MAN - Vaihtoautot

Ruotsi: Ammattikuljettajille 5,4% palkankorotus 29 kuukauden sopimuskaudella

Työnantajaliitto Biltrafikens arbetsgivarförbund ja työntekijöiden Svenska transportarbetarförbundet ovat sopineet kaksivaiheisesta palkankorotussopimiksesta 31.3.2023 saakka.. Ensimmäinen vaihe toteutuu 1.11.2020 ja toinen 1.4.2022. Koko sopimuskauden palkankorotus on 5,4 % ja koskee lähes 50 000 työntekijää.

Lue lisää...


Tehokkaampia sähkömoottoreita lähitulevaisuudessa 3D-tulostettujen magneettien avulla

VTT kehittää eurooppalaisten tutkimuspartnereiden kanssa kestomagneettien 3D-tulostukseen soveltuvaa uutta materiaalia, jota voidaan hyödyntää sähkö- ja hybridiajoneuvojen moottoreissa. Tähtäimessä on täysin 3D-tulostettava sähkömoottori, joka olisi noin 30 % nykymoottoreita kevyempi. Kehitettävä uusi kestomagneettimateriaali edistää puhtaampaa liikennettä ja auttaa vähentämään liikenteen ympäristövaikutuksia.

Lue lisää...


Vedättävätkö vakuutusyhtiöt maksukykyisiä sähköautoilijoita?

Ovatko sähköautojen vakuutukset ylihinnoiteltuja? Kattavatko vakuutukset ylipäänsä sähköautojen riskejä? Näitä pohtii varmasti moni sähköautoaan vakuuttava. Suomessa on rekisterissä jo yli 45 000 ladattavaa henkilöautoa ja niiden suosio on kovassa kasvussa. Bensiinillä ja dieselillä kulkeviin serkkuihinsa verrattuna erityisesti tehokkaiden sähköautojen vakuuttaminen tuleekin melko kalliiksi. Kuitenkin sitä mukaa kun sähkö käyttövoimana yleistyy, on vakuutusyhtiöidenkin sopeutettava vakuutusehtojaan palvelemaan asiakastarpeita entistä paremmin. Selvitimme, ovatko sähköautot vaarallisempia, kalliimpia korjata vai vakuutuksiltaan ylihinnoiteltuja.

Lue lisää...



Miljoonahanke vauhdittamaan autonomisten kulkuneuvojen kehitystyötä

Turun ammattikorkeakoulu ja Yrkehögskolan Novia perustavat yhdessä alan yritysten kanssa Turkuun uuden kokeiluympäristön autonomisille kulkuneuvoille. Hankkeeseen on saatu merkittävää rahoitusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Etäohjattavat, automatisoidut ja autonomiset kulkuneuvot muodostavat kasvavan alan, johon kohdistuu paljon tuottavuuteen, ekologisuuteen ja turvallisuuteen liittyviä odotuksia. Kehitteillä olevien laitteiden luotettavuuden takaamiseksi tarvitaan lisää tutkimustietoa ja testausta.

Lue lisää...


Selvitys meriliikenteen automaation lainsäädännöstä kiinnittää huomiota turvallisuuden varmistamiseen

Meriliikenteen automaatiolla tavoitellaan turvallisempaa, tehokkaampaa ja kestävämpää liikennettä vesille. Automaation edessä lainsäädännössä tulisi kiinnittää huomiota erityisesti turvallisuuden varmistamiseen, selviää liikenne- ja viestintäministeriön teettämästä meriliikenteen automaatiota ja autonomisten alusten sääntelyä koskevasta selvityksestä.

Suomen tavoitteena on olla edelläkävijämaa merenkulun automaatiossa, sekä teknologiakehityksen että käyttöönoton mahdollistavan lainsäädännön näkökulmasta. Meriliikenteen automaatiokehitystä käsittelevä selvitys on osa liikenteen automaation toimenpide- ja lainsäädäntösuunnitelman valmistelutyötä.

Lue lisää...


Periaatepäätökset lento-, meri- ja sisävesiliikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisestä lausunnoille

Periaatepäätöksillä on tarkoitus vahvistaa valtioneuvoston yhteinen näkemys lentoliikenteen sekä meri- ja sisävesiliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiskeinoista, kansainvälisen vaikuttamistyön painopisteistä ja päästövähennystavoitteista. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja periaatepäätöksistä 15. tammikuuta 2021 mennessä.

Periaatepäätösten valmistelussa on hyödynnetty fossiilittoman liikenteen tiekarttatyötä, jossa kansallisesti ensimmäistä kertaa arvioitiin laajasti sekä lentoliikenteen että meri- ja sisävesiliikenteen päästövähennyskeinoja ja niiden vaikutuksia. Periaatepäätöksissä toimenpiteet on jaoteltu vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ja polttoaineisiin siirtymistä, liikennejärjestelmän ja liikennevälineiden energiatehokkuuden edistämistä sekä hinnoittelua koskeviin jaksoihin. Kansainvälisen vaikuttamisen mahdollisuuksien ja vaikuttamistavoitteiden lisäksi tarkastellaan kansallisia toimia.

