MAN:lle sekä logistisesti tärkeä koko K-ryhmälle. Emme ole olleet riittävän aktiivisesti asiakkaidemme saatavilla mutta nyt kaksi sopimushuoltopistettä Tampereen talousalueella mahdollistaa erinomaisen huoltopalveluiden saatavuuden. Nyt solmitun KR Trucks -sopimushuoltosopimuksen lisäksi myös MAN-sopimushuoltoedustus Raskoneella jatkuu normaalisti, kertoo Olli Ronkainen, MAN-liiketoiminnan johtaja.

KR Trucksin MAN-sopimushuolto palvelee asiakkaita koko MAN-malliston osalta, uusi pakettiautomallisto mukaan lukien Lempäälässä Kannistontie 141:ssä.


Metsätieverkkoa parannetaan ilmastonmuutosta silmällä pitäen

Metsähallitus varautuu ilmastonmuutokseen parantamalla metsäteitä niin, että ne kestävät sateisten syksyjen ja lauhojen talvien kelirikot. Tieverkkoa valmistellaan myös siihen, että niillä voidaan liikennöidä nykyistä raskaammilla puutavara-autoilla.

Metsähallituksen hallinnoimilla alueilla on noin 36 000 kilometriä metsäteitä ja noin 1000 siltaa. Metsähallituksen nykyinen vuosittainen panostus tieverkon ylläpitoon ja rakentamiseen on 15 miljoonaa euroa ja se nousee noin 17 miljoonaan euroon lähivuosina.

- Eniten liikennöidyn metsätieverkon kunnossapitoa lisätään, jolloin toistuvien peruskorjausten tarve vähenee jatkossa. Metsätiet parannetaan uusimpien metsätienormien mukaisiksi, kehittämisasiantuntija Kari Louhisalmi toteaa


Volvo julkaisi täysin uuden turisti- ja maantieliikenteen malliperheen

Volvo julkaisi 28.05 täysin uuden turisti- ja maantieliikenteen malliperheen, 9900 ja 9700. Uusien tuotteiden mallimerkinnöistä voisi ounastella, että kyseessä olisi vain facelift, mutta tarkemmin tarkasteltuna tuotteet ovat sananmukaisesti suunniteltu uudelleen.

Valmistajan mukaan kyseessä on suurin uudistus kahteenkymmeneen vuoteen ja demobussien kylkiin on kirjoitettu "the all- new Volvo 9700 for all your journeys" ja "the all- new Volvo 9900 for your ultimate journeys. Tuttu Volvo näistä on kuitenkin helppo tunnistaa, sillä autojen muoto ilmentää hyvin Volvo bussien aikaa kestävää tyyliä. Malli 9900 on näistä varsinainen lippulaiva ja 9700 on hieman hillitymmän näköinen ja 20cm matalampi. Kumpaakin mallia ryhdytään valmistamaan kolmena pituutena. Tuotteiden sarjavalmistus alkaa syyskuussa.


Kiina: Järeä autonominen Strolling Dragon valmis tieliikenteeseen

Kiinan kaupallisen jättiläisen Suning Holdings Group:n tytäryhtiön Suning Logistics:n järeän luokan autonomisen rekkaveturin Strolling Dragonin (Vaeltava Lohikäärme) testit on saatettu pisteeseen, jossa auto on läpäissyt Kiinan logistiset vaatimukset ja on valmiina SAE Level IV (Taso 4) autonomiseen toimintaan tieliikenteessä ja lastauspaikoilla.

Strollin Dragon kykenee havaitsemaan esteet yli 300 metrin matkalta myös suurissa nopeuksissa. Miehittämätön kuorma-auto tekee äkkipysähdyksiä ja väistää esteitä 25 m/s nopeudesta ja on turvallinen kulkija jopa 80 km/t nopeudessa.

Seuraavan kehitysaskeleen, SAE Level V, tavoiteraja on noin vuonna 2025. Se edellyttää täysin automatisoitua sähkökuorma-autoa kuljettamaan ja jakamaan rahtia vuorokauden ympäri ilman ihmisen valvontaa.

Huhtikuussa 2018 Suning Logistics esitteli autonomisen jakelurobottinsa "Biu:n". Se voi työskennellä ympärivuorokautisesti. Tavaratalojen robottiverkoston laajennuksella sekä jakeludrone-verkostollaan Suning Logistics on rakentamassa logistisen verkoston, joka on hyvää vauhtia kehittymässä kokonaan autonomiseksi.


