Scania-syystalkoot

Scandilinesin M/V Copenhagen -lauttaan asennetaan suomalaisen Norsepowerin roottoripurje. Norsepower Oy on puhtaan teknologian suunnitteluyhtiö, joka kehittänyt nykyaikaista aputuulipropulsiota globaalille meriteollisuudelle.

M/V Copenhagen operoi Saksan Rostockin ja Tanskan Gedserin satamien väliä ja se on osa maailman suurinta hybridimatkustajalauttalaivastoa. Aluksen hybridikoneistossa yhdistyvät diesel- ja akkuteknologia. Scandlines on investoinut vuoden 2013 jälkeen yli 300 MEUR matkustajalauttojen rakentamiseen ja niiden päivittämiseen hybridikäyttöisiksi. Norsepowerin roottoripurjeteknologian avulla M/V Copenhagen -aluksen päästöt vähenevät entisestään.

Norsepowerin roottoripurjeteknologia on modernisoitu versio Flettner-roottorista, joka on Magnusilmiötä hyödyntävä mekaaninen purje, jossa pyörivän sylinterin avulla tuotetaan työntövoimaa avustamaan laivan potkurikoneistoa. Sen suorituskyky on todistettu puolueettomien asiantuntijoiden mittauksilla ja se on ensimmäinen nykyaikaiseen kaupalliseen merenkulkuun soveltuva tuulipropulsioteknologia.

Kun tuuliolosuhteet ovat suotuisat, voidaan roottoripurjeen avulla pienentää sähkökäyttöisen potkurikoneiston tehontarvetta ja vähentää päästöjä - muuttamatta aluksen nopeutta ja aikataulua. Roottoripurje tuottaa työntövoimaa tuulesta ja se on yhteensopiva kaikkien muiden päästöjä vähentävien teknologioiden kanssa.

Gedserin ja Rostockin välinen pohjois-eteläsuuntainen reitti on lähes kohtisuora vallitseviin länsituuliin nähden, minkä ansiosta olosuhteet roottoripurjeiden käytölle ovat Scandlinesille edulliset.

Muutostyön valmistelut tehdään marraskuussa 2019 ja roottoripurjeen asennus on suunniteltu tehtäväksi vuoden 2020 toisen kvartaalin aikana. M/V Copenhageniin asennetaan yksi suurikokoinen Norsepowerin roottoripurje, jonka korkeus on 30 metriä ja halkaisija 5 metriä.

- Asentamalla roottoripurjeen voimme vähentää CO2-päästöjä Rostock-Gedser reitillä neljästä viiteen prosenttia, sanoo Scandlinesin toimitusjohtaja Søren Poulsgaard Jensen.