Lue lisää...


Truck Innovation Award 2021 Mercedes-Benzin sähköratkaisuille

Palkinto ja oikeus käyttää International Truck Innovation Award 2021 arvoa luovutettiin digitaalisesti Daimler Truck AG:n pääjohtajalle Martin Daumille ja Daimler Truck AG:n tuotekehityksestä sekä hankinnoista yhtiön johtoryhmässä vastaavalle Sven Ennerstille.

Mercedes-Benz Trucks on voittanut korkealle arvostetun vuoden 2021 kansainvälisen Truck Innovation Award-palkinnon sähköisillä liikkuvuusratkaisullaan. Palkitut ajoneuvot ovat raskas akkukäyttöinen eActros-kuorma-auto (BEV) ja vetykäyttöinen Mercedes-Benz GenH2-polttokennoauto (FCEV). Palkituista ajoneuvoista eActroksen sarjatuotannon on tarkoitus käynnistyä vuonna 2021 ja polttokennokäyttöisen GenH2-veturin operatiivisten asiakastestien vuonna 2023.

Arvostettu innovaatiopalkinto luovutettiin symbolisesti Daimler Truck AG:n hallituksen puheenjohtaja Martin Daumille ja Daimler Trucksin tuotekehityksen johtajalle Sven Ennerstille videoleikkeen välityksellä yhtiön pääkonttorissa Stuttgartissa.

Lue lisää...


Neste lopettaa jalostustoiminnan Naantalissa

Neste ilmoitti syyskuussa suunnittelevansa jalostamotoimintojen uudelleenjärjestelyjä Porvoossa ja Naantalissa Öljytuotteet-liiketoiminnan kilpailukyvyn varmistamiseksi. Yhteistoimintaneuvottelujen päätyttyä yhtiö on tehnyt päätöksen lakkauttaa Naantalin jalostustoiminnot maaliskuun 2021 loppuun mennessä ja keskittää Naantalin toiminnan terminaali- ja satamatoimintoihin sekä uudistaa Öljytuotteiden operatiivista toimintamallia. Muutoksen toisessa vaiheessa Porvoon jalostamoa kehitetään kohti uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden prosessointia. Toimenpiteillä tavoitellaan noin 50 miljoonan euron vuosittaisia säästöjä kiinteissä kustannuksissa.

Naantalin jalostustoiminnan lopettamisen sekä Öljytuotteiden operatiivisen toimintamallin uudistamisen myötä yhtiössä päättyy noin 370 työtehtävää. 

Lue lisää...


Scania Opticruise -vaihteisto osaa nyt ryömiä

 

Scania Opticruise välityssuhteet

Scania esitteli alkusyksyllä ihkauuden Opticruise-vaihteiston uudistetun V8-moottorisarjan yhteydessä. Uudet vaihteistot korvaavat vähitellen nykyiset automatisoidut Opticruiset. 

Ensimmäisenä esitellyn mallin G33CM saa uusittuihin V8-moottoreihin lukuun ottamatta tehokkainta eli 770-hevosvoimaista versiota johtuen vaihteiston 3300 Nm vääntömomentin ylärajasta. 770:een tarjotaan päivitettyä GRSO926-mallia. 

Uuden Opticruisen saa myös 500- ja 540-hevosvoimaisten 13-litraisten kuusisylinteristen moottoreiden kaveriksi. 

G33CM:n ykkösvaihteen välityssuhde 1:21 on huomattavasti hitaampi kuin nykyisten GRS905- ja GRSO905-vaihteistojen ykköset. Ryöminnästä tuli "vakiovaruste". 

Lue lisää...


Saksa: Kuorma-auton kuljettajalla yli 120 rahtikeikkaa ilman papereita

Saksan poliisi pysäytti lokakuussa tienvarsitarkastuksessa Bundesstrasse 27:llä Neckarzimmernin kohdalla kuorma-auton, jonka 55-vuotiaalla kuljettajalla näytti olevan häikkää henkilökohtaisten lupien kohdalla. Osoittautui ettei miehellä ollut enempää ajokorttia kuin kuljettajakorttiakaan.

Lue lisää...


Itävalta korottamassa 2021 tiemaksuja 1,4 - 2,0 %

Itävallan tiemaksujen korotusehdotukseen sisältyy edelleen 1,5% alennus Euro6 kuorma-autoille. Uudeksi km-maksuksi esitetään neli- tai useampiakselisille Euro6 kuorma-autoille 41,69 senttiä/km (ent. 40,98 s.) päivämaksuna ja 41,82 senttiä/km (41,10 s.) yömaksuna. Muille kuin Euro6 kuorma-autoille maksu olisi siten n. 1,65% korkeampi.

