SuperMax – Valmiina töihin!

FlixBus, Saksan ja Keski-Euroopan bussijättiläinen, on esitellyt uuden energiaratkaisun yhdessä hollantilaisen kumppaninsa Kupers Touringcarsin kanssa. Saksan Dortmund-Eindhoven-Antverpen-Calais-Lontoo väliä kahdesti viikossa liikennöivän bussin katolle on asennettu aurinkopaneeleja. Niiden keräämällä valoenergialla voidaan käyttää kaikkia bussin sisätiloissa toimivia varusteita. Näin on saavutettu 7 % vähennys dieselkulutukseen, n. 10 litraa, 600 km pitkällä reitillä. Kesän tullen odotetaan tulosten paranevan merkittävästi.

FlixBus on aiemmin ilmoittanut tavoitteeksi päästöttömyyden vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2018 yhtiö esitteli ensimmäisen pitkän matkan sähköbussilinjat Saksassa ja Ranskassa. Tiettyjä ongelmia syntyi Saksan puolella. FlixBus aloitti kuitenkin viime vuonna testiliikenteen USA:ssa uudella MCI sähköbussilla. Samalla yhtiö kehittää yhdessä Freudenberg Sealing Technologies'n kanssa pitkän matkan vetybussiliikennettä.

(Sustainable Bus)