MAN - Vaihtoautot

Bus Euro Test 2016 ratkaisee Brysselissä, mikä viidestä loppuvertailuun valikoidusta kilpailijasta julistetaan Vuoden Kaupunkibussiksi 2017. Vertailutestissä espanjalainen Irizar i2e, puolalainen Solaris Urbino 12 Electric, hollantilainen Ebusco 2,0 Electric, saksalainen Mercedes-Benz Citaro NGT ja belgialainen Van Hool Exqui City kulkevat Bordet-Scheerbeek-Bordet reitin kapeita katuja kansainvälisen Bus of the Year juryn 21 Euroopan maata edustavien erikoistoimittajien kuljettamina kolmipäiväisessä vertailutestissä. Loppukilpailijoista Mercedes kulkee CNG-kaasulla, kaikki muut sähköllä. Van Hool on 18 m pitkä 3-akselinen nivelbussi, muut 12-metrisiä 2-akselisia.

Euroopan bussiammattilaisten ennakkoveikkauksissa MB Citaro kaasubussi ja Suomessakin Transdevin ja VTT:n testaama Ebusco sähköbussi ovat nousseet voittajasuosikeiksi. Testipäivien aikana suoritusarvomittauksissa, kääntyvyys- ja ketteryyskokeissa, ajokokeissa hankalalla katureitillä ja sisätila-arvioissa jättikokoinen Van Hool sekä Solaris ovat tehneet tasaista jälkeä tuomariston ja tarkkailijoiden pöytäkirjoissa. Suurin yllättäjä on kuitenkin ollut Irizar. Espanjalaisella bussivalmistajalla on pitkä ja menestyksekäs historia Euroopan bussimarkkinoilla, mutta sähköbussivalmistajana se on Ebuscon tapaan "vasta-alkaja" verrattuna paljon kokeneimpiin kilpailijoihinsa. 

Auto, tekniikka ja kuljetus edustaa Suomea kansainvälisessä tuomaristossa. Tuomariston pistevertailut, loppupalaveri ja ratkaiseva äänestys suoritetaan perjantaina 3.5. aamu-yhdeksältä alkavassa kokouksessa. Voittaja julistetaan ensi syksynä suuressa IAA Hannover hyötyautonäyttelyssä.