Scania summer trucks

Nokian Renkailta uusi eturengas rahtiajoon

Nokian Raskaat Renkaat tuo markkinoille uuden Nokian NTR 52 –eturenkaan, keskipitkän ja pitkän matkan rahtiajoon sekä linja-autoihin. Etuakselille suunniteltu M+S -merkitty rengas täyttää uudet EURO 6 kantavuusvaatimukset ja sen kantavuusluokka on edeltäjäänsä Nokian NTR 32:ta korkeampi.

Valmistajan mukaan renkaan pintakuvio on toteutettu uudenlaisella polveilevalla urakuvioinnilla.Turvallisuutta ja kulumisen seurantaa helpottaa Nokian Renkaiden kehittämä ja patentoima kulumisvaroitin (Driving Safety Indicator, DSI). Se osoittaa numeroin, kuinka monta millimetriä kulutuspintaa on jäljellä renkaan pääurissa.

Erityisesti Keski-Euroopan, Venäjän ja Pohjoismaiden markkina-alueille suuniteltua rengasta on saatavilla alkuvuodesta 2015 kokoina:

315/70R22.5 156/154L (154/150M), 315/80R22.5 156/154L (154/150M) ja 295/80R22.5 152/148M


Uusi laivalinja Hanko-Rostock välille

Finnlines avaa Rostockin ja Hangon välisen liikenteen 19.1. ja asettaa liikenteeseen hiljattain ostamansa, Suomen lipun alla purjehtivan MS Finnmerchant (ex MS Dorset, ex MS Longstone) nimisen ro-ro aluksen.

Uusi Hanko-Rostock-linja täydentää merkittävästi nykyistä Helsinki-Rostock-liikennettä. vuonna 2003 rakennetun MS Finnmerchant roro-aluksen on jääluokka on 1A, siinä on lastaustilaa 2 606 kaistametriä ja aluksen GT on 23 235 tonnia.


Pelastusala sai ohjeet hybridi- ja sähköajoneuvojen käsittelyyn onnettomuuspaikalla

Metropolia Ammattikorkeakoulu on tuottanut Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry:n tuella koulutusmateriaalin hybridi-, sähkö- ja kaasuajoneuvojen turvallisesta käsittelystä. Materiaali on kehitetty yhteistyössä ajoneuvo- ja pelastusalan ammattilaisten kanssa.

”Suurten kaupunkien pelastuslaitoksilla on yleensä käytössään ohjelmisto, josta pelastajat näkevät ajoneuvon tiedot ja vaarallisten osien, kuten korkeajännitekaapelien ja turvatyynyjen pyropanosten sijainnin”, kertoo pelastushenkilökunnalle koulutuksia pitänyt Metropolian lehtori Markku Haikonen. ”Pienille sopimuspalokunnille nämä asiat ovat vieraampia, joten koulutusmateriaali tulee tarpeeseen.

Materiaali käsittelee sähkökäyttöisien ajoneuvojen ohella myös maakasuajoneuvoja.

Pelastusalan toimijat voivat tilata materiaalia maksutta Metropoliasta. Koulutusmateriaali on myös verkossa saatavilla osoitteessa http://www.slideshare.net/linjaaho/pelastusala



Päällystetöiden määrärahoja pienennetään Itä-Suomessa

Pohjois-Savon ELY-keskus on suunnitellut käyttävänsä päällystetyn tieverkon päällysteiden ja tiemerkintöjen ylläpitoon noin 16,7 M€ vuonna 2015. Käytettävissä oleva rahoitus on noin 2,5 M€ vähemmän kuin viime vuonna.

ELY-keskuksen mukaan päällystetyn tieverkon ylläpitotyöt koostuvat teiden uudelleenpäällystämisestä, päällysteiden paikkauksista sekä tiemerkintöjen kunnostamisesta. Lisäksi muutamia vähäliikenteisiä huonokuntoisia päällystettyjä teitä kunnostetaan sorateiksi.

