MAN - Vaihtoautot

Renault esitteli Symbioz-nimellä kulkevan visionsa auton asemasta vuonna 2030 Frankfurtin autonäyttelyssä. Visiossa autonomisesti liikkuva sähköauto on integroitunut osaksi ihmisen ekosysteemiä. Renault on lisäksi kehittänyt esittelyauton, jonka ominaisuudet saadaan käyttöön vuoden 2023 vaiheilla. Tuo koemalli esitellään medialle tämän vuoden lopulla, jolloin on myös mahdollisuus koeajaa sitä.

Renault Symbioz -konseptiauto on 4,70 metriä pitkä, 1,98 metriä leveä ja 1,35 metriä korkea. Futuristinen auto sijoittuu mitoiltaan ylempään keskiluokkaan, mutta sen tarjoamat sisätilat ovat vähintään yhtä suuret kuin edustusautoissa.

Konseptiautossa on kaksi taka-akselille sijoitettua sähkömoottoria, jotka kumpikin antavat voimaa yhdelle pyörälle. Voimanjakoa pyörien välillä säädetään niin, että auto on sekä ketterä että vakaa ajaa. Moottorit on sijoitettu taakse sen takia, että näin autoon on saatu mahdollisimman suuret tilat. Akut ovat auton lattian alla.

Moottorit kehittävät 500 kilowattia ja 660 Nm, mikä riittää kiihdyttämään auton nollasta sataan kuudessa sekunnissa. Toimintamatka todellisessa ajossa on yli viisisataa kilometriä. Auton akun kapasiteetti on 72 kWh ja sen saa ladattua 80 prosenttisesti nopeasti vain 20 minuutissa. Akkuja voidaan myös ladata vaivattomasti langattomalla latauksella.

Sisätilat on SYMBIOZissa suunniteltu viihtyisiksi ja niin, että matkustajat saavat niistä täyden hyödyn autonomista autoilua käytettäessä. Kun autonominen autoilu kytketään käyttöön, ohjauspyörä menee kojelaudan sisään ja sekä kojelauta että polkimet siirtyvät 15 senttiä eteenpäin. Istuimet muuttuvat mukaviksi nojatuoleiksi. Mikäli ajaja ei matkusta yksin, sisätilat voi muuntaa monin tavoin. Edessä istuvat voivat kääntää istuimensa 180 astetta ja olla vastakkain takana matkustavien kanssa.

Oleellisena osana Renault Symbioz konseptiautoon kuuluva talo Frankfurtin autonäyttelyssä on 21 metriä pitkä, seitsemän metriä korkea ja kahdeksan metriä leveä ja sen lattiapinta-ala on noin 120 neliömetriä. Auto täydentää kotia ja on myös tärkeä osa sitä. Yhtenä projektin ideoista on, että auto ja talo jakavat energiaa keskenään. Mikäli autolla ei olla liikkumassa 48 tuntiin, voidaan sen akun virta käyttää kotitalouteen. Ajoakkuun jätetään kuitenkin vähän virtaa mahdollisia lyhyitä matkoja varten.