MAN - Vaihtoautot

Oulun yliopiston Tulevaisuuden tuotantoteknologiat (FMT) -tutkimusryhmä on käynnistänyt hankkeen, jossa suunnitellaan yhteistyössä metallialan yritysten kanssa ultralujista teräsmateriaaleista rakennettavia teräsrakenteita sekä niille soveltuvia valmistusmenetelmiä. Siirtyminen teräsrakentamisessa 3-4 kertaa nykyistä lujempiin teräsmateriaaleihin mahdollistaa entistä kevyempien ja kestävämpien teräsrakenteiden valmistuksen. Samalla kun terästä tarvitaan vähemmän, voidaan pienentää teräksestä valmistetun tuotteen koko elinkaaren hiilijalanjälkeä.

Pääosin Nivalassa toimiva Tulevaisuuden tuotantotekniikat (FMT) -ryhmä on osa Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituuttia ja Terästutkimuskeskus CASR:a. Oulun yliopistossa tutkittavissa seuraavien sukupolvien ultralujissa teräksissä pyrkimyksenä on saada rakenneteräksen myötölujuus yli 2000 Mpa:n eli yli viisinkertaisesti nykyiseen perusteräkseen verrattuna (n. 400 Mpa).

Lujimmat tällä hetkellä markkinoilla saatavilla olevat kuumavalssatut rakenneteräkset ovat myötölujuudeltaan yli 1300 MPa:ta. Tällaista ultralujaa terästä käytetään muun muassa metsänhakkuukoneen kuormaimessa. Kevyemmän teräksen käyttö merkitsee esimerkiksi säästöjä polttoainekuluissa.