Scania otti STS:n yhteistyökumppaniksi

Scandinavian Transmission Service (STS) Ruotsin Steningsundissa kuuluu Euroopan johtaviin yrityksiin vaihteistojen ja voimansiirtokomponenttien peruskorjaajana. Vuosittain peruskorjataan noin 5000 vaihdelaatikkoa henkilö- ja pakettiautoihin.

Pari vuotta sitten STS aloitti vastaavat toiminnot myös kuorma-autoille. Nyt STS on tehnyt läpimurron myös sillä alueella Scanian hyväksyttyä STS:n työkumppanikseen. Ensimmäiset peruskorjatut planeettavaihteistot toimitettiin Scanialle huhtikuussa. Scania tarjoaa peruskorjattuja osiaan myyntiin Scania vaihtojärjestelmän "Scania Service Exchange" kautta.


USA:n aloittama autotuonnin selvitys huolestuttaa EU:ssa

Euroopan autovalmistajien järjestö ACEA on ilmaissut huolensa Yhdysvaltain aloittamasta kansalliseen turvallisuuteen liittyvästä tutkimuksesta koskien ajoneuvojen ja niiden osien maahantuomista. ACEA:n pääsihteeri Erik Jonnaertin mukaan autonvalmistajan Atlantin molemmin puolin ovat kansainvälisiä toimijoita.

- Kaikilla autoteollisuuden kauppaa rajoittavilla toimilla on vakavia negatiivisia vaikutuksia, ei pelkästään Euroopan Unioniin, vaan myös Yhdysvaltoihin ja maailman talouteen, Jonnaert sanoo.

ACEA:n mukaan eurooppalaiset autonvalmistajat eivät pelkästään vie tuotteita Yhdysvaltoihin, vaan niillä on huomattavasti tuotantoa siellä. EU:n ja USA:n välinen autoteollisuuteen liittyvä kaupankäynti vastaa 10 prosentista alueiden välisestä kokonaiskaupasta.

- Olemme vakuuttuneita siitä, että ajoneuvojen tuonti EU:sta ei muodosta uhkaa Yhdysvaltain kansalliselle turvallisuudelle, Jonnaert toteaa.


Nokian Renkaat aloittaa teknologiakeskuksen rakentamisen Espanjassa

Nokian Renkaat on käynnistänyt uuden testi- ja teknologiakeskuksen rakentamisen Espanjassa. Ensimmäiset testiradat valmistuvat ensi vuonna, kokonaisuudessaan Santa Cruz de la Zarzassa sijaitsevan teknologiakeskuksen arvioidaan avautuvan vuonna 2020.

Nokian Renkailla on oma testikeskus Ivalossa ja Nokialla. Nyt rakentuva teknologiakeskus sijoittuu lämpimiin olosuhteisiin Espanjan sydämeen, mikä mahdollistaa kesä- ja talvirenkaiden ympärivuotisen testaamisen. Yhtiön tavoitteena on kehittää entistä turvallisempia, toimivampia ja ympäristöystävällisempiä renkaita. Pääpaino on korkean nopeusluokan kesärenkaissa, jotka ovat erityisen kysyttyjä Nokian Renkaiden kasvumarkkinoilla Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Kolmensadan hehtaarin testialueelle rakentuu yli kymmenen testirataa, joilla tutkitaan renkaan kestävyyttä ja käyttäytymistä modernia testaustekniikkaa hyödyntäen. Aluetta kiertävällä ja seitsemän kilometriä pitkällä ovaaliradalla renkaita voidaan testata jopa 300 kilometrin tuntinopeudessa. Lisäksi radoilla on mahdollista suorittaa monia renkailta vaadittavia hyväksyntätestauksia, kuten märkäpito- ja melutestejä.

Lue lisää...


Ilpo Korhonen VAK Oy:n toimitusjohtajaksi

VAK Oy:n toimitusjohtajaksi on 1.8.2018 alkaen nimitetty insinööri, MBA Ilpo Korhonen. Yhtiön nykyinen toimitusjohtaja Lassi Virtanen jatkaa hallituksen puheenjohtajana.

Ilpo Korhonen on aiemmin työskennellyt Valmet Automotive Oy:n palveluksessa 30 vuotta eri johtotehtävissä ja viimeiset 10 vuotta yhtiön toimitusjohtajana. VAK Oy:n tiedotteen mukaan Korhonen omaa vahvan osaamisen liikkeenjohdon tehtävistä ja pitkän kokemuksen teollisten tuotantoprosessien johtamisesta.


