TIP-Trailer services

China Daily Mail kertoo Kiinan valtion tukiaispolitiikan kääntyvän sähköautojen valmistuksen suosimisesta polttokenno-vetyautojen suosimiseen. Suunnanmuutos toteutuu kovalla kädellä.

Maaliskuun loppuun mennessä Kiinan valtovarainministeriö sekä tiede- ja teknologiaministeriö olivat leikanneet akkusähköllä toimivia autoja valmistavien tehtaiden tukiaisista peräti 2/3. Samalla vaadittiin, että tuettavan automallin toimintamatkan tuli olla vähintään 250 km, edeltävä rajavaatimus oli 150 km. Autoilta, joilla toimintamatka oli 400 km tai enemmän, valtion tuki puolitettiin.

Japanin autoteollisuuden saavutukset vetyautojen valmistuksessa ja teknologian kehityksessä sanotaan vaikuttaneen ratkaisevasti Kiinan valtion päätökseen kääntää autoteollisuustuet vetyautojen valmistusta suosivaksi. China Daily Mailin mukaan pääministeri Li Keqiangin Japanin vierailu ja tutustuminen mm. Toyota Mirain suorituskykyyn ja nopeaan vetytankkaukseen vaikutti tukiaispolitiikan muutokseen. Vuoteen 2030 mennessä Kiinan valtiovalta haluaa nähdä miljoona vetyautoa Kiinan teillä.

Autoteollisuudelle myönnettävien valtiontukien muutoksen ennakoidaan vaikuttavan voimakkaasti mm. Kiinan bussiteollisuuteen. Esimerkiksi maailman suurin bussivalmistaja BYD on nostanut valtion tukirahoina euroiksi muutettuna liki miljardin viidessä vuodessa sähköbussituotantonsa nimissä, ja siitä huolimatta kirjannut tappiollisia tlinpäätöksiä. BYD kuuluu uranuurtajiin myös vetybussien valmistajana. Euroopassa tunnetuimmat saavutuksensa lienevät brittikorittaja Dennisin kanssa tuottamansa kaksikerros kaupunkibussit. Kiinan valtion tukipolitikan uusi suunta lupaa nopeita kehitysaskelia myös BYD:n vetybusseille.

(Vogel)