Scania Syystalkoot

MAN -yhtiö puretaan, brandi säilyy

Volkswagen hyötyautojen johtaja Andreas Renschler kertoi maanantaina henkilökunnalleen järjestetyissä kokouksissa Volkswagen-konsernin tulevista hyötyajoneuvopuolen uudelleenorganisoinneista.

Käytännössä se tarkoittaa nykyisen MAN–divisioonan purkamista erillisiin yksiköihin. Toimet sisältävät Truck&Bus-, moottori- sekä Etelä-Amerikan -toimintojen siirtämistä kokonaisuudessaan VW-konsernin alle.

Hyötyautopuolesta ollaan kehittämässä oma hyötyajoneuvoryhmä, johon tullaan sisällyttämään MAN:in ohella Scanian toiminnot.

Volkswagenin tiedottaja kommentoi lisätiedusteluja yhdellä lauseella: MAN SE:n toiminnot tarkistetaan osana hyötyajoneuvotoiminnan uudelleenjärjestelyä.

Uudelleenjärjestelyiden kaavaillaan vievän vielä noin kolme kuukautta.

 

Lähde: Frankfurter Allgemeine Zeitung


Still voitti kaksi IFOY-palkintoa

Still voitti kaksi palkintoa IFOY-palkintojenjakotilaisuudessa Münchenissä, jossa palkittiin vuoden parhaat varastotrukit ja järjestelmäratkaisut. Still-sähkötrukki RX 60-80 voitti kilpailusarjan ”Vastapainotrukit alkaen 3,5 tonnia”. RX 60-80 vakuutti testaajat ennen kaikkea käsiteltävyydellään.

Toisen IFOY-palkinnon Still sai kilpailusarjassa ”Sisälogistiikan ratkaisut”, jossa raati arvioi integroitujen sisälogistiikan kokonaisratkaisujen innovaatiota, asiakashyötyä, kestävyyttä ja myytävyyttä. Järjestelmäratkaisu voitti muovikalvovalmistaja Kuraray Trosifolin automatisoidun raaka-ainevaraston ansiosta, jonka Still kehitti ja toteutti yhdeksässä viikossa Saksan Troisdorfiin. Varasto toimittaa yrityksen tuotantolinjoille 24 tuntia vuorokaudessa ja käsittää 3300 varastopaikkaa suuria pakkauksia varten tarkoitetuille lavoille. Se sisältää seitsemän Still PalletShuttle -lavansiirtoalustaa, kolme automatisoitua FM-X työntömastotrukkia, kaksi RX 60 sähkötrukkia, yhden materiaalivirtatietokoneen ja varaston päätietokoneen.


Mitas Premium -renkaita Kanadaan CNHI:n Saskatoonin tehtaalle

Mitas Tires North America on allekirjoittanut pitkäaikaisen sopimuksen CNH Industrial NAFTA:n kanssa. Mitas toimittaa Premium-sarjan renkaita GKN-vanteille asennettuna CNHI:n uusiin Air Cart –vaunuihin, jotka valmistetaan Saskatoonin tehtaalla Kanadassa. Mitas hoitaa pyöräpakettien kokoonpanon Charles Cityn tehtaallaan Iowassa. Mitaksen toimittamaan rengasvalikoimaan kuuluu kuusi pintamallia ja kahdeksan kokoa.

Suurin osa Mitaksen toimittamista renkaista tulee olemaan 800/70R38 178D/181A8 CHO SFT –kokoa, joka vanteineen painaa noin 680 kg. Mitaksen renkailla varustettu CNHI Air Cart on tarkoitettu pääasiassa Pohjois-Amerikan markkinoille, mutta laitteita tullaan viemään myös muille markkinoille, missä on tarvetta käsitellä suuria määriä viljaa ja jyviä.



SA-TU Logistics Oy aloittaa miljoonainvestoinnin Vuosaaren satamaan

Suomalainen yksityinen logistiikkayhtiö SA-TU Logistics aloittaa massatavaraterminaali-investoinnin ensimmäisen vaiheen toteutuksen. Kokonaisuudessaan Vuosaaren satamassa sijaitsevalle hankkeelle on varattu rakennusoikeutta 10 000 neliötä. Yhtiö pyrkii saamaan ensimmäiset 4000 m2 valmiiksi kesällä 2015. Yhtiö aikoo keskittyä uudessa yksikössä ensisijaisesti sahatavaran, vanerin, liimapuun, erilaisten terästen sekä projektien ja muun vastaavan teollisen tavaran lyhytaikaiseen välivarastointiin, kontittamiseen ja konttien purkuun.


