Scania-Markkinajohtaja

Yhä useammat autonvalmistajat ovat viime aikoina kiinnittyneet polttokennotekniikkaan. Niihin kuuluu myös Mercedes. Melko pienissä kappalemäärissä valmistetun GLC F-Cell´n rinnalla Stuttgartin autonrakentaja tulee 2022 lähtien varustamaan ÖPNV E-Citaro bussinsa myös polttokennolla.

Tuotekehitykseen osallistuu nyt myös Liittovaltion liikenne- ja digitali-infraministeriö kansallisen vety- ja polttokennoteknologian innovaatio-ohjelman puitteissa (NOV) 3,3 miljoonalla eurolla.

Teknisiä tietoja ei toistaiseksi ole julkistettu. E-Citaron kohdalla polttokenno liitetään isoon akkupakettiin antamaan lisää toimintamatkaa. Toistaiseksi E-Citaron toimintamatka on 292 kWh akkupaketilla 170 - 280 km yhdellä latauksella.

Vertailun vuoksi nähdään Renaultin Master ZE Hydrogen, jonka toimintamatka kasvaa polttokennolla 120 km aina 350 km:iin.

(Vogel)