Lue lisää...


Viking Grace takaisin aalloille

Viking Grace palaa liikenteeseen sunnuntai-iltana 29.11. kello 20.55 Turusta. Turku‒Ahvenanmaa‒Tukholma-reitillä liikennöivä alus sai 21.11.2020 kello 14.10 Suomen aikaa pohjakosketuksen Maarianhaminan sataman edustalla. Aluksella oli 331 matkustajaa ja 98 miehistön jäsentä. Henkilövahinkoja ei aiheutunut. Viking Grace vaurioitui lievästi ja ajoi omien moottorien voimin tapahtumapaikalta Turku Repair Yard -korjaustelakalle Naantaliin.

- Olemme hyvin kiitollisia, että vahingot jäivät vähäisiksi Viking Gracella. Yksi aluksen potkureista sai vaurioita ja on parhaillaan korjattavana. Aluksen pohja säilyä ehjänä. On ilahduttavaa, että alus voi palata näin nopeasti liikenteeseen. Olemme saaneet paljon positiivista palautetta asiakkailtamme, jotka ovat seuranneet tapahtumia mediasta ja aluksella. Palautteet lämmittävät näinä haastavina pandemia-aikoina, sanoo Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja Viking Linella.


Sähköpyöristä etsitään ratkaisua liityntäpysäköinnin haasteisiin Tampereella

Kaupin alueella on aloitettu sähköpyöräkokeilu, jossa alueella liikkuville tarjotaan mahdollisuus käyttää sähköpyöriä ilmaiseksi. Kokeilun tarkoituksena on tarjota helppo ja vaivaton tapa kulkea Linnainmaalta Kauppiin, jonne kuljetaan jo nyt paljon liityntäpysäköintialueiden kautta Niihamasta ja Hakametsästä. Usein viimeiset kilometrit on kuljettu jalkaisin tai omalla pyörällä, joka on jouduttu ottamaan mukaan.

- Liityntäpysäköintiä Niihamassa ja Hakametsässä käytetään jo nyt Kaupin alueelle kulkemiseen. Halusimme tuoda tähän uuden vaihtoehdon, johon yhdistyy myös vähähiilisen liikkumisen elementtinä pyöräily. Samalla saadaan kokemuksia pyöräilyvaihtoehdon kysynnästä talvikaudella, kertoo projektipäällikkö Jukka Reunavuori Business Tampereesta.

Lue lisää...


Sähkö-Proacen myynti käynnistyy Suomessa

Toyota Proace EV -mallisto käsittää Suomessa kaksi koripituutta, Compact- ja L2-pituudet, jotka ovat aina viisiovisia ja varustettu ikkunallisilla takapariovilla. Akuston koko on valittavissa L2-koripituuden yhteydessä 50 kWh:n ja 75 kWh:n välillä. Compact-korimalli on aina varustettu 50 kWh -akustolla. Sähkömoottorin maksimiteho on 100 kW ja maksimivääntö 260 Nm. Huippunopeus on rajoitettu sähköisesti 130 km/h -lukemaan.

WLTP-testisyklillä mitattuna normaali akusto mahdollistaa 230 km:n toimintasäteen ja isompi akusto 330 km:n toimintasäteen. Toyotan tekemien tutkimusten mukaan tyypillinen päivittäinen ajosuorite Euroopassa tämän tyyppisillä pakettiautoilla on keskimäärin 45 km, joten useimpien Proace EV -käyttäjien ei tarvitse ladata autoaan päivittäin.

Lue lisää...


Vuoden parhaat logistiikan opinnäytetyöt palkittiin

Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n vuoden 2020 opinnäytetyöpalkinnot myönnettiin 26.11. LOGY ry:n verkossa järjestetyn jäsentilaisuuden yhteydessä. Vuoden parhaista AMK-opinnäytetöistä palkinnot saivat Sylvie Schümann (Metropolia Ammattikorkeakoulu) ja Amir Sultanbekov (Jyväskylän ammattikorkeakoulu), YAMK-opinnäytetyöstä Ville Karjalainen (Jyväskylän ammattikorkeakoulu), Pro Gradu -tutkielmasta Sonja Saari (Hanken Svenska Handelshögskolan) ja väitöskirjasta Timo Pohjosenperä (Oulun yliopisto).

Vuosittain jaettavien palkintojen tarkoituksena on edistää Suomen kilpailukykyä tukevaa oston, logistiikan ja toimitusverkostojen kehittämistä palkitsemalla alan osaajia. Tavoitteena on yhdistää käytännön kokemukset ja kehittämistarpeet, tieteellinen tutkimus ja alan koulutus oston ja logistiikan jatkuvaksi kehittämiseksi. Varat opinnäytteiden tekijöille myönnettäviin palkintostipendeihin myöntää Logistiikan tutkimuksen edistämissäätiö (LTES).

Lue lisää...