MAN - Vaihtoautot

Digitalisaation vaikutus eri liiketoiminnan osa-alueisiin on ollut esillä jo useita vuosia. Logistiikka-ala ei ole poikkeus, mutta alalla on edelleen paljon työtehtäviä, jota digitalisaatio ei ole radikaalisti muuttanut. Esimerkiksi ammattitaitoisille trukkikuskeille löytyy yhä perinteisiä trukinkuljettajan töitä. Haasteena on kuitenkin osaavan työvoiman saanti.

-Automaatioaste varastologistiikassa kasvaa koko ajan, mutta manuaalista varastotyötä se ei tule kokonaan poistamaan vielä vuosikymmeniin. Myös uusien logistiikkakeskuksien automaation osuus on yhä vähäinen. Manuaalinen toiminta on helposti muokattavissa ja skaalattavissa eikä vaadi suuria alkuinvestointeja, mikä koetaan etuna nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä ja kuluttajakäyttäytymisessä., Barona Logistiikan Henkilöstöpalveluiden palvelujohtaja, Kim Hipari, toteaa.

-Työvoimapula tulee uhkaamaan erityisesti ammattitaitoisten trukinkuljettajien osalta, koska tähän työhön koulutetaan vain niukasti uusia osaajia, eikä halukkaita opiskelijoita tai työnhakijoita ole ainakaan liikaa. Tärkeää olisi saada poistettua harhaluulo siitä, ettei alalla olisi töitä enää muutaman vuoden päästä, jotta entistä pahemmalta työvoimapulalta vältyttäisiin tulevaisuudessa., Hipari jatkaa.

Koulutukseen panostaminen ei silti yksin riitä. Trukkikuskien ammattitaidon arvostusta on lisättävä, sillä heitä tarvitaan modernissa varastossa myös tulevaisuudessa. Samaten työn mielekkyyden korostaminen on tärkeää. Nuoria tulisi kannustaa trukkikuskeiksi antamalla heille positiivisia esimerkkejä työtehtävistä, jotka pysyvät teknologian kehityksen mukana. Näistä syistä Barona Logistiikka järjestää Trukkimestarikisan, jonka yhtenä päätavoitteena on kasvattaa trukkikuskien ammattitaidon arvostusta.