MAN - Vaihtoautot

Euroopan komissio teki viimeisen suuren muutoksen EU:n ajoneuvojen turvallisuusstandardeihin vuonna 2009. Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston mielestä EU:n säädökset eivät pysy teknologian perässä.

- Vuonna 2009 harva tiesi Uberista, Teslan 'Autopilot'-toiminnosta tai Googlen itseajavasta autoprojektista. Teknologinen kehitys, varsinkin autoteollisuudessa on jatkunut kiihtyvällä vauhdilla siitä lähtien. Valitettavasti Euroopan komissio ei ole jostain syystä saanut muistiota, Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC:n toimitusjohtaja Antonio Avenoso toteaa.

Seuraava ajoneuvojen turvallisuusstandien päivitysehdotukset on tarkoitus tehdä maaliskuussa 2018.

- Tämä on täysin mahdotonta hyväksyä. Parannetut ajoneuvojen liikenneturvallisuusstandardit ovat kriittisiä liikennekuolemien ja -onnettomuuksien vähentämisessä EU:n teillä, Avenoso sanoo.

ETSC:n mukaan kuluttajat eivät ole tietoisia, että autot, jotka täyttävät ainoastaan minimivaatimukset EU:n turvallisuusstandardeissa, saisivat nolla tähteä Euro NCAP turvallisuustesteissä. NCAP on syyttänyt Fordia tietoisesta Euroopan markkinoille tuodun ajoneuvon turvallisuusteknologiatason pienentämisestä.

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto vaatii muun muassa kuljettajaa avustavien teknologioiden, kuten automaattisen hätäjarrun ja älykkään nopeusavustimen, lisäämistä standardeiksi. Kahdeksan EU-maan liikenneministeriä vaativat aiemmin tässä kuussa EU-komissiolta kuorma-, linja- ja henkilöautojen turvallisuusstandardien päivittämistä vuoden 2017 aikana.