Renault Diamond Tour

Kupittaa–Turku-ratahankkeen ensimmäiset näkyvät työvaiheet alkavat 29.marraskuuta. Hankkeessa tehdään parhaillaan rakentamissuunnittelua, erilaisia luvituksia sekä maastotutkimuksia, johon kuuluu kairauksia ja mittauksia. Kaikista työn aikaisista liikennejärjestelyistä tullaan tiedottamaan erikseen.

Varsinainen rakentaminen alkaa Logomon ja Aninkaisten sillan välisten raiteiden purkutöillä, jotka aloitetaan suunnitelmien mukaan 29. marraskuuta. Tämä työvaihe valmistelee myöhemmin tehtävää Toijalan suunnasta tulevan raiteen alentamista.

Raiteiden purkamisesta saattaa mahdollisesti aiheutua lyhyitä liikennekatkoja, jotka pyritään ajoittamaan yöaikaan. Poikkeavista järjestelyistä asemalla tiedotetaan matkustajille aina erikseen, ja VR tiedottaa mahdollisista aikataulumuutoksista.

Hankkeessa Kupittaan ja Turun välille rakennetaan kaksoisraide, Turun ratapihaa nykyaikaistetaan ja henkilöliikennettä varten rakennetaan kolme uutta laituria. Kaksoisraiteen, eli toisen raiteen rakentamiseksi Aurajoen yli pitää rakentaa uusi, leveämpi silta, jolle mahtuu kaksi raidetta.

Yhden sillan rakentaminen nousi suunnitteluvaiheessa päävaihtoehdoksi niin kustannus- kuin turvallisuussyistä. Se kuitenkin edellyttää Helsingistä tulevan junaliikenteen pysäyttämistä Kupittaalle sillan rakentamisen ajaksi. Katkon ajan jatkoyhteydet keskustaan sekä satamaan toteutetaan muulla joukkoliikenteellä.

Liikennekatko alkaa kesällä 2022 ja kestää arviolta kaksi vuotta. Kun suunnitelmat ovat valmistuneet, liikennekatkosta ja siihen liittyvistä järjestelyistä tiedotetaan tarkemmin.