Liikennefoorumi: Autonomia ei tee liikenteestä automaattisesti turvallisempaa

Autonomisten ajoneuvojen nähdään tekevän teistä turvallisempia poistamalla inhimillisiin virheisiin perustuvat onnettomuudet. Kansainvälisen liikennefoorumin raportin mukaan väite, että autonominen ajo voisi vähentää 90 prosenttia onnettomuuksista, on testaamatta. Robotin ja ihmisen jaettu vastuu ajotilanteessa saattaa itse asiassa johtaa monimutkaisempiin ajopäätöksiin. Raportin mukaan riskejä ottamattomien kuskien parissa kolarien määrä saattaa kasvaa tilanteissa, joissa ihminen ottaa ajovastuun robotilta.

Automaattisten ajoneuvojen ongalmana on myös tietoturva- ja tietoliikenneongelmat. Raportin mukaan kolarien välttäminen ei pitäisi perustua pelkästään jaettuihin ulkoisiin viestintäkanaviin, vaan autonomiset ajoneuvot tulisi suunnitella niin, että kriittiset turvallisuusjärjestelmät olisivat toiminnallisesti itsenäisiä, eivätkä voisi epäonnistua tietoliikenneongelmien takia.

 


ITF: Vähemmän liikennekuolemia 2017 - jatkuuko kehitys?

International Transport Forum julkisti 23.5.2018 tiedon, jonka mukaan liikennekuolemat vähenivät 20:ssä jäsenmaassa 29:stä vuonna 2017 edellisvuoteen verrattuna.

2010-2016 vähennys on vain 3,6% kun YK:n kestävän kehityksen tavoitteena oli 30 %:n vähennys.

Suurimmat vähennykset saavuttivat Portugal (-39,9%), Liettua (-35,8%) ja Norja (-35,1%). 

Kolme huonointa 2010-2016 olivat USA (+13,5%), Argentina (+9,0%) ja Chile (+5,0%).

Pienimmät kuolleisuusluvut 100 000 asukasta kohti saavuttivat Norja (2,6), Sveitsi (2,6) ja Ruotsi (2,8).


Bioenergia takasi Suomen menestyksen päästöjen vähentäjänä

Suomen nettopäästöt ilmakehään pienenivät lähes 9 % vuonna 2017, vaikka talous kasvoi 2,6 %. Bioenergia oli merkittävä tekijä. Tilastokeskus julkisti 24.5.2018 pika-arvionsa Suomen kasvihuonekaasupäästöjen kehityksestä vuonna 2017.

Päästöt ilman maankäyttösektoria laskivat noin 5 % vuoteen 2016 verrattuna. Suomi vähensi hyvästä talouskasvusta (2,6 %) huolimatta päästöjään (ilman maankäyttösektoria) eniten EU:n jäsenmaista ensimmäisten tietojen mukaan.

Maankäyttösektorin hiilivarastojen kasvunopeus eli hiilinielu säilyi silti samalla vuoden 2016 tasolla, vaikka ennakkotietojen mukaan runkopuun hakkuukertymä Suomessa kasvoi. Suomen nettopäästöt eli päästöjen ja maankäyttösektorin hiilinielun erotus pienenivät 8,6 % verrattuna vuoteen 2016. Nettopäästöt ovat vuodesta 1990 lähtien vähentyneet 49 %. Euroopan unionin jäsenmaiden keskiarvo on 26 % ja kaikkien YK:n ilmastosopimuksen teollisuusmaiden keskiarvo 17 %.

Bioenergia oli vuonna 2017 jo yli 29 % Suomen energiankulutuksesta. Suurin osa (26,7 % Suomen energiankulutuksesta) tästä oli erilaisia puupolttoaineita, biopolttonesteitä oli 1,2 %, kierrätyspolttoainetta oli 1 %, ja muuta bioenergiaa 0,5 %. Fossiilisten polttoaineiden osuus oli vielä 36 % vuonna 2017 (Lähde: Tilastokeskus 2018).

Bioenergian käyttö Suomessa perustuu pääosin erilaisiin metsäteollisuuden ja -talouden sivuvirtoihin. Kotimaisen bioenergian käyttö parantaa Suomen kauppatasetta ja lisää työllisyyttä. Kansainvälisen uusiutuvan energian järjestön IRENA:n uusimpien tietojen mukaan yli 50 % uusiutuvan energian työpaikoista Euroopassa liittyy bioenergian käyttöön. EU:n uusiutuvasta energiasta noin kaksi kolmannesta oli bioenergiaa 2016.

Puun energiakäytöstä 2017 Suomessa kerrotaan tarkemmin Luonnonvarakeskuksen 24.5. julkistamassa tiedotteessa.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!