MAN - Vaihtoautot

SKAL: Liikenteen verotuksen uudistamisella kiire

Valtion budjettiesitys vuodelle 2021 ei sisällä selkeää viestiä siitä, miten liikenteen verouudistus tehdään kilpailukykyä tukevalla tavalla. Tavoitteena tulee olla tehokas, viennin kilpailukykyä tukeva logistinen järjestelmä ja uusiutuvien polttoaineiden suosiminen. Tavoitteeseen nähden poliittinen päätöksenteko kulkee pahasti jälkijunassa, toteaa kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL.

Budjettiesityksestä puuttuu ammattibiodiesel, jonka käyttöönotto alentaisi kuljetuskustannuksia ja lisäisi uusiutuvan dieselin käyttöä. Ammattibiodiesel tarvitaan, jotta Suomen vienti ja suomalaiset kuljetusyritykset pystyvät kilpailemaan eurooppalaisilla markkinoilla ympäristöä säästäen. Kyseessä on EU:n hyväksymä polttoaineveron palautusjärjestelmä (professional diesel), jonka avulla jäsenvaltiot voivat palauttaa kuljetusyrityksille polttoaineveroja. Mallin avulla parannetaan logistiikan kilpailukykyä ja turvataan kaupan ja teollisuuden toimintamahdollisuuksia.

Lue lisää...


Veroetuus sähkökäyttöisille työsuhdeautoille

Valtioneuvoston budjettiriihessään hyväksymä täyssähköautojen veroetuuden käyttöönotto vauhdittaa Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan sähköautojen yleistymistä. Työsuhdekäytössä olevien täyssähköautojen kuukausikohtaiseen verotusarvoon on tulossa 170 euron alennus. Lisäksi sähköautojen latausetu työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä muutettaisiin verovapaaksi eduiksi.

Työsuhdeautoilijat ovat autokannan uudistumisen kannalta tärkeä käyttäjäryhmä. Vaikka työsuhdeautoja on Suomessa suhteellisen vähän, noin 80 000, niiden merkitys autokannan uusiutumisen kannalta on olennaisen tärkeä. Noin viidennes ensirekisteröidyistä henkilöautoista hankitaan työsuhdekäyttöön. Työsuhdeautot ovat luontevin kanava uuden ajoneuvotekniikan yleistymiseen, sillä työsuhdeauton haltijan valmius kokeilla uusia teknologioita on suurempi kuin uutta autoa hankkivan kotitalouden. Työsuhdeautojen keskimääräinen käyttöaika on noin 3 vuotta, jonka jälkeen ne palautuvat kuluttajamarkkinoille edullisina käytettyinä autoina.

Lue lisää...


Ohjelmoidut bakteerit muuntavat teknisen ligniinin voitelu- ja polttoaineiksi

Kestävä polttoaineiden ja kemikaalien tuotanto vaatii uusien resurssien käyttöönottoa fossiilisten raaka-aineiden sijaan. Kasvien biomassa tarjoaa uusiutuvan energian ja raaka-aineiden lähteen, jonka solutehtaiksi suunnitellut bakteerit voivat muuntaa esimerkiksi voitelu- ja polttoaineiksi. Bakteereille kelpaavat ravinnoksi myös jätemateriaalit, jolloin tuotteiden valmistus ei kilpaile ruoan tuotannon kanssa. Milla Salmela tutkii väitöskirjassaan ligniinin ja lignoselluloosan muuntamista arvotuotteiksi bakteerien avulla.

Ligniini on biopolymeeri, joka voi muodostaa jopa noin kolmasosan kasvien kuivapainosta. Yhdessä selluloosan ja hemiselluloosan kanssa se muodostaa lignoselluloosaksi kutsutun kokonaisuuden, joka on runsain maan päällä esiintyvä uusiutuvan hiilen lähde.

Lue lisää...



Kuljettajapula uhkaa


Tampereen seudun kuljetusyrittäjien puheenjohtajan Jyrki Tamminen ja Pia Lahti.

Maantiekuljetusalalla on pula osaavista ja hyvällä asenteella varustetuista työntekijöistä. Vuosittainen tarvitaan 5 000 uutta työntekijää: 3 000 kuljettajaa tavaraliikenteeseen, 1 000 henkilöliikenteeseen ja 1 000 toimihenkilö-, terminaali- ja huoltokorjaamotehtäviin.