ELY-keskus on käynnistänyt vuoden 2015 päällystystöiden kilpailutuksen. Valmisteilla on kaksi kilpailutettavaa päällystysurakkaa. Urakoitsijat ovat selvillä maaliskuun loppuun mennessä.

Lopulliset kesän päällystystyökohteet ja -kohteiden laajuus varmistuvat toukokuun loppuun mennessä. Pohjois-Savon ELY-keskus tiedottaa kesän töistä tarkemmin huhti-toukokuun vaihteessa.

Liite: Alustavat kohteet (pdf 3 Mt)


Ivecon Baltian toiminnot Iveco Nordicille

Baltian maat Viro, Latvia ja Liettua ovat joulukuusta lähtien liitetty osaksi Iveco Nordicin vastuualuetta, joka kattaa nyt Suomen ja muiden pohjoismaiden lisäksi ja kolme edellä mainittua Baltian maata.

”Vastuualueemme laajennus vahvistaa asemaamme Euroopan pohjoisosassa ja tekee meistä entistä tärkeämmän kumppanin Ivecolle ja CNH Industrialille(CASE New Holland Industrial). CNHI Parts & Service kattaa jo Baltian alueen, joten on luonnollista, että Ivecon kaupallisten ajoneuvojen myynti ulottuu yhtä suurelle alueelle kuin CNHI Parts. Tämän johdosta saamme markkinoille sekä sisäisiä että ulkoisia synergioita.", sanoo Iveco North Europe & Baltian toimitusjohtaja Lars Beck.

Baltian maiden voidaan odottaa olevan sulautettu Ivecon toimintaan tammikuun 2015 loppuun mennessä.


Matkailuajoneuvojen ensirekisteröinnit vähenivät viime vuonna

Matkailuautojen ja -vaunujen rekisteröinnit laskivat viime vuonna edellisvuoteen verrattuna.

Vuonna 2014 ensirekisteröitiin 932 uutta matkailuautoa ja 697 uutta matkailuvaunua. Pudotusta vuoden 2013 lukuihin oli matkailuautoissa 32 prosenttia. Vaunujen myynti laski haastavassa taloudellisessa tilanteessa 8 prosenttia.

Matkailuautokaupassa slovenialainen Adria (176 kpl) oli jälleen selvä ykkönen noin 19 prosentin markkinaosuudella. Seuraaviksi sijoittuneista kymmenestä saksalaismerkistä parhaiten onnistuivat sijoitustaan parantaneet Bürstner (84 kpl) ja Weinsberg (68 kpl).

Matkailuvaunukaupassa saksalainen Hobby (274 kpl) säilytti 39 prosentin markkinaosuuden. Kärkikolmikko pysyi muuttumattomana ruotsalaisen Kaben (113 kpl) oltua toinen ja slovenialaisen Adrian (77 kpl) kolmas.


Ponssen Ruotsin tytäryhtiölle uusi toimitusjohtaja

Carl-Henrik Hammar (40) on nimitetty Ponsse Oyj:n Ruotsin tytäryhtiön Ponsse AB:n toimitusjohtajaksi 1.7.2015 alkaen. Hammar siirtyy Ponssen palvelukseen 16.3.2015.

Metsätalousinsinööri Carl-Henrik Hammar siirtyy uuteen tehtäväänsä Stora Enson Marketing Area Manager (Wood Supply Sweden) tehtävästä. Hammar on toiminut Stora Enson palveluksessa vuodesta 2001 erilaisissa puunhankinnan, -korjuun ja -logistiikan esimiestehtävissä Ruotsissa ja Kiinassa.


Riitta Tiuraniemi Finavian hallituksen puheenjohtajaksi

Diplomi-insinööri Riitta Tiuraniemi (52) on nimitetty Finavia Oyj:n hallituksen puheenjohtajaksi ylimääräisessä yhtiökokouksessa 14. tammikuuta 2015.

Tiuraniemi työskenteli vuosina 1999-2013 DNA:lla erilaisissa johtotehtävissä ja viimeiset vuodet toimitusjohtajana DNA-konsernissa. Tätä ennen hän on toiminut muun muassa Omnitelessä, Tekesissä ja Nokialla. Nykyisin Tiuraniemi johtaa keväällä 2014 perustamaansa Terveysoperaattori Oy:tä hallituksen puheenjohtajana. Terveysoperaattorin toimiala on digitaalinen terveysteknologia.


