Scania-Markkinajohtaja


Heuliez Qbuzz.

Vuosi 2019 tullaan autoteollisuudessa muistamaan polttokenno-vetyteknologian läpimurtona. Se tulee nyt rajusti busseissa, mutta myös alati lisääntyvästi kuorma-autoissa. Samalla jo aiemmin alkanut sähköenergian voittokulku vain vahvistuu uusissa busseissa ja kuorma-autoissa.

Akkuähkön vallankumous on myös henkilöautoissa muuttumassa kiihtytvällä voimalla polttokenno-vetyvetoiseksi.

Yksin kuluneen viikon uutistulva kertoo seuraavaa bussirintamalta:


24-metrinen Hess kaksinivel-sähköbussi.

Hess myy 60 kaksinivel-sähköbussia Brisbaneen. Pieni sveitsiläinen kuuluu maailman edistyksellisimpiin bussivalmistajiin. Sen 24,4  m pitkä ja 2,55 m leveä kaksinivelinen sähköbussi tekee tilaa jopa 180 matkustajalle. Varusteina on mm. sisään rakennetut USB-latauspisteet ja Wifi. Neljä tuplaovea mahdollistavat matkustajille nopean poistumisen ja sisääntulon. 6 minuutin pikalataus päätepysäkeillä varmistavat kulkua. ABB Power Grids vastaa lataustekniikasta. Ensimmäinen 24,4-metrinen on testiajossa Brisbanessa jo 2020.

12 Hess sähkönivelbussia samoilla eväillä menee myös Lausannen liikenteeseen.

Groningen/Drenthe Hollannissa pani 29.11. yhteensä 164 uutta sähköbussia linjaliikenteeseen. Operaattori on Qbuzz. Busseista 45 on VDL Citeaa, 59 on Heuliez GX 437 Elec´iä ja 60 on Ebusco 2,2 mallia. Lisäksi Groningen/Drentheen on tulossa 20 vetybussia. Samalla Groningen/Drenthe kasvattaa latausasemiensa määrän 25:een. Groningen/Drenthe on tilannut myös 90 vetybussia liikenteeseen, jonka on määräalkaa 2022.

Hollannissa sähköbussien määrä on vuoden 2019 aikana enemmän kuin kaksinkertaistunut noin 500:sta yli 1000:een.

Mercedes  on myynyt 48 eCitaro sähkökaupunkibussia Hanoverin kaupungille. eCitaroja on myyty myös mm. Wiesbadeniin ja Aacheniin. Uusin ostaja on Reutlingen, joka sijoittaa neljä eCitaroa samalle linjalle kaupungissa. Hamburi aloittaa  vety-eCitaron koeliikenteen vuonna 2021.


Yuotong ZK5120C johdinbusseja.

Yutong on myynyt 63 johdinbussia Mexico Cityyn. 12-metrisissä Yutong ZK5120C johdinbusseissa on tilaa 90 matkustajalle. Pelkällä akkulatauksella bussit kulkevat 70 km. Akkupaketti latautuu johdinkäytön aikana.


Solaris Trollino 18.

Solaris on valloittamassa Norjaa sähköbusseillaan. Bergen on ostanut ensimmäisen Solaris Trollino 18 sähkönivelbussin koeliikenteeseen. Takataskussa odottaa 10 Trollinon kauppa. Todetaan että Milano on ostanut 80 Trollinoa jo aiemmin. Trollino kulkee 11 km linjaliikenteessä pelkän akkusähkön voimalla.