Lue lisää...


Mack LR Electric markkinoille 2021

Volvo Groupin amerikkalainen tytäryhtiö on ilmoittanut Mack LR Electric sähkökuorma-auton tuotannon ja myynnin alkavan ensi vuonna, 2021. Tuotanto toteutetaan Mack-tehtaalla Macungle'ssa Pennsylvanian osavaltiossa, jossa kaikki järeimmän luokan Mack kuorma-autot valmistetaan. Täyssähköisen vetolinjan lisäksi LT Electric tullaan tunnistamaan Mack-bulldogista kuparin värisenä auton nokalla.


Kuorma-autolla 132 km/t Niinisalossa

Jyväskylässä 1978 syntynyt kuorma-autonkuljettaja latasi Niinisalon varalaskupaikalla poliisin tutkaan 132 km/t nopeudella ohittaen mennessään kaksi samaan suuntaan ajavaa autoa. Kuljettaja määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon. Häntä epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Lue lisää...


VW-Traton haluaa Navistarin

VW-konsernin hyötyautoyhtiö Traton haluaa vahvistaa otettaan Pohjois-Amerikan markkinoista ja tekee uuden tarjouksen sikäläisestä Navistarista. Traton tarjosi tammikuussa Navistarin osakkeista 35 dollaria/kpl. Se ei kelvannut Navistarin omistajille. Nyt Traton on tarjonnut 43 US-dollaria/osake, yhteensä 3,6 miljardia dollaria. Navistar on ilmoitfanut harkitsevansa tarjousta.

Lue lisää...


Mercedes-Benz GenH2 ja eActros LongHaul käyttötestit alkavat 2023

Kuorma-autovalmistaja Daimler Trucks avasi tänään strategiansa ajoneuvomallistonsa sähköistämiseksi, aina kaupunkien jakeluliikenteestä kansainvälisiin pitkän matkan kuljetuksiin saakka.

Samalla Daimler alleviivaa sitoutumistaan Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden noudattamiseen ja toteuttamiseen. Strategian julkistamisen yhteydessä Daimler Trucks esittelee Mercedes-Benz GenH2 -konseptimallin, joka merkitsee vetypolttokennoajan käynnistymistä pitkän matkan maantiekuljetuksissa. Vetykuorma-auton käytännön testit käynnistyvät vuonna 2023.

Lue lisää...


Ministeri Harakka: Valtakunnallisella liikennejärjestelmäsuunnitelmalla kehitetään koko Suomea


Suomeen laaditaan parhaillaan ensimmäistä valtakunnallista 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. Sen tavoitteena on lisätä pitkäjänteisyyttä liikennejärjestelmän kehittämiseen Suomessa.

Liikennejärjestelmä koostuu kaikista liikennemuodoista, henkilö- ja tavaraliikenteestä, liikenneverkoista, henkilö- ja tavaraliikenteen palveluista sekä niitä tukevista toimista, kuten viestintäyhteyksistä ja tiedosta. Kaikkia näitä käsitellään kokonaisuutena valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa. Toimenpiteisiin kuuluvat valtion rahoituksen suuntaamisen ohella mm. lainsäädäntö ja linjaukset toiminnan kehittämisestä. Suunnitelma ohjaa sitä, miten valtio kehittää Suomen liikennejärjestelmää.

Lue lisää...


Ministeri Harakka: Työmatkaetujen uudistamisessa ensi askel

Hallitus esittää vähäpäästöisen liikenteen tukemista vuoden 2021 alusta voimaan tulevalla työsuhde-etujen verouudistuksella. Täyssähköautojen veroetua parannetaan, työpaikkalataus määritetään verovapaaksi, työsuhdematkalipun ja työsuhdepyörien vähennysoikeutta kasvatetaan tuntuvasti.

Hallitusohjelmassa sitouduttiin autoilun työsuhde-edun uudistukseen, joka suosii ”huomattavasti vähäpäästöisen auton valintaa”.

Lue lisää...


Budjettiriihi: Investoinnit tie-, raide- ja vesiliikennehankkeisiin

Hallitus on sopinut vuoden 2021 budjettiesityksestä. Budjettiriihessä sovittiin mm. kolmen uuden väylähankkeen rahoituksesta.

