MAN - Vaihtoautot

Valtiovarainministeriön talousarvion tavoitteena on hillitä valtion velkaantumista. Valtiotalouden alijäämän hillitsemiseksi VM:n punakynä on pyyhkinyt listoilta satojen miljoonien edestä määrärahoja - myös parlamentaarisen työryhmän esittämän tasokorotuksen perusväylänpitoon. Jos tiestön korjausvelka jätetään hoitamatta, se nakertaa koko Suomen kilpailukykyä, suomii kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL.

Toimiva tieverkko on Suomen talouskasvun perusta. Viennin, teollisten investointien sekä rakentamisen vireys näkyivät kesäkuisessa SKAL Kuljetusbarometrissa kuljetusmäärien vahvana kehityksenä. Toimeliaan talvikauden aikana kuljetusala sai raskaasti kokea sen, että tieverkkomme ei ole turvallinen kuljetuksille eikä muillekaan tienkäyttäjille. Helmikuussa parlamentaarinen liikenneverkkotyöryhmä totesi saman, minkä liikenteen ammattilaiset tiesivät: rahaa tarvitaan kipeästi lisää. Työryhmä esitti 300 miljoonan euron vuotuista tasokorotusta perusväylänpitoon ja erillistä lisärahaa väylien kehittämiseen. Tätä vastoin VM:n talousarvioesityksessä perusväylänpidon rahoitustaso laskisi ensi vuonna lähes 400 miljoonaa euroa kuluvaan vuoteen nähden. Toteutuessaan esitys räjäyttää tieverkon korjausvelan kasvuun.

– Tiet on saatava kuntoon ja turvallisiksi. Myös kuljetuskaluston pituudet kasvavat, mutta ilman lisäpanostusta uusia mittoja ei pystytä hyödyntämään. Otetaan mallia Ruotsista, joka panostaa väyliin seuraavan kymmenen vuoden aikana 60 miljardia euroa!, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n puheenjohtaja Teppo Mikkola.

SKAL:in teemana ensi kevään eduskuntavaaleissa on miljardi euroa lisää tieverkolle. Panostus hyödyttää niin kansalaisia kuin yrityksiäkin ja tukee aidosti Suomen kasvua, Teppo Mikkola tiivistää.