TIP-Trailer services

Pakettiautojen ensirekisteröintien määrä kiri elokuussa 1 617 pakettiautoon, joka on 52,1 prosenttia enemmän kuin viime vuoden elokuussa. Pakettiautojen rekisteröintien kasvun taustalla on uusi WLTP-mittaustapa, joka laajeni syyskuun alussa koskemaan myös pakettiautoja. Lakimuutoksen takia rekisteröitiin poikkeuksellisen paljon aiemman tyyppihyväksynnän mukaisia pakettiautoja. Pakettiautoja on alkuvuoden aikana ensirekisteröity 10 494, joka on 0,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-elokuussa.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin elokuussa 247, joka on 11,5 prosenttia viime vuoden elokuuta vähemmän. Alkuvuoden aikana kuorma-autoja on ensirekisteröity 2 840, joka on 10,3 prosenttia viime vuoden alkua enemmän. Raskaita yli 16 tonnin kuorma-autoja on tänä vuonna  ensirekisteröity 2 086, joka on 6,6 prosenttia viime vuotta enemmän. Alle 16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna ensirekisteröity 754, joka on 18,0 prosenttia viime vuoden tammi-elokuuta enemmän.

Elokuussa ensirekisteröitiin 117 uutta linja-autoa. Linja-autoja on tämän vuoden aikana ensirekisteröity 380, eli 7,0 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Henkilö- ja pakettiautoilta edellytetään jatkossa liikenteessä tehtävää päästömittausta

Syyskuun alussa astuu voimaan useita uusia pakokaasupäästöjä koskevia säädöksiä. Uusien autojen päästöt ovat vähentyneet merkittävästi viimeaikaisten muutosten seurauksena merkittävästi. Tavoitteena on ollut, että mittaukset kuvaisivat mahdollisimman hyvin liikenteessä syntyviä päästöjä. Suurimpana muutoksena on viime syyskuussa henkilöautoille ja vuotta myöhemmin pakettiautoille käyttöön otettu WLTP-mittaus, joka on muodostettu liikenteessä mitattujen ajosyklien perusteella. Se kuvaa selvästi aiempaa paremmin auton kulutusta ja päästöjä. 

Henkilö- ja pakettiautoilta edellytetään lisäksi laboratoriossa tehtävää päästömittausta täydentävää liikenteessä ajaen tehtävää RDE- eli Real Driving Emissions -mittausta, joka mittaa ajon aikana syntyvien typen oksidien ja pienhiukkasten määrää. Se tehdään auton mukana kulkevalla PEMS-laitteella (Portable Emission Measurement System). RDE edellyttää esimerkiksi dieselautoilta katalyyttistä typen oksidien jälkikäsittelyä, joka on vähentänyt päästöjä keskimäärin alle neljännekseen aiemmasta tasosta.

Lisäksi voimaan astui uusi käytönaikaista vaatimustenmukaisuutta koskeva menettely (In-Service Conformity Test ISC), joka edellyttää, että päästömittauksia tehdään myös osalle liikenteessä olleista autoista viiden vuoden iässä tai 100 000 ajokilometrin kohdalla.

Syyskuun alusta alkaen bensiini- ja kaasukäyttöisiltä henkilö- ja pakettiautoilta edellytetään myös uutta aiempaa pidempikestoista hiilivetyjen (HC) haihtumapäästöjen mittausta eli ns. EVAP-mittausta.