MAN - Vaihtoautot

 Kilpisjärvellä Suomen ja Norjan tullien työntekijät työskentelevät yhteisissä tiloissa ja suorittavat työtehtäviä joustavasti molempien maiden lukuun. Uudella asemalla on huoneistoalaa kaikkiaan 496 neliömetriä kolmessa eri rakennuksessa. Uuden tulliaseman rakentamiskustannukset olivat 2,165 miljoonaa euroa, ja ne alittivat asetetun kattohinnan 175 000 eurolla. Lisäksi tiealueiden rakentaminen maksoi 2,8 miljoonaa euroa ja valvontatekniikan hankinta 400 000 euroa. Rakennuskokonaisuuden suunnittelussa on panostettu hyvään toiminnallisuuteen ja energiatehokkuuteen, minkä ansiosta Kilpisjärven tulliasema on tarkoitukseensa nähden poikkeuksellisen pieni rakennus.

Uudella tulliasemalla on varauduttu tavaraliikenteen kasvuun ja ruuhkatilanteiden turvalliseen käsittelyyn, siksi liikennealueelle mahtuu moninkertainen määrä rekkoja entiseen verrattuna. Uudet selkeät liikennejärjestelyt, valtatien tasauksen parantaminen, uusi valaistus, liikennevalot sekä uudet eriytetyt tullikaistat ja pysäytysalueet, parantavat valtatien 21 liikenteen sujuvuutta Tullin kohdalla sekä liikenteen ja alueella toimivan henkilöstön turvallisuutta.

-  Rajanylityspaikan liikennejärjestelyt ovat nyt nykyaikaisia, toimivia ja turvallisia. Lisäksi uuden tulliaseman liikennejärjestelyissä on huomioitu ympäristöasiat rakentamalla hulevesiä varten nykyvaatimusten mukaiset pohjavesisuojaukset, kertoo projektipäällikkö Tomi Tiuraniemi Lapin ELY-keskuksesta.

Kilpisjärven tulli kuuluu hallinnollisesti Tornion tullin alueeseen. Sen kiinteistö sijaitsee Ylä-Lapin maisemallisesti arvokkaalla tunturialueella Käsivarren peukalossa Siilasjärven itäpuolella.

Ensimmäisen kerran tullitoimintaa Kilpisjärvellä oli jo reilut sata vuotta sitten, jolloin Norjasta tuotiin poroilla ja hevosilla sotatarvikkeita. Suomen tulli aloitti toimintansa Kilpisjärvellä vuonna 1946 rajavartioston teltassa kesäkuussa ja Norjan tulli heinäkuussa rajan toisella puolen Helligskogenissa.

Ensimmäinen tullitalo rakennettiin Kilpisjärvelle vuonna 1949, ja sen korvaaja valmistui syksyllä 1969. Suomen ja Norjan rajatulliyhteistyö yhteisissä tiloissa käynnistyi 25.9.1969 vastavalmistuneella Kilpisjärven tulliasemalla, jolloin norjalaiset lopettivat tullitoiminnan omalla puolellaan rajaa.