Vistema osti Pehyconin

Alppilan Autohuolto-konserniin kuuluva Vistema Oy on ostanut Keravalla toimivan raskaan kaluston korjaamon Pehycon Oy:n koko osakekannan.

Pehyconin myötä saamme lisää resursseja ja alueellista kattavuutta, joita meiltä on toivottu. Pehyconissa on myös erinomaista ammattitaitoa, joka täydentää hyvin palvelusalkkuamme, sanoo liiketoimintajohtaja Matti Kuokkanen Vistemasta


Vistemasta virallinen Fiat-huolto

Alppilan Autohuolto-konserniin kuuluva, ajopiirtureiden huollosta kokonaisvaltaiseksi raskaan kaluston huoltotaloksi laajentunut Vistema Oy on tehnyt sopimuksen Fiat Group Automobilen kanssa Fiat Professional-kevyiden hyötyajoneuvojen huoltotoiminnan käynnistämisestä.

Ratkaisun kerrotaan olevan osa Alppila-yhtiöiden monen merkin strategiaa.


Saksa iski ulkomaisen rekkaliikenteen halpatyövoimaan, malli sopisi Suomeenkin

Saksa on jo kohta kaksi vuotta vaatinut maan tieverkolla operoivilta Euroopan talousalueelle rakisteröidyiltä yrityksiltä vähintään Saksan minimituntipalkan(8,5 €/h) mukaisen palkkan maksamista kuljettajilleen. Ranska ilmoitti maalikuussa ottavansa Saksan mallin käyttöön ensivuoden alusta, jolloin kuljettajille on maksettava vähintään Ranskan minimituntipalkan (9.61 €/h) mukaista palkkaa.

Saksan viranomaiset suorittivat huhtikuussa ensimmäisen, ulkomaisen raskaanliikenteen palkkaukseen kohdistuneen tehoiskun. Tehoiskun tarkoituksena oli selvittää kuinka hyvin ulkomaiset yritykset noudattavat kuljettajien palkkatasovaatimuksia. Tehoiskussa keskityttiin unkarilaisiin ja tsekkiläisiin kuljetusyrityksiin.

Tienvarsitarkastuksissa pysäytettyjen yritysten tulee toimittaa Saksan viranomaisille yrityksen kaupparekisteriote ja verotiedot sekä kopiot kaikista EU-alueelle rekisteröityjen autojen rekisteriotteista sekä piirturitiedot kuluneelta kuukaudelta. Lisäksi yritysten tulee toimittaa kopiot rahtikirjoista ja kuljettajien palkkakuiteista sekä tositteet palkkojen maksuista. Yritysten tulee lisäksi toimittaa selvitykset Saksan tieverkon alueella ajetuista kilometreistä reitteineen. Selvitykset tulee toimittaa viranomaisille saksankielisinä.

Mahdollisista jatkotoimenpiteistä ilmoitetaan kun yritykset ovat toimittaneet vaaditut selvitykset.

KuljetusNet.fi seuraa tilannetta..

kommentti: Sopisiko Saksassa toteutettava malli Suomen alueella suoritettavan laittoman kabotaasin seurantaan ja valvontaan? Nopea toiminta ja tiukka kontrolli lienevät toimivia keinoja ulkomaisen halpatyövoiman käytön pysäyttämiseen ja kotimaisen kuljetuselinkeinon jatkon turvaamiseen.


Tikkurilantien ramppeja suljetaan yöaikaan 12.5. ja 13.5.

Liikenneviraston mukaan Tikkurilantien ja Lentoasemantien välisiä ramppeja suljetaan päällystystöiden vuoksi tiistaina 12. ja keskiviikkona 13.5.2015 yöaikaan klo 22.00–06.00 (säävaraus). Tiistain ja keskiviikon välisenä yönä suljettuna on idänpuoleinen ramppi, ja keskiviikon ja torstain välisenä yönä lännenpuoleinen ramppi.

Ramppien ollessa suljettuna liikenne Tikkurilantien ja Lentoasemantien välillä johdetaan kulkemaan Aviabulevardin ja Ilmakehän kautta.


Verkkokaupan tilaukset suoraan auton takakonttiin

Amazon, DHL ja Audi ovat aloittamassa uudenlaisen yhteistyökokeiluun: Amazon-verkkokaupan Prime-asiakkaat voivat valita toimitustavaksi oman auton takakontin - tosin ainoastaan silloin, jos auto on moderni Audi. Palvelun kokeilujakso alkaa toukokuun aikana Saksassa Münchenin alueella. 

