EU:n jäsenmaat kärsivät hirvittävästä ammattikuljettajapulasta. Avoinna on yli 500 000 työpaikkaa ammattikuljettajille. Samalla nuorten työttömyysaste on EU:ssa peräti 14,7%.
IRU haluaa, että EU antaa nuorille yhtäläiset mahdollisuudet hankkia yksoityisauton kuin ammattiauton ajokortin. IRU peräänkuuluttaa EU:ta näkemään eron nuoren yksityisauton kuljettajan ja nuoren ammattikuljettajakoulutuksen saaneen välillä.
Päinvastoin kuin yksityisauton ajokortin saamiseen vaadittu koulutus, ammattiautoajokortin saamiseen edellytetään jopa 280 tuntia perusteellista koulutusta ja harjoittelua. Sen lisäksi edellytyksiin voidaan lisätä vuosittaiset kertauskoulutukset ja erillistä pätevyyskoulutusta koulutuksesta vastaavilta.
EU:n johtavissa elimissä keskustelu pyörii komission ehdottaman ajokortin 17 vuoden alaikärajan ympärillä. IRU kannattaa 17 ikävuoden rajaa ajokortin saamiselle samalla kun se katsoo, että perusteellisella ja monipuolisella koulutuksella raskaan kuorma-auton ja bussin ajokortin myöntämiselle 17 vuotta täyttäneille ei saisi olla vanhoihin uskomuksiin ja kuvitelmiin perustuvia esteitä.