Toyotalta uusi dieselmoottorimallisto Tonero-trukkeihin

Toyota Material Handling lanseeraa uuden dieselmoottori-malliston Tonero – sarjan vastapainotrukkeihin. Uusi mallisto kattaa sarjan uusia moottoreita, jotka alentavat polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä. Uusi teknologia perustuu commonrail-ruiskutusjärjestelmään, EGR-pakokaasunkierrätysjärjestelmään sekä dieselin hapetuskatalysaattoriin, joiden ansiosta moottorissa ei tarvita erillistä hiukkasloukkua lainkaan. Moottorissa on automaattinen sammutustoiminto, joka sammuttaa moottorin ennalta määrätyn tyhjäkäyntiajan jälkeen. Lisäksi ajomoodiksi voidaan valita ns. Eko-asetus, joka rajoittaa trukin kiihdytysnopeutta. Moottorit ovat Toyotan itse suunnittelemia ja valmistamia teollisuusmoottoreita. Uusi 41kW:n moottori on saatavilla Toneron malleihin 2t-3.5t. Malleissa 1.5t ja 1.8t käytetään viime vuonna lanseerattua 36kW moottoria.


Uusi yleismallinen ajopiirturi VDO:lta

Ajopiirturivalmistaja VDO on tuonut markkinoille uuden yleismallisen ajopiirturiversion nimeltään DTCO 2.1 Active Universal. Valmistajan mukaan piirturiuutuus hyödyttää niin kuljettajaa, kuljetusyrittäjää kuin myös ajopiirturikorjaamoja.

Valmistajan tiedotteen mukaan VDO Counter pitää koko ajan kirjaa ja informoi kuljettajaa käytettävissä olevasta ajo- ja lepoajasta. Uutuustoiminnon ansiosta kuljettaja voi tarkastaa piirturista jäljellä olevan ajoajan ja tulevan tauon pituuden. Vastaavasti tauon aikana näytetään jäljellä oleva lepoaika sekä seuraavan ajojakson enimmäispituus. Piirturi sisältämät päivä- ja viikkonäkymät helpottavat hahmottamaan kerralla pidempiä kokonaisuuksia.

DTCO 2.1 digipiirturissa on viimeisimmän EU 1266/2009 asetuksen mukainen ajoaikaa säästävä ”1 minuutin sääntö” toiminto.

Yleismallisella DTCO 2.1 digipiirturilla voidaan korvata sekä vanhat VDO:n että muiden valmistajien piirturit. Ratkaisu vähentää varastointitarvetta asennuspisteissä ja nopeuttaa palvelua piirturinvaihtoasioissa.

VDO ajopiirturien maahantuonnista vastaa Oy KAHA Ab


Airbus lanseeraa uuden kaperunkokoneen

Airbus lanseeraa virallisesti A321neo-lentokoneen, jonka suurin mahdollinen lentoonlähtöpaino (MTOW) on 97 tonnia. Lanseerauksen taustalla on Air Lease Corporationin (ALC) tekemä tilaus.

A321neo 97t -koneen 4 000 merimailin (yli 7400 km) kantama soveltuu Atlantin ylittäville matkoille ja antaa lentoyhtiöille mahdollisuuden avata uusia pitkiä reittejä, joita nykyisillä kapearunkokoneilla ei voi lentää.


100 000 tiedonsiirtovalmiudella varustettu Scania liikenteeseen

Scania ilmoitti toimittaneensa joulukuussa järjestyksessään 100 000:n aktivoidulla tiedonsiirtojärjestelmällään varustetun kuorma-auton asiakkaalleen. Kyseinen yksilö luovutettiin Sveitsiläiselle Emil Egger AG -kuljetusyhtiölle.

