Scania-juhlakiertue

Romutuspalkkiota käytettiin 6677 uuden auton hankintaan 1.1. - 31.8.2018. Kampanjan tavoitteena oli edistää autokannan uudistumista, vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä sekä parantaa liikenneturvallisuutta.

Vuoden 2018 romutuspalkkiokampanjassa romutetut autot olivat keskimääräistä vanhempia ja suurempipäästöisempiä verrattaessa kaikkiin 31.12.2017 liikennekäytössä olleisiin henkilöautoihin.

Vuonna 2018 romutuspalkkiolla hankittujen autojen hiilidioksidipäästöt olivat alemmat (100,1 g/km), kuin samana vuonna ilman romutuspalkkiota ensirekisteröityjen autojen hiilidioksidipäästöt keskimäärin (118,4 g/km). Romutuspalkkiolla hankitut autot olivat pääosin pienemmän kokoluokan henkilöautoja. Suosituimmat mallit olivat Toyota Yaris, Hyundai i20 ja Ford Fiesta.

Valtion talousarvioon varatusta 8 miljoonan euron määrärahasta käytettiin 91 % eli noin 7,3 miljoonaa euroa.

Romutuspoistot lisääntyivät vuonna 2018 – taustalla romutuspalkkion lisäksi järjestelmäkehitys

Romutuspoistojen määrä nousi vuonna 2018. Vuosina 2015-2017 romutuspoistoja tehtiin noin 60 000 vuodessa, mutta vuoden 2018 aikana määrä nousi yli 80 000:een. Merkittävä vaikutus romutuspoistojen määriin vaikuttaisi olevan myös Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja romutusalan vuonna 2017 alkaneella yhteisellä järjestelmäkehityksellä. Tämä kehitys mahdollisti romutuspoistojen merkinnän liikenneasioiden rekisteriin nopeammin ja automaattisemmin, suoraan romutustoimijoiden omista järjestelmistä.

Tyypillisesti ilman romutuspalkkiota hankittu uusi henkilöauto ensirekisteröitiin vuoden 2018 aikana 53,8 vuotiaalle miehelle. Romutuspalkkio puolestaan kannusti keskimäärin nuorempia romuttamaan vanhan autonsa ja hankkimaan tilalle uuden vähäpäästöisen henkilöauton. Naisten hankkimien autojen osuus romutuspalkkiolla hankituista autoista (39 %) oli hieman suurempi kuin naisten hankkimien autojen osuus ilman romutuspalkkiota hankituista autoista (35 %).

Romutuspalkkion vaikutus oli kokonaisuutena positiivinen. Kampanjassa hankitut autot olivat vähäpäästöisempiä ja kampanja lisäsi romutettujen autojen määrää. Kampanja ei myöskään aiheuttanut Traficomille merkittävää lisäystä henkilöstötarpeeseen, sillä prosessit pystyttiin pitkälti automatisoimaan. Näillä mittareilla arvioituna kampanja onnistui tavoitteissaan, vaikka kaikkea määrärahaa ei käytetty.

Lisätietoja

Romutuspalkkiokampanja 2018 - Vaikuttavuusarviointi