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle ehdotetaan 3,5 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2021. Liikenne- ja viestintäverkkoihin ehdotetaan 2,0 miljardia euroa, liikenteen ja viestinnän palveluihin 783 miljoonaa euroa sekä hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin 680 miljoonaa euroa.

Lue lisää...


Kaksi MAN-täyssähkökuorma-autoa jakelukäyttöön Suomessa

K-ryhmä on ottanut käyttöönsä kaksi täyssähkökuorma-autoa, jotka ovat ensimmäiset Suomeen rekisteröidyt MAN:n piensarjavalmistamat sähkökuorma-autot. Uudet sähkökuorma-autot kuljettavat rakennustarvikkeita työmaille ja elintarvikkeita K-ruokakauppoihin pääkaupunkiseudulla. Sähkökuorma-autot ovat osa K-ryhmän tavoitetta vähentää päästöjään ja olla hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä

Toinen uusista täyssähkökuorma-autoista on päivittäistavarakaupan käytössä ja toinen rakentamisen ja talotekniikan ketjujen K-Raudan ja teknisen tukkukaupan Onnisen käytössä. Molemmat liikennöivät pääkaupunkiseudulla.

Lue lisää...


Verkosta myös purkuosaa


Nimestään huolimatta Kauppilan Autohajottamo on aktiivinen toimija myös käytettyjen kaupassa – vuodessa myydään noin 100 autoa. Nuorimmat myytävät ovat muutaman vuoden ikäisiä, mutta ajetaan pihasta ulos myös rippikouluikäisillä. Kuvassa Jari Kauppila.

Jalasjärven Ilvesjoella toimiva Kauppilan Autohajottamo on harjoittanut hyötyautojen myyntiä ja purkamista reilut 60 vuotta. Tänään puretaan aiempaa uudempia autoja, joiden osia myydään myös verkkokaupan kautta.

Lue lisää...


Uusi Nokian Hakka Van pakettiautorengas

Nokian Hakka Van soveltuu kaikkiin nykyaikaisiin jakelu- ja pakettiautomalleihin. Tarjolla on markkinoiden laajin 21 tuotteen valikoima aina 14-tuumaisesta renkaasta 18-tuumaiseen saakka nopeusluokissa R (170 km/h), S (180 km/h) T (190 km/h) ja H (210 km/h).

Nokian Hakka Van on saatavissa rengasliikkeissä keväällä 2021. Tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Venäjä.

Lue lisää...


Scanialta hybridi- ja täyssähkökuorma-auto

Scania on esittellyt ensimmäisen sähkökuorma-automallistonsa, täyssähkö- ja hybridikuorma-autot. 

Scanian täyssähkökuorma-auto – ohjaamovaihtoehtoina L ja P ohjaamot – on varustettu 165–300 kWh akkupaketilla ja 230 kW sähkömoottorilla, mikä vastaa noin 310 hevosvoiman moottoritehoa. Asiakkaat voivat valita viiden tai yhdeksän akun paketin; jälkimmäisellä ajomatka yhdellä latauksella on jopa 250 km. Akut ladataan 130 kW DC teholla CCS-latausliittimen ansiosta. Lataaminen tyhjästä 80 prosenttiin kestää viiden akun paketilla noin 55 minuuttia, yhdeksän akun paketilla alle 100 minuuttia. Regeneroiva jarrutusenergia lataa akkuja myös ajon aikana.

Scanian pistokehybridikuorma-auto – senkin ohjaamovaihtoehtoina L ja P ohjaamot – sallii polttomoottorikäytön pitkillä siirtymätaipaleilla ja tarvittaessa jopa 60 kilometrin ajon sähkötoimisena. Hybridikuorma-autossa on kolme akkua, yhteiskapasiteetiltaan 90 kWh, sekä sähkömoottori, jonka teho on 115 kW. Lataaminen tyhjästä 80 prosenttiin kestää noin 35 minuuttia, ja regeneroivan jarrutuksen lisäksi akkua voi ladata myös kuormattaessa ja kuormaa purettaessa. Sähkötoimista voimalinjaa täydentää 280–360 hevosvoiman polttomoottori.