MAN - Vaihtoautot

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mukaan tuore liikennekaariesitys uhkaa murentaa nykyisen tavaraliikenteen lupajärjestelmän, jonka liikenne- ja viestintäministeriö, valvovat viranomaiset ja lupaviranomaiset ovat yhteistyössä alan toimijoiden kanssa rakentaneet.

Liikennekaariesityksessä esitetään juuri voimaan tulleen tavaraliikennelain kumoamista, mutta esityksen vaikutusarviointi ja nykysäädösten poistamisen perustelut puuttuvat siitä miltei kokonaan. Osa esityksen sisällöstä on jopa ristiriidassa EU-asetusten kanssa ja se luo kahdet kuljetusmarkkinat eri pelisäännöillä.
SKAL:n mukaan maanteiden tavaraliikenteessä voi harmaan talouden keinoin saavuttaa merkittäviä hyötyjä ja vallata markkinoita rehellisiltä toimijoilta. Liikennekaariesitys lisäisi nykyisestään harmaan talouden toimijoiden mahdollisuuksia. Pienimuotoisen, alle 10 000 euron liiketoiminnan salliminen ilman lupaa on avaisi portin uudenlaiselle keinottelulle.

Toisaalta pakettiautojen lupavaatimuksen ja sen myötä kabotaasirajoitusten poistaminen tarkoittaisi käytännössä kansallisesta pakettiautoliikenteestä luopumista ainakin eteläisessä Suomessa. Yksistään työpaikkojen sekä verotulojen menetykset olisivat huomattavat.

Tavaraliikennelupa perustuu EU-asetukseen, jonka lupajärjestelmä antaa keinoja valvoa tavaraliikenteen harjoittamista. Lupien valvonta on tehostunut huomattavasti sähköisten järjestelmien ansiosta. Liikenneluvan menettämisen uhka sai esimerkiksi vuosina 2014 ja 2015 yhteensä yli 1 000 yritystä maksamaan verovelkansa valtiolle. Liikennekaaressa esitetään luopumista tästä toimivasta järjestelmästä.

SKAL pitää liikennekaariesityksen hyvinä puolina niitä mahdollisuuksia, joita digitaalisuuden lisääminen logistiikkaan voi tuoda Suomelle. Digitalisaation edistäminen ei kuitenkaan edellytä toimivasta lupajärjestelmästä luopumista.

SKAL:in lausunto kokonaisuudessaan: (linkki).