Tiedonsiirtoyksiköllä varustettuja kuorma-autoja on valmistettu vuodesta 2011 lähtien. Toiminto on vakiovaruste useimmilla Euroopan markkinoilla ja joillakin suurilla markkina-alueilla Aasiassa ja Afrikassa. Kaikki edellä mainituilla markkina-alueilla toimivat Scania-asiakkaat voivat yhdistää ajoneuvonsa omaan kuljetusliikkeeseensä sekä Scania-korjaamoihin ilmaisella peruspaketilla. Scanian palvelupaketeista ylivoimaisesti eniten käytetyt palvelut ovat Remote Diagnostics eli etädiagnosointi ja Driver Coaching eli kuljettajavalmennus.


Renault Magnumin seuraaja Suomen markkinoille

Renault T High ohjaamoa on korotettu 20cm T Sleeper malliin verrattuna. Muuten T High eroaa normaalista T:stä mm. korkeammalle jatkuvasta maskista.

Suomen Renault Trucks ilmoitti tuovansa kevään aikana korkeimmalla T High Sleeper -ohjaamolla varustetun T -sarjan kaukoliikenneautomallin myös suomalaisten asiakkaittensa saataville.

T High:n tasalattiaisen ohjaamon seisomakorkeus on parhaimmillaan 213cm ja takaosan leveys 250cm. Korkea malli on tekniikaltaan yhteneväinen muiden T –sarjan autojen kanssa. Isoimman mallin ilmajousitteisen, sähköisesti kipattavalla ohjaamolla varustetun auton vakiovarustusta on kohennettu runsain mukavuusvarustein.


Renault Trucks myynti- ja huoltoverkostosta koko maan kattava

Renault Trucks myynti- sekä auktorisoitu huolto- ja korjaamoverkosto kattaa nyt koko Suomen. Huolto- ja korjaamopalveluja ovat tarjonneet vuoden alusta alken Volvo Group Truck Centereiden lisäksi myös verkostoon kuuluvat yksityiset jälleenmyyjät: Käyttöauto Oy, Wetteri Power Oy, Auto-Kilta Trucks, Raskaspari Oy ja HF-Autohuolto Oy.

Renault Trucks myyntiä Suomessa hoitaa Volvo Group Truck Centereiden lisäksi Wetteri Power Oy, Käyttöauto Oy sekä Auto-Kilta Trucks.


Volvo Trucks uusiin toimitiloihin Vantaalla

Vantaan Viinikkalaan rakennetaan Volvo Group Truck Centerin ja Bus Centerin myynti- ja huoltotilat sekä huoltokoulu. huoltopaikkoja on 44 joista osa on mitoitettu linja-autoille. ”Vantaan uusi toimipiste takaa asiakkaillemme parhaat mahdolliset palvelut, jotka ovat entistäkin helpommin saatavilla.” Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund kertoo.

Volvo Finland Ab ilmoitti tänään aikeistaan investoida uusiin toimitiloihin Vantaan Viinikkalassa. Uusien toimitilojen rakentamisesta vastaa Espoolainen EKE-Yhtiöt Oy. Rakennushankkeen kerrotaan alkavan vielä tämän kevään aikana ja valmistumisajankohdaksi ilmoitetaan syksy 2016

”Uusi toimipiste korvaa Volvo Group Truck Centerin ja Bus Centerin Vantaan nykyisen Vetotien toimipisteen, joka on ollut käytössä 1970-luvulta saakka”, Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund kertoo.

Nykyisessä, pinta-alaltaan 6100 neliömetrin huoltohallissa on 34 autopaikkaa. Se on suunniteltu 1960 luvulla, pääosin sen aikaisten autojen mittojen mukaan. Vantaalle Kehä III varteen, Osumakuja 4 rakennettavan Volvo Truck Centerin kokonaispinta-ala tulee olemaan noin 4,6 ha josta on hallipinta-alaa 15 400 neliömetriä.

Nykyisten Vetotiellä sijaitsevien toimitilojen tulevaisuudesta Volvolla oltiin vaitonaisia. "Emme ole tehneet vielä mitään päätöksiä" Björklund sanoo.