MAN - Vaihtoautot

Škoda-kaasuauto kaasutankkausasemallaKaasuautojen määrä kasvaa nopeasti. Ensirekisteröityjä kaasuautoja oli vuoden ensimmäisen neljän kuukauden aikana 445, kun viime vuonna vastaava luku oli 64. Viime vuoden kaasuautojen hankinta kiihtyi loppuvuonna, mutta tällä vauhdilla kaasuautojen määrä kasvaa nopeasti viime vuotta selvästi suuremmaksi.

Kaasuautokannan kasvunopeutta lisää käytettyjen kaasuautojen yleistynyt tuonti.  Käytettyjä autoja tuotiin ensimmäisen kolmanneksen aikana 381, eli lähes saman verran kuin ensirekisteröityjä autoja. Lisäksi on alkuvuonna tehty ainakin kymmeniä konversiota bensa-autoista kaasuautoiksi.

Myönteisen kehityksen myötä on odotettavissa, että autovalikoima laajenee ja maahantuojat ovat kertoneet lukuisista uusista kaasuautomalleista. Kaasuautojen määrällinen tavoite vuonna 2030 on 50 000, mikä on nykyvauhdilla uskottava.

Bioenergia ry:n mukaan on kuitenkin huomioitava, että viimeisen vuoden vahvaa kehitystä on tukenut biokaasualan toimijoiden hyvin voimakkaat markkinointipanokset. Yhdistys painottaa, että jatkossa tarvitaan myös kannustimia kuluttajille ja yrityksille kaasuautoilun kasvun tukemiseksi.

Kaasuautojen suosio on yllättänyt myös alan toimijat. Suunniteltuun myyntiin nähden autojen myynti on sujunut ennakoitua nopeammin.

- Mikäli uusia autoja ei saada markkinoille tarpeeksi nopeasti saattaa käytettyjen autojen tuonti vielä kiihtyä, sanoo biokaasun tuotteista ja ratkaisuista vastaava johtaja Matti Oksanen Gasumista.

Käytettyjen autojen tuontia vauhdittaa Ruotsin kruunun edullinen kurssi, kaasuauton hankkija voikin tehdä erittäin hyviä kauppoja Ruotsin suurella käytettyjen kaasuautojen markkinalla.