DHL Parcelin kuljettaja saa älypuhelinsovelluksen kautta tiedon auton sijainnista sekä koodin, jolla hän voi avata auton takakontin (vain yhden kerran) ja jättää tavaran sinne. Kun takaluukku on suljettu, ovet lukkiutuvat automaattisesti. Sovellus kuittaa toimituksen hoidetuksi kuljetusyhtiön järjestelmiin ja lähetyksen vastaanottaja saa sähköpostiviestin toimituksesta.

 


Helsinkiin yli 400 000 risteilyturistia kesällä

Helsingin satamassa odotetaan kesän mittaan vierailevan 259 risteilyalusta, mikä on lähes sama määrä kuin viime vuonna. Matkustajamäärän arvellaan nousevan yli 420 000, joka on jo kahtena viime vuonna toteutunut. Risteilymatkustajien on laskettu tuovan noin 30 miljoonaa euroa alueen matkailuelinkeinolle. Ensi kertaa Helsingin satamassa käyviä aluksia on 11, mikä on enemmän kuin yleensä.


Valtiolta entistä vähemmän varoja siltojen korjauksiin

Sillankorjaustyöt Itä-Suomessa ovat alkaneet toukokuun alkupuolella. Siltojen korjauksiin käytetään tänä vuonna noin 3,7 milj. euroa, joka on noin puolet 2010-luvun alkuvuosien rahoituksesta.

Pohjois-Savon ELY- keskuksen alueella on 2 226 siltaa. Tavallisesta korjaustöitä tehdään noin 20-30 sillalla. Vähenevän rahoituksen vuoksi tälle vuodelle on voitu ohjelmoida vain 14 korjauskohdetta. Lisäksi tehdään mahdollisuuksien mukaan muita siltojen yksittäisten vaurioiden korjaustöitä. Vähenevän rahoituksen seurauksena siltojen kunto heikkenee koko tieverkolla.

Itä-Suomen sillankorjauskohteet 2015


Sinotruk rantautui Eurooppaan

Englannin-Irlannin entinen Iveco-maahantuoja Harris Group on ensimmäisenä tuonut vakavassa markkinointimielessä kiinalaisvalmisteisen kuorma-auton Euroopan markkinoille. Sinotruk A7 8x4 on Kiinan 3. Suurimman kuorma-autotehtaan, CNHTC:n (markkinaosuus 20% Kiinassa) varsin eurooppalaisvaikutteinen tuote. MAN omistaa 25% osuuden CNHTC:stä. Myös Volvo on mukana toiminnassa. Ja Sinotruk A7 on 380 hv:n Steyr-dieselistä, 9-vaihteisesta ZF-laatikosta, WABCO:sta, Bosch-sähköistä, ISTRI:stä, Continentalista, ym. hyvin "eurooppalainen". Tarkemmin seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.


Helsinki-Vantaan kiitotieremontti vaikuttaa lentoihin

Finnair tiedottaa, että Helsinki-Vantaan kiitotie 1:n peruskorjaus aiheuttaa muutoksia Finnairin liikenneohjelmaan 11.5. - 2.8.2015 välisenä aikana. Kiitotie 1:n remontin aikana kiitotie 3 on kentän pääasiallinen kiitotie. Myös kiitotie 2 on käytössä, mutta normaalia pienemmällä kapasiteetilla.

Lentojen sopeuttaminen kentän remontinaikaiseen kapasiteettiin tarkoittaa muutoksia useiden lentojen aikatauluun, ja Finnair joutuu myös perumaan joitakin yksittäisiä lentoja. Finnair kertoo muutoksista asiakkaille suoraan tekstiviestein ja sähköpostein.


Ponsselle Red Dot -tuotesuunnittelupalkinto

Ponsse palkittiin tuotesuunnittelustaan kansainvälisessä Red Dot -muotoilukilpailussa. Ponsse Scorpion -harvesteri palkittiin tuotesuunnittelu-kategoriassa korkeimmalla Best of the Best -palkinnolla tuotteen korkeasta laadusta ja innovatiivisesta muotoilusta.


Lentokoneessa yli 1000 3D-tulostettua osaa

3D-tulostimien valmistaja Stratasys on ilmoittanut, että Airbusin valmistamassa A350 XWB lentokoneessa yli tuhat osaa on tuotettu 3D-tulostimella. Kyseisessä lentokonemallissa on täten enemmän 3D-tulostettuja osia kuin yhdessäkään aiemmassa konemallissa. Stratasyksen mukaan 3D-tulostus säästi Airbusilta lentokoneen valmistuksessa aikaa ja kuluja.