Ruotsalainen akkuspesialisti Norhvolt ilmoitti 28.12.2021 litiumioni askkukennotuotannon alkamisesta. Särmiömäinen kenno on ensimmäinen eurooppalaisen akkutehtaan alusta asti täysin omatoimisesti suunnittelema, kehittämä ja tuottama ratkaisu. Tuotannon kasvattaminen toteutetaan vuonna 2022, jolloin ensimmäiset tavartoimitukset lähtevät asiakkaille.

Northvolt Ett on "gigatehdas", jonka perustamisesta kerrottiin vuonna 2017. Nyt tehdas työllistää yli 500 henkilöä 56 maasta. Tehdas on kehittämässä myös kierrätysmenetelmää, jolla akkukennoja tuotetaan täysin kierrätettävistä materiaaleista. Northvoltin asiakkaisiin kuuluvat allusta alkaen mm. BMW, Scania, Volkswagen, Volvo henkilöautot, Polestar ja Fluence yhteensä yli 30 miljardin US-dolarin kauppasopimuksilla.

Northvolt on perustettu vuoinna 2016 Teslan entisen toimitusjohtajan, nyt Northvoltin pääjohtajan Peter Carlssonin toimesta. Se sai EU-tukea 3,5 miljardia Ruotsin kruunua vuonna 2019 ja vain pari kuukautta myöhemmin BMW, Volkswagen, Goldman Sachs ja Folksam sijoittivat siihen miljardi US-dollaria tarkoituksella kilpailla Teslan ja aasialaisten akkuvalmistajien kuten Toyotan ja Nissanin kanssa. Northvolt ilmoitti aloittavansa tuotannon vuonna 2021, joka näin toteutui.

Vuonna 2019 Volkswagen ja Northvolt ilmoittivat toisen Northvolt-tehtaan perustamisesta Saksan Salzgitterissä tarkoituksella aloittaa tuotanto 2023-2024. Herinäkuussa 2020 BMV teki kahden miljardin euron kauppasopimuksen Northvoltin kanssa.

Northvoltin tutkimus-ja kehityskeskus sijaitsee Ruotsin Västeråsissa.