MAN - Vaihtoautot

Vaasan julkisessa liikenteessä on nyt käytetty jo kaksi vuotta kaasubusseja. Tällä ajalla niiden toimivuus ja soveltuvuus on varmasti jo selvinnyt, ja mahdolliset ongelmat ilmenneet. Kysyimme tentissämme Vaasan kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö Pertti Hällilältä hänelle kaasubusseista kertyneistä kokemuksista. Tuntemukset olivat pääasiassa positiivisia, ja biokaasu vaikuttaisi tulevaisuuden polttoaineelta.

Käyttövoimakeskustelu on käynnissä ja siellä vilahtelevat kaasu, sähkö ja vety. Vety on vielä kokeiluasteella ja sähköstä ei ole vielä kovin paljoa käytännön kokemuksia siitä, voidaanko niitä käyttää aivan yksi yhteen dieselbussien kanssa. Vaasan kaasubusseilla samoihin päiväsuoritteisiin päästään. Bussit tankkaavat yön aikana hidastankkausasemalla ja pärjäävät sillä päivän ajot. Kovimmilla pakkasilla toimintamatka hieman lyhenee, mutta silti pysytään noin 400 kilometrin paremmalla puolella. Tankkien koko autoissa on 1260 litraa ja niihin mahtuu noin 145 kiloa kaasua 200 barin paineeseen.

-Kaasumoottori kehittää myös enemmän lämpöä jota voidaan käyttää matkustamon lämmittämiseen, eikä erillisiä esimerkiksi dieselkäyttöisiä lämmittimiä tarvita, Hällilä kertoo.

Lue lisää kaasubussien toiminnasta uudesta 12.04 ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus lehdestä!